روبات‌های شکارچی
ولادیمیر پوتین: روزی ربات‌ها انسان‌ها را شکار کرده و از آن‌ها تغذیه خواهند کرد
نزدیک به یک ماه پیش بود که ولادیمیر پوتین اعلام داشت کشوری که در زمینه هوش مصنوعی و پهبادها به درجه بالایی از توانمندی برسد، آن‌گاه قادر خواهد بود در همه میدان‌ها پیروز شود. اکنون رییس‌جمهوری کشور روسیه بر این باور است که در آینده‌ای نه چندان دور ممکن است روبات‌ها به شکار انسان‌ها پرداخته و برای زنده ماندن از گوشت انسان ولادمیر پوتینها تغذیه کنند.

در شرایطی که این روزها همه کارشناسان و بزرگان عرصه فناوری درباره خطرات هوش مصنوعی هشدار می‌دهند و حتا چندی پیش نامه‌ای از سوی جمعی از دانشمندان حوزه هوش مصنوعی برای سازمان ملل ارسال شد، مبنی بر این‌که تسلیحات هوشمند را در زمره تسلیحات کشتار جمعی قرار دهد، اما به نظر می‌رسد دورنمای آینده به مراتب تاریک‌تر و خطرناک‌تر از آن چیزی است که امروزه درباره آن صحبت می‌شود.

مطلب پیشنهادی

سیاستمداران و نخبگان: اسکای نت، آغازگر جنگ جهانی سوم
هوش مصنوعی در نقش یک سیاستمدار برجسته

در همین ارتباط ولادمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه نگرانی خود را از بابت روبات‌های بسیار گرسنه‌ای که هیچ‌گاه شکم آن‌ها پر نخواهد شد ابراز داشت. روبات‌هایی که برای زنده بودن تصمیم خواهند گرفت انسان‌ها را شکار کرده و از آن‌ها تغذیه کنند. پوتین در جلسه‌ای که با آرکادی وولوژ مدیرعامل شرکت یاندکس داشت، زمانی که وولوژ درباره قابلیت‌ها و توانمندی‌های هوش مصنوعی صحبت می‌کرد از او سوال کرد چه مدت زمانی طول خواهد کشید تا فناوری انسان‌ها را ببلعد؟ وولوژ پاسخ داد: «امیدوار هستیم هیچگاه این اتفاق رخ ندهد.» پس از یک وقفه نسبتا کوتاه وولوژ به تشریح پتانسیل‌ها این فناوری پرداخت و سعی کرد کارهایی که ماشین‌ها در انجام آن‌ها استاد هستند اما انجام این کارها برای انسان‌ها دشوار است را برجسته ساخته و نشان دهد.

او گفت بسیاری از ماشین‌های هوشمند برای انسان‌ها بی ضرر خواهند بود. علیرغم توضیحات وولوژ، رییس جمهوری روسیه گفت در حالی که فرصت‌های بزرگی به واسطه هوش مصنوعی پیش روی ما قرار خواهد گرفت اما واقعیت این است که شما درباره ماشین‌هایی صحبت می‌کنید که فکر نمی‌کنند. به نظر می‌رسد نگرانی اصلی پوتین روبات‌هایی هستند که قادر هستند برای ادامه حیات خود همانند سایر موجودات شکار کرده و خود را سیر کنند. با این تفاوت که برای آن‌ها فرقی نمی‌کند چه چیزی را می‌خورند. در ادامه این جلسه آقای پوتین اعلام داشت که هوش مصنوعی آینده است. آینده‌ای که نه تنها برای روسیه بلکه برای بشریت حائز اهمیت خواهد بود. پوتین یکبار دیگر اعلام کرد هر کشوری که رهبری این حوزه را به دست گیرد حاکم جهان خواهد شد. او یکبار دیگر تاکید کرد که روسیه دانش فنی خود در این حوزه را با کشورهای دیگر به اشتراک قرار خواهد داد و به دنبال آن نخواهد بود تا چیزی مشابه با جنگ سرد را یکبار دیگر به وجود آورد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟