14/08/1399 - 13:30
آشنایی با تکنولوژی‌های مجازی‌ساز
مجازی سازی یکی از راه هایی است که می تواند در کاهش هزینه ها کمک شایان نماید. از سوی دیگر با استفاده از تکنولوژی های مجازی ساز می توان قابلیت های یک سیستم را ارتقا داد و باعث شد تا امنیت در آن افزایش یابد. سیستم های مجازی ساز متعدد هستند که یکی از کاربردهای آن در مجازی سازی سرورها کاربرد دارد.

1606683296_1_0.gif

 در مجازی سازی لازم است تا با استفاده از نرم افزارهایی منابع را میان سرورهای مجازی مختلف تقسیم کرد. همین تقسیم منابع باعث می شود تا هزینه ها کاهش یابد. از جمله نرم افزارهای مجازی ساز می توان به ESXi، مایکروسافت Hyper Vو VMware vSphere اشاره نمود. در تمام این نرم افزارها تامین امنیت از جمله مشخصه های بسیار مهم به شمار می رود. در تصویر زیر مقایسه ای میان سرور فیزیکی و سرور مجازی مشخص شده است و این موضوع به تکنولوژی به کار رفته در آن ها بستگی دارد.

تکنولوژی های مجازی ساز, مقایسه سرور مجازی و فیزیکی

در مجازی سازی برای ایجاد یک سیستم واحد، سیستم عامل ها به صورت موازی بر یک سی پی یو به طور همزمان عمل می کنند. این موضوع نیز نوعی کاهش هزینه است. این مزیت همواره در همه ابعاد مجازی سازی دیده می شود. البته این کاهش هزینه در همه ابعاد چه فنی و چه در مصارف دیگر مانند مصرف برق و غیره نیز وجود دارد. اگر مجازی سازی گسترده تر شود نیاز است تا سخت افزارهای متعدد در کنار هم یک شبکه واحد را ایجاد می نمایند و خروجی می گیرند.

انواع مجازی سازی در قالب فنی را می توان به سه بخش عمده تقسیم بندی کرد. مجازی سازی کامل، مجازی سازی ناقص و مجازی سازی تقلیدی این سه بخش را تشکیل می دهند. در مجازی سازی کامل بر روی یک سرور چند سیستم عامل به طور همزمان قابل اجرا هستند. همین موضوع در مجازی سازی تقلیدی اتفاق می افتد اما در مجازی سازی ناقص تقریبا اختصاصی شدن سیستم به صورت منفرد اتفاق می افتد.

اما بر اساس کاربرد می توان گفت که مجازی سازی می تواند بر مبنای شبکه ، بر روی سرور و بر فضای ذخیره سازی ایجاد گردد. با توجه به این که سرورها منابع قدرتمندی هستند که با اتصال به آنها دسترسی به امکانات مختلفی محقق می شود، لذا مجازی سازی بر روی سرور یکی از ابعاد مهم این روش به شمار می رود.

همانطور که در بالا اشاره شد نیاز است تا نرم افزارهایی برای مجازی سازی به کار رود. برخی دیگر از نرم افزارهایی که در این زمینه کاربرد دارند عبارتند از:

  Citrix XenServer -  Linux KVM -  Oracle VM Server - Virtuozzo  -  Proxmox VE  -  Red Hat Virtualization - VirtualBox -  Parallels - QEMU - bhyve

با استفاده از مجازی سازی راحت تر می توان جزئیات یک سرور را مدیریت نمود.

ایده اصلی مجازی سازی چگونه شکل گرفت؟

شاید بتوان گفت که عدم انطباق سخت افزارها با نرم افزارهای نصب شده باعث شد تا مجازی سازی این عدم انطباق را تا حد ممکن کاهش دهد. البته با استفاده از این روش ها می توان سخت افزارها را نیز بهینه سازی کرد. پس ایده مجازی سازی دارای ابعاد مختلفی است. استفاده از سخت افزار سیستم دیگر باعث می شود تا فرد بتواند به این واسطه قدرت بهره مندی از انواع سخت افزار را افزایش دهد. این موضوع در مجازی سازی اتفاق می افتد. مثالی در این زمینه مطرح می شود که می تواند به فهم موضوع و ایده ایجاد فناوری مجازی سازی کمک شایان نماید. فرض کنید مشخصات فنی کامپیوتر فرد به گونه ای نباشد که نرم افزاری خاص بر روی آن نصب نشود. زیرا مشخصات فنی مورد نیاز برای نصب بالاتر از مشخصات فنی کامپیوتر باشد. در این حالت با استفاده از مجازی سازی می توان این نرم افزار را نصب کرد و اقدامات مورد نیاز جهت بهره برداری از آن را انجام داد. مجازی سازی با استفاده از امکانات سرور قدرتمند این پوشش را فراهم می آورد.

تاریخچه مجازی سازی

شاید بتوان گفت که دهه 90 میلادی آغاز ایجاد تفکر مجازی سازی بوده است. با گسترده شدن استفاده از تکنولوژی های مجازی ساز بسیاری از شرکتها تمایل خود را به استفاده از این روشها اعلام نموده و در انتهای دهه 90 میلادی استفاده از این روش گستردگی یافت. در این میان بسیاری از شرکتها اعلام داشتند که تقریبا 80 درصد هزینه های شرکت کاهش یافته اند. از سوی دیگر توان آزمایش های مجدد انواع اپلیکیشن ها نیز با استفاده از مجازی سازی امکان پذیر شد زیرا تکرار آزمایش ها هزینه بر می باشد و مجازی سازی این تکرارها را میسر ساخت. زمانی که هزینه ها کاهش یابد و بتوان انواع آزمایش ها را بر روی اپلیکیشن ها انجام داد و کار شرکت را بررسی مجدد نمود، یعنی بازدهی کار نیز افزایش می یابد. این اتفاقات زمانی حاصل شد که مجازی سازی به عنوان ابزاری قدرتمند از همان دهه 90 برای شرکتها معرفی و شناخته شد. شاید پایه و شروع مجازی سازی از IT آغاز شد اما در طول زمان این موضوع به ابعاد گسترده تری وسعت یافت.

چند مثال برای آشنایی بیشتر

ساده ترین مثالی که برای مجازی سازی می توان بیان نمود همان نصب یک سیستم عامل بر روی سیستم عامل نصب شده اول است. یعنی بخشی از فضای سخت افزار به سیستم عامل دوم اختصاص داده شده است. هر دو سیستم عامل به طور همزمان قابلیت اجرا داشته و با تغییر سیستم عامل اهداف برنامه ریزی شده نیز اجرا می شوند.

مثالی دیگر در این زمینه می تواند به نصب یک نرم افزار بر روی یک سیستم عامل و عدم نصب بر روی سیستم عامل دیگر باشد. یعنی زمانی که نمی توان بر روی یک سیستم عامل با مشخصات فنی مشخص نرم افزاری را نصب کرد، با مجازی سازی این امکان بر روی سیستم عامل دیگر انجام می شود.

در پایان اشاره می نماییم که برای مجازی سازی می توان از مجازی سازی سرور، مجازی سازی دسکتاپ، مجازی سازی نرم افزار، مجازی سازی ورودی و خروجی، مجازی سازی شبکه، مجازی سازی دیتا و موارد دیگر استفاده کرد. نحوه استفاده از این روشها مشابه مواردی است که در بالا به آنها اشاره شده است.

از کجا، یک سرور مجازی سازی شده خریداری کنیم؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما به وجود آید این می باشد که از کجا می توانید یک سرور مجازی یا یک سروری که مطابق با استاندارد های مجازی سازی و با ابزار های مجازی ساز که بالاتر اشاره کردیم ساخته شده باشد تهیه کنید؛ ایران سرور ، یکی از شرکت هایی می باشد که می توانید با خرید VPS و سرور های مجازی سازی شده، وب سایتتان را روی آن آپلود کنید و به کاربرانتان نمایش دهید.

ایسوس

نظر شما چیست؟