قوانین ناهارهای کاری در سال ۲۰۱۷
هرگز این ۱۴ کار را هنگام صرف ناهارهای کاری انجام ندهید!
به احتمال زیاد می‌دانید که بسیاری از ملاقات‌های مهم هنگام خوردن غذا به‌خصوص ناهارهای کاری صورت می‌گیرند و همین موضوع نشان می‌دهد که صرف غذا همراه با مدیران و کارمندان یک شرکت یا کسانی که در شبکه‌های کاریمان با آن‌ها در ارتباط هستیم، چقدر می‌توان روی روابط بعدی و آینده شغلی ما تاثیرگذار باشد.

1606683296_1_0.gif

بسیاری‌‌ها از آداب صرف ناهار با همکاران یا افراد غریبه‌ای که در شبکه کاری آنان وجود دارند، چندان مطلع نیستند و نمی‌دانند چه کارهایی مودبانه و چه کارهایی بی‌ادبی محسوب می‌شوند؛ به همین خاطر لیستی از کارهایی را در اختیار شما قرار می‌دهیم که هرگز و هرگز هنگام صرف ناهارهای کاری نباید انجام‌شان دهید!

مطلب پیشنهادی

۷ درس زندگی که باید بیاموزید، قبل از آن که خیلی دیر شود!
درس‌هایی از زندگی که نباید یادگیریشان را به تاخیر انداخت!

1- غریبه‌ای را به ناهار دعوت می‌کنید " تا از او مشاوره بگیرید"

اگر برای نظر و دیدگاه برخی‌ افراد ارزش قائلید، پس نظر فنی آنان بیشتر از پول ناهارشان ارزش دارد. بنابراین کسی را به ناهار دعوت کنید که می‌خواهید او را ملاقات کنید، نه به این دلیل که می‌خواهید از او مشاوره رایگان بگیرید.

2- غریبه‌ای را به ناهار دعوت می‌کنید و رستوران و تاریخ و زمانش را مشخص می‌کنید

شما نمی‌خواهید به همه نشان دهید که خواسته‌های شما بر خواسته‌های آنان تقدم دارد.اگر غریبه‌ای را به ناهار دعوت می‌کنید، اینگونه از او درخواست کنید " آیا وقت دارید با هم ناهار بخوریم؟" هرگز و هرگز رستوران، تاریخ یا زمان را برای فرد غریبه‌ای که می‌خواهد با شما ملاقات داشته باشد، تعیین نکنید.

3- فرد را برای ناهار به محلی دعوت می‌کنید که به شما نزدیک و از او دور است

بسیار بی‌ادبانه است که وقتی به دوستی رسیدید به او بگویید " می‌خواهی دفعه دیگری که نزدیک محل کار من بودی با هم ناهار بخوریم؟" اگر می‌خواهید او را ملاقات کنید، در جایی قرار بگذارید که بین راه شما و او باشد.

4- غریبه‌ای را به ناهار دعوت می‌کنید بدون آن که بگویید که پول ناهارش را حساب می‌کنید

اگرغریبه است و شناختی از او ندارید  و او مایل بود ناهار را با شما صرف کند، باید پول ناهارش را بپردازید.

5- کسی را به ناهار دعوت می‌کنید، بدون آن که مطمئن شوید رستوران مورد نظرتان باز است- و اگر مناسب بود رزرو کنید

درست نیست فردی را که به ناهار دعوت می‌کنید مدت‌ها در صف رستوران و منتظر جای نشستن بماند. حتماً بررسی نمایید رستورانی که پیشنهاد می‌کنید برای زمانی که شما می‌خواهید قادر به ارائه سرویس باشد.

6- در مورد غذا و سرویس با خدمتکار بحث می‌کنید

اگر غذای شما سرد است یا سرویس‌دهی به خوبی انجام نمی‌گیرد. خوب بحث کردن برای چیست؟ نگذارید زمان خوش صرف ناهار با جر و بحث‌های بیهوده تلف شود. فقط بگذارید بگذرد.

7- کسی را به ناهار دعوت می‌کنید یا دعوت او به ناهار را می‌پذیرید، بدون آن که قول و قرار مالی آن را مشخص کنید

هرگز فرض را بر آن نگذارید که کسی که شما را به ناهار دعوت می‌کند پول ناهار شما را می‌پردازد. یک راه ساده برای این که مشخص شود چه کسی قرار است پول ناهار را حساب کند، این است که به دعوت ناهار اینگونه پاسخ دهید " می‌دانید که من به فکر جیبم هستم، اما می‌توانیم یک قرار بگذاریم و با هم قهوه بخوریم." اگر دوست شما قصد حساب کردن پول ناهار شما را داشته باشد، حتماً پاسخ شما را خواهد داد.

8- زمان ناهار را در آخرین دقیقه کنسل می‌کنید ( مگر این که واقعاً ضروری باشد)

منظور از واقعاً ضروری زمانی است که دوست صمیمی شما یا یکی از اعضای نزدیک خانواده مریض یا دچار آسیب شده باشد. اگر زمان ناهار را برای آخرین دقیقه کنسل می‌کنید، به این دلیل که سرتان خیلی شلوغ است، پس شایسته هیچ قرار ناهاری دیگری نیستید.

9- غذایی را سفارش می‌دهید که دوستتان را معذب می‌کند

مردم وقت ندارند، سرشان شلوغ است. نمی‌خواهند مدتها بنشینند تا سرآشپز غذای زمان‌گیر شما را آماده کند.

10- هنگام ناهار، با تلفن صحبت می‌کنید، به پیام‌ها پاسخ می‌دهید یا با گوشی خود بازی می‌کنید

از زمانی که وارد رستوران می‌شوید، گوشی خود را برعکس روی میز بگذارید، یا آن را داخل جیب‌تان قرار دهید. شما با کسی همراه هستید که شایسته تمام توجه شما است. پس گوشی خود را کنار بگذارید.

11- می‌گذارید زیردستان‌تان پول غذای خود را حساب کنند

اگر مدیر هستید و برخی از کارمندان تیم خود را به ناهار دعوت کرده‌اید، پول غذای آن‌ها را حساب کنید- استثناء هم ندارد. احتمالاً شرکت با توجه به سیاست‌‌هایی که دارد، پول ناهار زیردستان را پرداخت می‌کند. شما از کارمندان تیم خود می‌خواهید از زمان خصوصی ناهار خود به خاطر مصاحبت با شما صرف نظر کنند، پس باید پول ناهار آنان را حساب کنید.

12- درباره کارمندان دیگر صحبت می‌کنید

با صحبت کردن در مورد موضوعات خصوصی شرکت یا درباره دیگران در هنگام صرف ناهار، همراهان خود را معذب و ناراحت نکنید. صحبت کردن پشت سر دیگران کار مودبانه‌ای نیست.

13- به دیگران هجوم می‌برید

بسیاری از مدیران اجرایی توسط مدیرعامل خود به ناهار دعوت می‌شوند تا درست در وسط ناهار خوردن به آن‌ها گفته شود " ما تصمیم گرفته‌ایم اجازه دهیم شما از این شرکت بروید". هجوم ناگهاني به دیگران هنگام ناهار تکنیک مدیریتی بسیار زشت و ناخوشایند است. این تکنیک توسط افراد ترسویی استفاده می‌شود که خبرهای بد را در مکان‌های عمومی به طرف مقابل خود می‌دهند تا او نتواند همانند وقتی که در یک مکان خصوصی مثل اداره هست، نسبت به آن واکنش نشان دهد.

14- وقتی کسی پول ناهار شما را حساب می‌کند، از او "تشکر" نمی‌کنید

رفتار درست و صحیح آن است که رئیس یا کسی که دیگران را به ناهار دعوت کرده، صورت‌حساب را بپردازد؛ اما این به آن معنی نیست که فرد دعوت شده به ناهار از شخصی که پول ناهارش را حساب کرده، تشکر نکند. بلکه باید این کار را انجام دهد. حتی اگر ناهار و سرویس آن رستوان رضایت‌بخش نباشد، باز هم نباید از تشکر کردن غافل شد.  

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟