بازیابی فایل‌های از دست رفته
خرابی فایل چیست و راهی برای ترمیم آن‌ها وجود دارد؟
اگر در گذشته با مشکل خرابی فایل‌ها دست به گریبان بودید، امروز کمتر این مشکل را مشاهده می‌کنید. به واسطه آن‌که سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارها در مقایسه با گذشته بهتر عمل می‌کنند. با این وجود، هنوز یکسری اتفاقات ناخواسته همچون خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر، آلودگی سامانه‌ها به بدافزارها و... باعث خرابی فایل‌ها می‌شوند. خرابی فایل‌ها درست همانند یک کابوس شبانه است. آیا راهی وجود دارد که بتوان فایل‌ها را به حالت اولیه خود بازگرداند؟

1606683296_1_0.gif

چرا فایل‌ها خراب می‌شوند؟

فایل‌ها به‌طور معمول در هنگام نوشتن روی یک دیسک خراب می‌شوند. این مشکل به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. اما اصلی‌ترین دلیل بروز این مشکل از جانب برنامه‌های کاربردی است که سعی دارند فایلی را ایجاد کرده یا محتوایی را در آن ذخیره‌سازی کنند، اما موفق نمی‌شوند. یک سند آفیس در زمان ذخیره‌سازی،  یک فایل فشرده در زمان آرشیو شدن، یک مرورگر در زمان دانلود یک فایل به دیسک و... دچار این مشکل می‌شوند. در اغلب موارد برنامه‌ها از طریق نشان دادن یک پیغام خطا شما را در جریان این موضوع قرار می‌دهند.

در کنار موارد یاد شده، خاموش کردن ناگهانی کامپیوتر باعث می‌شود فایل‌هایی که باز هستند به شکل صحیح بسته نشوند، در چنین حالتی بسته به فایلی که باز بوده سیستم‌عامل با مشکل روبرو می‌شود. در این حالت در زمان راه‌اندازی کامپیوتر، ویندوز ممکن است صفحه Safe Mode یا راه‌اندازی در حالت ایمن را به شما نشان دهد و سعی کند فایل‌های سیستمی را ترمیم کند. اگر خوش‌شانس باشید فایل‌های سیستمی ترمیم می‌شوند اما ممکن است اسناد شما دچار مشکل شوند. گاهی اوقات خرابی‌ فایل‌ها ریشه فیزیکی داشته و به واسطه خرابی در سکتورهای منطقی هارددیسک به وجود می‌آیند. کوچک‌ترین خطایی در زمان ذخیره‌سازی فایل‌ها روی هارددیسک باعث می‌شود فایل‌ها قابل استفاده نباشند. در نهایت نباید از وجود بدافزارهایی که باعث خرابی فایل‌ها می‌شوند غافل شوید.

مطلب پیشنهادی

چگونه می‌توانیم فایل‌ها را از یک فلش خراب بازیابی کنیم؟

چگونه از فایل‌های خود در برابر خرابی محافظت کنیم؟

اولین و بهترین راهکاری که پیش روی شما قرار دارد، تهیه نسخه پشتیبان از فایل‌ها است. شما باید این‌کار را به‌طور منظم انجام دهید. همچنین توجه داشته باشید اگر از ذخیره‌سازهای ابری استفاده می‌کنید باید ابتدا اطمینان حاصل کنید که فایل‌های شما روی هارددیسک محلی سالم هستند. اگر از ویندوز استفاده می‌کنید برنامه File History در ویندوز و Time Machine و Backblaze ویژه مک به شما اجازه می‌دهند نسخه‌های پشتیبان مختلف از فایل‌ها تهیه کرده و به آسانی فایل‌ها را از آن‌ها بازیابی کنید. همچنین بهتر است کامپیوتر خود را به لحاظ عاری بودن از وجود بدافزارها با یک ضدویروس خوب اسکن کنید.

سرانجام، بهتر است به فکر تهیه یک یو‌پی‌اس باشید تا در زمان قطعی برق از کامپیوتر شما محافظت کند. یوپی‌اس‌ها بسته به توانی که دارند می‌توانند برای چند دقیقه یا چند ساعت انرژی لازم برای کامپیوتر را تامین کنند تا بتوانید به شکل درستی کامپیوتر خود را خاموش کنید. یو‌پی‌اس نه تنها از فایل‌ها بلکه از سخت‌افزارهای شما محافظت می‌کند. به واسطه آن‌که اجازه نمی‌دهد نوسانات برق به سخت‌افزارهای شما آسیب وارد کنند.

در زمان خرابی فایل‌ها چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

اگر یک فایل خراب دارید، بهترین گزینه بازیابی فایل از منبع اصلی آن است. اگر فایل‌های سیستمی ویندوز خراب شده‌اند از برنامه پیش‌ ساخته ویندوز System File Checker استفاده کنید. این برنامه فایل‌های خراب سیستمی را پویش کرده و فایل‌های جدید را جایگزین آن‌ها می‌کند. اگر خرابی از جانب بدافزارها است، ابتدا باید سیستم را از وجود آن‌ها پاک کنید.

مطلب پیشنهادی

چگونه رم تلفن هوشمند اندروید خود را افزایش دهیم
استفاده از کارت SD به جای حافظه RAM

اگر مشکل خرابی به واسطه یک به‌روزرسانی درایوری رخ داده، شاید بتوانید از طریق بازگرداندن به‌روزرسانی به حالت اولیه فایل‌ها را ترمیم کنید. اگر فایل خراب شما یک سند است، متاسفانه گزینه‌های محدودی در اختیار دارید. بعضی از برنامه‌ها شبیه به آفیس مایکروسافت چند نسخه از یک سند را ذخیره‌سازی می‌کنند که به شما اجازه می‌دهند از میان آن‌ها نسخه‌ای که درست کار می‌کند را انتخاب کنید. راهکار دیگر به‌کارگیری قابلیت از پیش ساخته شده آفیس است که می‌توانند متن اسناد را بازیابی کرده و در اختیارتان قرار دهد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟