پشتیبانی اپل از استاندارد شارژ وایرلس Qi در آیفون‌های جدید
فناوری شارژ بیسیم چگونه دستگاه‌ها را شارژ می‌کند؟
با توجه به معرفی فناوری شارژ وایرلس در آیفون‌های جدید اپل، باید منتظر موج جدیدی از گوشی‌های آندرویدی باشیم که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. مطمئنا سازندگان آندرویدی که تاکنون علاقه‌ای به‌استفاده از این فناوری نداشتند برای رقابت با اپل وارد این عرصه می‌شوند. اما قبل از هر چیز بهتر است بدانیم که اساسا این فناوری چگونه کار می‌کند.

1606683296_1_0.gif

با به‌کارگیری سیستم شارژ بیسیم Qi در جدیدترین گوشی‌های اپل، آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون ایکس، شاهد محبوبیت بیشتر این نوع شارژ در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود. حتی برخی از گوشی‌های آندرویدی مانند سامسونگ گلکسی نوت 8، گلکسی S8 و گلکسی S7 به‌شارژ وایرلس مجهز هستند.

خیلی از شارژرهای وایرلس از القای مغناطیسی و رزونانس مغناطیسی استفاده می‌کنند. در این سیستم، دستگاه روی سطحی که به‌همین منظور ساخته شده قرار می‌گیرد و بدون این‌که نیاز به کابل داشته باشد، به‌صورت خودکار شارژ می‌شود.

اما شارژ وایرلس چگونه کار می‌کند؟

در ابتدا باید بدانید که شارژ وایرلس واقعا وایرلس نیست. درست است که اسمارت‌فون، اسمارت‌واچ، تبلت، هدفون‌های وایرلس یا دستگاه‌هایی از این دست بدون نیاز به‌سیم و کابل به‌شارژر وصل می‌شوند، اما شارژرها باید با استفاده از سیم به‌پریز برق وصل شوند. زمانی‌که آیفون 5 بدون سیستم شارژ وایرلس معرفی شد، برخی از دستگاه‌های آندرویدی بازار در آن زمان، به‌این فناوری مجهز بودند. «فیل شیلر»، یکی از مدیران اپل در این‌باره گفت: "در خیلی از موارد ساختن دستگاه دیگری که برای شارژ مجبور باشید آن را به‌دیوار وصل کنید سخت و پیچیده است."

اما حالا می‌بینیم که اپل بعد از گذشت 5 سال نظرش تغییر کرده است. اپل شارژ وایرلس را به آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون ایکس با استفاده از استاندارد باز Qi اضافه کرده است.

مطلب پیشنهادی

میکروب‌ها میلیاردها سال است که اینترنت مخصوص به خودشان را دارند
اینترنت اشیاء زنده حاصل هوشمندی میکروب‌ها

شارژرهای وایرلس عموما از خاصیت القای مغناطیسی استفاده می‌کنند. به‌بیان ساده‌تر، آن‌ها از مغناطیس برای توزیع انرژی استفاده می‌کنند. در ابتدا، دستگاه خود مانند اسمارت‌فون را روی شارژر وایرلس قرار می‌دهید. جریان برقی که از طرف پریز برق و از طریق سیم وارد شارژر وایرلس می‌شود، باعث ایجاد میدان مغناطیسی می‌شود. این میدان مغناطیسی موجب پدید آمدن جریان در سیم‌پیچ داخل دستگاهی که روی شارژر وایرلس قرار گرفته می‌شود. سپس، انرژی مغناطیسی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود و برای شارژ باتری استفاده می‌شود. برای این‌که یک دستگاه به‌صورت وایرلس شارژ شود باید از سخت‌افزار موردنیاز برای پشتیبانی از این سیستم شارژ برخوردار باشد. دستگاهی که فاقد سیم‌پیچ باشد نمی‌تواند از شارژ وایرلس استفاده کند.

استاندارد Qi در اصل به ویژگی القای مغناطیسی محدود بود. اما، هم‌اکنون از رزونانس مغناطیسی هم پشتیبانی می‌کند. هیچ تفاوتی در فرآیندها صورت نگرفته، اما دستگاه می‌تواند به‌جای این‌که مستقیما با صفحه در تماس باشد حداکثر تا 45 میلی‌متر با آن فاصله داشته باشد. میزان کارایی در این حالت نسبت به القای مغناطیسی پایین‌تر است اما مزیت‌هایی هم وجود دارد. به‌عنوان مثال، شارژر وایرلس می‌تواند زیر میز نصب شود و دستگاهی که قرار است شارژ شود روی میز قرار بگیرد. هم‌چنین، می‌توان چندین دستگاه را روی یک پد شارژ قرار داد و همه آن‌ها را در یک زمان شارژ کرد.

شارژر Qi در زمانی‌که فعال نیست، تنها مقدار کمی برق مصرف می‌کند. اما به‌محض این‌که دستگاه روی شارژر قرار می‌گیرد، خروجی انرژی افزایش پیدا می‌کند.

رقابت استانداردها: Qi در برابر Powermat در برابر Rezence

شارژ وایرلس روز‌به‌روز فراگیر می‌شود و حتی بیشتر از قبل استاندارد می‌شود. جالب این‌که، اپل استاندارد وایرلسی برای خودش طراحی نکرده و ترجیح داده از استاندارد فعلی Qi پشتیبانی کند که باعث می‌شود شاهد پشتیبانی دستگاه‌های بیشتری از آن باشیم.

اما، Qi تنها استاندارد در دسترس نیست. این استاندارد که متعلق به کنسرسیوم توان وایرلس است جلوتر از بقیه قرار دارد، ولی تنها نیست. استاندارد Powermat یا PMA از Power Matters Alliance در رده بعدی قرار دارد. این استاندارد مشابه Qi از القای مغناطیسی استفاده می‌کند، اما در کنار هم سازگاری ندارند. مثلا، گوشی آیفون نمی‌تواند با شارژر وایرلس PMA شارژ شود.

مطلب پیشنهادی

13 اختراع گوگل که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم
تلاش‌های گوگل بسیار فراتر از سیستم جستجو است

اما، در این بین دستگاه‌هایی هم هستند که با هر دو استاندارد سازگار هستند. دستگاه‌های سامسونگ امروزی مانند گلکسی نوت 8، گلکسی S8 و گلکسی S7 از جمله این دستگاه‌ها هستند. استارباکس روی PMA سرمایه‌گذاری کرده، اما ممکن است با پشتیبانی آیفون از Qi، آن‌ها هم دچار تردید شوند. اپل معتقد است فرودگاه‌ها، هتل‌هاو سایر اماکن عمومی به‌سمت Qi رو می‌آورند.

استاندارد Rezence از A4WP از رزونانس مغناطیسی استفاده می‌کند، یعنی همان چیزی که بعدها به Qi اضافه شد. این کار باعث می‌شود آزادی بیشتری در خصوص مکان قرار گرفتن دستگاه فراهم باشد. شما می‌توانید چندین دستگاه را روی یک شارژر قرار دهید، دستگاه‌ها را جابه‌جا کنید یا حتی دستگاه‌ها را از بین اجسامی مانند کتاب که بین دستگاه و شارژر قرار گرفته شارژ کنید. این استاندارد از بلوتوث برای برقراری ارتباط با دستگاه استفاده می‌کند.

چگونه می‌توانید از شارژ وایرلس استفاده کنید؟

نحوه کار با شارژ وایرلس خیلی ساده است. اگر قصد دارید اسمارت‌فون خود را به‌صورت وایرلس شارژ کنید باید گوشی بخرید که از این فناوری پشتیبانی کند و با آن سازگار باشد. حتی می‌توانید برای دستگاه‌هایی که از شارژ وایرلس پشتیبانی نمی‌کنند آداپتر مخصوص این کار بخرید.

اسمارت‌فون‌های محبوبی که از شارژ وایرلس پشتیبانی می‌کنند شامل موارد زیر است:

- اپل آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون ایکس

- سامسونگ گلکسی نوت 8 و گلکسی نوت 5

- سامسونگ گلکسی S8، S پلاس، S8 اکتیو، S7، S7 اج و S7 اکتیو

- ال‌جی جی 6 و ال‌جی V30

- موتورولا موتو Z، موتو Z پلی، موتو Z2 فورس، موتو Z2 پلی

خیلی از سازندگان گوشی‌های آندروید استفاده از شارژ وایرلس را تحریم کرده‌اند و فقط سامسونگ است که اخیرا در گوشی‌های رده بالای خود آن‌را معرفی کرده است. گوگل در اسمارت‌فون پیکسل شارژ وایرلس را ارائه نکرد. اما، با پشتیبانی اپل از Qi این احتمال وجود دارد که سازندگان مشهور دستگاه‌های آندروید هم به‌تکاپو بیافتند.

اگر گوشی شما از شارژ وایرلس پشتیبانی نمی‌کند با خرید قاب یا آداپتر مخصوص از این فناوری بهره‌مند شوید. برای بیشتر گوشی‌ها باید از شارژر Qi استفاده کنید. هر شارژر وایرلسی که تأیید Qi داشته باشد با دستگاه‌های Qi سازگار است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟