بررسی معیارهای انتخاب IDEهای اندروید
11 عدد از بهترین محیط‌های توسعه برنامه‌های اندرویدی مخصوص کاربران ایرانی
توسعه نرم‌افزار برای دستگاه‌های موبایل یک فرصت بزرگ برای توسعه‌دهندگان است. مهم نیست، توسعه‌دهندگان برای شرکت‌های بزرگ، کسب و کارهای کوچک یا تنها برای سرگرمی کار کنند. در هر صورت، بازار کار آنان پر رونق است. طبق پیش‌بینی موسسه App Annie کاربران دستگاه‌های موبایل در سراسر جهان نزدیک به ۸۱ میلیارد دلار صرف خرید برنامه‌های موبایل از فروشگاه‌های اندرویدی کرده‌اند. به‌طوری که این رقم در سال 2021 میلادی به ۱۳۹ میلیارد دلار رسید. توسعه برنامه‌های کاربردی برای اندروید پول‌ساز است، حتا در ایران. البته به شرطی که بدانید باید چه کاری انجام دهید.

1606683296_1_0.gif

آمار و ارقام نشان داده شده در این زمینه نشان می‌دهد، چرا بسیاری از افراد به سراغ توسعه برنامه‌های کاربردی برای اندرویدی می‌روند. در سال 2016، سایتEvans Data  اعلام کرد جمعیت توسعه موبایل در سراسر جهان از 12 میلیون نفر فراتر رفته است. برآوردها نشان می‌دهد، نزدیک به 21 میلیون توسعه‌دهنده اندرویدی در سراسر جهان وجود دارد که نیمی از آن‌ها پلتفرم‌های تلفن همراه اندرویدی را هدف قرار داده‌اند.

بسیاری از این توسعه‌دهندگان، پلتفرم اندروید را به این دلیل انتخاب کرده‌اند، زیرا جاوا (Java) زبان برنامه‌نویسی بومی اندروید (Android) در کنار کاتلین (Kotlin) است. است. از آن‌جایی که جاوا محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در جهان است، جای تعجب نیست که توسعه‌دهندگان آشنا به زبان برنامه‌نویسی جاوا به سراغ توسعه برنامه‌های اندرویدی (Android Programs) می‌روند. این بدان معنا است که آن‌ها مجبور نیستند، مهارت‌های کاملا جدیدی را هنگام نوشتن برنامه‌های اندروید از پایه بیاموزند.

مطلب پیشنهادی

برنامه‌نویسان اندروید با رعایت این 5 اصل در کار خود موفق می‌شوند

همچنین، اندروید محبوب‌ترین پلتفرم موبایل در جهان است. داده‌های موسسهNetMarketShare  نشان می‌دهد اندروید بیش از 64.38 درصد سهم بازار سیستم عامل‌های موبایل را به خود اختصاص داده است، در حالی که این رقم برای iOS 33.09 درصد است. اگرچه اندروید در گذشته سودآوری کمتری نسبت به iOS برای توسعه‌دهندگان داشت، اما App Annie می‌گوید، گوگل پلی (Google Play) و فروشگاه‌های اندروید شخص ثالث در سال 2017 نزدیک به 41 میلیارد دلار در مقایسه با 40 میلیارد دلار iOS برای توسعه‌دهندگان سودآوری داشته‌اند.

برای بسیاری از توسعه‌دهندگان، نوشتن برنامه‌های اندروید کار ساده‌ای است، اما انتخاب محیط توسعه یکپارچه (IDE) برای نوشتن آن برنامه‌ها ساده نیست. اگرچه Android Studio گزینه پیشنهادی گوگل است، اما ممکن است همیشه بهترین انتخاب نباشد. به ویژه برای کاربران ایرانی که به دلیل تحریم‌ها قادر به استفاده مستقیم از اندروید استودیو نیستند و حتا استفاده آفلاین از گرادل (Gradle) نیز دردسرهای خاص خود را دارد.

 

برای مثال، اگر می‌خواهید برنامه‌های چند پلتفرمی بنویسید که قابلیت اجرا روی iOS یا سیستم عامل‌های دیگر به همراه اندروید را داشته باشند، شاید بهتر باشد یکی از فریمورک‌های چند سکویی (Cross-Platform) را انتخاب کنید. البته، اگر محیط توسعه‌ای که از آن استفاده می‌کنید، از توسعه برنامه‌های اندرویدی، پشتیبانی می‌کند، بهتر است از ابزاری که آشنا به آن هستید، استفاده کنید. اما، اگر یک توسعه‌دهنده تازه‌کار هستید یا می‌خواهید برنامه‌ای برای یک دستگاه موبایل توسعه دهید، باید به سراغ ابزاری بروید که بیشترین انعطاف‌پذیری را ارائه می‌کند.

بر همین اساس، به سراغ معرفی یازده مورد از محبوب‌ترین محیط‌های توسعه (IDE) اندروید رفتیم. برای ارزیابی یک محصول، باید یک محیط توسعه یکپارچه به همراه چارچوب‌ یا چارچوب‌های قدرتمندی که توسط محیط پشتیبانی می‌شوند و همچنین ویرایشگر متنی که ارائه می‌کند، مورد بررسی قرار گیرند.

بررسی معیارهای انتخاب IDEهای اندروید

برای تعیین این‌که کدام IDEها باید انتخاب کنید باید به معیارهای مختلفی دقت کنید که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد.

  • توسعه‌‌دهنده/مالک محیط توسعه اندرویدی (Android IDE).
  • ویژگی‌های کلیدی که IDE اندرویدی ارائه می‌دهد.
  • زبان‌های برنامه‌نویسی که پشتیبانی می‌کند.
  • سیستم عامل‌های هدف علاوه بر اندروید.
  • سیستم عامل‌هایی که IDE روی آن‌ها اجرا می‌شود.
  • میزان به‌روزبودن محیط توسعه
  • مجوز استفاده از آن (متن باز، اختصاصی، نرم افزار رایگان و غیره)

توسعه دهنده/مالک اندروید IDE

  • هنگام انتخاب یک Android IDE، توسعه‌دهندگان باید به شرکتی که مسئولیت نگه‌داری از برنامه را بر عهده دارند، دقت کنند. آیا یک شرکت انتفاعی است یا یک بنیاد غیرانتفاعی؟ چه مدت است که این سازمان وجود دارد؟ مهم‌تر از همه، آیا سازمان در آینده از ابزاری که قصد استفاده از آن را دارید، پشتیبانی خواهد کرد؟

ویژگی‌های کلیدی اندروید IDE

برای بسیاری از توسعه‌دهندگان موبایل، ویژگی‌های IDE یکی از مهم‌ترین ملاحظات برای تصمیم‌گیری در مورد استفاده از IDE است. فهرست کردن تمام ویژگی‌های هر یک از IDE‌های اندرویدی در این فهرست غیرممکن است، با این‌حال، مهم‌ترین اصلی که باید به آن دقت کنید، سهولت در استفاده و کاربری ساده است. به بیان دقیق‌تر، ابزارهای توسعه مورد استفاده باید قابلیت استفاده از رابط، شبیه‌ساز داخلی و قابلیت‌های تست، ابزارهای ساخت یکپارچه و قابلیت‌های اشکال‌زدایی را ارائه دهند.

زبان‌های برنامه‌نویسی که پشتیبانی می‌کند

اکثر توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند به زبان‌های برنامه‌نویسی که می‌شناسند، پایبند بمانند. چقدر هم خوب! به این ترتیب، دانستن زبان‌های پشتیبانی شده توسط یک IDE حیاتی باشد. اگرچه اندروید در ابتدا تمرکز زیادی بر جاوا داشت، اما اکنون امکان ساخت برنامه‌های اندرویدی با زبان‌های دیگری مثل کاتلین و غیره وجود دارد. همچنین به این نکته دقت کنید، برخی از IDEها از زبان‌هایی پشتیبانی می‌کنند که برای توسعه اندروید قابل استفاده نیستند.

سیستم‌عامل‌های هدفمند

طبیعی است که IDE باید از اندروید پشتیبانی کند. با این حال، بسیاری از توسعه‌دهندگان علاوه بر اندروید، پلتفرم‌های دیگری را نیز هدف قرار می‌دهند. اگر شما این‌گونه هستید، ممکن است ترجیح دهید از یک IDE چندسکویی استفاده کنید که سازگار با سیستم عامل‌های دیگر باشد و البته از اندروید نیز پشتیبانی کند.

سیستم مورد نیاز برای اجرای IDE

اگر سیستم نسبتا مدرنی دارید، الزامات سخت‌افزاری که بیشتر IDEهای اندرویدی به آن نیاز دارند را در اختیار خواهید داشت. البته، برخی از IDEها نیاز دارند تا بسته‌های اضافی مثل Java JDK را روی سیستم عامل نصب کنید. خوشبختانه بیشتر IDE‌ها به شکل خودکار قادر به شناسایی کیت توسعه جاوا نصب شده روی سیستم عامل هستند.

آخرین به‌روز‌رسانی/نسخه پایدار برای Android IDE

اکنون قصد داریم به معرفی 11 مورد از برترین محیط‌های توسعه اندرویدی برویم. این محیط‌های توسعه قابلیت‌های کاربردی خوبی در اختیارتان قرار می‌دهند، البته برای تسلط بر آن‌ها باید کمی وقت صرف کنید.

1. Android Studio

  • اندروید استودیو، محیط توسعه رسمی پیشنها شده از سوی گوگل برای اندروید است. این محیط توسعه از هر دو زبان کاتلین و جاوا برای توسعه برنامه‌ها پشتیبانی می‌کند، شبیه‌ساز قدرتمندی در اختیارتان قرار می‌دهد، ابزارهای اشکال‌زدایی قدرتمندی دارد و اطلاعات فنی دقیقی در اختیارتان قرار می‌دهد. البته، همان‌گونه که اشاره کردیم، کاربران ایرانی در هنگام استفاده از این محیط توسعه ممکن است با مشکلات مختلفی روبرو شوند. به ویژه افراد تازه‌کاری که قصد ورود به دنیای توسعه با اندروید را دارند. پیشنهاد می‌کنم، اگر قصد استفاده از اندروید استودیو را دارید، باندل توسعه را به شکل آفلاین روی سیستم داشته باشد، اما به فضای خالی خیلی زیادی احتیاج دارید. نزدیک به 300 گیگابایت ناقابل!

2. Eclipse

  • این محیط توسعه یکپارچه (IDE) منبع باز دومین و محبوب‌ترین IDE در جهان است. اکلیپس چیزی بیش از یک IDE ساده است و دسترسی به طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های کاربردی را امکان‌پذیر می‌کند.

3. ویژوال استودیو با Xamarin

  • IDE مورد علاقه من است که مایکروسافت در نسخه‌های مختلفی آن را ارائه کرده است. این محیط توسعه اعجاب‌برانگیز وقتی با Xamarin (که مایکروسافت سال 2020 میلادی خریداری کرد) یکپارچه شود، توسعه بومی بین پلتفرمی را امکان‌پذیر می‌کند. در نتیجه به ابزار قدرتمندی برای توسعه برنامه‌های اندرویدی تبدیل می‌شود. البته امکان استفاده از Visual Studio Code نیز وجود دارد.

4. IntelliJ IDEA

  •  IntelliJ IDEA گزینه محبوب و دوست‌داشتنی است که از اصطلاح یک IDE توانمند و ارگونومیک برای JVM برای توصیف آن استفاده می‌شود. یک محیط قدرتمند که دردسرهای اندروید استودیو را ندارد و کاربران ایرانی تقریبا بدون مشکل قادر به استفاده از آن هستند. نسخه شخصی آن نیز به شکل رایگان در دسترس وجود دارد. این محیط، انتخاب شخصی من است، زیرا توانمند است، کار کردن با آن ساده است و ابزارهای خوبی برای توسعه ارائه می‌دهد.

5. NetBeans

  • NetBeans در درجه اول به عنوان Java IDE شناخته می‌شود، اما از بیشتر زبان‌های برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند. این IDE رسمی برای جاوا 8 است و جامعه بزرگی از کاربران دارد. علاوه بر این، برای توسعه اندروید نیز خوب است.

6. Komodo IDE

  • کومودو یکی از IDE‌های قدرتمند برای توسعه وب و اپلیکیشن‌های موبایل است. این محیط نیز قابلیت‌های خوبی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

7. Cordova

  • اولین بار توسط شرکتی به نام Nitobi توسعه یافت، Cordova در ابتدا با نام PhoneGap شناخته می‌شد، اما امروزه به نام کوردوا شناخته می‌شود.

8.  PhoneGap

  • PhoneGap  محیط توسعه ابداع شده توسط ادوبی (Adobe) است که مبتنی بر چارچوب توسعه موبایل منبع باز Apache Cordova است.

9. Appcelerator Titanium

  • پلت‌فرم Axway Appcelerator انعطاف‌پذیری خوبی در توسعه برنامه‌های اندرویدی در اختیارتان قرار می‌دهد.

10. App Inventor

  • App Inventor با هدف کمک به دانش‌آموزان و توسعه‌دهندگان تازه‌کاری که تجربه‌ای در زمینه ساخت برنامه‌های اندرویدی ندارند، توسعه پیدا کرده است. لازم به توضیح است که ابزار فوق توسط موسسه MIT توسعه پیدا کرده است.

11. AIDE

  •  AIDE به شما امکان می دهد تا برنامه‌های اندرویدی یا وب سایت‌ها را از طریق دستگاه اندرویدی (Android) خود توسعه دهید. به بیان دقیق‌تر، اجازه می‌دهد از طریق گوشی موبایل به کدنویسی بپردازید.

کلام آخر

همان‌گونه که مشاهده کردید، IDEهای مختلفی برای توسعه برنامه‌های اندرویدی در دسترس قرار دارند که تقریبا همه آن‌ها از بیش از یک زبان برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کنند. برخی از آن‌ها رایگان هستند، در حالی که برای بهره‌مندی از قابلیت‌های تجاری برخی دیگر، باید هزینه کنید که البته در ایران امکان استفاده از محصولات تجاری به شیوه‌ای که همه می‌دانیم، وجود دارد! تقریبا همه این محیط‌های توسعه یکپارچه چندسکویی هستند و قابلیت نصب روی سیستم عامل‌های مختلف را دارند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟