21/02/1400 - 00:45
ریموت دسکتاپ پروتکل یا RDP سرور روشی برای دور کاری
در حال حاضر اگر شما این مقاله را از گوگل یا هر منبع دیگری که پیدا کرده اید و در حال مطالعه آن هستید طبیعی است که شما اطلاعات کافی در مورد ریموت دسکتاپ یا همان RDP دارید و لزومی نیست که من دقیق تر و ریزتر بخواهم در مورد آن توضیح دهم و فقط در این مقاله قصد دارم که به شما سرویسی را معرفی کنم که بتواند مشکلی از شما حل کند و شرایط کار شما را بهبود بخشد.

1606683296_1_0.gif

  • اگر بخواهم خیلی ساده و سریع تعریفی از RDP داشته باشم میگویم: پروتکلی که شما با استفاده از آن می توانید از سیستم کامپیوتری خود به یه سیستم کامپیوتر دیگر که از شما دور است دسترسی داشته باشید و آن را از دور مدیریت کنید. ولی مسئله به سادگی تعریف آن نیست.
  • در حال حاضر آخرین نسخه از این پروتکل نسخه 10 میباشد. حال بیایید بررسی کنیم که این پروتکل در ارتباطات خود چگونه عمل میکند. هنگامی که RDP Client آدرس IP کامپیوتر RDP Server را در رابط گرافیکی این سرویس وارد می کند یک Session آغاز میشود و کامپیوتر RDP Client به پورت 3389 سرویس RDP کامپیوتر راه دور متصل میشود حال قبل از آنکه RDP Client نشست یا Session خود را با RDP Server تکمیل کند کامپیوتر راه دور یا همان RDP Server اطلاعات کاربری که شامل Username و Password کابر هست را از RDP Client دریافت میکند و بعد از اینکه کاربر توسط کامپیوتر RDP Server احراز هویت شد ارتباط امن یا Secure بوسیله یک Certificate که توسط RDP Server تهیه شده است بین RDP Client و RDP Server برقرار میشود تا یک مهاجم نتواند بین راه اطلاعات کاربری RDP Client را شنود کند.

بدیهی است که اگر صادر کننده Certificate که RDP Server است توسط RDP Client ناشناخته یا بعبارتی قابل اطمینان نباشد پیغام هشدار مبنی بر آنکه "Certificate ای که توسط صادرکننده برای رمزنگاری ارتباط RDP مورد استفاده قرار میگیرد قابل اعتماد نیست" برای RDP Client ارسال میشود. بعد از آنکه ارتباط توسط Certificate رمزنگاری و امن شد پارامتر های کنترلی از قبیل صفحه کلید ، اشاره گر ماوس ، پارامتر های صفحه نمایش مانیتور ، صوت و دیگر پارامتر ها از کامپیوتر RDP Server به کامپیوتر RDP Client در یک بستر یک شبکه امن منتقل میشوند. منبع.

تا این مرحله از مقاله ما در مورد ریموت دسکتاپ پروتکل صحبت کردیم ولی در این میان گزینه دیگری هم وجود دارد که شاید شما با آن تا به حال روبرو نشدید و متاسفانه در منابع فارسی در این مورد مقاله ای منتشر نشده است.

آر دی پی سرور - RDP Server

سرویسی که در ایران شناخته شده نیست و اکثرا اسم آن را نشنیده ایم ولی اگر در سایت های انگلیسی دنبال آن بگردید متوجه خواهید شد که منابع زیادی وجود دارد که شما می توانید مطالعه کنید و اطلاعات بسیار مفیدی از آن را به دست بیاورید. به طور کلی RDP Server به دو دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از: Admin Access RDP و Shared RDP Server.

این دو از نظر فنی تفاوت آنچنان زیادی با هم ندارند و صرفا در نوع دسترسی با هم متفاوت هستند و اگر شما به هر دو این ها دسترسی داشته باشید شاید در نگاه اول تفاوت بین آن ها را متوجه نشوید.

ریموت دسکتاپ با دسترسی کامل - Admin Access RDP

شما در Admin Access RDP به همه چیز دسترسی خواهید داشت و مثل یک کامپیوتر که ویندوز 10 در آن نصب است و شما هر کاری که می خواهید را می توانید انجام دهید و هر نرم افزاری را نصب یا حذف کنید و منابعی که برای شما اختصاصی داده شده است به صورت کامل در اختیار شماست و اگر قرار است کسی از این منابع استفاده کند تنها شما هستید نه کاربر دیگری.

ریموت دسکتاپ اشتراکی - Shared RDP Server

ولی شما در Shared RDP Server به همه چیز دسترسی ندارید و حتی اگر بخواهید نرم افزاری را نصب یا حذف کنید باید به مدیر سرور اطلاع دهید تا این کار را برای شما انجام دهد و در ریموت دسکتاپ اشتراکی شما بر خلاف Admin Access RDP آزادی عمل ندارید و مانند این است که برای شما یک یوزر در ویندوز ایجاد کردند و اکثر دسترسی ها را در آن بسته اند تا شما فقط از امکانات و قابلیت هایی که به صورت عادی در آن وجود دارد را استفاده کنید و بس.

در آر دی پی اشتراکی به شما منابعی را اختصاصی ندادند و همه منابع به صورت اشتراکی هست و همه کاربران از این منابع استفاده می کنند و اگر شما از منابع بیش از حد استفاده کنید شاید دسترسی شما به سرور بسته شود و دیگر نتوانید از آن استفاده کنید ولی اگر به طور عادی از آن استفاده کنید مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.

چگونه باید از RDP Server استفاده کنیم؟

سرویس RDP Server بر پایه ویندوز هستند و فکر نکنید که کنترل پلی خاصی خواهد داشت و تنها به شما نام کاربری و رمز عبوری می دهند که شما با استفاده از نرم افزار Remote Desktop Connection می توانید به آن وصل شوید.

سوالی که شاید برای شما پیش بیاید این است که این همان سرور مجازی ویندوز است، چون نوع اتصال شدن هر دو یکی هستند.

بله دقیقا درست است و این همان سرور مجازی ویندوز یا همان Windows VPS است با این تفاوت که در سرور مجازی هر سرور به صورت جداگانه تحت نرم افزار مجازی ساز که هر کدام دارای سیستم عامل متفاوت هستند نصب و راه اندازی می شوند ولی در RDP به این صورت نیست و داخل سرور اختصاصی با منابع بالا زیرساخت مربوط به RDP نصب شده است و برای ساخت RDP Server جدید تنها کافیست یک کاربر ایجاد شود و شما در همان لحظه می توانید وارد شده و استفاده کنید و نیازی نیست که از نو برای شما سیستم عامل نصب شود.

وارد نرم افزار Remote Desktop Connection می شوید و آدرس آی پی یا آدرس دامنه سرور را وارد می کنید و مراحل اولیه لاگین را طی می کنید و در نهایت وارد سرور خود می شوید.

نحوه استفاده از RDP Server دقیقا مانند سرور مجازی ویندوز است و هیچ تفاوتی با آن ندارد.

تفاوت سرور مجازی ویندوز با RDP Server در چیست؟

اگر شما به عنوان یک کاربر عادی هستید و می خواهید به هر نحوی از امکاناتی که هر دو این سرویس ها دارند بهرمند شوید برای شما تفاوتی نخواهد داشت و هر کدام که برای شما راحت است می توانید استفاده کنید.

تنها تفاوت بین سرور مجازی ویندوز با آر دی پی سرور در زیر ساخت و نوع راه اندازی آن هاست.

اگر شما میخواهید دسترسی کامل به منابع سرور و بدون محدودیت در عملکرد سرور داشته باشید سرور مجازی ویندوز و Admin Access RDP برای شما تفاوتی ندارد و هر کدام که برای شما مقدور است می توانید استفاده کنید و اگر سرور با محدودیت اندک هم برای شما جوابگو است می توانید از Shared RDP Server استفاده کنید.

از کجا باید RDP Server بخریم؟

  • متاسفانه طبق جستجویی که من در اینترنت داشتم هیچ منبع فارسی پیدا نکردم که این سرویس را ارائه بدهند ولی اگر شما دسترسی به کارت های اعتباری بین المللی و یا حساب هایی مانند پی پال داشته باشید می توانید خیلی راحت از سایت های بین المللی تهیه کنید و برای این کار کافیست عبارت "Buy RDP" گوگل کنید و سایت های خیلی زیادی هستند که این سرویس را ارائه می دهند و چند مورد سایت را من مورد بررسی قرار دادم هم از نظر قیمت و هم از نظر امکاناتی که به شما میدهند دو سایت بیشتر جلب توجه کردند که در زیر لینک آن ها را برای خرید شما قرار دادم:
  • OperaVPS.com - شروع قیمت از 17.99 دلار در ماه با دسترسی کامل به منابع که به صورت Admin Access RDP سرویس ارائه میدهند و شما امکان این را دارید که از 15 موقعیت مختلف سرور خود را انتخاب کنید و خریداری کنید: https://operavps.com/buy-rdp/
  • BuyCheapRdp.com - شروع قیمت از 3.99 دلار در ماه که این سرویس به صورت دسترسی و منابع محدود است و سرویس با منابع اختصاصی از قیمت 9.99 دلار در ماه شروع می شود که در این سایت هم شما قابلیت سفارش سرور از 9 موقعیت مختلف را دارید: https://buycheaprdp.com/
  • اگر شما قبلا این سرویس را از ارائه دهنده دیگری تهیه کردید و از خدمات آن ها راضی بودید در کامنت ها ذکر کنید تا در بروزرسانی های بعدی این مقاله در نظر گرفته شود.

امنیت در آر دی پی سرور

هر دستگاهی که به اینترنت وصل می شود نیاز به تامین امنیت دارد و امکان 100% هم وجود ندارد که ما ادعا کنیم فلان سرویس یا سرور امنیت کاملی دارد و کسی نمی تواند به آن نفوذ کند. زیر ساخت RDP Server و برنامه نویسی آن توسط مایکروسافت انجام شده پس نمی توان گفت که امنیت پایینی دارد و مطمئنا به اندازه کافی روی امنیت آن کار شده است ولی احتمال این وجود دارد که هکرها با استفاده از حفره های امنیتی به سرور ها نفوذ کنند که در سال های گذشته شاهد باگ های مختلف از همه سیستم عامل ها بودیم که باعث اختلال در روند عادی آن ها شدند.

تفاوت قیمت ها

  • طبیعی است که هر سه سرویس تفاوت هایی با هم خواهند داشت.
  • اگر شما سرور مجازی ویندوز بخواهید بخرید باید هزینه بیشتر بابت آن پرداخت کنید چون هر سرور مجازی به صورت کاملا جداگانه نصب می شود و منابعی که برای آن اختصاص داده می شود منحصر به فرد برای همان سرور است و هیچ سرور و هیچ کاربری به منابع آن دسترسی ندارد و از نظر دسترسی کاربری هم کاملا در اختیار شماست و هر تغییراتی که بخواهید می توانید داخل آن انجام دهید. پس گران قیمت از از بقیه است.
  • در بین RDP Server ها سرویسی که منابع کمتری دارد ارزان تر از بقیه است و در این بین Shared RDP Server ارزان تر از Admin Access RDP است.

پاسخی مناسب برای دورکاری

در حال حاضر دورکاری در سراسر دنیا کاملا جا افتاده است و بسیاری از شرکت ها تمایل دارند که با کارمندان خود به صورت دورکاری یا ریموت کار کنند که RDP Server بهترین گزینه برای این کار است ولی باید دقت داشته باشید که سرور شما باید از منابع بسیار قوی و بروزی برخوردار باشد تا در کارهای عادی و روزمره دچار مشکل نشود و در کنار سخت افزار شما هم باید سرعت اینترنت قابل قبولی داشته باشید تا بتوانید به خوبی از این سرویس استفاده کنید.

به صورت کلی استفاده دائمی از RDP شاید جالب نباشد و کمی برای شما سخت باشد و شاهد تاخیر در برخی عملکردها باشید که علت آن سرعت اینترنت و دور بودن سرور از موقعیت شماست.

عملکرد و کارایی

بدون هیچ شک و تردیدی باید بگویم که سرور مجازی ویندوز عملکرد بهترین خواهد داشت و علت آن هم استفاده از منابع کاملا اختصاصی و سیستم عامل آن است که به صورت جداگانه برای هر سرور نصب می شود.

ایسوس

نظر شما چیست؟