دستاوردهای بزرگ هوش مصنوعی
به‌سوی دنیایی در سلطه هوش مصنوعی
مطالعات انجام‌شده توسط موسسه مک‌کینزی، دانشگاه آکسفورد و اداره کل آمار ایالات متحده، نشان می‌دهد تغییرات عظیم و اجتناب‌ناپذیری در حوزه مشاغل، پیش روی مردم جهان قرار دارد. به‌طوری که، حساب‌داران، کارگران واحدهای تولیدی، حقوق‌دانان و رادیولوژیست‌ها و سایر اقشار جامعه با تحولی بزرگ مشابه آن‌چه کشاورزان در زمان انقلاب صنعتی با آن مواجه شدند، رو‌به‌رو خواهند شد. با این‌حال، برخی کارشناسان بر این باور هستند که یکی از دستاوردهای بزرگ هوش مصنوعی، نجات انسان‌ها از انجام کارهای سخت و تکرارشونده است. با ظهور هوش مصنوعی و نفوذ روزافزون این فناوری به عرصه‌های مختلف، انسان‌ها می‌توانند آزادانه روی پروژه‌های پیچیده‌تر و باارزش‌تری تمرکز کنند. 

1606683296_1_0.gif

با این‌حال، نگرانی بزرگی در این زمینه وجود دارد که فناوری، جایگزین کارگران فعلی و کارمندان شاغل ‌شده و بیکاریِ طیف گسترده‌ای از فعالان مشاغل در حوزه‌های مختلف را به‌همراه داشته باشد. واقعیت این است که سیستم‌های هوش مصنوعی همه‌جا حضور دارند. دستیار صوتی مجهز به هوش مصنوعی، فقط با یک پرسش اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان قرار می‌دهد و دیگر نیاز نیست که یک فرد با شما مکالمه کند. معامله‌گران سهام و اوراق قرضه، همین حالا هم شغل پرسود خودشان را از دست داده‌اند، زیرا روبات‌های معامله‌گر، خیلی بهتر از آن‌ها قادر به ارزیابی شاخص‌هایی هستند که صعود یا سقوط سهام را پیش‌بینی می‌کنند. واقعیت این است که هیچ شغلی از دید روبات‌ها و الگوریتم‌های هوشمند پنهان نمی‌ماند و حتا روبات‌های جراح نیز به دنیای پزشکی وارد شده‌اند. روبات‌های پیشرفته‌ای که قادر هستند جراحی‌های بسیار ظریف را با بالاترین دقت ممکن انجام دهند. 

رانندگان تاکسی و کامیون، صندوق‌داران، افراد شاغل در خرده‌فروشی‌ها و حتا افرادی که در واحدهای تولیدی کار می‌کنند، در آینده نزدیک جای خود را به فناوری روباتیک خواهند داد. به‌طوری که صاحبان صنایع با حداقل هزینه، بیشترین سود را به‌دست خواهند آورد. مشکلات اقتصادی در سراسر جهان که به دلایل مختلف پدید آمده، باعث شده تا شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری، وابستگی خود را به افراد، کمتر کنند. در دو سال گذشته، شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری مثل آمازون، گوگل، مایکروسافت و نمونه‌های مشابه توانستند با تکیه بر ابزارها و الگوریتم‌های هوشمند سودهای هنگفتی به جیب بزنند. الگویی که این شرکت‌ها بر مبنای آن کار می‌کنند در عین پیچیدگی، ساده است. با خودکارسازی هرچه بیشتر فرآیندهایی که در حوزه کاری متخصصان قرار دارد، این شرکت‌ها به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهند پلتفرم آن‌ها را اجاره کنند و کارهای روزمره خود را بدون وابستگی به نیروهای متخصص انجام دهند. در چنین شرایطی هر دو گروه سود کلانی کسب می‌کنند. این شرکت‌ها از طریق حق اشتراک به سودآوری می‌رسند و مصرف‌کنندگان با حذف هزینه‌های مربوط به خرید تجهیزات سخت‌افزاری یا استخدام متخصصان، هزینه‌های جانبی را کاهش می‌دهند. 

طبق تحقیق جدیدی که توسط دفتر ملی تحقیقات اقتصادی ایالات متحده انجام شد، در چهل سال گذشته، محرک اصلی نابرابری در جهان، خودکارسازی بوده اما هوش مصنوعی، روباتیک و فناوری‌های پیچیده، شکاف عمیق و گسترده‌ای در نابرابری ثروت و درآمد ایجاد کردند. در مقابل، اغلب کارشناسان، اتفاق نظر دارند که هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و دیگر فناوری‌های پیچیده، از زندگی بشر به میزان قابل ملاحظه‌ای از خطرات و آسیب‌های ناشی از خطای انسانی محافظت خواهند کرد. در شرایطی که کامپیوترها حرف اول را در بیشتر حوزه‌ها می‌زنند، تنها افرادی امنیت شغلی نسبی دارند که بتوانند مهارت‌های جدیدی را به‌ویژه در حوزه تولید نرم‌افزار یاد بگیرند و به عبارتی، زبان کامپیوترها را بفهمند و بتوانند برنامه‌نویسی کنند.

گزارشی که چند وقت قبل مجمع جهانی اقتصاد منتشر کرد، نشان داد که نسل جدیدی از ماشین‌های هوشمند که با پیشرفت‌های سریع هوش مصنوعی و روباتیک تغذیه می‌شوند، می‌توانند به‌طور بالقوه جایگزین بخش بزرگی از مشاغل انسانی شوند.

طبق این گزارش، خودکارسازی تا سال 2025، باعث می‌شود حدود 25 میلیون شغل در معرض خطر قرار گیرند. هرچند این احتمال وجود دارد که مشاغل جدیدی ایجاد شوند، اما تعداد آن‌ها کافی نخواهد بود. به‌ویژه آن‌که، هزینه دسترسی به ماشین‌های هوشمند با گذشت زمان کاهش و قابلیت‌های آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. در گزارش دیگری، شرکت مشاوره PWC به این نکته اذعان دارد که هوش مصنوعی، روباتیک و اشکال دیگر خودکارسازی هوشمند، مزایای اقتصادی بزرگی برای کشورها به‌همراه دارند. به‌طوری که تا سال 2030، تا 15 تریلیون دلار به تولید ناخالص جهانی کمک خواهند کرد. این ثروت اضافی، باعث ایجاد تقاضا برای مشاغل جدید خواهد شد. نظرسنجی  که آی‌بی‌ام در این زمینه انجام داده، نشان می‌دهد تا سال 2025 میلادی، بیش از 120 میلیون کارگر در سراسر جهان به‌دلیل تاثیرات هوش مصنوعی بر مشاغل به بازآموزی مهارت نیاز خواهند داشت. به‌همین دلیل، دانش‌ورزی به یکی از مهم‌ترین مباحث روز دنیای فناوری تبدیل شده است. به‌بیان دقیق‌تر، افرادی که روزانه مطالعه کافی درباره مهارت‌های نوین نداشته باشند، شانس کمی برای موفقیت در آینده خواهند داشت. به‌همین دلیل است که حتا خبره‌ترین افراد، بخشی از زمان آزاد خود را صرف مطالعه کتاب‌ها یا گوش دادن به پادکست‌هایی می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهند به حوزه‌های جدیدی وارد شوند. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟