دلایل ارجهیت ابزارهای مدیریت پسورد اختصاصی
چرا نباید از ابزار مدیریت کلمات عبور مرورگر وب خود استفاده کنید
با وجودی که تمام مرورگرهای وب مدرن امروزی از یک ابزار مدیریت کلمات عبور داخلی برخوردار هستند، اما چرا توصیه می‌شود از یک مدیر پسورد ثالث مثل 1Password, LastPass یا Bitwarden استفاده کنید؟ دلایل قانع کننده‌ای وجود دارد که شما باید از ابزار داخلی مدیریت کلمات عبور مرورگر وب خود اجتناب کنید.

1606683296_1_0.gif

استفاده از یک ابزار مدیریت کلمات عبور اجتناب ناپذیر و ضروری است. بزرگترین خطر در مورد حساب‌های آن‌لاین شما تکرار استفاده از یک کلمه عبور یکسان است. اگر شما بارها و بارها از کلمات عبور یکسان استفاده کنید، نقص در یک وبسایت به منزله لو رفتن ای‌میل و کلمه عبور شما خواهد بود. مجرمان سایبری سعی می‌کنند از این ای‌میل و کلمه عبور برای وارد شدن به سایت‌های دیگر استفاده کنند. و این‌گونه است که این روزها حساب‌های کاربری هک می‌شوند.

راهکار این معضل استفاده از یک کلمه عبور واحد و قدرتمند برای هر حساب کاربری است. اما چه کسی می‌تواند ده‌ها و یا صدها کلمه عبور پیچیده را به خاطر آورد؟ اینجا است که ابزارهای مدیریت کلمات عبور به کمک شما می‌آیند و وظیفه به خاطر سپاری این همه کلمه عبور را به عهده می‌گیرند. شما تنها کافی است کلمه عبور اصلی مربوط به ابزار مدیریت کلمات عبور خود را حفظ کنید تا بتوانید به سایر کلمات عبور دسترسی داشته باشید. همچنین مدیر کلمات عبور شما می‌تواند به طور تصادفی کلمات عبور پیچیده و قدرتمند را برای شما تولید کند، آنها را به خاطر نگه دارد و با آنها شما را به وب‌سایت‌های مورد نظرتان وارد کند.

1Password, LastPass, Bitwarden و Dashlane همگی ابزارهای مدیریت کلمات عبور مستقل و مفیدی هستند که شما می‌توانید از آنها استفاده کنید. KeePass نیز یک ابزار منبع باز قابل قبول دیگر است، اما قابلیت همگام سازی داخلی را ارائه نمی‌کند.

از طرف دیگر مرورگرهای وب هم قادر هستند تا کلمات عبور شما را برای سال‌های متمادی به خاطر بیاورند. اما کارشناسان توصیه می‌کنند به سراغ مدیر پسورد داخلی مرورگر خود (چه کروم، فایرفاکس، سفاری یا اج) نروید و از مدیر پسوردهای اختصاصی استفاده کنید.

مدیر پسورد مرورگر وب شما کارش را درست انجام می‌دهد

شما با استفاده از مدیر پسورد داخلی مرورگر خود می‌توانید بدون نیاز به نصب نرم افزار اضافی تمام کلمات عبور خود را به یاد آورده و آنها را بین دستگاه‌های خود همگام سازی کنید. همچنین می‌توانید آنها را به صورت کدگذاری شده روی کلاود ذخیره سازی کنید. شما بدون نگرانی می‌توانید از کلمات عبور پیچیده و طولانی استفاده کنید زیرا مرورگر شما به طور خودکار آنها را برای شما بازنشانی می‌کند. این کار حساب‌های شما را امن باقی نگه می‌دارد چرا که دیگر لازم نیست از یک کلمه عبور برای چند حساب کاربری استفاده کنید.

اما مشکلاتی هم در این زمینه وجود دارد. مدیر پسورد داخلی مرورگرهای شما به اندازه یک ابزار مدیریت پسورد اختصاصی قدرتمند و کاربردی نیست. اما چرا؟ در ادامه علت را بررسی خواهیم کرد.

فراتر از تنها یک مرورگر

ابزارهای مدیریت کلمات عبور ثالث در تمام پلتفرم‌ها و تمام مرورگرها قابل استفاده هستند، اما مدیر پسورد داخلی مرورگرها محدود به همان مرورگر خاص هستند. فرض کنید شما از گوگل کروم روی کامپیوتر شخصی و از سفاری روی آی‌فون خود استفاده می‌کنید. اگر از یک مدیر پسورد ثالث استفاده کنید می‌توانید پسوردهای خود را در تمام مرورگرها در اختیار داشته باشید، اما اگر به مدیر پسورد داخلی مرورگر وب متکی باشید نمی‌توانید آنها را بین چند مرورگر به اشتراک بگذارید.

علاوه بر این، ابزارهای مدیریت کلمات عبور اپلیکیشن‌های خوبی برای هر دو پلتفرم دسکتاپ و موبایل ارائه می‌کنند و امکان دسترسی به کلمات عبور، کدهای اعتباری و وای‌فای و هر چیز حفظ کردنی دیگر را ساده می‌کنند.

تولید کلمات عبور

ابزارهای مدیریت کلمات عبور ثالث نه تنها کلمات عبور موجود شما را به یاد می‌آورند بلکه می‌توانند وقتی شما یک حساب کاربری آن‌لاین ایجاد می‌کنید به طور خودکار یک کلمه عبور پیچیده و طولانی را برای شما ایجاد کرده و یا کلمات عبور فعلی را تغییر دهند.

بعضی از مرورگرها مثل کروم و سفاری در حال حاضر به یک تولیدکننده کننده پسورد داخلی نیز مجهز هستند، اما لزوما تمام گزینه‌هایی که در مدیر پسوردهای ثالث وجود دارد (مثل توانایی کنترل طول کلمه عبور و نوع کاراکترهای موجود در آن) را ارائه نمی‌کنند.

به اشتراک گذاری راحت کلمات عبور

ابزارهای مدیریت کلمات عبور از ویژگی به اشتراک گذاری راحت پسورد برخوردار هستند. آیا می‌خواهید کلمه عبور حساب خدمات دهنده فیلم و موزیک خود را با خانواده به اشتراک بگذارید؟ می‌توانید این کار را با ویژگی به اشتراک گذاری مدیر پسورد خود انجام دهید. حتی بعد از این که شما این کلمه عبور را تغییر دادید هم برای باقی اعضای خانواده تغییر خواهد کرد.

مرورگرها از قابلیت به اشتراک گذاری پسورد برخوردار نیستند. شما تنها می‌توانید یک کلمه عبور را از طریق ای‌میل یا پیام متنی برای دیگران ارسال کنید که کار چندان امنی نیست.

اخطار در مورد خطرات کلمه عبور

ابزارهای مدیریت کلمات عبور به امکانات هشدار دهنده داخلی مجهز هستند که در مورد ضعیف بودن و تکرار استفاده از کلمات عبور به شما هشدار می‌دهند. این به شما کمک می‌کند تا از حساب‌های دیجیتال خود مراقبت بیشتری به عمل آورید.

مرورگرهای وب نیز به آرامی‌ در حال مجهز شدن به چنین امکاناتی هستند. گوگل از یک password-checker در مدیر پسورد خود استفاده می‌کند. همچنین یک افزونه Password Checkup را نیز برای کروم ارائه کرده است، اما اینها به توانایی قابلیت‌های مشابه در ابزارهای مدیریت کلمات عبور نیستند.

ذخیره سازی فراتر از کلمات عبور

ابزارهای مدیریت کلمات عبور به شما اجازه می‌دهند چیزهای بیشتری از کلمات عبور را ذخيره کنید. برای مثال، شما می‌توانید یادداشت‌های امن شامل متن کدهای ورود یا گذرواژه وای‌فای ایجاد کنید. حتی می‌توانید به این یادداشت‌ها فایل ضمیمه کرده و آنها را به یک مکان امن برای ذخیره اسناد مهم و محرمانه تبدیل کنید.

این امکان نیز وجود دارد تا انواع مختلف اطلاعات حساس ذخیره شده و اسناد خود را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید.

آیا ابزارهای مدیریت کلمات عبور امن هستند؟

ذخیره کردن تمام کلمات عبور در یک برنامه می‌تواند کمی‌ عجيب و ترسناک به نظر برسد. اما متخصصان این حوزه معتقدند این روش امن‌تر از سایر روش‌های جایگزین است. ابزارهايی مثل  1Password و  LastPass با یک سیستم کدگذاری قدرتمند مثل AES-256 حتی در زمان ذخیره سازی روی کلاود از کلمات عبور شما محافظت می‌کنند.

شرکت‌های ارائه کننده ابزارهای مدیریت کلمات عبور وعده می‌دهند که کلمات عبور شما را امن باقی نگه دارند، اما یک به‌روزرسانی در نرم افزار آنها می‌تواند باعث دسترسی آنها به کلمات عبور شما شود و یا یک حفره امنیتی می‌تواند راه نفوذ به اطلاعات شما را هموار سازد. این شرکت‌ها از لحاظ امنیتی حسابرسی می‌شوند، اما اگر آنها دچار لغزش شوند چه می‌شود؟

مسلما ریسک چنین شرایطی را باید پذیرفت. شما به ابزار مدیریت کلمات عبور خود مثل هر اپلیکیشن دیگری اعتماد می‌کنید. این موضوع در مورد هر اپلیکیشن دیگری روی کامپیوتر شما و افزونه‌های مرورگرها نیز صدق می‌کند: آنها هم می‌توانند جاسوسی کنند.

بنابراین باید در انتخاب هر نرم افزار و افزونه‌ای با دقت عمل کرد و به سراغ شرکت‌هایی رفت که در حوزه امنیت دارای شهرت و اعتبار هستند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟