دانش‌نامه واژگان تخصصی فناوری‌اطلاعات
PaaS چیست؟
پلتفرم به‌عنوان سرویس PaaS سرنام Platform as a Service یک مدل رایانش ابری است که در آن ارایه‌دهنده شخص ثالث ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را از طریق کانال ارتباطی اینترنت به کاربران تحویل می‌دهد. به‌طور معمول، این ابزارها در ارتباط با توسعه برنامه‌های کاربردی نوین کاربرد زیادی دارند. یک ارایه‌دهنده PaaS سخت‌افزارها و نرم‌افزارها را روی زیرساخت‌های خود میزبانی می‌کند. در نتیجه، PaaS را باید راهکاری توصیف کنیم که توسعه‌دهندگان را از دردسر نصب سخت‌افزار و نرم‌افزارها آزاد می‌کند. بنابراین دیگری نیازی نیست به‌طور مداوم ابزارهایی مثل ویژوال استودیو را به‌طور کامل به‌روزرسانی کنید.

1606683296_1_0.gif

ابزارهای PaaS به‌راحتی قابل استفاده هستند و پیچیدگی خاصی به کاربران تحمیل نمی‌کنند. به‌طور معمول، کاربران باید هزینه به‌کارگیری را پرداخت کنند. برخی سازمان‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌های بالقوه ترجیح می‌دهند به جای استفاده از گزینه‌های داخلی به سراغ راه‌حل‌های PaaS بروند.

PaaS چگونه کار می‌کند؟

PaaS این ظرفیت را دارد تا به‌عنوان یک راه‌حل مکمل در تعامل با زیرساخت‌های فناوری‌اطلاعات شرکت‌ها در زمینه توسعه نرم‌افزارها شود. تنها چیزی که برای بهره‌مندی از پلتفرم فوق دارید یک زیرساخت میزبان ارایه‌دهنده خدمات ابری است، زیرا  کاربران برای دسترسی به امکانات موردنیاز به یک مرورگر نیاز دارند. راه‌حل PaaS را می‌توان از طریق ابرهای عمومی، خصوصی و ترکیبی برای ارائه خدماتی از قبیل میزبانی برنامه‌ها و ابزارهای توسعه پیاده‌سازی کرد. از جمله خدمات مهمی که PaaS ارایه می‌کند به موارد زیر باید اشاره کرد:

همکاری و تعامل بهتر تیم‌های توسعه.

طراحی و توسعه برنامه.

آزمایش و استقرار برنامه‌ها.

یکپارچه‌سازی سرویس وب.

امنیت اطلاعات.

یکپارچه‌سازی پایگاه داده.

به‌طور معمول، کاربران باید هزینه PaaS را به‌شکل دوره‌ای پرداخت می‌کنند، با این حال، برخی از ارایه‌دهندگان برای دسترسی به پلتفرم و برنامه‌های کاربدری هزینه ماهانه زیادی از کاربران دریافت می‌کنند.

چه تفاوتی میان PaaS ، IaaS و SaaS وجود دارد؟

PaaS یکی از سه گرایش اصلی خدمات رایانش ابری است. دو مورد دیگر این گرایش‌ها نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS) و زیرساخت به‌عنوان سرویس (IaaS) است. با IaaS یک ارایه‌دهنده خدمات دسترسی به فضای ذخیره‌سازی، محاسباتی و زیرساخت‌های شبکه را از طریق یک هایپروایزر و در قالب یک لایه مجازی ارایه می‌کند. در ادامه کاربران باید ماشین‌های مجازی ایجاد کنند، سیستم‌عامل‌ها را نصب کنند، از برنامه‌ها و داده‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنند و تمامی پیکربندی‌ها و انجام فرایندهای مدیریتی را به‌عهده بگیرند. از جمله شرکت‌های بزرگ در این زمینه باید به خدمات IaaS DigitalOcean ، AWS و Google Compute Engine (GCE) اشاره کرد.

با استفاده از PaaS، یک ارایه‌دهنده خدمات کاربردی بیشتری را نسبت به راه‌حل‌های IaaS ارایه می‌دهد و سیستم‌عامل‌ها، میان‌افزار (مانند پایگاه داده) و سایر محیط‌های زمان اجرایی که در ابر میزبانی می‌شوند را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. از راه‌حل‌های قدرتمند در این زمینه باید به AWS Elastic Beanstalk و Google App Engine اشاره کرد.

با SaaS، یک ارایه‌دهنده خدمات مجموعه کاملی از کاربردها را ارایه می‌کند. کاربران به سادگی وارد سیستم می‌شوند و از برنامه‌ای استفاده می‌کنند که کاملاً در زیرساخت ارایه‌دهنده کار می‌کند. به‌طور معمول‌، برنامه‌های SaaS از طریق مرورگر وب در دسترس هستند و وظیفه مدیریت تمامی منابع IT با ارایه‌دهندگان SaaS است. از نمونه‌های موفق در این زمینه باید به Salesforce ، Dropbox و Google Workspace اشاره کرد.

جوانب مثبت و منفی PaaS

مزیت اصلی PaaS سادگی و راحتی است که برای کاربران به ارمغان می‌آورد. ارایه‌دهنده PaaS بخش عمده‌ای از زیرساخت‌ها و خدمات فناوری‌اطلاعات را آماده می‌کند تا کاربران بتوانند از طریق مرورگر وب و هر مکانی به خدمات دسترسی پیدا کنند. قابلیت پرداخت به ازای هر بار استفاده به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا هزینه‌های مرتبط با الگوهای سنتی نگه‌داری از نرم‌افزارها و سخت‌افزارها را کاهش داده یا به‌طور کامل حذف کنند.

دسترس‌پذیری یا انعطاف‌پذیری در ارایه خدمات از بزرگ‌ترین چالش‌های PaaS است. اگر یک ارایه‌دهنده، خدمت‌رسانی را متوقف یا تغییری در الگوی کاربری زیرساخت‌ها به‌وجود آورد، این‌کار روی مشتریان تاثیر منفی می‌گذارد و ضررهای اقتصادی را متوجه آن‌ها می‌کند. به‌طور معمول، ارایه‌دهندگان خدمات PaaS برای مدت‌های طولانی در این بازار می‌مانند.

محدودکردن مشتریان به استفاده از منابع سازمانی شرکت ارایه‌دهنده خدمات PaaS یکی دیگر از مشکلات است که اجازه نمی‌دهد، کاربران به‌راحتی از خدمات ارایه شده توسط شرکت رقیب استفاده کنند یا به داده‌های ذخیره‌سازی روی زیرساخت‌های رقیب دستریس داشته باشند. کاربران هنگام انتخاب ارایه‌دهنده PaaS باید به این نکات دقت کنند.

تغییرات داخلی در یک محصول PaaS چالش بالقوه دیگر است. به‌عنوان مثال، اگر ارایه‌دهنده PaaS پشتیبانی از یک زبان برنامه‌نویسی خاص را متوقف کند یا استفاده از مجموعه دیگری از ابزارهای توسعه را انتخاب کند، تاثیر منفی روی کار توسعه‌دهندگان یا کاربران می‌گذارد. کاربران باید نقشه راه ارایه‌دهنده خدمات PaaS را دنبال کنند تا درک کنند که استراتژی شرکت ارایه‌دهنده خدمات چه تاثیری روی برنامه‌های آن‌ها خواهد داشت.

بسیاری از محصولات PaaS در خدمت توسعه نرم‌افزار هستند. این پلتفرم‌ها زیرساخت‌های ذخیره‌سازی و محاسباتی را همراه با ویراستار متن، مدیریت نسخه، سرویس‌های آزمایشی و کامپایل ارایه می‌کنند تا توسعه‌دهندگان به‌شکل کارآمد‌تر و سریع‌تری نرم‌افزارهای جدید را ایجاد کنند. یک محصول PaaS می‌تواند تعامل خوبی میان تیم‌های توسعه به‌وجود آورند، بدون ‌آن‌که نیازی به حضور فیزیکی آن‌ها در محل باشد.

معماری PaaS زیرساخت‌های اساسی را از دید توسعه‌دهندگان و سایر کاربران پنهان نگه می‌دارد. در نتیجه، این مدل مشابه معماری فارغ‌ از سرور و معماری عملکرد به‌عنوان سرویس است، به این معنا که ارایه‌دهنده خدمات ابری، سرور را مدیریت و اجرا می‌کند و توزیع منابع را کنترل می‌کند. از مهم‌ترین راه‌حل‌های PaaS در دسترس کاربران به موارد زیر باید اشاره کرد:

Public PaaS

Private PaaS

Hybrid PaaS

Communications PaaS

Mobile PaaS

OpenPaaS

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟