کسب درآمد از شبکه‌های اجتماعی
10 راهکار محبوب بازاریابی دیجیتال برای رونق کسب و کارها
بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)، نوعی بازاریابی برای محصولات و خدمات است که فناوری‌های دیجیتال قلب تپنده آن هستند. این نوع بازاریابی بیشتر از طریق اینترنت انجام می‌شود. متخصصان بازاریابی همواره به دنبال روش‌هایی هستند تا میزان بازدید وب‌سایت‌ها و فروش محصولات را بیشتر کنند. بازاریابی دیجیتال به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در این مقاله با 10 روش محبوب در این زمینه آشنا می‌شویم، اما قبل بررسی روش‌های مختلف باید با مفهوم بازاریابی دیجیتال، اهمیت و انواع آن آشنا شویم.

1606683296_1_0.gif

بازاریابی دیجیتال چیست؟

  • بیشتر کاربران و حتا مالکان کسب‌وکارها اطلاع دقیقی در مورد مفهوم بازاریابی دیجیتال ندارند. بازاریابی دیجیتال در ساده‌ترین تعریف به هر نوع بازاریابی در جهت فروش محصولات و خدمات به وسیله تجهیزات الکترونیکی اشاره دارد، با این‌حال مفهوم جدیدی نیست. به بیان دقیق‌تر، بازاریابی دیجیتال همزمان با ورود تجهیزات الکترونیکی به زندگی مردم شکل گرفت. برخی از کاربران تصور می‌کنند که بازاریابی دیجیتال محدود به بازاریابی محتوایی و شبکه‌های اجتماعی است، در حالی که شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوایی خود بخشی از دریای بیکران بازاریابی دیجیتال هستند. به‌طور کلی، بازاریابی دیجیتال به دو شکل برخط و سنتی انجام می‌شود، با این‌حال زمانی‌که درباره بازاریابی دیجیتال صحبت می‌کنیم اشاره به فضای مجازی و تراکنش‌های برخط داریم، زیرا بازاریابی آنلاین و دیجیتال دو مفهوم جداناپذیر هستند. 

چرا بازاریابی دیجیتال مهم است؟

  • وابستگی جوامع بشری به تجهیزات الکترونیکی روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. در برخی از کشورها کاربران بیش از 11 ساعت از زمان خود را صرف کار با تجهیزات الکترونیکی هوشمند می‌کنند.در آینده‌ای نه چندان دور، تجهیزات الکترونیکی هوشمند نقش بیشتری در زندگی انسان‌ها خواهند داشت. بنابراین بازاریابی دیجیتال به یکی از ارکان اصلی دنیای تبلیغات و کسب‌وکار تبدیل می‌شود.

کسب‌وکارهایی که بی‌تفاوت از کنار بازاریابی دیجیتال عبور کنند به راحتی به رقبا اجازه می‌دهند با شیوه‌های نوین تبلیغاتی مشتریان آن‌ها را جذب کنند. شما می‌توانید با توجه به حرفه، کسب‌و‌کار و مشتریان خود بهترین روش‌های بازاریابی دیجیتال را برای رشد و توسعه کارتان انتخاب کنید. 

1. بهینه‌سازی موتور جستجو

  • بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (SEO) سرنام Search Engine Optimization به فرآیند بازدیدهای ارگانیک زیاد از یک وب‌سایت از طریق موتورهای جست‌وجو اشاره دارد. در جست‌وجوی طبیعی، محتوای تولیدی بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای در صفحه نتایج موتورهای جست‌وجو (Search Engine Results Page) نشان داده می‌شود. وقتی کاربر کلیدواژه مورد نظر خود را در موتورهای جست‌وجو وارد می‌کند، نتایج مرتبط با این کلمات در صفحه نتایج ظاهر می‌شوند. هر کاربری، با توجه به کلیداژه‌های مورد استفاده، موقعیت مکانی و تاریخچه جست‌وجوی خود، نتایج منحصر به فردی را مشاهده می‌کند.
  • به‌طور معمول نتایج طبیعی به شکل فهرست نشان داده می‌شوند و با استفاده از الگوریتم مخصوص موتورهای جستجو، رتبه‌بندی می‌شوند. با تغییر الگوی جست‌وجو از طرف کاربر، تعامل او با محتوای اینترنتی و انتخاب هر یک از نتایج به دست آمده، تغییر می‌کند. کاربران می‌توانند از طریق گزینه‌هایی که موتورهای جست‌وجو در اختیارشان قرار می‌دهند این الگوها را تغییر دهند. هر چه رتبه مطالب یک سایت در صفحه نتایج بیشتر باشد، ترافیک بیشتری به سمت سایت هدایت می‌شود و احتمال افزایش بازدیدکننده‌های منفعل و فعال بیشتر می‌شود. عوامل مختلفی در بهینه‌سازی موتور جست‌وجو تاثیرگذار هستند که این عوامل در زیر مجموعه دو گروه سئوی داخلی (On-Page SEO) و سئوی خارجی (Off-Page SEO) طبقه‌بندی می‌شوند. سئوی داخلی، به فرآیند بازبینی و بهینه‌سازی کدهای صفحات سایت گفته می‌شود. سئو خارجی به اقداماتی گفته می‌شود که خارج از فضای وب‌سایت (ویرایش کدها) هستند و برای بهتر دیده شدن سایت توسط موتورهای جست‌وجو انجام می‌شود. متاسفانه یا خوشبختانه تغییرات مداوم الگوریتم‌های مورد استفاده موتورهای جست‌وجو با هدف ارائه نتایج دقیق‌تر و پیشگیری از تقلب، الزامات دستیابی به سئو بهتر را سخت می‌کنند. این تغییرات برای تطابق بهتر نتایج با محاوره‌های کاربران انجام می‌شوند. زمانی‌که درباره سئو صحبت می‌کنیم هدف تنها قرار دادن سایت در رتبه اول نتایج نیست، بلکه هدف طراحی وب‌سایتی مطابق با نیازهای کاربران است. 

2. بازاریابی مبتنی بر موتور جست‌وجو و تبلیغات کلیکی

  • تبلیغات کلیکی یکی از محبوب‌ترین روش‌های مورد استفاده توسط شرکت‌ها در سراسر جهان و به ویژه ایران است. به‌طور معمول، سایت‌هایی که رتبه آن‌ها سه رقمی است از این تبلیغات به عنوان منبع درآمد استفاده کنند. بازاریابی موتور جست‌وجو (SEM) سرنام Search Engine Marketing از جمله مفاهیمی است که برخی کسب‌وکارها آن‌را نادیده می‌گیرند. بازاریابی موتور جست‌جو به معنای خرید ترافیک اختصاصی از موتورهای جست‌وجو است. با استفاده از SEM این امکان فراهم می‌شود تا در صفحه نتایج جست‌وجوی کاربران، فضایی را برای تبلیغات وب‌سایت خریداری کرد. رایج‌ترین زیرساخت‌های غیررایگان در این زمینه Google AdWords و Bing Ads هستند. در این روش، شرکت‌ها باید مبلغ مشخصی را به موتورهای جست‌وجو پرداخت کنند. در این حالت در بخش‌های مختلف صفحه نتایج حاصل از جست‌وجوی کلیدواژه‌های معین یا عبارات خاص، تبلیغات موردنظر شرکت‌ها نشان داده می‌شود. این مدل تبلیغات در سایت‌های بزرگ نیز استفاده می‌شود. به‌طور مثال، ممکن است در حال تماشای یک سایت معروف خارجی باشید، اما تبلیغات محصولی از یک برند معروف ایرانی را مشاهده کنید. یکی از متداول‌ترین نوع SEM تبلیغات کلیکی (PPC) سرنام Pay-Per-Click Advertising است. در این روش، موتورهای جست‌وجو به ازای هر کلیک روی تبلیغات یک شرکت، مبلغ مشخصی را دریافت می‌کنند. به تازگی روش PPC در شبکه‌های اجتماعی بزرگ همچون اینستاگرام نیز در حال اجرا است. در این روش، تبلیغات به شکل اعلان برای مخاطبان نشان داده می‌شود. راهکار فوق نمونه روشنی از ترکیب روش‌های مختلف بازاریابی دیجیتال و به کارگیری آن‌ها در راستای برنامه راهبردی بازاریابی است.

3. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

  • شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در بهبود وضعیت بازاریابی دارند. برای آن‌که بتوانید از اهرم قدرت شبکه‌های اجتماعی به خوبی استفاده کنید باید اطلاعات کاملی در ارتباط با شبکه اجتماعی هدف داشته باشید. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing) یکی دیگر از راهکارهای موثر در بهبود فروش است که محصولات و خدمات کسب‌وکارها را به شکل بهتر و فراگیرتری در معرض دید کاربران قرار می‌دهد و امکان برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان را فراهم می‌کند. بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد بازخوردهای مشتریان را دریافت و با استفاده از اطلاعات به دست آمده، کیفیت خدمات و محصولات و نحوه ارائه خدمات را بهتر کنند. برای بهره‌مندی از این نوع بازاریابی می‌توان فعالیت‌های تجاری در زیرساخت‌هایی همچون فیس‌بوک، اینستاگرام، یوتیوب یا لینکدین را بیشتر کرد. به‌کارگیری بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای باکیفیت، سرعت رشد کسب‌و‌کار را بیشتر می‌کند. کسب‌وکارها تمایل زیادی به استفاده از مدل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی دارند، با این‌حال شرکت‌هایی که عملکردشان مبتنی بر مدل کسب‌وکار با مشتری (B2C) سرنام Business to Consumer است، بیشترین سود را از این روش می‌برند. شرکت‌هایی با مدل کسب‌و‌کار فوق، محصولات یا خدمات خود را بدون هیچ واسطه‌ای به مشتری هدف می‌رسانند. یکی از نکات مهم در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تمرکز روی موضوعاتی است که کاربران در مورد آن‌ها گفت‌وگو می‌کنند. در این روش باید به نظرات مخاطبان گوش دهید، در مباحث شرکت کنید و با استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، جذابیت هر مطلب را بر اساس تعداد لایک و به‌اشتراک‌گذاری ارزیابی کنید. در روش فوق به‌اشتراک‌گذاری مطالب اهمیت زیادی دارد، زیرا این‌کار نوعی تبلیغ رایگان برای کسب‌و‌کار است. 

4. بازاریابی مبتنی بر محتوا

  • بازاریابی محتوایی (Content Marketing) به تولید محتوای باکیفیت برای کاربران با هدف فروش بیشتر اشاره دارد. محتوای مورد نظر را می‌توان در هر زیرساخت اینترنتی منتشر کرد. ارسال پیام در توییتر، بارگذاری ویدیو در یوتیوب و نوشتن مطالب مختلف در وب‌سایت از نمونه‌های شناخته شده بازاریابی محتوایی هستند. راهکار فوق کارکرد خوبی دارد، زیرا امکان ادغام محتوا با روش‌های دیگر همچون بازاریابی سئو و شبکه‌های اجتماعی که بهره‌وری را افزایش می‌دهند وجود دارد. برای پیاده‌سازی درست بازاریابی محتوایی باید به چند نکته مهم دقت کنید. قبل از تولید محتوا کاربران هدف را زیر نظر بگیرید تا بتوانید نوع مخاطبان و علایق آن‌ها را شناسایی کنید. جمع‌آوری اطلاعات دقیق در ارتباط با مخاطبان کمک می‌کند تا حوزه موضوعات انتخابی را مشخص کنید. علاوه بر این باید نوع کلیدواژه‌ها و عباراتی که کاربران در اینترنت از آن‌ها استفاده می‌کنند را بررسی کنید. به‌کارگیری این اطلاعات و کلیدواژه‌های مناسب، سئو را بهبود می‌بخشد. برای آن‌که بهترین نتیجه را کسب کنید باید محتوای تولیدی در تمام شبکه‌های اجتماعی منتشر شود. این‌کار، میزان بازدید و بازخوردها را افزایش می‌دهد. برخی شرکت‌ها و بازاریان تازه‌کار به یک اصل مهم دقت نمی‌کنند که بازاریابی محتوا یک فعالیت مداوم است. بازاریابی محتوایی ارتباط مستقیمی با فروش ندارد،  بلکه هدف اصلی تعامل و آموزش به مشتریان برای اعتمادسازی، شناخت و ارزش‌گذاری برند است. به همین دلیل بهتر است از تولید محتوای بی‌کیفیت و غیر‌ضروری خودداری کنید. به دنبال انتشار مطالبی باشید که کاربران علاقه‌مند به آن هستند. با ایجاد محتوای باکیفیت و مرتبط با کسب‌و‌کار می‌توانید سئوی وب‌سایت را بهبود بخشید. به‌کارگیری بک‌لینک (Backlink) روش خوبی برای افزایش ترافیک سایت است.

5. بازاریابی پورسانتی

  • بازاریابی پورسانتی (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش یکی از قدیمی‌ترین و کارآمدترین روش‌های بازاریابی است. در روش فوق به ازای جذب هر مشتری، مبلغی به فرد جذب‌کننده پرداخت می‌شود. این نوع بازاریابی همانند استخدام کارمند فروش محصولات یا خدمات یک شرکت و پرداخت پورسانت به ازای هر فروش است. در بازاریابی پورسانتی، تنها برای فروش‌های صورت گرفته پول پرداخت می‌شود و هیچ‌ پیش پرداختی به فرد تبلیغ‌کننده داده نمی‌شود. بیشتر وبلاگ‌نویسان یا وب‌سایت‌های فروش اینترنتی از این نوع بازاریابی استفاده می‌کنند. در ارتباط با بازاریابی پورسانتی به این نکته مهم دقت کنید که باید پیش از جذب افراد قوانین و مقررات مشخصی را شرح دهید. فروشندگان، معرف برند شما هستند و همیشه باید شعار برندتان را به گوش مشتریان برسانند. به همین دلیل، کلیدواژه‌هایی که می‌خواهید فروشندگان از آن‌ها استفاده کنند را در اختیارشان قرار دهید. علاوه بر این، مهم است که یک قرارداد کاری برای افراد علاقه‌مند به همکاری در فروش تهیه کنید.

6. بازاریابی تأثیرگذار

  • یکی از جدیدترین روش‌های بازاریابی دیجیتال، بازاریابی تأثیرگذار (Influencer Marketing) است. در روش فوق از افراد مشهور یا افرادی که در شبکه‌های اجتماعی دنبال‌کننده‌های زیادی دارند برای جذب کاربران بیشتر و بهبود فروش استفاده می‌شود. بازاریابی تأثیرگذار در شبکه‌های مجازی همچون اینستاگرام محبوبیت زیادی دارد. به‌طور مثال، شرکت‌ها با استخدام اینفلوئنسرهای پرطرفدار و مشهور اینستاگرام از آن‌ها درخواست می‌کنند با ارسال چند تصویر، محصولات یا خدمات مشخصی را تبلیغ کنند. گاهی اوقات، شرکت‌ها کنترل حساب‌های کاربری خود در فضای مجازی را برای زمان مشخصی در اختیار اینفلوئنسرها قرار می‌دهند تا نظر کاربران را نسبت به کانال‌های شرکت جلب کنند.
  • راهکار فوق اگر به درستی پیاده‌سازی شود افزایش تعداد دنبال کننده‌های جدید و بازدید بیشتر کانال‌ها را به همراه دارد. شما می‌توانید با استفاده از Google Analytics از صحت تعداد دنبال‌کننده‌های فرد مورد نظر و جعلی نبودن حساب‌های کاربری او اطمینان حاصل کنید.

7. بازاریابی ایمیلی

  • استراتژی پیاده‌سازی بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) بر این مبنا است که اطلاعاتی همچون معرفی محصولات، خدمات و تغییرات انجام شده در آن‌ها در بازه‌های زمانی مشخص توسط ایمیل برای مشترکان ارسال می‌شود. تکنیک فوق بر عکس سایر روش‌های بازاریابی دیجیتال بر مبنای یک رابطه ویژه بین مشتری و شرکت انجام می‌شود. ارسال ایمیل‌های هدف‌دار نشان می‌دهند که شرکت برای مشتریان ارزش قائل است، رویکردی که در بلندمدت اعتماد و وفاداری بیشتر مشتریان به برند را به همراه دارد. بازاریابی ایمیلی زمانی بهترین نتیجه را دارد که مشتریان را نه فقط برای پرداخت پول بلکه از طریق تولید محتوای مناسب و اعتمادسازی برند جذب کرده باشید. این روش بازاریابی نقش مهمی در افزایش فروش محصولات و خدمات دارد، زیرا کاربرانی که فرم‌های ثبت نام در اشتراک ایمیل را پر می‌کنند همان مشتریان فعال شما هستند. 

8. بازاریابی ویروسی

  • بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) یکی دیگر از روش‌های محبوب است که از طریق تولید محتوایی جذاب، طنز یا عجیب سعی می‌کند نرخ به‌اشتراک‌گذاری مطالب و جذب بازدیدکننده‌ها را افزایش دهد. بازاریابی ویروسی، ترافیک وب‌سایت را در بازه زمانی کوتاه افزایش می‌دهد. پیاده‌سازی این روش دشوار است، اما اگر به درستی پیاده‌سازی شود تاثیرگذار است. شرکت‌هایی که سازوکار تجاری آن‌ها مبتنی بر مدل کسب‌و‌کار B2C است، بیشتر از این مدل بازاریابی استفاده می‌کنند. شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود در زیرساخت‌های مختلف بر مبنای این مدل بازدیدکننده‌های زیادی جذب کنند.

9. تبلیغات موبایلی

  • بازاریاب‌ها می‌توانند تمامی تبلیغات دیجیتال را روی تلفن همراه پیاده‌سازی کنند. با این حال، برخی از روش‌های بازاریابی اشاره شده در این مقاله ممکن است به راحتی قابل اجرا روی تلفن‌های همراه نباشند. به‌طور مثال، تبلیغات پیامکی (SMS Advertising) روشی است که برای بازاریابی محلی استفاده می‌شود. شما می‌توانید با ارائه خدمات پیامکی، امکان دریافت پیشنهاد‌های ویژه، کوپن‌های تخفیف و اخبار جدید شرکت را برای مشتریان خود فعال کنید

10. بازاریابی دیجیتالی آفلاین (سنتی)

  • استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال محدود به فضای اینترنت نیستند. برای دستیابی به اهداف مورد نظرتان باید برخی از روش‌های بازاریابی آفلاین را همزمان با روش‌های آنلاین استفاده کنید. در بازاریابی آفلاین پیشرفته می‌توان از وسایل الکترونیکی برای بهبود تجربه کاربران استفاده کرد. بازاریابی رادیویی، تلویزیونی و تلفن همراه همگی در گروه بازاریابی دیجیتال آفلاین قرار دارند.

کلام آخر

  • در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال آشنا کنیم. یادگیری نحوه پیاده‌سازی درست روش‌های بازاریابی دیجیتال، به بهتر شناخته‌ شدن کسب‌و‌کار شما و بهبود تعامل با مشتریان کمک می‌کند. شما می‌توانید با پیاده‌سازی یک تجربه مناسب برای کاربران نهایی و با توجه به اهدافی که ترسیم کرده‌اید در جهت توسعه و پیشرفت برند خود حرکت کنید. به کارگیری روش‌های بازاریابی درست رضایت مشتریان  و رونق اقتصادی را به همراه دارد. به‌کارگیری روش‌های بازاریابی آنلاین، تنها راه رسیدن به موفقیت نیست.
  • با این حال، سبک زندگی امروزی مردم، بازاریابان را متقاعد کرده که از فضای مجازی برای بهبود کیفیت کار خود استفاده کنند. دقت کنید که بهبود سئو از روش‌های اصلی در افزایش میزان بازدید وب‌سایت‌ها است. به‌کارگیری بازاریابی از طریق تولید محتوای باکیفیت به همراه بهترین روش‌های سئو و به‌اشتراک‌گذاری مطالب در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند در کوتاه‌ترین زمان به اهداف خود برسید. همواره به این نکته دقت کنید که باید از شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای نظارت بر بازخوردهای مشتریان استفاده کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای بررسی میزان جذابیت محتوای تولیدی تعداد لایک‌ها و به‌اشتراک‌گذاری‌های مطالب از سوی کاربران مختلف است
     

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟