چه سرورهایی در بازار ایران فروش بالایی دارند؟
یکی از نکات مهمی که هنگام خرید سرور باید به آن دقت کنید، خدمات پشتیبانی است، زیرا سرورها از مولفه‌های الکترونیکی و مکانیکی مختلفی تشکیل شده‌اند که احتمال خرابی آن‌ها وجود دارد. بنابراین بهتر است سروری تهیه کنید که خدمات پشتیبانی خوبی در ایران دارد. اگر سروری متعلق به یک برند خاص را خریداری کنید که افراد کمی در بازار ایران قادر به تعمیر آن باشند یا قطعات آن در بازار به راحتی پیدا نشود در صورت بروز مشکل، برای تعویض قطعات یا برطرف کردن خرابی سرور با مشکل جدی روبرو می‌شوید. به ویژه آن‌که در شرایط فعلی کارشناسان فنی مدت زمان زیادی در یک شرکت نمی‌مانند و همواره به‌دنبال پیدا کردن موقعیت‌های شغلی بهتر هستند. بنابراین بهتر است در هنگام خرید سرور جست‌وجویی در ارتباط با پر‌فروش‌ترین‌ها داشته باشید. تجربه نشان داده برای محصولات پر‌فروش سرور، کارشناسان زیادی در بازار حضور دارند که اطلاعات فنی لازم را دارند، قادر به ارایه مشاوره‌های فنی دقیق هستند و علاوه بر این در صورت خراب شدن قطعات امکان تعویض ساده آن‌ها وجود دارد.

1606683296_1_0.gif

نکته‌ای که لازم است در ابتدای مقاله به آن اشاره داشته باشیم این است که این مقاله به معرفی محصولاتی پرداخته که بیشتر شرکت‌ها در ایران تمایل به خرید آن‌ها دارند. بدیهی است شرکت‌های مختلفی مثل ایسوس، لنوو و نمونه‌های مشابه در بازار ایران مشغول به فعالیت هستند و محصولات آن‌ها توسط شرکت‌های مختلف به شکل محدود خریداری می‌شوند. علاوه بر این امکان معرفی تمامی این محصولات در یک مقاله امکان‌پذیر نیست. بنابراین پر‌فروش‌ترین‌های بازار در این مطلب بررسی شده‌اند. 

پر فروش‌ترین‌ها از آن شرکت اچ‌پی

اچ‌پی یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه فروش سرورها در جهان است و پس از ادغام کامپک که منجر به تولید سرورهای پرولیانت شد، این شرکت طیف گسترده‌ای از سرورها را برای کسب‌وکارهای مختلف تولید کرد تا بتواند به نیازهای کاری کسب‌وکارهای کوچک تا بزرگ پاسخ دهد. به بیان دقیق‌تر، سرورهایی که شرکت اچ‌پی به بازار عرضه می‌کند به اندازه‌ای گسترده و متنوع هستند که اگر بگوییم بازار در سیطره این شرکت قرار دارد، اغراق نکرده‌ایم. امروزه پر فروش‌ترین سرور در بازار ایران سرور DL380  است. سرور DL380 در هر نسلی که در بازار وجود داشته باشد پرفروش‌ترین سرور در میان سرورهای شرکت HPE  در ایران است، زیرا پایداری، انعطاف‌پذیری، گسترش‌پذیری و خدمات پس از فروش خوبی را ارایه می‌کند. 

سرورهای پرولیانت اچ‌پی

به‌طور کلی سرورهای سری DL380 از محصولات خوش‌ساخت، پر فروش و محبوب بازار هستند که توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای کسب‌وکارها یا مراکز داده بزرگ را دارند. قبل از معرفی سرورهای پرولیانت ‌اچ‌پی باید به این نکته اشاره کنیم که در این مقاله به سرور HPE DL380 Gen10 اشاره نکرده‌ایم، زیرا در مقاله جداگانه‌ای این سرور را به‌طور مشروح بررسی کرده‌ایم. 

1. سرور DL380 Gen9

از سرورهای رک‌مونت شرکت اچ‌پی است که لقب پر‌فروش‌ترین سرور رک‌مونت بازار ایران را پس از DL380 Gen10 به خود اختصاص داده است. این سرور رک‌مونت دو یونیت از رک را اشغال می‌کند. سرور DL380 Gen9 دو اسلات پردازنده دارد تا کسب‌وکارها بتوانند از پردازنده‌های سری Intel® Xeon® E5-26xx v3 product family یا Intel® Xeon® E5-26xx v4 product family استفاده کنند که به ازای هر پردازنده به 4 تا 22 هسته پردازشی دسترسی خواهید داشت که پاسخ‌گوی نیازهای حرفه‌ای است. پشتیبانی از پردازنده‌های قدرتمند زئون باعث شده تا عملکرد پردازشی این سرور در مقایسه با اسلاف خود به میزان 70 درصد بهبود پیدا کند. اچ‌پی در سرور DL380 Gen9 به ازای هر پردازنده 12 اسلات حافظه قرار داده که قابلیت پشتیبانی از حافظه‌های DDR4  و HPE DDR4 Smart Memory  را دارند. پشتیبانی از 3 ترابایت حافظه اصلی با 14 درصد عملکرد بهتر نسبت به نسل قبل سرعت دسترسی به اطلاعات را بهتر کرده است. بنابراین گزینه ایده‌آلی در ارتباط با مجازی‌سازی است. در حالی که منبع تغذیه در نسل هشتم در بازه 460، 750 و 1200 وات ارایه شده، اما در نسل نهم به 500، 900 و 1400 وات افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این، تعداد اسلات‌های ورودی و خروجی نسل نهم به حداکثر 6 عدد PCIe 3.0 افزایش پیدا کرده، در حالی که نسل 8 حداکثر 4 عدد PCIe 3.0 و 2 عدد PCIe 2.0 داشت. در نسل نهم سرور از تراشه کنترلر B140i روی مادربورد استفاده می‌کند تا قابلیت RAID به عنوان یک گزینه در دسترس قرار بگیرد. در این نسل از کارت شبکه با 4 پورت 10 GB/s به شکل آنبورد و کارت‌های جدید که دسترسی به پهنای باند 40 Gb/s را ارایه می‌کنند استفاده شده است. طراحی خوش‌ساخت سرور DL380 G9 باعث شده تا سرور مذکور انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشد و امکان پیکربندی جدید HPE Universal Media Bay  با 8 تا 24 دیسک سخت SFF  و 4 تا 12 دیسک سخت LFF در کنار NVMe و درایوهای پشتی اضافه وجود داشته باشد. اگر تمایلی ندارید در بخش پشتی از رایزر دومی استفاده کنید، این امکان فراهم است تا یک Cage اضافه کنید و تعداد دیسک‌ها را به 15 عدد برسانید. در پنل سرور، پورت‌های VGA و 2 عدد USB نیز وجود دارد، بنابراین می‌توانید از دو هارد SFF دیگر استفاده کنید. در نهایت سرور فوق می‌تواند با LFFها، 180 ترابایت و با  SFFها 397 ترابایت فضای ذخیره‌سازی ارایه کند. همان‌گونه که اشاره کردیم، سرور DL380 Gen9  به‌شکل آن‌بورد یک کارت شبکه و یک استوریج کنترلر دارد که این استوریج کنترلر یک ساتا کنترلر مدل B140i است که قابلیت پشتیبانی از درایوهای ساتا را دارد و اگر در نظر داشته باشید از درایو های SAS و غیره روی این سرور استفاده کنید، باید از استوریج کنترلرهای مناسب دیگر، مانند P440  روی این سرور استفاده کنید. از قابلیت‌های مهمی  که شرکت اچ‌پی برای ساده‌ کردن مدیریت و کنترل این سرور ارایه کرده،ILO  است. البته نسخه پیش‌فرض قابلیت‌های ابتدایی و اولیه ارایه می‌کند و اگر به دنبال قابلیت‌های بهتر هستید باید لایسنس‌های مربوطه را خریداری کنید. 

2. سرور ML10 G9 مناسب برای کسب‌وکارهای کوچک

اگر کسب‌وکار نوپایی دارید یا به دلیل نوسانات قیمت ارز قادر به خرید سرورهای گران‌قیمت نیستید، اچ‌پی گزینه‌های مقرون به‌صرفه‌ای برای شما دارد. ML10 G9 یکی از سرورهای ایستاده اچ‌پی است که قابلیت‌های خوبی ارایه می‌کند. این سرور به اندازه‌ای ساده است که امکان استفاده از آن به عنوان کامپیوتر شخصی نیز وجود دارد. سرور HPE ProLiant ML10 G9 در رده سرورهای Mini Tower قرار دارد که ابعاد کوچکی دارند و نسبت به سرورهای دیگر مقرون به صرفه‌تر هستند. با این حال، به نیازهای کسب‌و‌کارهای کوچک به خوبی پاسخ می‌دهند. این سرور از نسل پردازنده‌های جدید اینتل اسکای‌لیک پشتیبانی می‌کند که شامل پردازنده‌های ارزان‌قیمت پنتیوم، Core I3  و سری Intel Xeon E3-1200 V5  می‌شود که هر کدام از این پردازنده‌ها با توجه به فرکانس پردازشی و کش داخلی، عملکرد خاص خود را دارند. سرپرستان شبکه می‌توانند روی این سرور تنها از یک پردازنده از خانواده‌های زیر استفاده کنند:

  • Intel® Xeon® E3-1200 v5 product family
  • Intel® Pentium®
  • Intel® Core™ i3

سرور ML10  چهار اسلات حافظه اصلی با قابلیت پشتیبانی از حافظه‌های DDR4 از نوع UDIMM را دارد و قادر به پشتیبانی از حداکثر 64 گیگابایت حافظه اصلی است. علاوه بر این، سرور ML10  قابلیت پشتیبانی از 6 درایو را دارد که این درایوها می‌توانند  LFF سرنامLarge Form Factor  با درگاه ساتا باشند، اما فاقد قابلیت Hot-plug است و باید در زمان ارتقا یا تعویض آن‌را خاموش کنید. سرور ML10 مجهز به یک کارت شبکه است، اما اگر به کارت شبکه با سرعت یا پورت بیشتری نیاز دارید، این شانس را دارید تا کارت‌های شبکه را روی شکاف‌های توسعه سرور قرار دهید. 

3. ProLiant MicroServer Gen10 

ProLiant MicroServer Gen10  از سرورهای نسل ده است که از پردازنده‌های سری AMD Opteron™ X3000 Series  پشتیبانی می‌کند و مناسب برای کسب‌وکارهای کوچک و کارهای عادی است. این سرور که ظاهری کوچک‌تر از کیس‌های عادی دارد، در ابعاد ‎9.1 x 10 x 9.3 اینچ ساخته شده و وزن تقریبی 6.5 کیلوگرم دارد. به لحاظ شکل ظاهری شبیه سری ML است و رنگ بدنه مشکی مات دارد. در پنل جلویی، درایو DVD، دو پورت USB 3.0، دکمه پاور و ال‌ئی‌دی‌های پنل را مشاهده می‌کنید. در پنل پشت نیز دو پورت USB 3.0 و دو پورت USB 2.0، درگاه پاور، دو پورت شبکه، دو پورت Display و یک پورت VGA قرار دارد. این ریزسرور دو اسلات حافظه دارد و حداکثر قادر به پشتیبانی از 32 گیگابایت حافظه اصلی است. حافظه‌هایی که این سرور از آن‌ها پشتیبانی می‌کند از نوع standard 288p DIMM slots  هستند که از فناوری Unbuffered ECC  برای محافظت از اطلاعات در هنگام پردازش استفاده می‌کنند تا در صورت بروز مشکل در ارسال اطلاعات میان حافظه و پردازنده مرکزی، تنها اطلاعاتی که از دست رفته‌اند دومرتبه ارسال شوند. این سرور مجهز به دو اسلات PCIe است که یکی از آن‌ها 4x و دیگری 8x است که برای نصب کارت شبکه یا صدا و کارت‌هایی مثل NVMe از آن‌ها استفاده می‌شود. این ریزسرور از 4 درایو LFF با درگاه ساتا پشتیبانی می‌کند و قادر به پشتیبانی تا حداکثر 16 ترابایت است. علاوه بر این، مجهز به یک کارت شبکه دو پورت مدل Broadcom 5720 است که در صورت نیاز به پورت‌های بیشتر با سرعت‌های بیشتر باید از کارت‌های شبکه‌ جداگانه‌ای استفاده کرد که روی شکاف‌های توسعه قرار می‌گیرند. 

4. سرور ML30 G9 

سرور اچ پی ML30 G9 یکی دیگر از سرورهای شرکت اچ‌پی و جایگزین سرور HP ML310e G8 است، اما مصرف برق کمتری دارد که در بلندمدت باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. این سرور برای کسب‌وکارهایی ایده‌آل است که قصد راه‌اندازی شبکه‌های کوچک و ارایه خدمات پایه‌ای را دارند. سرور ML30 یک اسلات پردازنده دارد و قادر به پشتیبانی از پردازنده‌های Intel® Xeon® E3-1200 v5 product family، Intel® Xeon® E3-1200 v6 product family، Intel® Core™ i3 و Intel® Pentium® است. این سرور 4 اسلات حافظه اصلی دارد و قادر به پشتیبانی از حافظه‌های DDR4 UDIMM  است که در مجموع از 64 گیگابایت حافظه اصلی پشتیبانی می‌کند. سرپرستان شبکه می‌توانند روی هر یک از شکاف‌های حافظه این سرور از ماژول‌های 16 گیگابایتی استفاده کنند. علاوه بر این چهار شکاف توسعه (PCI) دارد. سرور ML30 قادر به پشتیبانی از درایوهای SFF و LFF است که اگر از درایوهای LFF استفاده کنیم، تعداد 4 عدد و اگر از دیسک‌های سخت SFF استفاده کنیم قادر به نصب 8 درایو هستیم. علاوه بر این، هرکدام از این درایوها می‌توانند SAS، حافظه حالت جامد یا ساتا باشند. خوشبختانه سرور از فناوری  Hot plug پشتیبانی می‌کند تا بدون نیاز به خاموش کردن سرور امکان

تعویض تجهیزات فراهم شود. به‌طور پیش‌فرض و آنبورد یک کارت شبکه دو پورتی با سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه (HPE Ethernet 1GB 2-P NC332i) روی این سرور قرار گرفته که البته امکان افزودن کارت‌های شبکه با تعداد پورت و سرعت انتقال بیشتر از طریق شکاف‌های توسعه فراهم است. متناسب با مدلی که خریداری می‌کنید، یک استوریج کنترلر داخلی روی سرور اچ وجود دارد که این استوریج کنترلر می‌تواند HPE Dynamic Smart Array B140i (RAID 0, 1, 10, 5)، HPE Smart Array P440/441 (RAID 0, 1, 10, 5, 50, 6, 60)  یا HPE H240 HBA (RAID 0, 1, 5) باشد. در نهایت، قابلیت ILO  برای مدیریت دقیق‌تر سرور در اختیار کسب‌وکارها قرار دارد. 

5. HP ProLiant DL360 G9 Server

HPE ProLiant DL360 گزینه مناسبی برای نصب در رک‌ها است و به همین دلیل است که لقب پرفروش‌ترین سرورهای HPE پس از DL380  را به خود اختصاص داده است. این سرور یک‌ یونیت از رک را اشغال می‌کند و مشخصاتی نزدیک با مدل DL380 دارد، با این تفاوت که به لحاظ پشتیبانی از تعداد دیسک‌های سخت با DL380  متفاوت است. درست مثل سرور محبوب DL380 Gen9، مدل DL360 Gen9 از پردازنده‌های سری v4 و Intel Xeon E5-2600 v3 با حداکثر 22 هسته، 55 مگابایت کش و فرکانس 5 گیگاهرتز پشیبانی می‌کند. علاوه بر این، مجهز به 24 اسلات حافظه اصلی است که در مجموع قادر به پشتیبانی از 3 ترابایت حافظه اصلی DDR4 در فرکانس 2400 مگاهرتز است. لازم به توضیح است سرور فوق از 768 گیگابایت حافظه DDR4 در صورت استفاده از RDIMMهای ۳۲ گیگابیتی پشتیبانی می‌کند. با این‌حال اگر از حافظه‌های LRDIMMهای 128 گیگابیتی استفاده کنید این مقدار به 3 ترابایت می‌رسد. نسل 9 سرور DL360 به‌شکل مجازی می‌تواند تا 44 هسته پردازنده را برای دو پردازنده 22 هسته‌ای پشتیبانی کند که به نسبت نسل 8، سه برابر پیشرفت در توان پردازشی داشته است. این سرور از سری تراشه‌های Intel C610 بهره می‌برد. ویژگی مهمی که پردازنده و حافظه اصلی از آن پشتیبانی می‌کنند فناوری تشخیص و شناسایی خطای Advanced ECC است که پایداری سیستم را بهتر می‌کنند. جلوی سرور، محل قرارگیری 8 دیسک سخت از نوع SFF و 4 عدد از نوع LFF است که می‌توانند از نوع SATA یا SAS باشند. البته امکان قرار دادن 2 هارد بیشتر در جایگاه مدیا بی که از نوع SSF است وجود دارد که به معنی داشتن 10 هارد SFF است. از ویژگی‌های دیگر این سرور باید به 3 اسلات PCIe برای افزایش I/O، ذخیره‌سازی بیشتر، کارت گرافیک و کارت شبکه و کنترلر اضافه و HPC، 16 عدد حافظه اصلی NVDIMM با ظرفیت کل 128 گیگابایت (این حافظه‌ها تنها با RDIMMها و نه با LRDIMMها قابل استفاده هستند) و نرم‌افزار مدیریتی HPE iLO 4 اشاره کرد. در سرور DL360 Gen9 از کنترلر HPE Dynamic Smart Array B140i استفاده شده که در حالت‌های Entry، Base و Performance قابل استفاده است. با این‌حال، B140i تنها در حالت UEFI کار می‌کند و قادر به پشتیبانی از حالت Legacy نیست. اگر در نظر دارید از حالت Legacy استفاده کنید به یک کنترلر دیگر نیاز دارید. 

6. HPE Proliant ML350 Gen10 

HPE Proliant ML350 در گروه سرورهای ایستاده این شرکت قرار می‌گیرد و یکی دیگر از محصولات پر‌فروش بازار در گروه سرورهای ایستاده است. البته ML350 را می‌توان با نصب ریل کیت، روی رک‌های مرکز داده نیز نصب کرد. سرور HPE ProLiant ML350 G10  با انعطاف‌پذیری بالا در سخت‌افزار، پشتیبانی از دو پردازنده، تعداد 24 اسلات حافظه اصلی و سینی دیسک سخت که قابلیت پشتیبانی از 24 دیسک سخت SFF  و 12 دیسک سخت LFF را دارد، قادر به پشتیبانی از انواع مختلفی از رسانه‌های ذخیره‌ساز مثل SAS، SATA و SSD است. سرورهای HPE ML350 G10 با پشتیبانی از 24 ماژول 128 گیگابایتی  LRDIMM می‌توانند از 3 ترابایت حافظه پشتیبانی کنند که این مقدار با حافظه‌های 64 گیگابایتی به نصف کاهش پیدا می‌کند. ماژول‌های16  تا 64 گیگابایتی نیز وجود دارند. علاوه بر این، پشتیبانی از 24 ماژول 32 گیگابایتی RDIMM دسترسی به 768 گیگابایت حافظه را فراهم می‌کنند. در گروه سرورهای ایستاده، این سرور قابلیت‌های سخت‌افزار قدرتمندی ارایه می‌کند و فضای کمی را اشغال می‌کند. از ویژگی‌های اصلی سرور  ML350 Gen10 باید به رک‌مونت بودن آن اشاره کرد.

HPE ProLiant ML350 G10  انعطاف‌پذیری خوبی در پشتیبانی از پردازنده‌های اینتل خانواده Xeon Scalable سری Bronz، Silver، Gold  و Platinum دارد. به‌طور مثال، سرور فوق می‌تواند از پردازنده رده بالای 8180 Platinum  که فرکانس پردازشی 2.5 تا 3.8 گیگاهرتز با 28 هسته اصلی و 56 هسته مجازی دارد پشتیبانی کند. نسل دهم HPE ProLiant ML350 نزدیک به 71 درصد در عملکرد نسبت به نسل قبلی خود بهینه‌تر شده است.

سرورهای شرکت دل

در حالی که اچ‌پی بازار سرورها را قبضه کرده است، با این‌حال، برندهای خوش‌نام دیگری نیز در بازار وجود دارند که دل یکی از آن‌ها است. به بیان دقیق‌تر، اگر اچ‌پی انتخاب اول نباشد، دل انتخاب بعدی است. شرکت دل با سابقه 26 ساله در زمینه ساخت سرور و تجهیزات فعال شبکه، حضور درخشانی در بازار ایران دارد. 

7. Dell PowerEdge R730

Dell PowerEdge R730 گزینه مناسبی برای نصب در رک‌سرورها است. این سرور که از نسل سیزدهم سرورهای Dell است با استقبال خوبی در بازارهای جهانی و به ویژه ایران روبرو شده است. این سرور دو یونیتی از دو پردازنده خانواده E5-2600 v3/v4 سری زئون شرکت اینتل و 24 اسلات حافظه با قابلیت پشتیبانی از حافظه‌های DDR4 بهره می‌برد و دسترسی به 768 گیگابایت حافظه اصلی را فراهم می‌کند. علاوه بر این از دیسک‌های سخت SFF و LFF نیز پشتیبانی می‌کند. 

8. Dell PowerEdge R430

سرور Dell PowerEdge R430 یکی دیگر از سرورهای محبوب دل در ایران است. سرور R430 یک یونیتی است و از پردازنده‌های یکسان با مدل R730 پشتیبانی می‌کند، با این‌حال، تنها 12 شکاف برای نصب حافظه‌های اصلی روی آن قرار گرفته و از تعداد دیسک‌های سخت کمتری نسبت به سرور R730  پشتیبانی می‌کند. 

9. Dell PowerEdge T630

Dell PowerEdge T630 یکی دیگر از سرورهای ایستاده شرکت دل است که جایگاه خوبی در مقیاس جهانی و داخلی دارد. این سرور از دو پردازنده خانواده E5-2600 v3/v4   سری زئون شرکت اینتل، 24 شکاف حافظه اصلی از نوع DDR4 پشتیبانی می‌کند تا دسترسی به 1.5 ترابایت حافظه اصلی فراهم شود. علاوه بر این از دیسک‌های سخت مدل LFF نیز پشتیبانی می‌کند. 

10. RS520-E8-RS12-E V2

سرور ایسوس مدل RS520-E8-RS12-E V2 از محصولات خوش‌نام و البته گران‌قیمت شرکت ایسوس، گزینه مناسبی برای مراکز داده است. این سرور به منبع تغذیه 770 واتی و دو سوکت پردازنده Socket R3 (LGA 2011-3) تجهیز شده است. ایسوس برای آن‌که سرور فوق توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای کسب‌وکارها را داشته باشد از مولفه‌های سخت‌افزاری قدرتمندی در ساخت آن استفاده کرده است. این سرور دارای تراشه Intel® C612 PCH، پردازنده Dual Intel Xeon E5-2620 v4 و گرافیک Aspeed AST2400 with 32MB VRAM  است.

RS520-E8-RS12 و 16 اسلات حافظه اصلی است. سرور فوق توانایی پشتیبانی از حافظه‌های DDR4 در فرکانس 2133/1866/1600  از نوع RDIMM و LRDIMM را دارد. این سرور از ماژول‌های حافظه RDIMM با ظرفیت‌های 4،8،16 و 32 گیگابایت و ماژول‌های 32 و 64 گیگابایتی نوع LRDIMM پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این دارای یک شکاف توسعه PCI-E Gen3 x16، دو شکاف توسعه PCI-E Gen3 x8 و یک OCP Mezzanine (Gen3 x8) است. علاوه بر این، مجهز به 9 پورت SATA3 6Gb/s، یک کانکتور M.2 و RSTe است. این سرور می‌تواند از سطوح مختلف RAID مثل 0، 1، 5 و 10 پشتیبانی کند.

RS520-E8-RS12-E V2  مجهز به دو پورت USB 2.0، دو پورت RJ45 Mgmt LAN، دو پورت USB 3.0 و یک پورت VGA است. این سرور را دو منبع تغذیه 1+1 Redundant 770W 80 PLUS Platinum Power Supply پشتیبانی می‌کنند تا پایداری سیستم به بهترین شکل تامین شود. سرور فوق در ابعاد 615 x 444 x 88 میلی‌متر ساخته شده و وزن تقریبی 15.05 کیلوگرم را دارد. 

11. RS100-E9-PI2

سرور RS100-E9-PI2 تک پردازنده‌ای یک یونیتی شرکت ایسوس، در گروه سرورهای کم صدا طبقه‌بندی می‌شود. این سرور به گفته ایسوس صدایی کمتر از ویدیو پروژکتورها دارد. طراحی بهینه مادربورد و منبع تغذیه مزیت بزرگی در اختیار این سرور قرار داده که مانع هدر رفت انرژی می‌شود و در بلندمدت صرفه‌جویی اقتصادی زیادی برای شرکت‌ها به همراه دارد. شاسی کوچک 38 سانتی‌متری امکان نصب راحت این سرور در رک را ساده‌تر کرده و مانع از آن می‌شود تا سرور فضای زیادی را اشغال کند. برخورداری از حداکثر عمق 38.1 سانتیمتر با قابلیت نصب آسان روی انواع مختلف محفظه‌های کشویی برای کاهش فضا از مزایای شاخص این سرور است. ارایه قابلیت‌های متنوع برای نصب درایوهای ذخیره‌سازی شامل دو پورت M.2 با امکان نصب درایوهای جامد 512 گیگابایتی همراه با دو کشوی 3.5 اینچی (با قابلیت نصب یک درایو 3.5 اینچی و دو درایو 2.5 اینچی) دست سرپرستان شبکه در انتخاب فضای ذخیره‌ساز را باز گذاشته است. مدیریت و کنترل کامل فعالیت‌های سرور از طریق شبکه LAN و با استفاده از ماژول ASMB8-iKVM، ارایه سیستم مدیریتی ASWM برای کنترل جامع تمامی سرورهای متصل به شبکه با استفاده از یک رابط گرافیکی حرفه‌ای و پشتیبانی از نسل جدید درایوهای ذخیره‌ساز با ارایه دو پورت M.2 را باید از مزایای جالب توجه این سرور توصیف کرد. از ویژگی‌های سخت‌افزاری این سرور باید به تراشه Intel® C232، پشتیبانی از پردازنده Intel Xeon E3-1230 v6 با فرکانس کاری 3.9 گیگاهرتز، پشتیبانی از 64 گیگابایت حافظه اصلی از نوع DDR4 با فرکانس کاری 2400 مگاهرتز، وجود 4 اسلات حافظه از نوع UDIMM، پشتیبانی از 1 ترابایت حافظه جانبی (2 دیسک سخت 2.5 اینچی، 2 کانکتور M2)، پشتیبانی از RAID در سطوح 0 و1، سه درگاه پورت شبکه 2x Intel@ 1210AT+1 Ngmt LAN (Opt i-KVM)، سه پورت USB 3.0، یک پورت VGA، درایو نوری، ابعاد 44 x 430 x 380 میلی‌متر و وزن 5.3 کیلوگرم اشاره کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟