قطارها نیز خود می‌رانند
اولین قطار خودران و پرسرعت جهان در فرانسه به حرکت درخواهد آمد
خودران واژه‌ای است که این روزها به وفور به چشم خورده یا شنیده می‌شود. امروزه بسیاری از کاربران این واژه را در ارتباط با ماشین‌ها یا هواپیماهای تجاری یا بدون سرنشین می‌شوند، اما دولت فرانسه در نظر دارد کارکردهای این واژه را بسط داده و در ارتباط با سیستم حمل‌ونقل عمومی از این فناوری استفاده کند. فرانسه به دنبال آن است تا شش سال دیگر قطارهای خودران را تولید کرده و در ناوگان عمومی این کشور مورد استفاده قرار دهد.

1606683296_1_0.gif

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری FranceInfo، سازمان راه‌آهن ملی فرانسه موسوم به SNCF به دنبال آن است تا سال 2023 میلادی قطارهای سریع‌السیر خودران را برای استفاده شهری طراحی کند. قطارهایی که روی خطوط ریلی ویژه‌ای به حرکت در خواهند آمد. این سازمان همچنین در نظر دارد در سال 2019 یک نمونه اولیه از قطارهایی موسوم به drone train را مورد آزمایش قرار دهد. قطارهای جدید به حس‌گرهای خارجی و ترمزهای خودکار تجهیز شده‌اند. حس‌گرهایی که در صورت تشخیص هرگونه مانعی و در صورت لزوم قادر هستند ترمزهای خودکار این قطار را فعال کنند. لازم به توضیح است که مکانیزم تشخیص خطای مورد استفاده در این قطارها  متفاوت از سامانه‌ای است که در متروی شهر پاریس از آن استفاده می‌شود.

خبرگزاری FanceInfo گفته است که این قطارها سرعتی در حدود 322 کیلومتر بر ساعت (2000 مایل بر ساعت) دارند و سیستم ناوبری آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که از راه دور کنترل می‌شوند. البته در زمان راه‌اندازی اولیه این پروژه و به منظور پیشگیری از بروز هرگونه پیشامد و خطر احتمالی تیمی از متخصصان و گروه پشتیبانی بر هدایت و کنترل این قطارها نظارت خواهند داشت. گیموم پپی، معاون سازمان راه‌آهن ملی فرانسه در این ارتباط گفته است: «اگر این پروژه با موفقیت به سرانجام برسد، SNCF اولین اپراتور جهان خواهد بود که قطارهای پر سرعت خودران را به حرکت درخواهد آورد.»

متیو چابانل، یکی از مدیران مشاور این پروژه در سازمان SNCF، مکانیزم مورد استفاده در قطارهای خودران را با سامانه هدایت خودکار که در هواپیماهای تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، مقایسه کرده است. او می‌گوید: «در هواپیماها شما همیشه یک خلبان را در کنار سیستم هدایت خودکار هواپیما در اختیار دارید.» سازمان SNCF به دنبال آن است تا سرعت و تعدد سفرهای شهری را به ویژه در ارتباط با پاریس و مناطق اطراف آن افزایش داده اما در عین حال زمان تاخیر قطارها را کاهش دهد. این سازمان معتقد است خطوط TGV و قطارهای خودران این پتانسیل را خواهند داشت تا تعدد سفرهای بین پاریس و لیون را به میزان 25 درصد افزایش دهند. البته فرانسه تنها کشوری نیست که به دنبال قطارهای خودران است. انگلیس نیز به دنبال آن است تا قطارهای خودران را به ناوگان ریلی این کشور اضافه کند. دولت این کشور یک سرمایه عظیم 9 میلیون پوندی را به این منظور اختصاص داده است. قطارهای خودران قرار است ابتدا در مسیر پاریس به جنوب شرق فرانسه مورد استفاده قرار گیرند. 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟