15/11/1399 - 14:45
آشنایی با تجهیزات شبکه و ارتباطات
در میان تجهزات شبکه و ارتباطات، مودم نام آشنایی برای تمام افراد به شمار می‌آید و می‌توان آن را در تمام خانه‌ها، ادارات و دانشگاه‌ها مشاهده کرد. مودم انواع گوناگونی دارد و پیشرفت تکنولوژی نیز هر روز محصول جدید و با امکانات بیشتر  معرفی می‌کند تا در نهایت سرعت بالاتری را برای کاربر به ارمغان بیاورد. دنیای شبکه و ارتباطات به تجهیزات زیادی مثل مودم ADSL و VDSL، روتر، اکسس پوینت و ... احتیاج دارد و این تجهیزات تنها بخش کوچکی از این دنیای گسترده را تشکیل می‌دهند.

1606683296_1_0.gif

آشنایی با تجهیزات شبکه و ارتباطات

مودم ADSL و مودم همراه

  • مودم‌های ADSL و مودم 4G و 5G از پرفروش‌ترین محصولات شبکه به شمار می‌آیند امکان برقراری اینترنت را برای شما برقرار می‌کنند. مودم‌های ADSL تحت عنوان مودم WiFi نیز شناخته می‌شوند و خطوط ثابت کار می‌کند و می‌توانند بدون اشغال کردن خط تلفن به به صورت مداوم اتصال اینترنت را برقرار سازد. این مودم‌ها سری‌های مختلفی دارند و هر سری قدرت متفاوتی از لحاظ محدوده‌ی پوشش‌دهی و سرعت انتقال داده در اختیار کاربر قرار می‌دهند.
  • نوع دیگری از مودم تحت عنوان مودم همراه یا مودم جیبی شناخته می‌شود. برای راه اندازی این مودم به یک سیم‌کارت از اپراتورهای تلفن همراه نیاز است و اینترنت از طریق سیم‌کارت در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. از مزایای این مدل می‌توان به امکان جابجایی و سرعت بالا و دسترسی راحت اشاره کرد. اما مودم همراه قیمت بسیار بالایی نسبت به مودم ADSL دارد. شما می‌توانید مودم 4G یا 5G و سایر تجهیزات را به صورت قسطی تهیه کنید و هزینه‌ی آن را به راحتی مدیریت کنید.

روتر

  • روتر عضو بسیار مهم دنیای تکنولوژی و شبکه است که افراد نسبتا کمتری با عملکرد آن آشنایی دارند. در حال حاضر هر مودم در داخل خود به یک روتر مجهز است و نمی‌توان تفاوت بسیار زیادی بین مودم و روتر قائل شد. روتر داده‌های دستگاه‌های موجود در شبکه را به مقصد مناسب می‌رساند و از این طریق آنها را به اینترنت متصل می‌کند. در حال حاضر که افرادی در یک خانه با دستگاه‌های متعدد به مودم وصل می‌شوند، یا افرادی که به دنبال هوشمند سازی خانه هستند، باید یک روتر تهیه کنند. از دیگر مزایای روتر می‌توان به ایجاد یک شبکه‌ی محلی اشاره کرد. قیمت روتر مشابه قیمت مودم است.

آنتن تقویتی مودم

  • آنتن‌های تقویتی برای مودم همراه و رومیزی به کار گرفته می‌شود. اگر قدرت آنتن‌های داخلی و اصلی مودم ضعیف باشد، فاصله‌ی زیادی نسبت به آنتن‌های BTS اپراتورها برقرار باشد یا حضور در مناطقی قرار داشته باشید که خارج از شهر باشد نیاز به تقویت کننده در فرکانس وجود داشته باشد، وجود آنتن تقویتی می‌تواند کمی شرایط آنتن دهی را بهبود ببخشد. آنتن‌های تقویتی محصولاتی ساده و کوچک بوده و از قیمت مناسبی برخوردارند. تجهیزات شبکه و ارتباطات به این دستگاه‌ها محدود نمی‌شود و می‌توان به سایر محصولات تخصصی این حوزه مانند کارت شبکه، لوازم NAS و سرور، سوئیچ و هاب سوئیچ و اتصالات شبکه اشاره کرد. انواع کابل، اسپلیتر و مبدل از جمله وسایلی هستند که برای راه اندازی و توسعه‌ی ارتباطات درون یک سازمان به کار گرفته می‌شوند.
  • شبکه به مجموعه‌ای از چند کامپیوتر و تجهیزات حوزه‌ی فناوری اطلاعات گفته می‌شود که امکان به اشتراک گذاری اطلاعات را فراهم می‌کنند. نحوه‌ی برقرار ارتباط می‌تواند به شکل فیزیکی یا وایرلس انجام شود. راه اندازی شبکه برای یک دفتر یا سازمان به تمام تجهیزاتی که در بالا اشاره شد، احتیاج دارد. تهیه‌ی تمام تجهیزات لازم برای راه اندازی شبکه‌ی داخلی از هزینه‌ی بالایی برخوردار است. شما می‎توانید با استفاده از خرید لپ تاپ قسطی، کامپیوتر و سایر تجهیزات آن هزینه‌ی خرید تجهیزات و ارائه‌ی سرویس را به راحتی مدیریت کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟