بهترین راه آموختن، خواندن میلیون‌ها کتاب
آیا کتاب خواندن به ما در رسیدن به موفقیت کمک می‌کند؟
انسان‌ها در طول زمان تغییر بسیاری کرده‌اند. کتاب‌های زیادی در طول تاریخ نوشته شده‌اند و این‌گونه به نظر می‌رسد که بهترین راه آموختن خواندن میلیون‌ها کتاب است. البته اگر مقیاسی باشد که بتوان بزرگی آن‌را اندازه گرفت، بدون تردید آن مقیاس بی‌نهایت است. با این‌حال، مشکل اصلی این است که منحنی خواندن روی محور ایکس است و انسان‌ها به لحاظ زمانی محدودیت دارند.

1606683296_1_0.gif

به همین دلیل، انسان‌ها در طول تاریخ به دنبال روش جایگزینی بودند. به‌طوری که منابع مختلفی را تهیه کرده و آن‌ها را با دقت مطالعه می‌کردند. این‌کار کاملا عملی است، اما عالی نیست. کاری که می‌خواهید کنید این است که بهترین و در عین حال عملی‌ترین نتیجه را از این میلیون‌ها مطلب به‌دست بیاورید. گوگل از سال‌ها پیش پروژه دیجیتالی کردن مستندات مکتوب را شروع کرده که ممکن است این رویکرد را ممکن سازد، به‌طوری که میلیون‌ها کتاب را دیجیتالی کرده است. یعنی اینکه یک‌نفر می‌تواند تنها از طریق یک کلیک ساده به میلیون‌ها صفحه کتاب دسترسی پیدا کند.

اما کتاب‌ها از کجا می‌آیند؟ از زمان‌های قدیم افرادی به‌نام نویسنده بودند که در جوامع بشری زندگی می‌کردند. این نویسندگان شیفته نوشتن کتاب بودند و این کار با توسعه فرایند چاپ از قرن‌ها پیش آسا‌ن‌تر شد. از آن به بعد نویسندگان 129 میلیون کتاب در موضوعات مختلف را منتشر کردند. اگر این کتاب‌ها در تاریخ گم نمی‌شدند، جایی در کتابخانه بودند و بسیاری از این کتاب‌ها از کتابخانه‌ها جمع‌آوری شده‌ بودند و توسط گوگل دیجیتالی شده بودند، اکنون بیش از 15 میلیون کتاب اسکن شده بود.

وقتی گوگل کتابی را اسکن می‌کند، آن‌را به فرمت جالبی در می‌آورد. علاوه بر اطلاعات اصلی، اطلاعات جنبی ارزشمندی در اختیار خواننده می‌دهد. ما اطلاعاتی راجع به این‌که کجا این کتاب منتشر شده است، نویسنده کتاب چه کسی بوده و چه وقت نوشته شده در اختیار داریم. تنها کاری که ما باید انجام دهیم این است که همه این رکوردها را مرور کنیم و هر چیزی که ارزش مناسب اطلاعاتی ندارد نادیده بگیریم. چیزی که برای ما باقی ماند مجموعه‌ای از پنج میلیون کتاب است، 500 میلیارد کلمه، رشته کاراکترهایی هزاران برابر بزرگتر از ژنوم انسان-- متنی که اگر نوشته بشود، 10 برابر فاصله رفت و برگشت از اینجا تا ماه کشیده خواهد شد. 10 برابر فاصله رفت و برگشت از اینجا تا ماه کشیده خواهد شد. پاره‌حقیقتی از ژنوم فرهنگی ما.

ایده خوبی است تا اطلاعات را در دسترس افرادی قرار دهیم که با آن کار علمی می‌کنند یا به عبارت دقیق‌تر تمام متن این پنج میلیون کتاب را استخراج کنند. اکنون گوگل به ما معادله کوچکی داده که باید یاد بگیریم. از آن‌جایی که 5 میلیون کتاب داریم پس 5 میلیون نویسنده داریم و دست‌کم 5 میلیون خواننده خواهیم داشت که در ظاهر فرمول عجیبی است، اما حقایق زیادی در آن نهفته است.

پژوهشگران هاروارد پژوهش جالبی در این ارتباط انجام دادند و یک کاربردی، اما عجیب پیشنهاد دادند. آن‌ها گفتند به‌جای انتشار متن کلی کتاب، این امکان وجود دارد تا اطلاعات آماری راجع به کتاب‌ها را منتشر کنیم. به‌طور مثال، کتاب بارقه‌ای از امید را در نظر بگیرید که سه کلمه است، آن‌را 3 تایی نامیدیم و بعد به شما خواهیم گفت چندبار یک سه‌تایی خاص در سال‌های 1801، 1802، 1803 تا 2008 در کتاب‌ها استفاده شده است. این روش به ما یک سری زمانی از این‌که این جمله در طول زمان چقدر تکرار شده به ما می‌دهد. این‌کار را برای تمام کلمات و عباراتی که در کتاب‌ها بکار رفته بود انجام دادند و جدولی به بزرگی 2 میلیارد خط ارایه کرد که به ما نحوه تغییر فرهنگ را به وضوح نشان می‌دهد. به بیان دقیق‌تر، شما با این پروژه به راحتی می‌توانید سیر تکامل و پیشرفت انسان‌ها در ارتباط با نوشتن را مشاهده کنید. دقت کنید ما از واژه مشاهده و نخواندن استفاده کردیم! این نکته را در ذهن خود نگه دارید تا به انتهای متن برسیم.

از این‌رو آن دو میلیارد خط، را دومیلیارد ان-گرم نام‌گذاری کردند. هر کدام از این ان-گرم‌ها روند فرهنگی بشریت را نشان می‌دهند. اجازه دهید مثالی بزنیم. فرض کنید من در حال پیشرفت هستم و فردا به شما خواهم گفت چقدر خوب کار کردم و ممکن است بگویم دیروز من پیشرفت داشتم. همچنین، می‌توانم به شما بگویم، دیروز متوجه شدم چه کاری را باید به چه شکلی انجام دهم. برای انجام این‌کار باید ساعت‌های متمادی وقت صرف کرد و کتاب‌ها را به دقت مطالعه کرد، اما هنگامی که نکات مهم و مشترک کتاب‌ها انتخاب شده و در قالب یک تصویر یا اینفوگرافی در اختیارتان قرار بگیرید، به سرعت ملکه ذهن‌تان می‌شود.

مطلب پیشنهادی:

به‌طور مثال، آنفولانزا را در نظر بگیرید. شما می‌توانید در زمان‌هایی که می‌دانید آنفولانزا جان مردم زیادی را در سراسر جهان گرفته، نقاط اوج‌ را مشاهده کنید. اگر هنور متقاعد نشدید، سطح آب دریاها در حال افزایش هستند، همینطور دی‌اسید کربن و گرمای زمین که به راحتی اطلاعات نموداری در خصوص آن‌ها وجود دارد.

یک نصحیت شغلی جالب

اگر به دنبال شهرت هستید، می‌توانید به زندگی 25 شخصیت مشهور سیاسی  نویسندگان، هنرپیشه‌ها و غیره نگاهی داشته باشید. اگر می‌خواهید خیلی زود مشهور بشید باید هنرپیشه شوید، چون شهرت از پایان دهه 20 شما شروع می‌شود، اگر هنوز جوان هستید و این خیلی عالیه. اگر کمی صبر داشته باشید باید نویسنده شوید، چون به جاهای بالایی خواهید رسید، مانند مارک تواین بسیار مشهور. اما اگر می‌خواهید به جای بالا برسید، باید لذت را به تاخیر بیاندازید و البته سیاستمدار شوید و این‌جاست که تا پایان دهه 50 زندگی خود مشهور می‌شوید و بعد از آن بسیار بسیار مشهور خواهید شد. دانشمندان هم وقتی مسن‌تر شدن مشهور می‌شوند، مانند بیولوژیست‌ها و فیزیکدان‌ها که تقریبا به اندازه هنرپیشه‌ها مشهورند.

بیشتر نوشته‌های ان-گرم جدی هستند. مثلا این خط سیر مارک شاگال است، هنرمندی که در سال 1887 بدنیا آمد. همانند مسیر رایج یک شخص مشهور به نظر می‌رسد. او مشهورتر، مشهورتر و مشهورتر می‌شود، بجز وقتی به آلمان نگاه کنید. اگر به آلمان نگاه کنید چیز کاملا عجیبی می‌بینید، چیزی که تا حالا هرگز ندیدید، اینکه بسیار مشهور می‌شود و ناگهان سقوط می‌کند و بین سال‌های 1933 و 1945 می‌بینیم که در پایین‌ترین سطح قرار دارد، قبل از اینکه دوباره شروع به به‌دست آوردن محبوبیت کند. شهرت فردی در یک دوره زمانی باید تقریبا به اندازه میانگین شهرتش در گذشته و بعد از آن مدت باشد. مردم می‌خواهند بهترین باشند، با بهترین قدم شروع کنند، اما در قرن 18 معلوم شد، مردم اصلا به آن توجهی نمی‌کردند. نمی‌خواستند بهترین باشند و می‌خواستند به نفعشان باشد. چه اتفاقی افتاد، البته، این کاملا اشتباه است. تلاش برای حد متوسط هم نبود.

کاربردهای متعددی برای این اطلاعات وجود دارد، اما دلیل اصلی دیجیتالی کردن برای ثبت تاریخی است. گوگل دیجیتالی کردن 15 میلیون کتاب را شروع کرده است و توانسته 12 درصد کتاب‌هایی که منتشر شده را دیجیتالی کند که بخش عظیمی از فرهنگ بشری است. چیزهای فرهنگی بیشتری وجود دارد: دست‌نوشته‌ها، روزنامه‌ها، چیزهایی که نوشتنی نیستند، مانند هنر و نقاشی. همه این‌ها در کامپیوتر ما قرار دارند، در تمام کامپیوترهای سراسر دنیا. و وقتی اتفاق بیافتد، مسیری که داریم را تغییر خواهد پیدا خواهد کرد تا گذشته، حال و فرهنگ بشری را بفهمیم.

یک تصویر و هزاران معنی

تقریبا همه از این نکته اطلاع دارید که یک تصویر به اندازه هزاران کلمه ارزش دارد، اما گروهی از پژوهشگران و متخصصان  هاروارد تصمیم گرفتند این موضوع را به دقت و از زاویه علمی بررسی کنند. این گروه تحقیقاتی که توسط شرکت‌های بزرگی از گوگل گرفته تا ام‌آی‌تی، لغت‌نامه امریکن هریتیج، دایره‌المعارف بریتانیکا از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند به مدت چهار سال روی این موضوع تحقیق کردند و متوجه شدند، یک تصویر به اندازه هزاران کلمه ارزش ندارد، بلکه به اندازه 500 میلیون کلمه ارزش داشتند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر ali_rouhi_l
ali_rouhi_l

عرض سلام و ارادت

ضمن تشکر از شما بابت مطالب مفید و جالب تون، خواهش می کنم لینک دسترسی به کتابخانه دیجیتال گوگل رو هم اعلام بفرمایید که بشه بهش دسترسی پیدا کرد.

متشکرم