اگر مدیرعامل هستید حتما این 4 اصل مهم را سرلوحه خود قرار دهید
برون‌گرا یا درون‌گرا، کدام یک مدیرعامل بهتری هستند؟
آیا شما واقعا خصوصیات یک مدیرعامل بودن را در خود دارید؟ تمام مدیران موفق دارای این چهار خصوصیت و ویژگی هستند.

1606683296_1_0.gif

کامل‌ترین و دقیق‌ترین تحقیق موجود در دنیا به‌نام "پروژه ژنوم مدیرعامل" اخیرا تکمیل شد. تیم تحقیق در طی بررسی‌های خود چهار ویژگی مهم و اصلی یک مدیرعامل را شناسایی کردند. علاوه بر این، یافته‌های دیگر این پروژه، تصورات پیشین در خصوص مدیریت و رهبری را به‌چالش می‌کشد.

تکمیل این تحقیق گسترده ده سال به‌طول کشید و دیتابیس آن شامل اطلاعات 17 هزار مدیر ارشد اجرایی و بیشتر از 2 هزار مدیرعامل می‌شود. برای تجزیه و تحلیل این اطلاعات، یک تیم 14 نفره از محققان خبره که در زمینه روان‌شناسی، اقتصاد، امور مالی و علوم داده تخصص دارند تشکیل شد. وظیفه آن‌ها، تحقیق و بررسی تمام مدیران عامل صنایع مهم بود. این پروژه عظیم نتیجه همکاری محققان دانشگاه شیکاگو، مدرسه کسب‌وکار کپنهاگ، NYU و SAS Inc است.

هدف از تحلیل این اطلاعات پاسخ به پرسش‌هایی مانند موارد زیر بود:

- آیا ویژگی‌های خاصی برای پیش‌بینی این‌که یک فرد می‌تواند مدیرعامل شود وجود دارد؟

- آیا این خصوصیات مشابه مدیران ارشد اجرایی است یا با آن‌ها تفاوت دارد؟

- هیأت‌های مدیره برای انتخاب یک مدیرعامل چه ویژگی‌هایی را مدنظر قرار می‌دهند و آیا این ویژگی‌ها می‌تواند موفقیت مدیرعامل را پیش‌بینی کند؟

نتایج حاصله از این تحقیق به‌اندازه‌ای جالب و تأمل‌برانگیز است که برخی تصورات پیشین در خصوص مدیریت و رهبری را به‌چالش می‌کشد.

اول از همه، نظریه مربوط به یک مدیرعامل برون‌گرا و کاریزماتیک است. هیأت‌های مدیره به‌دنبال مدیران عاملی هستند که شخصیت اجتماعی خوب و دوستانه‌ای داشته باشند و از آرامش و اعتماد به‌نفس بالایی برخوردار باشند اما افراد درون‌گرا فراتر از سطح انتظارات هستند.

یکی دیگر از نتایج جالب این تحقیق مربوط به تعداد اشتباهاتی می‌شود که یک مدیرعامل در ابتدای حرفه کاری خود مرتکب شده است. این تحقیق نشان داد تقریبا نیمی از این افراد به‌جای این‌که پیشینه عاری از خطا و اشتباه داشته باشند  اشتباهات بسیار بزرگی داشته‌اند که در پایان به‌قیمت از دست دادن شغل‌شان تمام شده است.

با این وجود، مهم‌ترین بخش این تحقیق مشخص کردن چهار ویژگی و خصوصیت فردی خاص بود که در مدیران خیلی موفق دیده شد. البته، این‌گونه نبود که تمام این مدیران عامل در هر چهار خصوصیت بالاترین امتیاز را کسب کرده باشند، اما تقریبا بیشتر آن‌ها در بیش از یک مورد فوق‌العاده بودند.

مطلب پیشنهادی

پادکست: شما درون‌گرا هستید یا برون‌گرا؟
نقش این ویژگی‌ها در موفقیت شما چیست؟

پس، اگر در حال حاضر مدیرعامل هستید یا در تلاش برای رسیدن به سطح یک مدیر ارشد اجرایی هستید به این 4 ویژگی توجه خاصی داشته باشید و هر روز آن‌ها را مدنظر قرار دهید:

1 - به‌سرعت و با قاطعیت تصمیم می‌گیرند: تصمیم‌گیری سریع و اعتقاد داشتن به‌آن یکی از فاکتورهای مهم یک مدیرعامل خوب است. قدرت اجرایی این مدیران عامل 12 برابر بهتر از سایرین بود. یک مدیرعامل خوب می‌داند که یک تصمیم‌گیری بد خیلی بهتر از تصمیم‌نگرفتن است.

2 - برای تأثیرگذاری آماده هستند: یک مدیرعامل خوب وقتی یک برنامه و هدف جدید تنظیم می‌کند خیلی سریع از سوی کارکنان و سهام‌داران پذیرفته می‌شود. هم‌چنین، آن‌ها به‌خوبی به نیازها و انگیزه‌های سهام‌داران واقف هستند. این امر موجب تصمیم‌گیری خوب و همراه داشتن پشتیبانی تشکیلات می‌شود.

3 - سازگاری سریع و آنی: یکی از خصوصیات یک رهبر و مدیر بزرگ واکنش مناسب در برابر چالش‌ها و فرصت‌های دیده نشده است. وقتی از مدیران عامل سئوال می‌شد این ویژگی در رأس سایر موارد قرار داشت. مدیران عاملی که خیلی سریع با شرایط سازگار می‌شوند 6.7 برابر بیشتر از سایرین احتمال موفقیت دارند.

4 - انتقال حس اطمینان‌پذیری: رسیدن به نتیجه و هدف یکی از فاکتورهای کلیدی یک مدیرعامل خوب است. هم کارکنان و هم سهام‌داران به یک رهبر و مدیر اثبات شده که وعده‌های‌اش را عملی می‌کند و به اهداف‌اش می‌رسد اعتماد می‌کنند. احتمال موفقیت مدیرانی که می‌توانند به نتایج قابل قبول و قابل اطمینان برسند 15 بار بیشتر از سایرین است.

یکی از چالشی‌ترین پست‌ها در کسب‌وکار پست مدیرعاملی است.  اگر بتوانید در این 4 ویژگی به درجه بالایی برسید می‌توانید در رقابت با سایرین عملکرد بسیار بهتری داشته باشید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟