دانش‌نامه واژگان تخصصی فناوری‌اطلاعات
HaaS چیست؟
سخت‌افزار به عنوان سرویس (HaaS) سرنام Hardware as a Service به خدمات مدیریت شده یا محاسبات مشبک گفته می‌شود. مکانی که توان محاسباتی از یک ارایه‌کننده مرکزی دریافت (اجاره) می‌شود. مدل HaaS مشابه سایر مدل‌های مبتنی بر سرویس است که در آن کاربران دارایی‌های فنی یک ارایه‌دهنده خدمات را اجاره می‌کنند.

1606683296_1_0.gif

سخت‌افزار به‌عنوان سرویس چیست؟

مدل سخت‌افزار به عنوان سرویس (HaaS) به معنای اجاره یک مدل تجاری است. در این حالت، مشتری به‌جای خرید سخت‌افزار، هزینه خدمات ارائه شده توسط شرکت ثالثی را پرداخت می‌کند. در واقع مشتری به جای این‌که خود سخت‌افزار اصلی را در اختیار داشته باشد، مبلغی را که سرویس‌دهنده درخواست می‌کند پرداخت می‌کند. خدمات HaaS به مشاغل اجازه می‌دهد دارایی‌های فنی را از ارائه‌دهنده خدمات اجاره کنند و به این شکل صرفه‌جویی اقتصادی قابل ملاحظه‌ای انجام دهند.

به عنوان مثال، اگر سازمانی درباره بودجه‌ای که برای خرید تجهیزات باید هزینه کند نگران است، این شانس را پیدا می‌کند که برای مدت زمان مشخص کوتاه‌مدت یا بلند مدت سخت‌افزارهای موردنیاز را از یک ارایه‌دهنده خدمات اجاره کند و به صرفه‌جویی در هزینه‌ها بپردازد. با توجه به این‌که، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات به سرعت از رده خارج شوند، مدل سخت‌افزار به عنوان سرویس به شرکت‌های متوسط که قادر نیستند همگام با پیشرفت‌های سخت‌افزاری ناوگان سخت‌افزاری خود را نوسازی کنند اجازه می‌دهد با اجاره سخت‌افزار از جدیدترین فناوری‌های روز برای انجام فعالیت‌های تجاری استفاده کنند.

برخی از شرکت‌های بزرگ نیز از مدل HaaS به جای خرید تجهیزات سخت‌افزاری فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند تا مجبور نباشند در بازه‌های زمانی مختلف به‌روزرسانی‌های مختلفی را انجام داده یا افرادی را برای نگه‌داری از سخت‌افزارها استخدام کنند. این‌کار در بلندمدت باعث می‌شود تا وقت بیشتری صرف تمرکز بر حوزه اصلی کسب‌وکار سپری شود، به جای‌ آن‌که بخشی از زمان و انرژی نیروی کار صرف مراقبت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات شود.

مزیت مهمی که الگوی HaaS دارد، ارایه خدمات سفارشی بر مبنای نیازهای تجاری است، به این معنا که شما مجبور نیستید برای منابعی که توان پردازشی به‌مراتب بیشتر از نیازهای کاری شما ارایه می‌کنند هزینه کنید. به‌طور معمول، شرکت‌های بزرگی که در زمینه ارایه‌خدمات HaaS فعالیت می‌کنند یک محیط محاسباتی مرکب را پیاده‌سازی کرده‌اند.

در مدل فوق، مولفه‌های مختلف سرویس HaaS در قالب یک محیط محاسبات تعاملی به یکدیگر متصل هستند که دسترسی به منابع سخت‌افزاری میزبانی شده در این محیط محاسباتی از طریق ابر انجام می‌شود. سیستم HaaS به شرکت‌های کوچک تا متوسط ​​اجازه می‌دهد با یک پهنای باند ارتباطی عادی به سخت‌افزارهای موردنیاز دسترسی داشته باشند. به بیان دقیق‌تر، با توجه به این‌که مدل HaaS بیشتر برای انجام کارهای پردازشی سنگین استفاده می‌شود که انجام محاسبات ممکن است چند ساعت طول بکشد، کاربران با خیال آسوده می‌توانند کارهای خود را انجام دهند و هر زمان محاسبات کامل شدند نتیجه را دریافت کنند.

برخی از مدل‌های سخت‌افزار به عنوان سرویس بر مبنای الگوی پرداخت به ازای استفاده استفاده می‌کنند که شامل خدمات اجاره‌ای فناوری اطلاعات (لیزینگ) می‌شود که دسترسی به دسکتاپ‌، لپ‌تاپ، چاپگر، سرور، تلفن‌های هوشمند، تبلت و غیره را شامل می‌شود. از صنایع مهمی که از راه‌حل HaaS استفاده می‌کنند باید به صنایع بهداشت، آموزش، شرکت‌های داروسازی، تولید، خدمات دولتی، فناوری اطلاعات و غیره اشاره کرد.

مزایای استقرار راه‌حل HaaS

از مزایای مهم مدل HaaS به موارد زیر باید اشاره کرد:

مقرون به صرفه بودن: خدمات HaaS می‌توانند کسب‌وکارها را از هزینه روزافزون زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتقا سخت‌افزارها نجات دهند. سرورها برای انجام درست وظایف باید به‌طور دایم بررسی شوند تا عملکرد بهینه‌ای را ارایه کنند، در همان زمان سیستم‌های کلاینتی نیز باید به‌طور خودکار بررسی شوند تا قابلیت اتصال آن‌ها به شبکه با مشکل روبرو نشود. در نهایت نرم‌افزارها نیز نیازمند رسیدگی هستند تا باگ‌ها و آسیب‌پذیری‌ها باعث بروز مشکلات امنیتی نشوند. مدل HaaS می‌تواند تمامی این مشکلات را برطرف کند.

راه‌حل یک مرحله‌ای: به‌طور معمول، در روش فوق کاربران برای دسترسی به خدمات اشتراکی Haas باید هزینه ماهانه یا سالانه را پرداخت کنند، اما در مقابل نیازی به پرداخت هزینه ضاافی برای سخت‌افزار یا تجهیزات فناوری اطلاعات ندارند. رویکرد فوق در بلندمدت سودآوری خوبی برای شرکت‌ها دارد، زیرا منابع مالی را صرف پروژه‌های عملیاتی می‌کنند.

مدل خدمات ایمن: HaaS از یک مدل تجاری استفاده می‌کند که مبتنی بر ارزش افزوده برای مشتریان است. در مدل HaaS قابلیت اطمینان تضمین شده است، زیرا مشتریان به یک سامانه سخت‌افزاری قدرتمند نیاز دارند و پشتیبانی شبانه‌روزی از این زیرساخت‌ها توسط شرکت‌ ارایه‌دهنده خدمات انجام می‌شود.

افزایش امنیت تجاری: هر زمان که نیاز باشد، کسب‌و‌کارها یک برنامه‌های بازیابی یا به‌روزرسانی را با هدف بهبود امنیت سیستم‌ها اعمال می‌کنند. این برنامه باعث می‌شود تا پایداری سامانه‌های زیرساختی فناوری اطلاعات تضمین شود و تهدیدات امنیتی به حداقل ممکن برسند.

گسترش‌پذیری: سازمان‌ها رشد می‌کنند، دامنه فعالیت آن‌ها گسترده می‌شود. البته این رشد تنها به شرطی انجام می‌شود که زیرساخت‌های سخت‌افزاری قابلیت گسترش‌پذیری را داشته باشند. با استفاده از HaaS، توسعه یا ارتقا زیرساخت فناوری در آینده با سهولت انجام می‌شود و در نتیجه شرکت‌ها دیگر نگرانی در مورد افزایش هزینه‌ها و تعدادزیرساخت‌های فناوری اطلاعات نخواهند داشت. لازم به توضیح است که مدل‌های پر کاربرد و محبوب HaaS در زیر مجموعه سرویس‌های رایانش ابری طبقه‌بندی می‌شوند که در آن رسانه‌های ذخیره‌ساز اطلاعات و حتا سخت‌افزار‌های محاسباتی به‌عنوان سرویس‌های مجازی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

کاربردهای HaaS

HaaS به عنوان یک سرویس مدیریت شده برای مقاصد زیر استفاده می‌شود:

دسترسی از راه دور به سخت‌افزارهای یک شرکت بر مبنای قرارداد منعقد شده با ارایه‌دهنده خدمات.

در محیط‌های محاسباتی اجماع شده، مشترکان اغلب از ارتباطات مبتنی بر پروتکل اینترنت (IP) برای دستیابی به قدرت محاسباتی سخت‌افزارهای راه دور استفاده می‌کنند. در این روش کاربر داده‌ها را برای سرور راه دور ارسال می‌کند، سرور داده‌ها را دریافت و پردازش‌های لازم را انجام می‌دهد و نتایج را باز می‌گرداند. در این روش، به‌جای سرمایه‌گذاری روی سخت‌افزارهای اضافی در محل، کاربران می‌توانند از قدرت محاسباتی اجاره شده استفاده کنند. این مدل دریافت خدمات به‌ویژه برای افرادی که در زمینه محاسباتی و پردازش داده‌ها کار می‌کنند مناسب است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟