09/11/1401 - 21:56
حرف هایی که تحت هیچ شرایطی نباید در محیط کار مطرح کنیم
برقراری ارتباط موثر در محیط کار برای رضایت شغلی همه ما ضروری است و نمی‌توان مکالمه با همکاران را فقط محدود به فضای کاری کرد؛ زیرا با این کار روابط دوستانه‌ای با آن‌ها نخواهیم داشت. با‌این‌حال، هر رابطه‌ای دارای مرزهایی است که هر دو طرف نباید از آن عبور کنند. این مرزها معمولا در محیط کار بیشتر از روابط دوستانه ما در زندگی شخصی است.
در این مقاله قصد داریم درباره حرف‌هایی که تحت هیچ شرایطی نباید در محیط کار مطرح کنیم، صحبت کنیم و یاد بگیریم چگونه باید مرزهای محکمی برای خودمان در محیط کار ایجاد کرده و در عین حال بتوانیم روابط دوستانه‌ای با همکاران خود داشته باشیم. پس با ما همراه باشید.

1606683296_1_0.gif

حرف‌های ممنوعه در محیط کار

در ادامه به برخی از رایج‌ترین مکالمه‌ها یا حرف‌هایی که در محیط کار مطرح می‌شوند و به هیچ وجه مناسب نیستند، اشاره می‌کنیم. همچنین شما می‌توانید برای مشاهده فرصت‌های شغلی متنوع، به بهترین سایت استخدام در ایران مراجعه کرده و برای آگهی‌های استخدامی حوزه شغلی مدنظرتان، رزومه ارسال کنید.

نظر دادن درباره ظاهر یا پوشش افراد

به‌صورت‌کلی نظر دادن درباره ظاهر و پوشش افراد به هیچ وجه کار درستی نیست. البته این نظر دادن با تعریف و تمجید فرق دارد و شاید کسی از تعریف درباره مدل موی جدید یا مانتویی که تازه خریده است، بدش نیاید. با‌این‌حال، افرادی هستند که درباره پوشش و ظاهر دیگران دائما نظر می‌‌دهند یا حتی برای کاهش یا افزایش وزن به همکاران خود توصیه‌هایی می‌کنند! این کار به هیچ وجه درست نیست و نباید چه در محیط کار و چه در زندگی شخصی خود در این موارد دخالت کنیم؛ زیرا باعث می شود به دیگران حس بدی القا کنیم.

صحبت درباره دین و سیاست

عاقلانه است که از بحث در مورد مذهب و سیاست در محل کار و این قبیل حرف‌ها خودداری کنید؛ حتی اگر شما و همکارانتان دیدگاه مشابهی درباره این موضوعات دارید؛ زیرا ممکن است بعد از بحث عمیق درباره این موارد، تعصباتی از هر دو طرف آشکار شود که به روابط کاری‌تان لطمه بزند. مخصوصا اگر این مکالمه‌ها بین شما و مدیرتان شکل بگیرد و او فردی غیرمنطقی باشد، ممکن است ضررهای زیادی در کارتان ببینید. حتی شاید به صورت ناخودآگاه احساساتی بین شما و مدیرتان شکل بگیرد که روی نظر او نسبت به شما تاثیر منفی بگذارد.

صحبت درباره زندگی شخصی افراد

اغلب کارفرمایان و مدیران از برخی از اطلاعات شخصی کارمندان خود مطلع هستند و به اشتراک گذاشتن این اطلاعات با اشخاص دیگر بسیار نامناسب و به معنی تجاوز به حریم شخصی طرف مقابل است. در حقیقت هیچ کدام از اطلاعاتی که به‌صورت محرمانه با اشخاص دیگر در میان گذاشته شده است، نباید در محیط کار برای دیگران بازگو شوند.

بیان جوک‌های نامناسب

درست است که شوخی و جوک یکی از اجزای مهم برای ایجاد روابط صمیمی و دوستانه با دیگران است؛ اما این جوک‌ها نباید به توهین به قشر یا جنسیت خاصی تبدیل شوند. همچنین مسخره کردن سایر کارمندان چه جلوی آن‌ها و چه در حضورشان، اصلا کار مناسبی نیست و اگر این کار را زیاد انجام دهید، به عنوان یک فرد بی ادب در محل کار شناخته می‌شوید.

بحث‌های مالی

معمولا پرسیدن میزان حقوق سایر کارمندان کار چندان مناسبی در محیط کار نیست. همچنین صحبت درباره آخرین کالای گرانی که خریده‌اید، ممکن است باعث رنجش کسانی شود که توانایی مالی چندانی ندارند یا حقوقشان از شما کمتر است. به همین دلیل بهتر است از صحبت درباره مسائل مالی در محیط کار به کلی پرهیز شود.

صحبت درباره مسائل شخصی

بهتر است تا حد ممکن در محل کار از صحبت درباره مسائل و مشکلات زندگی شخصی خود یا دیگران بپرهیزید؛ زیرا این مسائل خیلی راحت می‌توانند در محل کار پخش شده و افراد زیادی متوجه آن شوند. همچنین با در میان گذاشتن مشکلات شخصی خود با همکارتان ممکن است او را تحت فشار بگذارید که با شما همدردی کند یا حتی درد و دل‌هایی بکنید که او تمایلی به شنیدن آن‌ها نداشته باشد. همچنین با در میان گذاشتن مسائل شخصی درباره کار و زندگی خود با دیگران، به آن‌ها اجازه می‌دهید که در زندگی شما دخالت کنند یا حتی در برخی موارد از آن‌ها سوء استفاده کنند.

چگونه با همکاران خود روابط دوستانه‌ای داشته باشیم؟

حال که تا اینجا حرف‌هایی را که نباید در محیط کار مطرح کنیم، بررسی کردیم، بهتر است سراغ جواب به این سوال برویم که چگونه می‌توانیم روابط دوستانه‌ای با همکاران خود داشته باشیم.

ایجاد اعتماد

ایجاد اعتماد بین همکاران وقتی به وجود می‌آید که شما به تعهدات کاری خود عمل کنید و کارهای گروهی و تیمی را صادقانه پیش ببرید. به عنوان مثال اگر نمی‌توانید کاری را به موقع برسانید، عذرخواهی کنید و بعدا آن را جبران کنید. هدف از این کارها این است که نشان دهید فردی مسئولیت پذیر و قابل اعتماد هستید.

وقتی مردم به شما اعتماد کنند، به احتمال زیاد برای تجربه، تصمیم‌ها و نظرات شما ارزش قائل خواهند شد. سخت‌کوشی، صداقت و رفتار حرفه‌ای ویژگی‌هایی هستند که باعث به وجود آمدن اعتماد بین همکاران می‌شوند و آن‌ها را تحت تاثیر مثبتی قرار می‌دهند.

حفظ ارتباط مداوم

یکی از عوامل کلیدی در ایجاد یک رابطه خوب، ارتباط مداوم است، چه آنلاین باشد و چه حضوری. بسیاری از مشکلات بین فردی در محیط کار را می‌توان با ارتباط صادقانه و صحبت آرامش بخش حل کرد. برای ایجاد یک رابطه موفق، سعی کنید به سخنان همکاران خود علاقه نشان داده و با دقت به نظرات آن‌ها گوش دهید. همچنین برای درک بهتر سخنان همکاران خود از آن‌ها سؤال بپرسید و اگر اختلافی بین شما و همکارتان اتفاق افتاد، وقت بگذارید و با آرامش در مورد آن صحبت کنید و به راه‌حلی برسید که به نفع هردوی شما باشد.

نشان دادن قدرانی و احترام

احترام پایه و اساس هر رابطه‌ای است. احترام چیزی است که مردم آن را می‌شناسند و قدردانی می‌کنند و به طور کلی باعث بهتر شدن روابط در محیط کار می‌شود. به همین دلیل سعی کنید همیشه با تمامی افراد تیم خود مدارا کنید و همدل باشید. با تعریف و تمجید، تایید و درک اعمال همکاران خود، می‌توانید روابط صمیمی‌تری در محیط کار داشته باشید.

همچنین به یاد داشته باشید که هر کس دیدگاه و شخصیت متفاوتی دارد، بنابراین پذیرفتن دیدگاه‌های مختلف در مورد شرایط یکسان در محیط کار می‌تواند به شما کمک کند روابط خوبی با همکارانتان داشته باشید.

صحبت درباره ویژگی‌های مثبت دیگران

همیشه سعی کنید در محل کار وقتی درباره دیگران صحبت می‌کنید، ویژگی‌های مثبت آن‌ها را به زبان بیاورید و از پخش شایعات یا بدگویی درباره آن‌ها بپرهیزید. وقتی از دیگران تمجید کنید، می‌توانید خود را به عنوان یک عضو قدران و حامی در محل کار به دیگران معرفی کنید. همچنین اگر با یکی از همکاران خود مشکلی دارید، صحبت کردن با آن‌ها و نه با اشخاص دیگر و تمرکز کردن روی حل مسالمت‌آمیز مشکلات  به ایجاد روابط دوستانه در محیط کار کمک خواهد کرد.

جمع‌بندی

روابط در محیط کار معمولا از مرزهای محکم‌تری نسبت به روابط دوستانه در زندگی شخصی برخوردارند. به همین دلیل حرف‌هایی یا اعمالی هستند که باید از گفتن و انجام دادن آن‌ها در محیط کار جلوگیری کنیم. مطرح کردن این سخنان در محل کار در بسیاری از مواقع می‌تواند اشتباه بزرگی باشد و روی موفقیت شغلی شما تاثیر بگذارد.

به طور خلاصه حرف‌هایی که تحت هیچ شرایطی نباید در محیط کار مطرح کنیم شامل صحبت درباره دین و سیاست، مسائل مالی، نظر و قضاوت درباره ظاهر یا پوشش دیگران، بیان جوک‌های نامناسب و صحبت درباره مسائل شخصی دیگران است.

ایسوس

نظر شما چیست؟