ترفندهای علمی یادگیری در کلاس درس
۲۶ نکته علمی که می‌توانید از همین فردا در کلاس درس بکار بگیرید
اگر به دنبال ترغیب و درگیر کردن بچه‌ها با مباحث درسی و یا به دنبال کم کردن استرس خودتان هستید، ما ایده‌های فوق‌العاده‌ای برای شما داریم. پس با ما همرا ه باشید.

1606683296_1_0.gif

 

با  وجود مطالعات و تحقیقات بسیاری که هر روزه پیرامون دانش آموزان و کلاس درس منتشر می‌شوند و از آنجایی که ممکن است شما برخی از آن‌ها را از دست داده باشید، قصد داریم تکنیک‌هایی را عنوان کنیم که فوق‌العاده کاربردی و عمدتاً راهبردهایی هستند که می‌توانید از همین فردا آن‌ها را در کلاس درس به کار بگیرید.

مطلب پیشنهادی

 10 درس از کارآفرینان موفق که شما را شگفت زده می‌کنند

فقط دو نکته را به خاطر داشته باشید. اولاً، همیشه محدودیت‌ها و تفاوت‌های جزیی در تحقیقات وجود دارند، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که با جستجوهای بیشتر اطلاعات کاملتری را در این زمینه بدست بیاورید. دوم این که این مطالعات بدون شما فقط یک مشت کلمه هستند و این شما هستید که با به کارگیری و پذیرفتن‌شان، به آن‌ها قدرت می‌دهید.

 مشارکت و درگیر کردن دانش آموزان

1-به اسم با دانش آموزان احوال پرسی کنید و ابتدای کلاس از عبارت‌های مثبت استفاده نمایید. همین ترفند ساده موجب می‌شود که میزان مشارکت و درگیری دانش آموزان تا 27 درصد افزایش یابد.

2- دانشگاه ویرجینیا به صورت تصادفی گروهی از دانش آموزان دبیرستانی را انتخاب کرد تا خلاصه‌ای از آنچه که در کلاس علوم خود آموخته بودند، بنویسند و از گروه دیگر خواست تا درباره فواید علوم در زندگی خود مطلب بنویسند. نتایج نشان داد که گروه دوم نمره بسیار بالاتری گرفتند و علاقه بیشتری به کلاس علوم نشان دادند.

3- نگذارید دانش آموزان ضعیف‌تر در آخر کلاس بنشینند. وقتی از دانش آموزان انتهای کلاس خواسته شد که به جلوی کلاس بیایند، میزان مشارکت و عملکرد آموزشی آنان بهتر شد.

 

ترفندهای مطالعاتی برای دانش آموزان

4- استفاده از تست‌های تمرینی می‌تواند جلوی فراموش شدن اطلاعات که اغلب به واسطه استرس رخ می‌دهند را بگیرد و این ترفند بهتر از دوره و بازخوانی مطالب عمل می‌کند.

5- در مورد یادگیری مطالبی که مستلزم آگاهی  و شناخت هستند، از گوش دادن به موسیقی، تماشای تلوزیون و استفاده از شبکه‌های اجتماعی اجتناب کنید. بعد از وقت گذرانی در شبکه‌های اجتماعی، 9 بار نفس عمیق بکشید تا تمرکز شما افزایش پیدا کند. می‌توانید به یک منظره از طبیعت نگاه کنید که البته می‌تواند تصویر و یا از نوع واقعی آن باشد.

6- یادداشت‌های دست نوشته را بهتر از یادداشت‌های تایپی می‌توان به خاطر آورد.

7- هایلایت کردن متن‌‌ها به دانش آموزان کمک می‌کند تا در تست‌های چند گزینه‌ای بهترعمل کنند.

8- دانش آموزانی که هنگام دریافت اطلاعات خسته‌کننده، دفتر یا کتاب خود را خط خطی می‌کنند، مطالب را بهتر از کسانی که این کار را انجام نمی‌دهند، به یاد می‌آورند.

9- هنگام تمرین موسیقی، ورزش و ریاضی  دانش آموزان می‌توانند از اثر جا به جا کردن برخی مراحل بهره‌مند شوند. در این موارد، AAABBBCCC را به عنوان الگوی یادگیری تغییر دهید و از ABCBCAABC استفاده کنید. مثلاً این الگو در تمرین تنیس اینگونه به کار گرفته می‌شود: فورهند+ بک هند+ والی و سپس تکرار این ترتیب. اما اگر دانش آموزان در حال یادگیری مطالب کاملاً جدید و ناآشنا هستند، از این جابه جایی مراحل استفاده نکنید.

10- تمرین با فاصله ( مطالب را بخش بخش و کوتاه شده  در چند روز متوالی بخوانید) این روش بهتر از مطالعه فشرده و یک روزه جواب می‌دهد. البته تمرین‌های فشرده برای عملکرد کوتاه مدت بهتر است اما برای عملکرد بلند مدت مناسب نیست.

11- خوابیدن در بین  دوره‌های زمانی یادگیری لغات، به دانش آموز کمک می‌کند تا فرایند یادگیری لغات جدید سریعتر صورت بگیرد.

دستورالعمل به یادآوردن مطالب

12- از دانش آموزان بخواهید درست پس از انتقال مطالب، آن‌ها را برای فرد دیگر بازگو کنند این تکنیک به حفظ بهتر مطالب کمک می‌کند. 

13- موجبات تولید دوپامین در مغز را فراهم کنید این کار به یادآوری مطالب کمک می‌کند. برای فعال کردن  فرایند زنده کردن خاطرات (flashbulb memory) دانش آموزان را قبل و بعد از معرفی محتوایی که می‌خواهید آنان به خاطر بسپارند، شگفت‌زده کنید. گفتن لطیفه یا نمایش یک فایل ویدیویی می‌تواند ترفند خوبی باشد.

14- کنجکاوی، مغز را در حالت ایده آل برای یادگیری قرار می‌دهد. وقتی پاسخی را حدس می‌زنید، مانند این است که کنجکاوی، هیپوکامپ ( حافظه) را از قبل آماده می‌کند. 

15- وقتی ما به معنای یک مفهوم فکر می‌کنیم و برای آن ارتباط سازی می‌کنیم، در واقع یک رمزگذاری عمیق اتفاق می‌افتد. وقتی محتوای جدید را معرفی می‌کنید، از دانش آموزان بخواهید فکر کنند که چطور این ایده با آن‌ها ارتباط پیدا می‌کند.

بهبود نمرات در پیشرفت تحصیلی

16- بعضی دانش آموزان درک خود از مفاهیم را دست بالا می‌گیرند، این امر موجب می‌شود تا ناخواسته فکر کنند که مطالب را فهمیده‌اند. اما 9 مطالعه در این زمینه نشان می‌دهند که اگر از دانش آموزان بخواهید 5 تا 20 ثانیه در مورد آنچه از موضوع فهمیده‌اند، فکر کنند یا یادداشت بردارند،  به آن‌ها کمک می‌کند تا شکاف‌های اطلاعاتی خود را پیدا کرده و این شکاف‌ها را پر کنند. توجه داشته باشید که این تکنیک در مورد موضوعاتی که چندان پیچیده نیستند، کاربرد ندارد.

17- طبق مطالعات صورت گرفته، وقتی معلمان در مورد مشترکات خود با دانش آموزان صحبت می‌کنند، این کار کمک می‌کند تا وقفه تحصیلی از بین برود.

نحوه کاهش استرس در معلمان

18- سرکوب کردن احساسات منفی در مورد معلمان به اندازه‌ی بازنگری وضعیت  تاثیرگذار نیست. یک معلم با استفاده از ارزیابی موقعیت می‌تواند از یاس و ناامیدی خود در مورد عدم موفقیت دانش آموزش  جلوگیری کنید " من نمی‌ترسم... اگر دانش آموزم خوب عمل نمی‌کند، می‌دانم که این یک فرایند دراز مدت است. این تنها یک نمره 7 است که می‌تواند به نمره 8،9،10 و 12 تبدیل شود".

19- با همکارانی که اهل و گله و شکایت هستند، قطع رابطه نکنید. غم و اندوه مسری است. یک راه برای برای مقابله با این شاکیان آن است که وقتی شروع  به شکایت می‌کنند، از برقراری ارتباط چشمی با آن‌ها خودداری کنید.

از بار شناختی غیرضروری دوری کنید

20- هنگام ارائه مطالب، متن را از روی اسلاید نخوانید. طبق مطالعات متعدد، این عمل بار شناختی را افزایش می‌دهد.

21- وقتی دانش آموزان به سوالات پیچیده پاسخ می‌دهند، مجبورشان نکنید که به شما نگاه کنند. یک مطالعه نشان داد فقط 50 درصد کودکانی که مجبور بودند به کسی نگاه کنند، توانستند به سوالات پیچیده پاسخ دهند. " ارتباط چشمی، منابع شناختی عمومی ما را بیشتر تخلیه می‌کند". اگر به دانش آموزان اجازه داده شود تا نگاهشان را از معلم خود بردارند، نمرات آنان به طور قابل توجهی بهتر می‌شود. مطالعات دیگر هم نشان می‌دهند که این امر در مورد بزرگسالان نیز صادق است.

22-  آزمون‌های چند گزینه‌ای را به حداقل برسانید. قرار دادن لیست پاسخ‌های نادرست در کنار پاسخ‌های درست می‌تواند به دانش آموزان کمک کند تا اشتباهاتشان را بفهمند.

23- از ارائه مفاهیم گیج‌کننده بپرهیزید. اگر تشابه دو مفهوم بیشتر از تفاوت آن‌هاست، مانند بحث " قید و صفت" ممکن است باعث ‌شود دانش آموزان در فهم آن دچار مشگل شوند. پس بهتر است هر کدام از این مفاهیم در زمان متفاوتی تدریس شوند.

 دستورالعمل‌های نوشتاری

24- از نظر آماری غلط گیری زیاد از تکالیف بچه‌ها هیچ فایده‌ای ندارد و اکثر دانش آموزان در هر صفحه به بیش از 5 غلط واکنش نشان نمی‌دهند و بقیه را نادیده می‌گیرند. پس بهتر است در تکالیف اولیه آنان فقط به چند مورد از غلط‌هایشان اشاره کنید.  

25- خواندن مقالات و ادبیات خوب برای ارتقاء مهارت نوشتاری دانش آموزان کافی نیست. معلمان علاوه بر الگوهای نوشتاری، باید تحلیل صریحی از ویژگی‌های ژانرهای مختلف نوشتاری نیز ارائه دهند.

26- بازخوردهایی که خاص و انتقادی هستند و بیانگر باور و اعتقاد معلم به قابلیت‌های یک دانش آموز می‌باشند، موجب ارتقاء و پیشرفت درعملکرد نوشتاری دانش آموزان می‌گردند. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟