سوالات هدفمند و دقیق
چگونه یک مهندس شبکه را گزینش و استخدام کنیم؟
مهندسان شبکه که برخی منابع به آن‌ها معماران شبکه‌‌های کامپیوتری می‌گویند (این دو عنوان شغلی تفاوت‌هایی با یک‌دیگر دارند و یکسان نیستند؛ با این‌حال، برخی شرکت‌ها از هر دو عنوان شغلی انتظار انجام کار یکسانی را دارند)، ملزومات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شبکه‌ها را به‌گونه‌ای طراحی و راه‌اندازی می‌کنند تا کاربران بتوانند بدون مشکل از شبکه‌ها استفاده کنند. اگرچه وظیفه اصلی مهندسان شبکه‌، پیاده‌سازی، نظارت و مدیریت بر شبکه‌ها است، اما ممکن است وظایف شغلی دیگری مثل تصمیم‌گیری برای خرید سخت‌افزارهای پشتیبان، انتخاب معماری‌ای که قرار است تجهیزات بر مبنای آن‌ها چینش شوند و در نهایت تامین امنیت شبکه به آن‌ها واگذار شود.

1606683296_1_0.gif

از آن‌جایی که شرکت‌ها روزبه‌روز وابستگی بیشتری به محیط‌های دیجیتال پیدا می‌کنند، مهم است که شبکه‌های درون‌‌سازمانی در شرایط ایده‌آل قرار داشته باشند و بدون مشکل خدمت‌رسانی کنند. امروزه، بخش عمده‌ای از عملیات تجاری شرکت‌ها وابسته به شبکه‌های درون و برون‌سازمانی است. این شبکه‌ها می‌توانند شبکه‌های محلی (LAN) یا شبکه‌های محلی بی‌سیم (WLAN) باشند که در نهایت به شبکه‌های گسترده (WAN) متصل می‌شوند. هنگامی که این شبکه‌ها با مشکلاتی روبرو شوند، کارمندان قادر به انجام درست وظایف خود نخواهند بود که کاهش بهره‌وری آن‌ها را به‌همراه دارد. 

به‌طور مثال، امروزه بخش عمده‌ای از کسب‌وکارها برای برقراری ارتباط بین تیم‌ها و مشتریان خود به VoIP متکی هستند. هنگامی‌که نرخ از دست رفتن بسته‌های اطلاعاتی زیاد می‌شود، تماس‌ها به‌طور مداوم قطع می‌شوند، ارتباط اعضا تیم با یک‌دیگر با مشکل روبرو می‌شود و در نهایت فعالیت‌های تجاری متوقف می‌شوند. از این‌رو، مهم است که مهندسان شبکه از توپولوژی‌های درستی برای برقراری ارتباط تجهیزات استفاده کنند و علاوه بر این، نظارت دقیقی بر عملکرد سامانه‌های تحت شبکه داشته باشند. این افراد باید اطمینان حاصل کنند که شبکه‌ها پاسخ‌گوی اهداف تجاری سازمان است و حتا در صورت بروز مشکل، راه‌حل‌های جایگزینی وجود دارند که قادر به پاسخ‌گویی به نیازهای کسب‌وکار هستند. 

مهندسان شبکه به چه مهارت‌هایی نیاز دارند؟

مهندسان شبکه به مهارت‌های تحلیلی، سازمان‌دهی، مدیریت، حل مسئله و توجه به جزئیات و توانایی کار تیمی نیاز دارند. علاوه بر این، مهندسان شبکه باید توانایی کار با نرم‌افزارهای تخصصی در زمینه مدیریت، نظارت بر شبکه، تامین امنیت شبکه و پیکربندی شبکه را داشته باشند و بتوانند از ابزارهای تحلیل‌ شبکه برای بررسی وضعیت بسته‌های داده‌ای استفاده کنند. گزارشی که اداره کار و آمار ایالات متحده (BLS) منتشر کرده نشان می‌دهد معماران شبکه‌های کامپیوتری در سال 2019 میلادی به‌طور میانگین 111130 دلار حقوق دریافت کرده‌اند. BLS در گزارش خود به این نکته اشاره کرده است که بازار کار مهندسان شبکه در بازه 2019 تا 2028 رشد پنج درصدی را تجربه می‌کند. واقعیت این است که مهندس شبکه در میان دیگر مشاغل این حوزه بازار کار پر‌رونق‌تری دارد و دستمزد بیشتری دریافت می‌کند. 

مهندسان شبکه باید اطلاعات کاملی در ارتباط با شبکه‌های محلی و گسترده (LAN و WAN) داشته باشند تا بتوانند به مدیریت این شبکه‌ها بپردازند. به‌طور معمول، این متخصصان مسئولیت اداره یک شبکه کامپیوتری خصوصی را برعهده دارند؛ از این‌رو، لازم است اطلاعات دقیقی در ارتباط با جزئیات شبکه‌ای که قرار است مدیریت کنند در اختیار داشته باشند. به‌طور مثال، باید بدانند که چگونه فرآیند ذخیره‌سازی فایل‌های حجیم را مدیریت کنند، چگونه شبکه ذخیره‌سازی جدا از شبکه محلی را پیاده‌سازی کنند تا عملکرد شبکه کاهش پیدا نکند و چگونه از اسناد و فایل‌هایی که میان کارمندان شبکه به‌اشتراک گذاشته می‌شود محافظت کنند. 

یک کاندیدای ایده‌آل باید این مسائل را به‌خوبی درک ‌کند. در شرایط کلی، همه شرکت‌ها به یک مهندس شبکه نیاز ندارند، اما هنگامی‌که صحبت از فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور می‌شود، وجود این موقعیت شغلی ضروری است. 

در هنگام استخدام یک کارشناس شبکه به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

به‌طور معمول، هنگام استخدام یک مهندس شبکه باید به تحصیلات، مهارت و تجربه این افراد دقت کنید. 

  • تحصیلات و مهارت‌های مهندس شبکه: برنامه‌های دانشگاهی به دانشجویان کمک می‌کنند اطلاعات نسبتا کاملی در ارتباط با مفاهیم زیربنایی فناوری اطلاعات کسب کنند. رویکرد فوق به مدیران آینده شبکه‌های کامپیوتری کمک می‌کند درباره عملکرد تجهیزات مهم شبکه اطلاعات اولیه خوبی به‌دست آورند. در ادامه افراد برای کسب اطلاعات بیشتر باید به آموزشگاه‌هایی مراجعه کنند که اطلاعات عمیق‌تری در ارتباط با مفاهیم شبکه ارائه می‌کند؛ از این‌رو، ایده‌آل‌ترین گزینه، حضور در دوره‌های Network+ ،CCNA و CCNP است. 
  • تجربه مهندس شبکه: مهندسان شبکه‌ای که سابقه کار به‌عنوان مدیر شبکه را داشته‌اند، بهتر و دقیق‌تر از عهده انجام وظایف محوله برمی‌آیند. به‌طور معمول، بیشتر شرکت‌ها تنها افرادی را برای موقعیت شغلی مهندس شبکه انتخاب می‌کنند که چند سال از حرفه خود را به‌عنوان مدیر شبکه سپری کرده باشند. 

جدای از نشستن برای ساعات طولانی در مقابل صفحه‌نمایش، مهندسان شبکه باید بتوانند ساختار یک شبکه را قبل از پیاده‌سازی تحلیل کنند. به بیان دقیق‌تر، باید مهارت برنامه‌ریزی داشته باشند. این متخصصان دنیای شبکه قبل از آن‌که طرح خود را پیاده‌سازی کنند، ابتدا آن‌را آزمایش می‌کنند تا کاستی‌های آن شناسایی و برطرف شود و در ادامه همزمان با پیاده‌سازی شبکه، زیرساخت‌های پشتیبان (افزونگی) را آماده می‌کنند. هنگامی‌که شبکه‌ها پیاده‌سازی می‌شوند به نگه‌داری نیاز دارند و این‌گونه نیست که وقتی پیاده‌سازی شدند به حال خود رها شوند. 

از یک مهندس شبکه باید چه سوالاتی پرسیده شود؟

یکی از مهم‌ترین، اما سخت‌ترین کارهایی که برای جذب یک مهندس شبکه باید انجام دهید، مصاحبه است. متاسفانه، برخی سازمان‌ها تنها روی جنبه‌های کاملا تخصصی متمرکز می‌شوند یا تصور می‌کنند اگر مدت زمان مصاحبه طولانی باشد، بیان‌گر این مسئله است که سازمانی حرفه‌ای هستند، در حالی که شما با مطرح کردن چند پرسش کوتاه، اما عمیق قادر به ارزیابی مهارت‌های یک مهندس شبکه هستید. در ادامه، برخی از این پرسش‌ها و دلایل مطرح کردن آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

چه تجربه‌ای در مورد محیط‌ها و شبکه‌های ناهمگن دارید؟

  • علت مطرح کردن پرسش: قابلیت همکاری نقش مهمی در بهبود فرآیندهای تجاری دارد؛ از این‌رو، مهم است شبکه‌ها با ساختارهای مختلف قادر به تعامل با یک‌دیگر باشند. این احتمال وجود دارد که به‌دنبال یک مهندس شبکه باشید که قرار است ترکیبی از چند سامانه و محیط‌های ترکیبی را بدون مشکل مدیریت کند. این پرسش روند استخدام را به‌شکل عجیبی کوتاه‌تر و هدف‌مندتر می‌کند، زیرا فردی که سابقه کار در چنین محیط‌هایی را داشته باشد طیف گسترده‌ای از مهارت‌های کاربردی را دارد. 

پاسخی که ممکن است دریافت کنید: به‌طور معمول، فردی که تجربه موردنظر را داشته باشد توضیحاتی درباره سامانه‌های مختلف ارائه می‌کند و در ادامه با ذکر مثال‌هایی از مشکلاتی صحبت می‌کند که موفق به پیدا کردن راه‌حلی برای آن‌ها شده است. 

اگر کار با یک تیم DevOps را داشته‌اید، جوانب مثبت و منفی چه بود؟ اگر پاسخ منفی است، دوست دارید با چنین تیمی کار کنید؟ 

  • علت مطرح کردن این پرسش: در چند سال گذشته، شرکت‌ها مزایای یکپارچه‌سازی تیم‌های Development و Sysadmin را مشاهده کرده‌اند. رویکرد فوق عملکرد بخش فناوری اطلاعات یک سازمان را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد. دوآپس (DevOps) به‌معنای کار جمعی است که اشاره به تعامل و بهبود بهره‌وری اعضاء تیم دارد. اگر فردی سابقه حضور در چنین تیم‌هایی را داشته باشد، در ارتباط با سایر مهارت‌ها اطلاعات اولیه را دارد یا حداقل نام برخی از مفاهیم را شنیده است. به بیان دقیق‌تر، با شرح وظایف یک کارشناس امنیت، سرپرست شبکه، تکنسین شبکه و غیره آشنا است. 

پاسخی که ممکن است دریافت کنید: تجربه عملی خاص در این نوع مشارکت کاری دارم.

 سعی کنید به‌دنبال مهارت‌هایی باشید که نشان می‌دهد کاندیدای شما قادر به کار روان در یک تیم متشکل از مهارت‌های مختلف است و به‌خوبی می‌داند که ارتباط و همکاری با اعضاء تیم در اولویت است.

توضیحی در ارتباط با بزرگ‌ترین شبکه‌ای که تاکنون مهندسی (پیاده‌سازی) کرده‌اید ارائه کنید و بزرگ‌ترین شبکه‌ای که مسئولیت مدیریت آن بر عهده شما بوده از چه مولفه‌ها و زیرساخت‌هایی تشکیل شده بود؟ 

  • علت مطرح کردن این پرسش: به‌طور معمول، همه شبکه‌ها در مقیاس بزرگ یا کوچک در معرض تغییرات اساسی هستند، برخی از آن‌ها همزمان با گسترش فعالیت‌های تجاری بزرگ‌تر می‌شوند، نحوه دسترسی به آن‌ها تغییر می‌کند، نحوه اتصال به آن‌ها دست‌خوش تغییراتی می‌شود، راه‌حل‌های امنیتی نوین به آن‌ها اضافه می‌شود یا کارمندان و دستگاه‌های جدیدی به آن‌ها افزوده می‌شوند. هرچه شبکه‌ها بزرگ‌تر شوند، تجهیزات بیشتری به آن‌ها اضافه می‌شود که مشکلات و آسیب‌پذیری‌های آن‌ها را بیشتر می‌کند.

پاسخی که ممکن است دریافت کنید: پاسخ‌ها باید در ارتباط با شرح زیرساخت، نحوه رشد آن در طول زمان و چالش‌های مدیریت شبکه باشند. در حالت ایده‌آل، پاسخ‌ها تجربه کار با شبکه‌ای به اندازه شبکه سازمانی شما را شامل می‌شوند یا نشان می‌دهند متقاضی در کار با شبکه فرد حاذقی است. 

درباره زمانی که یک خطای شبکه را عیب‌یابی کردید به من بگویید، چه کاری انجام دادید؟ 

  • علت مطرح کردن این پرسش: مشکلات شبکه عمدتا پیرامون اتصال ناپایدار یا عدم دسترسی به منابع هستند که شکایت کارمندان را به‌همراه دارند. این مورد یکی از معضلات بزرگ عصر دیجیتال است. نکته کلیدی مطرح کردن چنین پرسشی این است که فرد داوطلب مجبور است توضیحات فنی در ارتباط با مشکل و نحوه برطرف کردن آن ارائه کند. هر سیستم و شبکه‌ای چالش‌های خاص خود را دارد. از این‌رو، فرد باید به ابزارهایی که برای آزمایش شبکه استفاده کرده، نحوه ایزوله کردن سامانه یا شبکه‌ دارای مشکل و و در نهایت راه‌حلی که استفاده کرده اطلاعات جامعی در اختیارتان قرار دهد. این اطلاعات سطح مهارت‌های فنی داوطلب را نشان می‌دهند. 

پاسخی که ممکن است دریافت کنید: به‌دنبال نشانه‌هایی باشید که نشان می‌دهند داوطلب احراز شغل، از راه‌حلی ابتکاری برای حل مشکلات استفاده کرده و مادامی‌که راه‌حلی مناسب پیدا نکرده، به تلاش خود ادامه داده است. بهترین پاسخی که ممکن است دریافت کنید ذکر نحوه ارتباط با دیگر اعضای تیم برای حل مشکل بوده است. 

برای آن‌که عملکرد شبکه را بهبود بخشید از چه راه‌حل‌هایی استفاده کرده‌اید؟

  • علت مطرح کردن این پرسش: سیستم‌های فناوری اطلاعات کند یا غیرقابل‌اعتماد می‌توانند یک سازمان را عقب نگه دارند، بنابراین مهندسان شبکه، وظیفه خود را بهینه‌سازی عملکرد شبکه می‌دانند. شما دوست دارید بدانید که متقاضی چگونه قادر به حل این مشکل است تا عملکرد شبکه در وضعیت مطلوب و پایداری قرار گیرد و فعالیت‌های تجاری بدون مشکل ادامه پیدا کنند. 

پاسخی که ممکن است دریافت کنید: به‌دنبال نشانه‌هایی باشید که نشان می‌دهد داوطلب تنها هدفش حل مشکلات نیست و سعی می‌کند به‌منظور پیشگیری از مشکلات احتمالی در آینده، راه‌حل‌هایی برای بهبود و پیشرفت شبکه ارائه کند. یک پاسخ ایده‌آل نشان می‌دهد که چگونه آن‌ها ایده را از مفهوم تا عملیاتی شدن آن دنبال می‌کنند و از چه مکانیزم‌هایی برای شناسایی فرصت‌ها و بهبود آن‌ها استفاده می‌کنند. 

با توجه به تجربیات گذشته خود، فکر می‌کنید کدام‌یک از مولفه‌های شبکه نقش مهمی در ایمن‌سازی آن دارند؟ 

  • علت مطرح کردن این پرسش: امنیت سایبری بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. مهم است که بدانید چگونه داوطلب در برابر نقض داده‌ها از زیرساخت محافظت می‌کند و تا چه اندازه با حمله‌های سایبری آشنا است. آیا مخاطرات امنیتی به‌دلیل گسترش روزافزون تجهیزات اینترنت اشیاء و دستگاه‌های همراه بیشتر شده است؟ شما با طرح این سوال، درک کاملی از دانش متقاضی برای ایمن نگه داشتن یک شبکه به‌دست می‌آورید. 

پاسخی که ممکن است دریافت کنید: یک پاسخ خوب ممکن است در مورد استراتژی‌هایی مانند پیاده‌سازی رمزهای عبور قوی و داشتن سیاست‌های سخت‌گیرانه در ارتباط با نحوه اتصال دستگاه‌های سیار به شبکه وای‌فای شرکت باشد. 

فرض کنید باید مدیر ارشدی در سطح C-suite را متقاعد کنید تا یک زیرساخت موجود را به ابر منتقل کند. چگونه این‌کار را انجام می‌دهید و چه داستانی برای او تعریف می‌کنید؟

  • علت مطرح کردن این پرسش: امروزه فناوری اطلاعات در تمام جنبه‌های یک کسب‌و‌کار وارد شده است. شما به مهندسان شبکه‌ای نیاز دارید که بتوانند ارزش کاری را که انجام می‌دهند به مخاطبان غیرفنی نشان دهند؛ به‌ویژه وقتی صحبت از ارائه ایده‌ها به یک تیم اجرایی می‌شود. در این‌جا شما به‌دنبال افرادی هستید که بتوانند اصطلاحات مهندسی پیچیده را برای افراد عادی، ساده و قابل درک کنند.

پاسخی که ممکن است دریافت کنید: داوطلب باید توانایی توصیف فناوری‌های پیچیده به روشی آسان و قابل درک را داشته باشد. پاسخ‌هایی که می‌دهد باید نشان دهند که وی می‌تواند به‌وضوح مزایای به‌کارگیری فناوری‌های نوینی را که باعث پیشرفت سازمان می‌شوند شرح دهد. 

چگونه با یک مشتری ناراحت که مشکلات فنی جدی را تجربه کرده، برخورد می‌کنید؟

  • علت مطرح کردن پرسش: خدمات عالی به مشتریان، عامل موفقیت هر کسب‌و‌کاری است؛ به‌ویژه در عصر حاضر که شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در موفقیت یا شکست یک سازمان دارند. یک حرکت اشتباه و انعکاس آن در شبکه‌های اجتماعی باعث بدنامی یک برند می‌شود. شما باید بدانید که مهندس شبکه در هنگام رویارویی با مشتری عصبانی یا ناراضی چه واکنشی نشان می‌دهد و چگونه پاسخ‌های منطقی به فرد می‌دهد تا اعتماد از دست رفته را بازگرداند. 

پاسخی که ممکن است دریافت کنید: به‌دنبال نشانه‌هایی باشید که نشان دهد داوطلب در حفظ روابط با مشتری و رویارویی با تغییرات ناگهانی و موقعیت‌های دشوار تجربه کافی دارد. پاسخ‌ها باید نشان دهند که داوطلب، فردی صبور بوده و قادر به همدلی با مشتریان است. 

در مورد پروژه‌ای که متشکل از مجموعه فرآیندهای مختلفی بوده و نحوه مدیریت پروژه تا به‌سرانجام رساندن آن توضیح کوتاهی ارائه کنید. 

  • علت مطرح کردن این پرسش: در گذشته فناوری اطلاعات بخشی متفاوت و مستقل از باقی فرآیند تجاری بود. امروزه، فناوری زیربنای هر کاری است که یک شرکت انجام می‌دهد، بنابراین باید مطمئن شوید که داوطلبان مهارت‌های همکاری کارآمدی دارند. آیا آن‌ها می‌توانند یک پروژه را در کنار پروژه‌های دیگر تکمیل کنند، آیا آن‌ها قادر به استفاده درست از نقاط مثبت اعضا تیم هستند و آیا از تجربه قبلی نکات ارزشمندی آموخته‌اند؟ 

پاسخی که ممکن است دریافت کنید: به مواردی دقت دهید که نشان می‌دهند چگونه داوطلب منابع لازم را هماهنگ کرده، برنامه‌ای را برای هماهنگ کردن عملکرد دیگر اعضاء به‌کار گرفته، در طول انجام پروژه با چه شکست‌هایی روبرو شده و چگونه بر آن‌ها غلبه کرده است. 

همان‌گونه که مشاهده کردید، پرسش‌های فوق تقریبا دید روشنی درباره مهارت‌های نرم‌ و سختی که داوطلب دارد در اختیارتان قرار می‌دهد. با این‌حال، اگر بازهم تمایل دارید در ارتباط با مباحث تکنیکی از او سوال کنید، می‌توانید پرسش‌های خود را در ارتباط با مفاهیمی مثل TCP/IP، مدل مرجع OSI و لایه‌های آن، پروتکل‌های مسیریابی (BGP یا OSPF)، نحوه پیاده‌سازی شبکه‌های محلی مجازی، دستورات لینوکس، دستورات و پیکربندی iOS سیسکو، پروتکل‌های لایه 2 (STP، VTP، VLAN)، دستورات و تنظیمات روتر مطرح کنید. 

آیا باید از مهندس شبکه درخواست مدرک کنید؟

  • برخی از سازمان‌ها در آگهی‌های استخدامی به گواهینامه اشاره می‌کنند، زیرا یکی از شاخص‌های مناسب برای ارزشیابی سطح مهارت‌های یک مهندس شبکه است. به‌طور معمول، در بیشتر آگهی‌های شغلی و به‌ویژه در خارج از ایران این موضوع را مشاهده می‌کنیم. از این‌رو، ایده بدی نیست که به فکر دریافت مدارک بین‌المللی باشید. شرکت‌هایی مثل مایکروسافت، سیسکو، کامپتیا و ردهت گواهینامه‌های تخصصی ارائه می‌دهند که مورد تایید صنایع هستند. افراد با حضور در این دوره‌ها با مباحث مهم دنیای شبکه به‌شکل تئوری و عملی آشنا می‌شوند و از طریق شرکت در آزمون و موفقیت در آن، صلاحیت احراز مدرک مربوطه را به‌دست می‌آورند. همان‌گونه که اشاره کردیم، همه شرکت‌ها از داوطلبان درخواست گواهینامه نمی‌کنند و بسیاری از مهندسان شبکه بااستعداد بدون داشتن گواهینامه‌ها مشغول به کار هستند. این موضوع بستگی به شرکتی دارد که قصد ورود به آن‌را دارید. 

چه زمانی باید یک مهندس شبکه را استخدام کنیم؟

  • اگر سازمان شما حجم زیادی از اطلاعات را تولید می‌کند و باید اطلاعات به‌شکلی ایمن ذخیره‌سازی شده و به‌شکل اشتراکی در اختیار کارمندان بخش‌های مختلف قرار گیرد، وجود یک مهندس شبکه در شرکت ضروری است. آن‌ها شبکه محلی سیمی یا بی‌سیم را برای شما طراحی می‌کنند و به شما کمک می‌کنند بر مبنای یک مکانیزم قابل‌اعتماد به کارمندان اجازه دهید به اطلاعات دسترسی داشته باشند. در نهایت، یک مهندس شبکه با پیاده‌سازی مکانیزم‌های امنیتی درست کمک می‌کند تا داده‌ها در هنگام انتقال یا سکون، در امنیت باشند و هکرها نتوانند از طریق شناسایی و به‌کارگیری آسیب‌پذیری‌ها باعث بروز مشکل نشتی داده‌ها شوند 

پی‌نوشت:

https://hiringsolved.com/blog/hire-network-engineer/

https://business.linkedin.com/talent-solutions/resources/interviewing-talent/network-engineer

https://bestaccreditedcolleges.org/articles/become-a-network-engineer-education-and-career-roadmap.html

https://www.indeed.com/career-advice/career-development/network-engineer-certifications

https://training.nhlearninggroup.com/blog/map-to-becoming-a-network-engineer

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟