گوگل، فیسبوک، یوتیوب، یاهو و بینگ
راهنمای حذف کامل تاریخچه جست‌وجوها از موتورهای جست‌وجو و شبکه‌های اجتماعی
ما زمان زیادی از وقت خود را در فضای آنلاین سپری می‌کنیم و جست‌وجوهای مختلفی را برای دستیابی به جواب‌‌هایمان انجام می‌دهیم. در اغلب موارد دوست داریم جست‌وجوی ما به شکل خصوصی انجام شده و در کل حریم خصوصی ما حفظ شود. جست‌جو در خصوص توصیه‌های پزشکی، تحقیقاتی که در حوزه‌های مالی انجام می‌دهیم و جست‌وجو در خصوص موضوعاتی که به آن‌ها علاقه داریم از جمله اطلاعاتی هستند که دوست نداریم دیگران آن‌ها را مشاهده کنند. اما چگونه می‌توانیم ردپای این جست‌وجوها را به شکل کلی پاک کنیم؟

1606683296_1_0.gif

زمانی که از موتورهای جست‌وجوگر گوگل یا بینگ استفاده می‌کنید، زمانی که از فیلد جست‌وجوی فیس‌بوک برای پیدا کردن شخص یا اطلاعاتی استفاده می‌کنید اطلاعات وارد شده ذخیره‌سازی می‌شوند. در چنین حالتی هر کاربری که به سراغ کامپیوتر شما بیاید با تایپ اولین کاراکتر مشاهده خواهد کرد که شما چه جست‌وجوهایی را انجام داده‌اید. از طرفی این اطلاعات در بانک‌های اطلاعاتی شرکت‌ها نیز ضبط می‌شود. اما نگران نباشید، راهکاری وجود دارد که به شما در پاک کردن این اطلاعات کمک می‌کند تا اشخاص ثالث قادر نباشند این اطلاعات را مشاهده کنند.

اطلاعاتی که برای نمایش تبلیغات هدفمند استفاده می‌شوند

اوضاع زمانی بدتر می‌شود که شرکت‌ها از این اطلاعات برای نمایش تبلیغات خاص و هدفمند استفاده می‌کنند. در نتیجه هر کاربری که از دستگاه شما استفاده می‌کند قادر خواهد بود این تبلیغات را مشاهده کند. اما اگر بتوانید سابقه جست‌وجوهای خود را از سایت‌های محبوب اینترنتی حذف کنید، آن‌گاه قادر خواهید بود از حریم شخصی خود محافظت کنید.

گوگل

اگر به پروفایل گوگلی خود لاگین کرده باشید و در ادامه جست‌جویی انجام داده یا روی لینکی در صفحه نتایج کلیک کنید، انتخاب شما از سوی گوگل ضبط شده تا در آینده و زمانی که جست‌وجوی دیگری انجام می‌دهید نتایج دقیق‌تری را به شما نشان دهد. (البته در جهت نمایش تبلیغات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.) اگر در نظر دارید مانع از انجام اینکار شوید، باید جست‌وجوی خود را از پروفایل‌تان حذف کنید. برای این منظور باید به صفحه تاریخچه گوگل وب (Google Web History) رفته تا جست‌وجوهای انجام شده و سایت‌هایی که بازدید کرده‌اید را به تفکیک روزهای مختلف مشاهده کنید. در بالای صفحه در بخش Today با کلیک روی هر یک از چهار گزینه نشان داده شده به تاریخچه مربوط به جست‌وجوها؛ تبلیغات، عنصرها و فعالیت‌های خود در کروم دسترسی خواهید داشت.

در سمت چپ این صفحه گزینه‌ای به نام Delete Activity By وجود دارد که اجازه می‌دهد بر اساس یک بازه زمانی جست‌وجوها را حذف کنید.

اگر روی گزینه Other Google activity کلیک کنید دسترسی به تاریخچه و اطلاعات مفصل‌تری در ارتباط با جست‌وجوهای انجام شده در یوتیوب، تاریخچه جست‌وجوهای صوتی و حتا نحوه مدیریت بر تبلیغاتی که گوگل نشان می‌دهد را مشاهده خواهید کرد.

فیسبوک

اگر از فیلد جست‌وجوی فیسبوک به‌طور مرتب برای پیدا کردن افراد مختلف یا صفحه مربوط به کسب‌وکارها استفاده می‌کنید سابقه این جست‌وجوها در بخش فعالیت‌های شما ثبت می‌شود. دوستان شما به جست‌وجویی که انجام داده‌اید دسترسی نخواهند داشت، اما فیسبوک و  هر کسی که به‌طور اتفاقی به حساب شما وارد شود مشاهده خواهد کرد که چه محتوایی را جست‌وجو کرده‌اید. برای حذف این تاریخچه به صفحه پروفایل خود رفته و روی گزینه View Activity Log کلیک کنید. در سمت چپ صفحه روی گزینه More و سپس Search کلیک کنید. در این بخش صفحه‌ای را مشاهده می‌کنید که از سوی فیسبوک ساخته شده است. برای حذف همه اطلاعات روی گزینه Clear Searches کلیک کنید.

یوتیوب

قاعده‌ای که در مورد گوگل وجود دارد در مورد یوتیوب نیز صدق می‌کند. با توجه به این‌که اکثر کاربران از کروم استفاده کرده و به حساب جی‌میل خود نیز متصل هستند در زمان جست‌وجوهای ویدیویی در یوتیوب نیز اطلاعات مربوطه جست‌وجوها ذخیره‌سازی می‌شود. به همین دلیل است که در سمت راست یوتیوب همواره ویدیوهای پیشنهادی را مشاهده می‌کنید که به نوعی با جست‌وجوهای قبلی شما در ارتباط است. برای حذف این جست‌وجوها به صفحه Search History رفته و سپس به بخش Video Manager بروید. در این بخش می‌توانید هر جست‌وجوی منحصر به فردی که انجام داده‌اید را انتخاب کرده یا اگر تمایل دارید به یوتیوب اجازه ندهید سابقه جست‌وجوهای شما را ضبط کند گزینه Pause search history را انتخاب کنید. برای این‌که اطمینان حاصل کنید که هیچ شخصی قادر نیست تاریخچه جست‌وجوهای شما را با کلیک کردن روی عکس پروفایل‌تان مشاهده کند به Watch History رفته و هر محاوره ویدیویی ظاهر شده در این بخش را حذف کنید.

توییتر

وضعیت توییتر نسبت به شبکه‌های دیگر بهتر است. توییتر تنها تاریخچه بیشترین جست‌وجوهای انجام شده را در تاریخچه جست‌وجوهای شما نگه‌داری می‌کند. در نتیجه جای نگرانی زیاد خاصی نیست، با این وجود برای حذف همین اطلاعات مختصر نیز روی کادر جست‌وجو کلیک کرده و گزینه Clear All را برای حذف همه محاوره‌های جست‌وجو شده انتخاب کنید. در گوشی اندروید به شکل دستی می‌توانید هر محاوره وارد شده را با فشار x حذف کنید.

یاهو

متاسفانه یاهو گزینه‌ای که به شما اجازه حذف تاریخچه‌ جست‌وجوها را بدهد تعبیه نکرده است. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید در آینده یاهو تاریخچه جست‌وجوهای شما را ضبط نخواهد کرد. برای خاموش کردن تاریخچه جست‌وجو در یاهو باید به منوی Search Preference رفته  و در پایین Keep search history گزینه Search history off را انتخاب کنید.

بینگ

بینگ مایکروسافت راهکار خیلی ساده‌ای برای حذف تاریخچه جست‌وجوها در اختیار شما قرار می‌دهد که در زمان حال یا آینده هیچ رکوردی از شما ضبط نشود. برای این منظور باید به Bing Search History رفته و گزینه Clear all را انتخاب کرده و سپس Turn off را انتخاب کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟