راهنمای خرید برترین سرورهای موجود در بازار
آشنایی با بهترین و قدرتمندترین سرورهای موجود بازار
شرایط اقتصادی و نوسانات موجود در بازار تجهیزات شبکه باعث شده تا شرکت‌هایی که به‌ دنبال خرید سرورها هستند، نسبت به سال‌های گذشته با گزینه‌های محدودتری روبه‌رو شوند. گزارشی که موسسه گارتنر منتشر کرده، نشان می‌دهد در حال حاضر، آی‌بی‌ام، اچ‌پی‌ئی و دل سه بازیگر اصلی این حوزه هستند که بالغ بر نیمی از بازار سرورها را در اختیار دارند. این در حالی است که سیسکو، فوجیستو و اوراکل با تولید و عرضه دستگاه‌های منحصربه‌فرد و با عملکرد بالا، کار را برای دیگر شرکت‌ها سخت‌تر می‌کنند. در ادامه، فروشندگان دیگری قرار دارند که سعی می‌کنند بخش باقیمانده بازار را تصاحب کنند. از جمله این شرکت‌ها باید به لنوو، هوآوی، اینسپور و غیره اشاره کرد. بر همین اساس، در این مقاله به معرفی بهترین سرورهای موجود در بازار خواهیم پرداخت که عملکرد و کیفیت بالایی دارند. سرورهایی که جواب‌گوی نیازهای طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارها هستند.

1606683296_1_0.gif

Cisco UCS C240 M6

جدیدترین تغییر در سرورهای سری C سیسکو افزوده شدن پردازنده نسل سوم AMD EPYC است. سرور C240 M6 شامل 32 شکاف حافظه DIMM، 8 ترابایت ظرفیت، معماری کنترلی رید و یک گزینه درایو دوگانه داخلی M.2 است. C240 M6 سروری است که مجهز به دو اسلات پردازنده است و دو یونیت از رک سرور را اشغال می‌کند. سروری که قادر است بالاترین توان محاسباتی با عملکرد بالا را نسبت به اسلاف خود ارائه می‌دهد. این ارتقاء شامل افزودن ظرفیت DDR4 DIMM، ۸ شکاف PCIe 4.0، 28 شکاف رابط ذخیره‌سازی تا 960 گیگابایت برای گزینه‌های بوت M.2 و پشتیبانی از حداکثر 5 پردازنده گرافیکی است. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، این سرور در نوع خود بالاترین عملکرد را ارائه می‌کند و این ظرفیت را دارد تا در قلب معماری یک شبکه کلاینت‌سروری قرار بگیرد. بد نیست بدانید که چهارمین و جدیدترین نسل فناوری PCI express دو برابر سریع‌تر از PCIe 3.0 است و سرعت انتقال داده 16 GT/s را ارائه می‌دهد. همین مسئله باعث شده تا سرور فوق، برای انجام کارهای مختلفی مثل ارائه فضای ذخیره‌سازی کارآمد و با حجم بالا، میزبانی برنامه‌های کاربردی که تراکنش‌های ورودی و خروجی بالایی دارند و محاسبات با عملکرد بالا گزینه مناسبی باشد. سازمان‌های کوچکی که قصد خرید سرور و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را دارند، بهتر است به‌سراغ C225 بروند، اما اگر به دنبال عمکرد بالا هستید، C240 M6 سروری است که به آن نیاز دارید. 

مطلب پیشنهادی

 در زمان خرید ‌سرور به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

Dell EMC PowerEdge R750

PowerEdge R750  سرور کلاس سازمانی است که برای سازمان‌های در مقیاس بالا طراحی شده است. این سرور قادر به پشتیبانی تا 24 درایو NVMe و ۸ اسلات PCIe 4.0 است، به‌طوری‌که دستیابی به بالاترین توان عملیاتی را ارائه می‌دهد. سرور فوق توانایی پشتیبانی از دو پردازنده نسل سوم اینتل زئون را دارد که توان بسیار بالایی ارائه می‌دهند. در مورد حافظه اصلی، این سرور چیزی کم ندارد و دارای 32 اسلات  DIMM است که توانایی پشتیبانی از هشت ترابایت حافظه را دارد و از دیسک‌های مختلف پشتیبانی می‌کند. سرور PowerEdge R750 برای مدیریت بارهای کاری سنگین تجزیه‌وتحلیل کلان داده‌ها و کار با پایگاه‌های داده‌ای که تراکنش‌های بالایی دارند، مجازی‌سازی و یادگیری ماشین طراحی شده است. همین مسئله باعث شده تا به‌عنوان یک سرور همه‌منظوره قدرتمند شناخته شود. شرکت دل درباره سرور فوق گفته است: «این سرور برای شتاب بخشیدن به اجرای برنامه‌های کاربردی و مدیریت بارهای کاری پیشرفته توسعه پیدا کرده است».

Fujitsu PRIMERGY RX4770 M5

فوجیتسو در تعامل با شریک قدیمی خود  Sun Microsystems هنوز هم با اقتدار در بازار سرورها به فعالیت ادامه می‌دهد. بد نیست بدانید که این شرکت در سپتامبر 2020 از تراشه UltraSparc سازگار با Solaris رونمایی کرد. در حال حاضر، سرورهای سری PRIMERGY فوجیتسو جدیدترین نسل پردازنده‌های زئون اینتل را ارائه می‌دهند.

Fujitsu PRIMERGY RX4770 M6 یک سرور دو یونیتی و چهار سوکتی است که از پردازنده‌های نسل سوم اینتل زئون پشتیبانی می‌کند. این سرور با پشتیبانی از 28 هسته در هر سوکت و 12 شکاف حافظه DIMM  برای هر پردازنده مرکزی، قادر است تا 15 ترابایت حافظه را میزبانی کند. علاوه بر این، به سازمان‌ها اجازه می‌دهد سیستم‌عامل مدنظر خود را انتخاب کنند و از سه سال پشتیبانی این شرکت بهره‌مند شوند. میزبانی از دیسک‌های ذخیره‌سازی با ارائه 16 اسلات عمومی برای حداکثر 6 آداپتور NVMe و ۸ اسلات PCIe 3.0 از ویژگی‌های شاخص این محصول برای فضای ذخیره‌سازی است. لازم به توضیح است که سولاریس از سیستم‌عامل‌های لینوکسی کارآمد کلاس سازمانی برای معماری  x86 است که قادر است به بهترین شکل از منابع سیستمی سرورهای کلاس سازمانی استفاده کند. RX4770 گزینه مناسبی برای سازمان‌هایی است که به دنبال یک سرور مقیاس‌پذیر و قابل ارتقاء هستند.

HPE Proliant DL380 Gen10

HPE Proliant DL380 از سرورهای قدیمی HPE است، اما به‌دلیل طراحی منحصربه‌فرد و عملکرد بالایی که ارائه می‌دهد، هنوز هم مورد توجه شرکت‌ها قرار دارد. سروری که هنوز هم آمار فروش آن بالا است. این سرور به‌دلیل قابلیت اطمینان، عملکرد بالا و ویژگی‌های فراوان و بازگشت سریع سرمایه مورد توجه کسب‌وکارها قرار دارد. سرور DL380 Gen10 با پردازنده‌های نسل جدید اینتل، توانایی پشتیبانی از حافظه‌های با ظرفیت بالاتر، پورت‌های NVMe و توانایی پیاده‌سازی شبکه‌های قدرتمند، به‌راحتی جواب‌گوی نیازهای سازمان‌های بزرگ است. علاوه بر این، نسخه‌های جدیدتر این سرور بهبودهای قابل توجهی دریافت کرده‌اند که پشتیبانی از دو پردازنده مقیاس‌پذیر اینتل زئون که عملکرد کلی را 60 درصد و عملکرد هسته‌ها را  27 درصد افزایش می‌دهند از جمله این موارد است. این سرور، دو یونیت از رک را اشغال می‌کند و گزینه مناسبی برای میزبانی پایگاه‌های داده، تجزیه‌وتحلیل کلان داده‌ها و میزبانی فناوری‌های مجازی‌ساز است. این سرور با ارائه قابلیت اطمینان، سرویس‌دهی و دسترس‌پذیری بالا، ارائه گزینه‌‌های کنترل عملکردهای پردازنده مرکزی و پشتیبانی مطلوب از ویندوز سرور، انتخاب خوبی به‌عنوان یک سرور همه‌منظوره سازمانی است. 

Huawei FusionServer Pro 2288H V5

هوآوی از شرکت‌های بزرگ و پرحاشیه سال‌های اخیر است که اواخر دهه 80 میلادی تاسیس شد. شرکتی که توانسته است، در طول سال‌های گذشته در مسیر پیشرفت گام بردارد. امروزه، هوآوی جایگاه تثبیت‌شده‌ای در بازار سروها دارد.  FusionServer Pro 2288H V5 یک سرور انعطاف‌پذیر، دو یونیتی است که توانایی میزبانی دو پردازنده مرکزی را دارد. در نتیجه، مشکلی از بابت مدیریت بارهای کاری ندارد. به بیان دقیق‌تر، در زمینه پردازش کلان‌داده‌ها، مدیریت ورودی و خروجی‌های پایگاه داده و محاسبات ابری، میزبان فناوری‌های مجازی‌ساز و پیاده‌سازی شبکه‌های کلاینت‌-سرور بهترین عملکرد را دارد. علاوه بر این، هوآوی در توصیف این محصول اعلام کرده در مقایسه با نمونه‌های هم‌رده خود تا 15 درصد کاهش مصرف انرژی را بدون نیاز به اعمال تغییرات در عملکرد دارد. نقطه قوت سرور فوق را باید پشتیبانی از درایوهای NVM express دانست. درست مشابه سرور C240  سیسکو هر دو سرور تا 28 درایو NVMe را پشتیبانی می‌کنند. با 12 ماژول حافظه پایدار آپتین اینتل، این سرور می‌تواند تا 7.5 ترابایت ظرفیت حافظه را پشتیبانی کند که ظرفیت بالایی به‌شمار می‌رود. علاوه بر این، 10 شکاف PCIe 3.0 در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. 

مطلب پیشنهادی

سرور مجازی چیست و هنگام تهیه آن به چه نکاتی باید دقت کرد؟
سروری نامریی، اما هم‌طراز با نمونه فیزیکی

IBM Power System S922

آی‌بی‌ام از شرکت‌های قدیمی فعال در زمینه ساخت سرورها است که همواره به‌دلیل نوآوری و نبوغ مثال‌زدنی در حوزه فناوری اطلاعات مشهور است. IBM Power System S922 تقریبا با تمامی سرورهای معرفی‌شده در این مقاله متفاوت است، زیرا از هیچ‌یک از پردازنده‌های x86 ای‌ام‌دی یا اینتل پشتیبانی نمی‌کند. در مقابل از پردازنده اختصاصی IBM POWER9 پشتیبانی می‌کند که البته باعث افزایش هزینه اولیه خرید سرور می‌شود، اما برای سازمان‌هایی که به دنبال یک سرور انعطاف‌پذیر با پشتیبانی عالی از ابر هستند، توجیه‌پذیر است. این سرور بالاترین سطح از توان پردازشی را ارائه می‌کند و توانایی پشتیبانی از حداکثر 4 ترابایت حافظه را دارد. همین مسئله باعث شده تا گزینه مناسبی برای میزبانی برنامه‌های کاربردی ابری، تجزیه‌و‌تحلیل کلان‌داده‌ها و بارهای کاری سخت باشد. سرور فوق شامل 15 شکاف PCIe 4.0 و ۲ شکاف ماژول U.2 است. Hypervisor PowerVM از دیگر ویژگی‌های کاربردی این سرور است. درباره بهینه‌سازی ابری، PowerVM توانایی ادغام و برنامه‌ریزی بارهای کاری را دارد که نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها و انجام سریع‌تر کارها دارد. 

Inspur NF8480

Inspur یکی از شرکت‌های قدیمی مستقر در چین است که از همان ابتدا حوزه کاری خود را روی ساخت سرورها متمرکز کرد. این شرکت از اواخر سال 2020 میلادی توانست فاصله خود با Dell EMC و HPE در زمینه تولید سرور را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. با این‌حال، یکی از معایب سرور‌های تولیدی این شرکت، اشغال فضای قابل توجهی از رک‌ها است. به‌طور مثال، سرور Inspur NF8480، چهار یونیت از رک را اشغال می‌کند که در نوع خود جالب توجه است. این سرور مجهز به چهار سوکت برای انجام پردازش‌های سنگین محاسباتی به‌ویژه در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری عمیق بوده و مجهز به 50 اسلات برای درایوهای SAS، SATA و NVMe است. علاوه بر این، 19 شکاف برای درایوهای  PCIe 3.0 ارائه می‌کند. ارائه طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های سخت‌افزاری رده‌بالا باعث شده تا پس از E980 Dell EMC در مقام دوم این فهرست قرار بگیرد. با افزوده شدن 24 حافظه اینتل Optane Persistent 200 قادر به پشتیبانی از 7.5 ترابایت حافظه است. در مجموع باید بگوییم، Inspur NF8480 یک سرور کاملا گسترش‌پذیر و انعطاف‌پذیر برای سازمان‌هایی است که نیازمند گزینه‌های Full-Height و Half-Height برای متعادل‌سازی بار و مدیریت عملیات ورودی و خروجی سنگین هستند. 

Lenovo ThinkSystem SR630

اگر به دنبال سرور پیشرفته‌ای با پشتیبانی از حداکثر 7.5 ترابایت حافظه و ظرفیت ذخیره‌سازی 123 ترابایتی هستید، Lenovo ThinkSystem SR630 گزینه‌ای است که به آن نیاز دارید. این سرور در آزمون‌های عملکردی اجرای برنامه‌های کاربردی محاسباتی تک‌رشته‌ای امتیاز خوبی کسب کرد که باعث شده مورد توجه شرکت‌های بزرگ قرار بگیرد. SR630 توانایی پشتیبانی از جدیدترین پردازنده‌های زئون اینتل را دارد، دارای گزینه‌های توسعه ورودی و خروجی انعطاف‌پذیر، ۴ شکاف PCIe 4.0 و ۴ پورت NVMe است. سرور مذکور توانایی کار در محیط‌های با شرایط سخت را دارد و میزان مصرف انرژی آن به نسبت توان محاسباتی که ارائه می‌کند، پایین است. علاوه بر این، با ارائه کنترلر Lenovo XClarity به مدیران شبکه اجازه می‌دهد به‌شکل ساده‌تری وظایف خود را انجام دهند. 

Oracle Server X8-2

سری Oracle Server X8 از سرورهای x86 هستند که برای مدیریت بارهای کاری سنگین و برنامه‌های کاربردی که نیازمند سخت‌افزارهای قدرتمندی هستند، توسعه پیدا کرده است. Oracle Server X8-2 را باید یک سرور فشرده توصیف کنیم که تنها یک یونیت از رک‌سرور را اشغال می‌کند و تا 64 ترابایت حافظه و 51.2 ترابایت فضای ذخیره‌سازی را پشتیبانی می‌کند. یکی از مزایای قابل توجهی که Oracle X8-2 ارائه می‌کند، قابلیت کار با طیف گسترده‌ای از بسته‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تولیدشده توسط این شرکت است. علاوه بر این، برخلاف نسل قبلی خود Oracle Server X7-2 که از پردازنده‌های مقیاس‌پذیر زئون اینتل نسل اول استفاده می‌کرد، X8-2 بر اساس پردازنده‌های پلاتینیوم و طلایی مقیاس‌پذیر زئون نسل دوم توسعه پیدا کرده است. به بیان دقیق‌تر، می‌توانید  وصله‌های ارائه‌شده برای آسیب‌پذیری‌های Spectre  و Meltdown  را روی آن نصب کنید، در شرایطی که نسل‌های قبلی به وصله‌های میکروکد نیاز داشتند که شرایط را پیچیده می‌کرد.

  

مطلب پیشنهادی

یک سازمان به چه تعداد سرور نیاز دارد؟

Dell EMC PowerEdge R840

PowerEdge R840 دومین سرور چهار سوکتی این فهرست است که نسبت به نسل قبلی ارتقاء قابل توجهی داشته است. به‌رغم ابعاد کوچکی که دارد، شامل حداکثر چهار پردازنده نسل دوم زئون اینتل و 24 درایو NVMe است و قادر است از دو پردازنده گرافیکی به‌منظور شتاب بخشیدن به اجرای بارهای کاری پشتیبانی کند. از منظر فنی و ظرفیت در میان سرورهای معرفی‌شده در این فهرست، با ظرفیت حداکثر 6 ترابایت، در رتبه دوم قرار می‌گیرد. لازم به توضیح است در صورت استفاده از حافظه دائمی DC و LRDIMM به ظرفیت بیش از 15 ترابایت دست پیدا می‌کند. اگر به دنبال یک سرور سطح متوسط هستید، این سرور گزینه مناسبی نیست. با این‌حال، برای مدیریت بارهای کاری پیچیده‌تر یا میزبانی چند برنامه مجازی، مشکلی ندارد. 

HPE ProLiant DL325 Gen10

HPE ProLiant DL325 Gen10 یک سرور همه‌منظوره تک‌سوکتی است که در برخی موارد، عملکردی بهتر از سرورهای دو پردازنده‌ای دارد. لازم به توضیح است که Gen10 عملکردی 2 برابر بهتر نسبت به نسل قبلی خود دارد. HPE ProLiant DL325 Gen10 برای سازمان‌هایی که از یک سرور انتظار ارائه عملکرد قابل قبولی دارند، گزینه مناسبی است. DL325 یک سرور مبتنی بر AMD EYPC نسل دوم است که قابلیت‌های امنیت خوبی متناسب با نیازهای سازمانی ارائه می‌دهد. این سرور توانایی پشتیبانی از حافظه‌های 64 گیگابایتی RDIMM تا سقف 2 ترابایت حافظه را دارد. علاوه بر این، کم‌مصرف است، شاسی با منبع تغذیه Power-Packed، هشت درایو NVMe، دو شکاف PCIe 3.0  و غیره دارد تا مشکلی از بابت پیاده‌سازی یک شبکه سازمانی وجود نداشته باشد.

 IBM Power System E980

دومین محصول شاخص شرکت آی‌بی‌ام در این فهرست است.

Power System E980 سروری است که مجهز به چهار سوکت است و چهار یونیت از رک‌سرور را اشغال می‌کند. سرور Power System E980 گزینه مناسبی برای میزبانی برنامه‌های کاربردی در مقیاس بزرگ است و به‌دلیل قابلیت‌ اطمینان، دسترس‌پذیری و سرویس‌دهی مطلوبی که دارد، مناسب برای استقرار در شبکه‌های سازمانی است. با استفاده از چهار پردازنده POWER9، سرور فوق می‌تواند تا 48 هسته در هر سوکت و 64 ترابایت حافظه را مدیریت کند. درست است که سرور فوق تنها 16 شکاف برای NVMe ارائه می‌دهد، اما با ارائه 32 شکاف برای اتصال بهینه بین مولفه‌های سیستم در بخش PCIe 4.0، بالاتر از سرورهای این فهرست قرار می‌گیرد. علاوه بر این، Power System E980 با اشتراک‌گذاری منابع پردازنده POWER9، این توانایی را دارد تا به بهترین شکل به نیازهای کلاینت‌های شبکه پاسخ دهد. 

Oracle SPARC T8-1

درست نیست که فهرستی از برترین ‌سرورها ارائه دهیم، اما به SPARC M8 اشاره‌ای نداشته باشیم. Oracle SPARC T8-1 سروری است که با وجود ارائه طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های سخت‌افزاری کارآمد، تنها یک یونیت از رک سرور را اشغال می‌کند و تک‌سوکتی است. با این‌حال، یک ماشین همه‌منظوره عالی است و طبق گزارش‌های ارائه‌شده، دو برابر سریع‌تر از سیستم‌های رقیب هم‌طراز خود قادر به اجرای نرم‌افزارهای سنگین، پایگاه‌های داده با تراکنش‌های بالا و برنامه‌های کاربردی جاوا است. به بیان دقیق‌تر، باید بگوییم که  SPARC T8-1  برای بارهای کاری سازمانی سنگین توسعه پیدا کرده است. این سرور مجهز به 16 عدد DIMM  است و می‌تواند حداکثر 6.4 ترابایت حافظه را میزبانی کند. این سرور تنها با 8 درایو قابل جاگذاری، (تنها 4 درایو آن می‌تواند NVMe باشد) و ۶  پورت  PCIe 3.0 می‌تواند تا 25.6 ترابایت اطلاعات را ذخیره‌سازی کند. این سرور، گزینه مناسبی برای سازمان‌هایی که از نرم‌افزار‌های اوراکل و از T8-1 برای یکپارچه‌سازی بارهای کاری استفاده می‌کنند. علاوه بر این، به‌شکل توکار، نرم‌افزارهای ثالثی مثل Oracle VM با هدف سهولت در مجازی‌سازی به این سرور افزوده شده‌اند.

 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟