مروری بر فناوری برق رسانی بی‌سیم
انرژی بی‌سیم چیست و چه مزایایی دارد
ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که سیم‌ها و کابل‌های برق همه جا را فرا گرفته است، اما همین سیم‌ها محدودیت‌هایی را نیز به ما تحمیل می‌کند. عالی نمی‌شد اگر می‌توانستیم انرژی الکتریکی را بدون نیاز به سیم و باتری در هر زمان و مکانی که مایل بودیم به دستگاه‌های الکترونیکی خود می‌رساندیم؟

1606683296_1_0.gif

انتقال انرژی بی‌سیم که به Wireless Power Transmission یا به اختصار WPT معروف است اگر چه بیشتر به فیلم‌های علمی‌ تخیلی شبیه است اما همین حالا هم وجود دارد و به نظر می‌رسد قرار است بخش بزرگی از زندگی آینده ما را هم دگرگون کند.

تاریخچه الکتریسیته بی‌سیم

دانشمند معروف نیکولا تسکلا بیش از 100 سال پیش روشنایی الکتریکی بی‌سیم را معرفی كرد. اما معلوم نیست چرا طی سال‌های بعد از آن این فناوری پیشرفت کمی‌ داشت. برخی از نظریه پردازان توطئه ادعا می‌کنند که دخالت شرکت‌های بزرگ برق آن روزها مقصر اصلی آن بوده‌اند.

نوآوری‌های اکتشاف فضایی دهه 1960 موج جدید تحقیقات انرژی بی‌سیم را به راه انداخت. در حالی که سیستم‌های WPT گسترده که نیکولا تسکلا رویای آن را در سر داشت هنوز ساخته نشده بود، پیشرفت‌هایی در فناوری WPT با برد کوتاه در دهه 1990 با ساخت ابزارک‌هایی مثل مسواک‌های برقی قابل شارژ حاصل شد.

به لطف محبوبیت دستگاه‌های تلفن همراه در سالهای اخیر، علاقه به WPT نیز بسیار بیشتر شده است. حالا دیگر مردم از عمر کوتاه باتری گوشی‌ها و تبلت‌های خود و نیاز به شارژ کردن هر روزه این دستگاه‌ها به ستوه آمده‌اند و باید فکر تازه‌ای برای این معضل کرد.

شارژ بی‌سیم

شارژ بی‌سیم با برد کوتاه همچنان رایج ترین کاربرد WPT در استفاده این روزها است. WPT سنتی به روشی به نام کوپلاژ القایی وابسته است اما برخی محصولات جدید به جای آن از رزونانس مغناطیسی استفاده می‌کنند. چندین صنعت مختلف در حال کار هستند تا این فناوری را برای شارژ بی‌سیم استانداردسازی کنند.

گروهی از شرکت‌ها در سال 2008 با تشکیل کنسرسیوم انرژی بی‌سیم (Wireless Power Consortium) یک فناوری انتقال قدرت القایی به نام چی (Qi) را معرفی کردند. خیلی از گوشی‌ها و تبلت‌ها هستند که از Qi پشتیبانی می‌کنند.

اتحادیه مباحث انرژی (PMA) بعد از شکل گیری در سال 2012 مستقیما به رقابت با Qi پرداخت و فناوری کوپلاژ القایی اختصاصی خود را توسعه داد. یک فناوری ثالث دیگر برای شارژ بی‌سیم به نام Rezence نیز وجود دارد که از رزونانس مغناطیسی استفاده می‌کند. یک گروه از شرکت‌ها نیز در سال 2012 اتحادیه انرژی بی‌سیم (A4WP) را برای معرفی Rezence تاسیس کردند. در 2014، توافق نامه‌ای بین A4WP و PMA امضا شد تا از استانداردهای یکدیگر پشتیبانی کنند.

در حالی که خیلی از دستگاه‌های موبایل نوعی از سیستم شارژ بی‌سیم را پشتیبانی می‌کنند، بسیاری دیگر نیز هنوز به شارژ سیمی‌ متکی هستند. اغلب راهکارهای شارژ بی‌سیم امروزی نیاز دارند تا دستگاه شما یا روی صفحه شارژر بی‌سیم قرار بگیرند یا بسیار نزدیک به آن باشد.

آینده انرژی بی‌سیم

ممکن است روزی الکتریسیته بی‌سیم در هر مکانی که ما قدم می‌گذاریم وجود داشته باشد. دستگاه‌های ما نیز از همان اتصالات وای‌فای یکسان که برای داده شبکه استفاده می‌کنند برای دریافت انرژی و شارژ شدن هم استفاده خواهند کرد. اما دست اندرکاران فنی و تجاری معتقدند که بعید به نظر می‌رسد به این زودی چنین اتفاقی رخ دهد زیرا:

  • امواج بی‌سیم در فواصل طولانی از مشکلاتی همچون تضعیف، تداخل و سایر اثراتی که کارایی آنها را محدود می‌کند رنج می‌برند.
  • شرکت‌هایی که مشاغل سودآور را در شبکه‌های برق سنتی کابلی اداره می‌کنند ممکن است از ترس ضررهای مالی در مقابل جنبش بی‌سیم مقاومت کنند.
  • نگرانی‌های مربوط به اثرات قرار گرفتن طولانی مدت در معرض بی‌سیم بر روی بدن انسان نیز همچنان ادامه دارد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟