مشاغل پر درآمد سال 99
‌‌در سال 99 این مشاغل IT سود کلانی عاید متخصصان می‌کنند
بیشتر مشاغل و صنایع درگیر مقابله با پیامدهای بیماری کویید 19 هستند و کمتر حرفه و صنعتی را می‌توان پیدا کرد که بدون مشکل از بابت ویروس کرونا به حیات خود ادامه دهد. دنیای فناوری اطلاعات نیز از قاعده فوق مستثنا نیست و تاثیرات مخرب این ویروس بر شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات مشهود است. فراگیری ویروس کرونا باعث خانه‌نشینی بسیاری از کاربرانی شده است. افرادی که تا پیش از این بخش عمده‌ای از وقت خود را در محل کار سپری می‌کردند، اکنون مجبور هستند از درون منزل کار خود را ادامه دهند. همین موضوع باعث شده تا فرصتی در اختیار کاربران قرار بگیرد تا به سراغ یادگیری مهارت‌های جدید بروند.

1606683296_1_0.gif

مردم با شروع سال جدید به دنبال بهبود شرایط شغلی خود هستند و جویندگان کار نیز سعی می‌کنند با ارتقا سطح مهارت‌های شغلی خود به سراغ فرصت‌های شغلی بهتری بروند که درآمد خوبی عاید آن‌ها می‌کند و باعث می‌شود در جایگاه شغلی خود ارتقا پیدا کرده و درآمد بهتری به‌دست آورند. در این مطلب قصد داریم مشاغل پرآمد و فرصت‌های شغلی شاخصی را به شما معرفی کنیم که باعث می‌شوند جهشی بزرگ در جایگاه شغلی خود به دست آوردید. همچنین برای آن‌که مطلب فوق برای شما مفید باشد به معرفی منابعی خواهیم پرداخت که اجازه می‌دهند سطح مهارت‌های خود در ارتباط با این مشاغل را بهبود بخشید. در این مطلب سعی کردیم به سراغ منابع مختلفی همچون اداره آمار کار ایالات متحده، سایت‌های کاریابی بزرگ همچون PayScale، Glassdoor و ZipRecruiter برویم تا اطلاعات دقیق‌تری در اختیار کاربران قرار دهیم. صنایع مبتنی بر نرم‌افزار و فناوری باز هم پر رنگ‌تر از قبل خواهند شد. به همین دلیل اطلاع در مورد مشاغل حوزه فناوری کمک می‌کند تا برای ورود به بازار کار یا ارتقا موقعیت شغلی خود در سال جدید پیش‌زمینه لازم را در اختیار داشته باشیم. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که هر شغلی یکسری مهارت‌های اصلی و مهارت‌های جانبی دارد.

20 شغل پر درآمد بالا در حوزه فناوری اطلاعات

مشاغل مختلفی در دنیای فناوری اطلاعات وجود دارند که هر یک درآمد خوبی عاید کاربران می‌کنند، اما مشاغل با توجه به اطلاعات مندرج در سایت‌هایی که در پاراگراف قبل به آن‌ها اشاره شد جزء پردرآمدترین مشاغل دنیای فناوری اطلاعات هستند.

1. هوش مصنوعی، مهندس یادگیری ماشین

میانگین حقوق پایه این مشاغل 146 هزار دلار در سال است. آمارها نشان می‌دهند که رشد کاری این مشاغل در بازه زمانی 2015 تا 2018 چیزی در حدود 344 درصد بوده است. با تمرز بیشتر روی فناوری‌های نوظهوری همچون خودکارسازی، تقاضا برای متخصصان هوش مصنوعی و یادگیری ماشین روبه افزایش است. همین موضوع باعث شده تا مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین با اختلاف کاملا محسوسی جزء بهترین مشاغل آینده شناخته شوند. توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در اغلب اوقات مجبور هستند زمان خود را صرف آموزش مدل‌ها کنند. به همین دلیل این افراد به سراغ بزرگ داده‌ها، پردازش زبان طبیعی، پیش‌بینی اقتصادی و بازشناسی تصویر می‌کنند. ترکیب بزرگ داده‌ها، پردازش زبان طبیعی و بازشناسی تصاویر به مدل‌ها اجازه می‌دهد در کاربردهای مهمی همچون تشخیص چهره، بررسی بازارهای مالی و انجام محاوره‌های طبیعی با انسان‌ها سودمند باشند. از مهم‌ترین مهارتهایی که یک متخصص هوش مصنوعی باید بر آن تسلط داشته باشد باید به مواردی همچون یادگیری ماشین؛ یادگیری عمیق، کتابخانه پایتون تنسور فلو و زبان برنامه‌نویسی پایتون اشاره کرد.

2. دانشمند داده‌ها

میانگین حقوق دریافتی سالانه این شغل چیزی در حدود 120 هزار دلار در سال است. لازم به توضیح است که شغل دانشمند داده در بازه زمانی 2018 تا 2019 چیزی در 56 درصد رشد داشته است. سازمان‌ها و کسب‌وکارها روزانه داده‌های بیشتر و بیشتری جمع‌آوری می‌کنند. به همین دلیل روزبه‌روز سازمان‌ها به داشتن متخصصان داده‌ها نیاز مبرمی پیدا می‌کنند. دانشمند داده‌ها (Data Scientist) بیشتر وقت خود را صرف پیش‌پردازش (Preprocessing) و ارائه اطلاعات به سازمان می‌کند تا سازمان بتواند تصمیمات آگاهانه‌ای اتخاذ کند. فرصت‌های شغلی متنوعی برای دانشمند داده‌ها وجود دارد و انتظار نمی‌رود در آینده این روند با کندی همراه شود. از مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک متخصص داده‌ها به آن نیاز دارد باید به داده‌کاوی، تحلیل داده‌ها، تسلط بر زبان پایتون و یادگیری ماشین اشاره کرد.

3. تحلیل‌گر امنیت اطلاعات

میانگین حقوق سالانه دریافتی تحلیل‌گر امنیت اطلاعات نزدیک به 98 هزار دلار در سال است. لازم آمارها نشان می‌دهند که چشم‌انداز این شغل در خلال سال‌های 2018 تا 2028 چیزی در حدود 32 درصد رشد خواهد داشت که در واقع آهنگی سریع‌تر از متوسط میانگین دارد. تمامی مشاغل و صنایع با اطلاعات دیجیتالی سروکار دارند؛ به همین دلیل تحلیل‌گر امنیت اطلاعات (Information Security Analysts) به یکی از مشاغل کلیدی در سازمان‌ها تبدیل شده است. تحلیل‌گران امنیت اطلاعات از سامانه‌های اطلاعاتی در برابر تهدیدات سایبری دفاع می‌کنند. به همین دلیل وجود این افرادی برای محافظت از اطلاعات حساس سازمانی و کاربران ضروری است. این افراد به سازمان‌ها اطمینان می‌دهند که داده‌های آن‌ها به خوبی محافظت می‌شود و هکرها نمی‌توانند به سادگی به سامانه‌های آن‌ها نفوذ کنند.

4. مهندس نرم‌افزار

میانگین حقوق سالانه دریافتی یک مهندس نرم‌افزار در سال 2018 چیزی در حدود 105 هزار دلار بود. همچنین پیش‌بینی شده در خلال سال‌های 2018 تا 2028 این شغل چیزی در حدود 21 درصد رشد داشته باشد. مهندسی نرم‌افزار یکی از جذاب‌ترین مشاغل فنی است. تنوع موجود در این شغل باعث شده تا افراد شاغل در حوزه فناوری اطلاعات در صنایع مختلف مشغول به کار شوند. برنامه‌های کاربردی که روزانه روی گوشی‌های همراه استفاده می‌شوند، برنامه‌هایی که برای دسکتاپ توسعه داده شده‌اند، مرورگرهای اینترنتی، نرم‌افزارهای ضدویروسی و.... همگی توسط مهندسان نرم‌افزار توسعه پیدا کرده‌اند. از مهم‌ترین مهارتهایی که یک مهندس نرم‌افزار باید به فکر کسب آن‌ها باشد به تسلط بر زبان برنامه‌نویسی جاوا، جاوا اسکریپت، اس‌کیوال، پایتون و سی پلاس پلاس اشاره کرد.

5. دانشمند پژوهشگر کامپیوتری

میانگین حقوق سالانه دریافتی این شغل در سال 2018 چیزی در حدود 118 هزار دلار بود. پیش‌بینی شده که چشم‌انداز شغل دانشمند محقق کامپیوتری (Computer Research Scientist) در بازه 2018 تا 2028 نزدیک به 16 درصد افزایش رشد داشته باشد. تقریبا تمامی سازمان‌های بزرگ واحدی به‌نام تحقیق و پژوهش دارند. این واحد به یکی از سودآورترین مشاغل دنیای فناوری اطلاعات تبدیل شده است. دانشمندان تحقیقات کامپیوتری جزء پیشگامان دنیای فناوری اطلاعات هستند. این افرادی به‌طور مستمر پژوهش می‌کنند و راهکارهای جدیدی برای انجام کارها ارائه می‌کنند که در نهایت منجر به خلق محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌شود.

6. تحلیل‌گر داده‌ها

میانگین حقوق سالانه دریافتی این شغل در سال 2019 چیزی در حدود 118 هزار دلار بود. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که این شغل در خلال سال‌های 2018 تا 2028 نزدیک به 16 درصد رشد کند. در دنیای امروز این داده‌ها هستند که حرف اول و آخر را می‌زنند. به همین دلیل است که به‌طور مستمر فرصت‌های شغلی جدیدی‌تری پیرامون داده‌ها در سازمان‌ها به وجود می‌آید تا به شکل کارآمدتری از داده‌ها استفاده شود. یکی از این نقش‌های مهم تحلیل‌گر داده‌ها است. یک متخصص تحلیل داده‌ها در زمینه تفسیر داده‌ها مهارت زیادی دارد. این افراد صحت داده‌ها را تایید کرده و مناسب‌ترین راهکار برای استفاده از داده‌ها پیدا می‌کنند. تسلط بر مبحث آمار و احتمالات از مهم‌ترین مهارتی است که یک تحلیل‌گر داده‌ها باید داشته باشد.

7. مدیر فناوری اطلاعات

میانگین حقوق سالانه دریافتی این شغل در سال 2018 چیزی در حدود 142 هزار دلار بود. پیش‌بینی شده که چشم‌انداز این شغل در خلال سال‌های 2018 تا 2028 نزدیک به 11 درصد رشد داشته باشد. یکی دیگر از مشاغل پر سود دنیای فناوری، مدیریت فناوری اطلاعات است. مدیران فناوری اطلاعات عمدتا روی بخش فناوری اطلاعات یک سازمان متمرکز هستند. این افراد کارهایی که توسط دپارتمان فناوری اطلاعات انجام می‌شود را برنامه‌ریزی کرده و هماهنگ می‌کنند. این افراد سعی می‌کنند راهکارهایی به منظور بهبود سامانه‌های فناوری اطلاعات پیدا کنند. این افراد همچنین بر نحوه انجام کارها توسط تیم‌های فنی نظارت می‌کنند.

8. مدیران بانک‌های اطلاعاتی

یک مدیر بانک‌اطلاعاتی در سال 2018 چیزی در حدود 90 هزار دلار دستمزد دریافت کرده است. همچنین پیش‌بینی شده که این شغل در بازه زمانی 2018 تا 2028 نزدیک به 9 درصد رشد داشته باشد. مدیران بانک‌اطلاعاتی شبیه به دانشمندان علم داده‌ها با حجم نسبتا زیادی از اطلاعات دیجیتالی سروکار دارند و همچنین باید به مشتریان سازمان در مدیریت داده‌هایشان کمک کنند. این افراد مسئولیت نظارت بر بانک‌های اطلاعاتی را عهده‌دار هستند و با نظارت مستمر بر بانک‌های اطلاعاتی اطمینان حاصل می‌کنند که پایگاه‌های داده‌ به شکل کارآمد و موثری به کار گرفته شوند.

9. توسعه‌دهنده وب

یک توسعه‌دهنده وب به‌‌طور میانگین در سال 2018 نزدیک به 69 هزار دلار در سال دستمزد دریافت کرده است. همچنین پیش‌بینی شده که این شغل در بازه زمانی 2018 تا 2028 نزدیک به 13 درصد رشد کند. توسعه‌دهندگان وب از زبان‌های برنامه‌نویسی و چارچوب‌ها به منظور طراحی، ساخت و نگه‌داری از سایت‌ها و برنامه‌های تحت وب استفاده می‌کنند. جالب آن‌که حتا توسعه‌دهندگان تازه‌کار نیز دستمزد خوبی دریافت می‌کنند. نکته‌ای که لازم است به آن دقت کنید این است که هر دو شغل توسعه‌دهنده فرانت‌اند و بک‌اند فرصت‌های شغلی خوبی دارند.

10. مهندس سخت‌افزار

‌دستمزدی که یک مهندس نرم‌افزار در سال 2018 دریافت کرده چیزی در حدود 114 هزار دلار بود. همچنین پیش‌بینی شده که این شغل در بازه 2018 تا 208 نزدیک به 6 درصد رشد کند. مهندسان سخت‌افزار، مدارهای سخت‌افزاری طراحی، ایجاد و تعمیر می‌کنند. درست است که تقاضا برای مهندسان نرم‌افزار زیاد است، اما مهندسان سخت‌افزار نیز جایگاه خوبی در دنیای فناوری اطلاعات دارند.

11. تحلیل‌گر سامانه‌های کامپیوتری

‌میانگین حقوق دریافتی این شغل در سال 2018 چیزی در حدود 88 هزار دلار بود و همچنین پیش‌بینی شده در بازه زمانی 2018 تا 2028 این شغل نزدیک به 9 درصد رشد کند. با توجه به این‌که فناوری دائما در حال تغییر است، سازمان‌ها به وجود تحلیل‌گران نیازمند هستند. تحلیل‌گران سامانه‌های کامپیوتری موظف هستند سامانه‌ها را تحلیل و ارزیابی کرده و به‌روزرسانی‌های لازم برای بهتر کار کردن سامانه‌ها را اعمال کنند.

12. مهندس دوآپس

متوسط حقوق دریافتی این شغل در سال 2019 برابر با 111 هزار دلار بود. مهندسان دوآپس عمدتا روی تولید نرم‌افزار و نظارت بر انتشار کدها با هدف حصول اطمینان از انجام درست تمامی فرآیندها متمرکز هستند. این افراد به دنبال پیدا کردن عواملی هستند که باعث می‌شود یک نرم‌افزار به درستی کار نکند. همچنین سعی می‌کنند نظارت دقیقی بر انجام درست کارها اعمال کنند. به همین دلیل روی فرآیندهای عیب‌یابی، ویرایش و پیکربندی متمرکز می‌شوند.

13. معمار شبکه‌های کامپیوتری

‌متوسط حقوق دریافتی این شغل در سال 2018 برابر با 109 هزار دلار بود و همچنین چشم‌انداز کاری 5 درصد برای این شغل پیش‌بینی شده است. معماران شبکه‌های کامپیوتری، سامانه‌های دیجیتالی و زیرساخت‌های پردازش ابری را برای کسب‌وکارها طراحی می‌کنند.

14. توسعه‌دهنده جاوا

متوسط حقوق دریافتی این شغل در سال 2019 برابر با 103 هزار دلار بود. جاوا یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند و کارآمد است که عمدتا برای ساخت برنامه‌های سازمانی استفاده می‌شود. این زبان همچنین در حوزه مباحث مالی، برنامه‌های کاربردی اندرویدی، پروژه‌های تحقیقاتی، تحلیل بزرگ داده‌ها و موارد دیگر کاربرد دارد. با توجه به این‌که هنوز هیچ جایگزین مناسبی برای این زبان به وجود نیامده انتظار می‌رود در سال‌های آتی نیز جاوا یک زبان پر تقاضا باشد.

15. مهندس فروش فنی

متوسط حقوق دریافتی این شغل در سال 2018 برابر با 101 هزار دلار بود. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند این شغل در سال‌های آتی 6 درصد رشد داشته باشد. یک فرصت شغلی همچون مسئول فروش فنی یکی از مشاغل جالب دنیای فناوری است که اجازه می‌دهد بدون یادگیری برنامه‌نویسی در دنیای فناوری مشغول به کار شوید. این افراد ضمن آن‌که حقوق خوبی دارند، پورسانتی از فورش‌ها دریافت می‌کنند و در برخی موارد آموزش‌های فنی نیز دریافت می‌کنند. البته برای احراز این شغل افراد باید در زمینه مدیریت ارتباط مشتریان، مدیریت فروش و تحویل، بازاریابی وابسته، روش‌های گذر از بحران‌های اقتصادی و در برخی موارد بازاریابی و فروش تلفنی مهارت لازم را داشته باشند.

16. توسعه‌دهندگان پی‌اچ‌پی

متوسط حقوق دریافتی سالانه این شغل 86 هزار دلار در سال 2019 بود. زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی یکی از زبان‌های پر کاربرد در دنیای وب و ساخت وب‌سایت‌ها است. سازمان‌هایی که تمایلی ندارند از قالب‌های از پیش ساخته شده استفاده کنند، سعی می‌کنند به سراغ جذب متخصصانی بروند که قادر هستند بر مبنای زبان پی‌اچ‌پی سایت موردنظر یک سازمان را طراحی کنند.

17. توسعه‌دهندگان پایتون

‌میانگین حقوق دریافتی این شغل 85 هزار دلار در سال است. پایتون یکی از پر کاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیای فناوری است. این زبان در پروژه‌های مختلفی از ساخت برنامه‌های کاربردی گرفته تا پروژه‌های هوش مصنوعی به کار گرفته می‌شود. با توجه به اینکه امروزه مبحث داده‌کاوی به شدت مورد توجه است، زبان پایتون یکی از گزینه‌های اصلی در این زمینه است.

18. مدیران شبکه و سامانه‌ها

‌‌این متخصصان در سال 2018 به‌طور میانگین 82 هزار دلار دستمزد دریافت کرده‌اند. همچنین پیش‌بینی شده در خلال سال‌های 2018 تا 2028 این مشاغل رشد 5 درصدی داشته باشند. صنایع مختلف به دنبال جذب مدیران شبکه و سامانه‌ها هستند و جالب آن‌که میزان تقاضا در ارتباط با این مشاغل در کشورهای مختلف وجود دارد. شرکت‌ها سامانه‌ها و شبکه‌های مختلفی را استفاده می‌کنند که برای مدیریت این زیرساخترها به افراد آموزش دیده نیاز دارند.

19. توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای همراه

متوسط حقوق دریافتی این شغل در سال 2018 برابر با 73 هزار دلار بود. توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای همراه به خلاقیت و مهارت بالایی در حل مسائل نیاز دارد، زیرا تنوع نرم‌افزارهای همراه زیاد است و متخصصان باید یک راه‌حل منحصر به فرد ارائه کنند تا نرم‌افزار آن‌ها از سوی مخاطبان با استقبال روبرو شود. افرادی که قصد دارند به عنوان یک توسعه‌دهنده همراه نرم‌افزاری را خلق کنند این شانس را دارند تا به دنیای اندروید یا ios وارد شوند. در دنیای ios افراد باید به فکر یادگیری زبان سوئیفت باشند، در حالی که در دنیای اندروید، زبان‌های کاتلین و جاوا در اختیار کاربران قرار دارد.

20. طراح وب

متوسط حقوق دریافتی یک طراح ول در سال 2019 برابر با 64 هزار دلار بود. طراحان وب شبیه به توسعه‌دهندگان وب با وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی تحت وب در تعامل هستند. درست است که رویکرد طراحی وب پیرامون جنبه‌های بصری ساخت وب‌سایت‌ها قرار دارد، اما برای برخی از افراد این شغل کاملا جذاب است. تسلط بر HTML، CSS و جاوااسکریپت پیش‌نیاز اصلی این شغل است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟