08/04/1401 - 13:30
چطور سرویس ابری هم‌روش، به موفقیت نمایشگاه مجازی کتاب کمک کرد؟
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بزرگترین گردهمایی فرهنگی کشور است که در چند سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا، امکان برگزاری آن به‌صورت حضوری وجود نداشت اما با ادامه بیماری کرونا، برگزار‌کنندگان این نمایشگاه تصمیم گرفتند تا با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب، نمایشگاه را به‌صورت مجازی برگزار کنند.

1606683296_1_0.gif

سامانه مورد نظر در دسترس نیست!

یکی از چالش‌هایی که در نخستین تجربه‌ نمایشگاه مجازی کتاب به وجود آمد، این بود که به دلیل تبلیغات فراوان و استقبال مردم، سامانه نمایشگاه از دسترس خارج می‌شد. مخاطبان نمایشگاه مجازی کتاب از کند بودن سامانه گله‌مند بودند و به نظر می‌رسید زیرساخت‌ها برای برگزاری چنین رویدادی به‌صورت آنلاین فراهم نشده بود. متاسفانه این مشکلی است که در سال‌های اخیر، بارها در سامانه‌های آنلاین پرمخاطب، از ثبت‌نام خودرو تا بلیت کنسرت و... با آن مواجه هستیم.

زیرساخت نمایشگاه مجازی کتاب؛ از اولین تجربه تا امروز

سال ۹۹ برای اولین بار نمایشگاه کتاب به‌صورت مجازی برگزاری شد، اما سامانه‌ای که برای نمایشگاه مجازی کتاب آماده شده بود، به دلیل استقبال زیاد مردم از این رویداد فرهنگی، توانایی پاسخگویی به تعداد بالای درخواست‌ها را نداشت و با مشکلاتی مواجه شد، مراجعه کنندگان تجربه خوبی از آن نداشتند و نارضایتی‌های فراوانی را به همراه داشت. به نظر می‌رسید زیرساخت‌ها برای برگزاری چنین رویدادی به‌صورت آنلاین فراهم نبود.

تعدد بالای درخواست‌ها به سامانه، باعث می‌شود تا بار پردازشی سرورها افزایش یابد و باز کردن صفحات زمان زیادی بطلبد. این موضوع که مخاطب برای باز شدن هر صفحه مدت زمان زیادی منتظر بماند، قطعا تجربه بدی برای کاربر ایجاد می‌کند و حتی ممکن است فرد را از سفارش کتاب به‌صورت آنلاین پشیمان کند.

برگزارکنندگان و تیم فنی نمایشگاه با ایجاد تغییراتی در سامانه و فراهم کردن زیرساخت‌های مرتبط با سامانه توانستند تجربه خوبی برای مخاطبین کتاب فراهم کنند که آمارهای منتشر شده از نمایشگاه نیز حاکی از آن است. در نشست فنی دومین نمایشگاه مجازی کتاب این موضوع مطرح شد که به دلیل اشکالاتی در معماری سامانه و زیرساخت‌های آن، در نخستین نمایشگاه کتاب شاهد کندی و قطعی سرویس بودیم که تجربه نامناسبی برای بازدیدکنندگان رقم زد. تیم فنی نمایشگاه در این نشست اعلام کرد که برای حل این مشکل به سراغ مجموعه‌ «هم‌روش» رفته است که به‌صورت تخصصی در زمینه خدمات رایانش ابری فعالیت می‌کند.

رکورد زنی نمایشگاه مجازی!

در این دوره از نمایشگاه بیش از ۲۱۱ میلیارد تومان کتاب به فروش رسید که از این مبلغ، بیش از ۱۰۷ میلیارد تومان متعلق به بخش فیزیکی و بیش از ۱۰۳ میلیارد تومان متعلق به بخش مجازی است.

یکی دیگر از رکوردهای این نمایشگاه توان پاسخگویی به درخواست‌های سمت زیرساخت سامانه بود. سید سهیل طباطبایی جعفری، مدیر فنی سامانه های دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مطرح کرد: در دوره اول مشکلاتی برای بخش فنی پیش آمد و ما تصمیم گرفتیم زیرساخت‌ها و پلتفرم‌ها را گسترش و ارتقا بدهیم و از پلتفرم شرکت همروش استفاده کردیم. مدت زمان متوسط پاسخ دهی از ۳ ثانیه در نخستین نمایشگاه مجازی به ۶۰ میلی ثانیه کاهش پیدا کرد. بنابراین توان پاسخگویی بیش از هشت برابر ظرفیت افزایش پیدا کرد. اوج توان پاسخگویی به درخواست‌ها در نخستین نمایشگاه، ۲ هزار کاربر در نیم ساعت بود اما با افزایش ظرفیت این میزان به ۳۰ هزار کاربر همزمان رسید که پیش بینی های لازم برای افزایش این میزان تا هشت برابر نیز انجام شده بود. در نمایشگاه دوم بیش از ۴۶۰ میلیون درخواست ثبت شده است.

هم‌ورش؛ کار را به کاردان بسپار!

حسین آیت، مشاور فنی نمایشگاه مجازی کتاب تهران در نشست فنی نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: اساس معماری اولین نمایشگاه مجازی کتاب به طور کلی با مشکل مواجه بود و برای این نوع از خدمات طراحی نشده بود. او با اعلام اینکه سامانه نمایشگاه مجازی کتاب نیاز به طراحی خاصی داشت که فقط یک یا دو شرکت در ایران توانایی انجام آن را دارند، توضیح داد: از خدمات شرکت «هم‌روش» استفاده کردیم و در سامانه نمایشگاه کتاب از سیستم قدرتمند آن‌ها استفاده می‌کنیم.

یکی از پیچیدگی‌های چنین سامانه‌هایی، پاسخگویی سامانه به تعداد درخواست‌های لحظه‌ای بسیار زیاد و همچنین تعدد درخواست‌های همزمان است. به دلیل مخاطب گسترده نمایشگاه نرخ درخواست‌های همزمان به طور عادی مقدار بالایی است، به طوری که معماری‌های مرسوم را دچار چالش می‌کند. همچنین به دلیل تبلیغات نمایشگاه در سطح کشور و رسانه‌ها ترافیک‌های لحظه‌ای بزرگی با ابعادی چند برابر نرخ معمول بر روی سیستم وارد می‌شود.

شرکت هم‌روش، ارائه دهنده خدمات زیرساخت ابری به نمایشگاه کتاب با نرخ بالای درخواست غریبه نیست؛ پیاده‌سازی و نگهداری زیرساخت مجموعه‌های همچون ترب،همراه اول، اسنپ کیو، اسنپ ساپلای و بهترینو از جمله تجربیات گذشته شرکت هم‌روش است که توانسته آن‌ها را در این کار خبره کند.

این تجربه و مقایسه آن با تجربه سال قبل مصداق مثل «سپردن کار به کاردان» بود و نشان داد که اعتماد به شرکت‌های متخصص دانش بنیان چگونه می‌تواند تجربه این تعداد بالای مخاطب را در یک نمایشگاه بین‌المللی تا این اندازه بهبود ببخشد و تجربه‌ای خوب و موفق برای آن رقم بزند.

با استفاده از تکنولوژی و ابزارهای روز دنیا، نمایشگاه کتاب در دسترس است!

فرید ستاری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان هم‌روش، ارائه دهنده خدمات در لایه زیرساخت به نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: مجموعه ما یک تیم دانش محور است که با استفاده از جدید‌ترین تکنولوژی‌ها و ابزارها، فضایی را فراهم می‌کنیم تا مجموعه‌ها و سامانه‌های نرم افزاری بدون دغدغه‌های زیرساختی بتوانند توسعه یابند. تلاش ما در هم‌روش این است که همراه شرکت‌ها و استارتاپ‌ها باشیم و پشتیبانی خوبی انجام بدهیم تا مخاطب نهایی تجربه خوبی داشته باشد.

ستاری در ادامه افزود: در طول سال‌های فعالیت هم‌روش، تیم‌های فنی ما به توسعه و بهبود ابزارهای مختلف بر بستر تکنولوژی‌هایی همچون کوبرنتیز مشغول بوده‌اند. تکنولوژی کوبرنتیز که ما استفاده می‌کنیم، راهکارهایی دارد که بحث مقیاس‌پذیری را حل می‌کند و زیرساختی قابل اطمینانی در اختیار تیم‌های فنی قرار دهند تا این تیم‌ها بدون دغدغه زیرساخت بر رشد محصولات خود تمرکز کنند.

ستاری در پاسخ به اقدامات تیم هم‌روش برای جلوگیری از حوادث غیرمنتظره درسامانه نمایشگاه مجازی کتاب گفت: پلتفرم ابری هم‌روش، بستر مناسبی را برای تیم فنی نمایشگاه فراهم آورده است تا سرویس‌های گوناگون خود را به‌صورت مقیاس‌پذیر توسعه دهند. سرویس‌های مشاهده‌پذیری و کنترل کیفیت هم‌روش شامل مانیتورینگ/لاگینگ/ارور ترکینگ (سنتری) قدم به قدم همراه تیم فنی نمایشگاه بود.

تجربه تیم فنی ما نیز بسیار کمک کرد تا رخدادهای غیرمنتظره رو پیش‌بینی کنیم. ما تجربیات بسیاری در این زمینه داشتیم که در زمان‌های پرفشار بتوانیم به خوبی عمل کنیم. ما برای جلوگیری از وقوع این حوادث غافلگیر کننده، در چندین مرحله، احتمالات رویدادهای نامطلوب را بررسی کردیم و پروژه‌هایی را در راستای آمادگی و رفع و کاهش ریسک‌ها انجام دادیم تا احتمال این غافلگیری‌های نامطلوب هم کاهش داده شود. اقداماتی مانند شبیه سازی رفتار کاربران و انجام تست‌های مختلف برای پیدا کردن مشکلات برنامه از جمله اقدامات پیش از برگزاری نمایشگاه بود. ما در هم‌روش علاوه بر اقدامات پیشگیرانه، خدماتی مانند مانیتورینگ/ لاگینگ/ ارورترکینگ (سنتری) را به نمایشگاه ارائه دادیم و قدم به قدم همراه تیم فنی نمایشگاه بودیم تا ایرادات احتمالی را به موقع شناسایی و رفع کنند.

ایسوس

نظر شما چیست؟