نخستین گام در رسیدن به شهر هوشمند با سیستم شمارش معکوس آئودی
تماشا کنید: صحبت خودروی آئودی با شهر هوشمند
تصور کنید در حال رانندگی هستید. وقتی به تقاطع نزدیک می‌شوید؛ یک شمارش معکوس روی داشبورد شروع به کار می‌کند. در حال حاضر؛ چراغ راهنمایی سبز است. اما آئودی جدید به راننده خودرو اطلاع می‌دهد که قرار است تا 147 ثانیه آینده چراغ قرمز شود. بعد از گذشت این زمان؛ چراغ زرد و سپس قرمز می‌شود. بعد از آن؛ ثانیه‌شمار در جهت معکوس شروع به‌کار می‌کند.

1606683296_1_0.gif

زمانی‌که ثانیه‌شمار به عدد 4 می‌رسد؛ تایمر ناپدید می‌شود و درعرض چند ثانیه چراغ راهنمایی سبز می‌شود. شاید این قابلیت چندان مهم به‌نظر نرسد. یک تایمر به راننده اطلاع می‌دهد که چه زمانی چراغ راهنمایی عوض می‌شود. اما در عمل؛ واقعا کاربرد دارد. این سیستم در حال حاضر؛ در لاس‌وگاس آمریکا پیاده‌سازی شده است. با معرفی این سیستم؛ در حال حرکت به‌سمت آینده‌ای هستیم که خودروها و شهرها به‌منظور کاهش گره‌های ترافیکی با یکدیگر صحبت می‌کنند.

مطلب پیشنهادی

آئودی تولید ابرخودروی الکتریکی R8 e-tron را متوقف کرد
این خودروساز آلمانی چه نقشه‌هایی در سر دارد

آئودی سیستم V2I یا همان ارتباط وسیله نقلیه با فریم‌ورک زیرساخت شهری را در شهر لاس‌وگاس آمریکا پیاده‌سازی کرده است. این شهر بیشتر از این‌که به‌خاطر استفاده از آخرین فناوری‌ها شهرت داشته باشد؛ به‌دلیل قمار؛ شرط‌بندی و عیاشی معروف است. در واقع؛ Sin City با وجود "کمیسیون حمل‌ونقل منطقه‌ای در نوادای جنوبی (RTC)" بهترین مکان برای راه‌اندازی فناوری جدید آئودی است. این مؤسسه دولتی تمام زیرساخت ترانزیت شهری و نواحی اطراف آن را به‌دقت تحت نظارت خود دارد. از اتوبوس‌ها گرفته تا چراغ‌های راهنمایی و خیابان‌های جدید؛ همه این‌‌ها توسط یک مؤسسه کنترل می‌شود. بنابراین؛ می‌توان سیستم‌های جدید را خیلی سریع و به‌کمک شرکت‌های بزرگی مانند آئودی پیاده‌سازی کرد.

نتیجه آن؛ خودرویی می‌شود که با استفاده از دیتای به‌اشتراک‌گذاری شده شهری که از طریق سیستم "سرویس‌های فناوری ترافیک (TTS)‌" به‌دست می‌آورد؛ می‌داند که چه زمانی قرار است چراغ سبز شود. البته این فناوری در سمت سرور کمی پیچیده است؛ چون خیل عظیم الگوریتم و دیتا در آن موج می‌زند. اما تنها چیزی که برای رانندگان اهمیت دارد بحث رانندگی است و لازم نیست که به چیزهای دیگر فکر کنند.

حالا وقت آن است که ببینیم این سیستم چگونه عمل می‌کند: زمانی‌که خودرو وارد ناحیه یا منطقه‌ای می‌شود که از V2I پشتیبانی می‌کند؛ با استفاده از یک توکن یک‌بار مصرف به کلاود زیرساخت لاگین می‌شود. در همان حالتی که مشغول رانندگی است؛ سیستم مکان‌یاب GPS مشخص می‌کند که کدام چراغ راهنمایی در مسیر آن‌ها قرار دارد. در این بخش؛ سرویس TTS وارد عمل شده و اطلاعات مربوط به همان چراغ راهنمایی را بارگذاری می‌کند و خودرو با توجه به این اطلاعات مشخص می‌کند که خودرو می‌تواند به‌موقع از تقاطع عبور کند یا این‌که باید پشت چراغ قرمز توقف کند. در صورتی‌که حالت دوم رخ دهد؛ ثانیه‌شمار شروع به‌کار می‌کند تا زمانی‌که چراغ دوباره سبز شود.

کارشناس سایت انگجت که از این سیستم استفاده کرده؛ می‌گوید: به‌نظر من؛ این سیستم کاملا کاربردی و مفید است. راننده می‌داند که چقدر زمان تا سبز شدن چراغ در اختیار دارد؛ می‌تواند اسمارت‌فون‌اش را چک کند؛ از وضعیت فرزندان‌اش مطلع شود یا این‌که آبی بنوشد. البته در همه این حالت‌ها؛ یک مشکل وجود دارد. شما نمی‌دانید که این کارها چقدر طول می‌کشد. ولی وقتی به ثانیه‌شمار نگاه می‌کنید؛ می‌دانید که چه زمانی باید تمامش کنید.

شرکت خودروسازی آئودی چندین سال است که مشغول کار و تحقیق بر روی این سیستم است. «تینا کویگلی»؛ مدیرکل RTC می‌گوید: "هدف کمیسیون آن است که به شرکت‌های خودروساز کمک کند تا با درنظر گرفتن استانداردها و کارهایی که باید انجام شود؛ میزان بودجه مورد نیاز را تعیین کنند. هیچ‌کس تا به‌حال تجزیه و تحلیلی روی هزینه‌ها و فواید زیرساخت‌های هوشمند انجام نداده است."

آئودی برای پیاده‌سازی و به‌کارگیری این سیستم تنها به لاس‌وگاس اکتفا نکرده و با چندین کلان‌شهر دیگر وارد مذاکره شده تا سرویس V2I را در آن‌ها اجرا کند. اما با توجه به این‌که در خیلی از شهرها؛ سیستم‌های حمل‌ونقل بین چندین گروه پخش است؛ بعید است که بتوانند به‌سرعت لاس‌وگاس برای اجرای این سیستم آماده شوند.

آئودی در حالی‌که به‌دنبال بستن قراردادهای بیشتر است؛ مشغول تست سری بعد قابلیت‌ها و ویژگی‌های V2I است. فرض کنید بتوان به راننده سرعتی را پیشنهاد داد تا بتواند از یک سری چراغ راهنمایی که همگی سبز هستند عبور کند.

آن‌ها هم‌چنین اعلام کردند که در آینده دیتای خود را در زمان واقعی با شهرداری‌ها به‌اشتراک می‌گذارند. در حال حاضر این کار در لاس‌وگاس انجام می‌شود. زمانی‌که اطلاعات اشتراکی زمان واقعی به‌صورت زنده در اختیار قرار بگیرد؛ شهری مانند لاس‌وگاس می‌تواند جریان ترافیک را در لحظه کنترل کند و با هدایت خودروها و تنظیم سیگنال‌های زمان‌بندی گره‌های ترافیکی را کاهش دهد. با چنین مکالمه‌ای است که می‌توان سفر درون شهری ساده‌تری داشت.

زمانی‌که خودروها و زیرساخت با یکدیگر صحبت می‌کنند؛ نه‌تنها نحوه حرکت خودرو در داخل شهرها تغییر می‌کند؛ بلکه کلان‌شهرها نیز می‌توانند خیابان‌ها و سرویس‌های آینده را به‌بهترین شکل بسازند.

در ویدیوی زیر می‌توانید این سیستم جدید که در خودروی آئودی به‌کار گرفته شده را مشاهده کنید:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟