21/11/1400 - 12:38
نحوه شارژ کارتریج
در این مقاله نحوه شارژ کارتریج را بررسی می کنیم. خیلی از افراد هنگام نیاز به شارژ مجدد کارتریج دچار تردید و سوالات بسیاری هستند که در این مقاله به این سوالات پاسخ داده ایم. در این مقاله ابتدا با انواع پرینتر و کارتریج آشنا می شویم و سپس نحوه شارژ کارتریج را برای پرینترهای جوهری و لیزری بررسی می کنیم.

1606683296_1_0.gif

شارژ کارتریج باید حتما توسط یک متخصص که دوره حرفه ای و عملی آموزش تعمیرات پرینتر را گذرانده و مدرک معتبر از سازمان فنی و حرفه ای دارد صورت بگیرد. در صورتی که خودتان اقدام به شارژ کارتریج کنید ممکن است با کوچکترین اشتباه فنی باعث کاهش عمر کارتریج و حتی آسیب به قسمت های دیگر دستگاه شده و هزینه های خود را چند برابر کنید.

کارتریج چیست؟

  • کارتریج (Cartridge) یکی از بخش های اصلی هر نوع پرینتر می باشد که جوهر یا تونر لازم برای چاپ اسناد در آن نگهداری می شود. افراد گاهی کارتریج را با جوهر درون آن اشتباهی می گیرند. کارتریج در واقع منبع نگهداری جوهر یا تونر پرینتر است. کارتریج ها به دو دسته جوهری و لیزری تقسیم می شوند. کیفیت کارتریج به مواد اولیه آن بستگی دارد.

کارتریج چگونه کار می کند؟

کارتریج های جوهری و لیزری عملکرد متفاوتی دارند. کارتریج های جوهری فرآیند چاپ را به وسیله ترکیب جوهرهای سیاه و رنگی و حرکت سوزن های نازل انجام می دهند. سوزن های نازل روی هد پرینتر قرار گرفته اند.

در این نوع پرینترها جوهر از طریق سوزن های نازل به صورت قطرات خیلی ریز روی کاغذ می پاشند. این فرآیند می تواند به دو صورت انجام بگیرد: ترمال و پیزو. در سیستم ترمال، جوهر روی صفحه بر اثر حرارت ایجاد می شود. اکثر پرینترهای اچ پی بدین صورت عمل می کنند. سیستم پیزو بر خلاف سیستم ترمال، جوهر را به صورت لرزشی روی صفحه می پاشد. پرینترهای اپسون از این نوع می باشند.

در پرینترهای لیزری، کارتریج مغناطیسی می باشد. پس از باردار شدن درام کارتریج جذب تونر، کاغذ با عبور از درام در حال چرخش، تونر را جذب کرده و با حرکات مکانیکی هد دستگاه، عمل چاپ صورت می گیرد.

شارژ کارتریج چیست؟

کارتریج در عین حال که از قطعات اصلی پرینتر می باشد و بدون آن عمل پرینت گرفتن انجام نمی شود از قطعات مصرفی دستگاه نیز محسوب شده و بعد از مدتی باید جایگزین شود. اختلاف قیمت بین تعویض کارتریج و شارژ کارتریج رقم بالایی نیست و خیلی افراد برای حفظ کیفیت پرینت های خود ترجیح می دهند به جای شارژ کارتریج آن را هر بار تعویض کنند.

از آنجایی که در پرینترهای جوهرافشان شارژ کارتریج می تواند باعث آسیب به دستگاه شما شود بهتر است اگر از این نوع پرینترها استفاده می کنید، کارتریج آن را هربار تعویض کنید.

در مورد پرینترهای لیزری در مرحله اول باید کارتریج توسط متخصص سرویس شده و پودر موجود در کارتریج به طور کامل تخلیه شود. سپس کارتریج مجددا با پودر پر می شود.

تفاوت کارتریج پرینترهای جوهرافشان و پرینتر لیزری

در ادامه این مقاله تفاوت پرینترهای جوهرافشان و لیزری را از لحاظ عملکرد بررسی می کنیم.

کارتریج های جوهرافشان

ماده درون کارتریج جوهر افشان به صورت مایع می باشد بر حسب جنس به دو نوع پیگمنت و دای تقسیم می شود. در این نوع از کارتریج ها، سند پس از چاپ فورا خشک می شود و به تثبیت نیازی ندارد. کارتریج های جوهری به شکلی هستند که بعد از باز شدن پلمپ باید سریعا از آنها استفاده کرد، در غیر این صورت در مدت کمتر از یک ماه کاملا خشک می شوند و قابل استفاده نخواهند بود.

کارتریج های جوهری در مقایسه با کارتریج های لیزری ظرفیت کمتری دارند. در پرینترهای جوهر افشان به دلیل ترکیب شدن جوهر مشکی با کیت سه رنگ اصلی، سرعت چاپ بسیار پایین تر است. همچنین بر خلاف عموم مردم که تصور می کنند کارتریج های جوهری قابل شارژ نیستند، این کارتریج ها می توانند شارژ شوند اما به دلایل فنی این کار توصیه نمی شود.

برای شارژ کارتریج جوهری کافی است بدنه آن را با سرنگ سوراخ کنیم و آن را در پرینتر قرار دهیم. این کار باید توسط یک فرد حرفه ای انجام شود در غیر این صورت جوهر به دورن پرینتر نشت خواهد کرد.

در کارتریج های جوهر افشان سه رنگ اصلی RGB به همراه رنگ مشکی برای چاپ عکس های سیاه و سفید و متن قرار می گیرند. برخی از چاپگرها رنگ مشکی را با ترکیب سه رنگ اصلی بدست می آورند که نتیجه خیلی جالب نیست زیرا متون به رنگ آبی یا سبز چاپ می شوند.

کارتریج های لیزری

در کارتریج های لیزری، مواد مصرفی به صورت پودری می باشد و جنس آن به کمپانی سازنده بستگی دارد. در این نوع کارتریج ها پودر برای تثبیت شدن روی کاغذ نیاز به حرارت دارد. کارتریج لیزری نسبت به کارتریج جوهری طول عمر و ظرفیت بیشتری دارد، برای مثال کارتریج جوهری نباید در معرض نور آفتاب و حرارت قرار بگیرد اما کارتریج لیزری از چنین حساسیت هایی برخوردار نیست.

همچنین پرینترهای لیزری سرعت چاپ خیلی بالاتری دارند و کاملا قبل شارژ هستند. پرینترهای لیزری به دو گروه پرینترهای تک رنگ (مشکی) و پرینترهای رنگی تقسیم می شوند. پرینترهای رنگی در سیستم رنگی CMYK کار می کنند و چهار رنگ اصلی دارند.

چه زمانی باید کارتریج را تعویض کنیم؟

اکثر مشکلاتی پرینتر در فرآیند چاپ به به کارتریج و تونر مربوط است. هنگامی که چاپ پرینتر کمرنگ می شود می توانیم اطمینان حاصل کنیم که کارتریج باید تعویض یا شارژ شود. اما سوال اینجاست که تفاوت تعویض کارتریج و شارژ کارتریج چیست؟

یک کارتریج شارژ شده می تواند توسط متخصص و با تعویض قطعاتی مانند چیپست و درام دوباره احیا و آماده استفاده شود. گاهی اوقات کارتریج قابل شارژ یا استفاده مجدد نیست که در این حالت باید آن را به کلی تعویض کرد. البته اگر به جای تعویض کارتریج تصمیم به شارژ  آن داشته باشید، باید به این نکته دقت داشته باشید که با هر بار شارژ کارتریج از کیفیت عملکرد آن کاسته می شود.

هر کارتریج چند برگ پرینت می گیرد؟

برخی این سوال را میپرسند که هر کارتریج چند برگ پرینت می گیرد؟ تعداد پرینت در هر کارتریج به عوامل مختلفی بستگی دارد. این می تواند به نوع طرح و یا کیفیت کارتریج بستگی داشته باشد. برای مثال در چاپ رنگی اگر صفحات دارای عکس های فراوان باشند، در مصرف تونر با متن خالی تفاوت زیادی دارند. همچنین اگر هر قطعه از کارتریج به خوبی عمل نکند و عمر آن رو به پایان باشد، می تواند روی عملکرد کلی و تعداد نهایی چاپ تاثیر بگذارد.

وسایل لازم برای شارژ کارتریج چیست؟

برای انجام شارژ کارتریج چه خودتان قصد شارژ آن را داشته باشید و چه یک متخصص، باید وسایل لازم برای این کار وجود داشته باشد. پیچ گوشتی مناسب برای پیچ کارتریج، تونر، دستکش، چیپست، فرچه و درام از مهمترین این وسایل هستند.

با هربار شارژ کارتریج، چیپست باید حتما تعویض شود. اگر این کار انجام نشود پرینتر در صورت تعویض تونر قادر به شناخت کارتریج نیست و خطای Install toner را نشان می دهد. یک قطعه دیگر که گاهی باید تعویض شود درام است. لازم نیست درام هربار تعویض شود و تنها در صورت وجود خط و خش روی آن احتیاج به تعویض خواهد بود.

از فرچه برای تمیز کردن فضای داخل کارتریج استفاده می شود. البته استفاده از وکیوم یا پمپ باد مخصوص می تواند کیفیت انجام این مرحله از کار را افزایش دهد. البته فقط وجود این وسایل کافی نیست و یک متخصص آموزش دیده باید این کار را انجام دهد.

نحوه شارژ کارتریج پرینتر جوهرافشان کانن

برای شارژ کارتریج پرینترهای جوهرافشان باید به ترتیب زیر عمل کرد:

  • تهیه کیت رنگ ویژه شارژ کارتریج
  • تهیه رنگ، دستمال کاغذی و چسب نواری
  • خارج کردن کارتریج خالی شده از پرینتر
  • سوراخ های کارتریج مخصوص شارژ مجدد را پیدا کنید و آنها را با یک ابزار نوک تیز باز کنید.
  • سرنگ مخصوص را از رنگ پر کرده و جوهر را دقیقا زیر فوم سوراخ ها تزریق کنید.
  • هنگامی که جوهر از سوراخ بیرون می ریزد سرنگ را بیرون بیاورید.
  • کارتریج پرینتر های کانن باید بعد از این کار هواگیری شوند.
  • محفظه را با نوارچسب محکم ببندید و مطمئن شوید جوهر بیرون نمی ریزد.
  • پرینتر را مجدد داخل دستگاه قرار داده و دستگاه را راه اندازی کنید.

مراحل شارژ کارتریج پرینتر لیزری کانن

  • دستگاه را خاموش کرده و کارتریج را خارج می کنیم.
  • پنل کنار پرینتر را باز می کنیم.
  • درام را بیرون کشیده و چرخدنده PCR را باز می کنیم.
  • خارها را برداشته و فنر را بیرون می آوریم.
  • روکش پلاستیکی را برداشته و وایپر بلید را از دستگاه بیرون می آوریم.
  • بخشی که تونر در آن قرار دارد را جدا کرده و آن را از مواد مخصوص پر می کنیم.
  • تمام اتصالات را همانگونه که بودند سرهم می کنیم.

آموزشگاه فنی سازان دوره های عملی آموزش تعمیرات ماشین های اداری را در کارگاه مجهز و تحت نظر اساتید مجرب برگزار کرده و در پایان مدرک معتبر و رسمی از سازمان فنی و حرفه ای به کارآموزان اعطاء می کند. 

ایسوس

نظر شما چیست؟