با اضافه شدن بعد چهارم قابلیت روبات‌ها بیشتر می‌شود
دوربین 4D لایت‌فیلد باعث دید بهتر روبات‌ها و خودران‌ها می‌شود
قدرت اصلی یک روبات به سنسورهای آن مربوط می‌شود به‌همین دلیل، محققان دانشگاه استنفورد و سان‌دیه‌گو یک دوربین جدید 4D طراحی کرده‌اند که به‌طور قابل توجهی میدان دید روباتیک را افزایش می‌دهد.

1606683296_1_0.gif

این دوربین نخستین دوربین تک لنز است وبا میدان دید عریض در کنار دوربین لایت فیلد، از لنزهای کروی و الگوریتم‌های پیشرفته برای ثبت اطلاعات از محیط اطراف با زاویه دید 138 درجه استفاده می‌کند. روبات‌ها به‌کمک این سیستم جدید، نه‌تنها راحت‌تر از قبل جهت‌یابی می‌کنند بلکه درک بهتری از محیط اطراف‌شان خواهند داشت.

مطلب پیشنهادی

آمازون در فکر ساخت ایستگاه‌های متحرک پهپاد روی قطار و کشتی
راه‌کاری جدید برای کسب‌وکار ارسال سفارش مشتریان

از زمان ظهور روبات‌های مدرن در سال‌های 1970، میدان دید این ماشین‌ها همیشه یکی از چالش‌های اساسی پیش روی محققان و دانشمندان بوده است. در طول سال‌ها راه‌کارهای متعددی مانند دوربین‌های استریوسکوپیک، تصویربرداری لیزری، تحلیل رنگ‌ها، محاسبه و شمارش پیکسل‌ها و یادگیری عمیق به‌کار گرفته شده است. اما، تیم محققان استنفورد و سان‌دیه‌گو دوربین جدیدی ابداع کرده‌اند که از لنزهای کروی که مخصوص برنامه تصویربرداری با دوربین‌های محاسباتی توسعه یافته بود استفاده می‌کند.

این لنزها به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که میدان دید آن‌ها نزدیک به یک سوم محیط مدور اطراف دوربین برای ساخت تصاویر 360 درجه در رزولوشن 125 مگاپیکسل در هر فریم ویدیو است. در نسخه اصلی، از فیبرهای اپتیک استفاده شده بود تا تصاویر کروی را به سطوح کانونی صاف تبدیل کند. هرچند که نتیجه این آزمایش مثبت بود اما هزینه زیادی را در برداشت.

در دوربین جدید خبری از فیبر نیست و تلفیقی از لنزهای توسعه یافته توسط دانشگاه سن‌دیه‌گو به‌همراه پردازش سیگنال دیجیتال و فناوری عکاسی لایت فیلد، ابداع شده توسط استنفورد، در آن به‌کار رفته است. تیم سازنده از فناوری عکاسی لایت فیلد به‌عنوان بعد چهارم یاد می‌کنند.

در فناوری لایت فیلد، دو محور مختلف نوری که وارد لنز می‌شوند گرفته شده و با تصویر دو بعدی ترکیب می‌شود. معنای این فناوری آن است که تصویر ساخته شده حاوی اطلاعات بسیار بیشتری درباره مکان و جهت نور است و به تصاویر این امکان را می‌دهد تا بعد از ثبت شدن مجددا فوکوس شوند. این دقیقا همان چیزی است که در دوربین لایت فیلد مصرفی مانند Lytro دیده بودیم. علاوه بر این، روبات‌ها به‌کمک این فناوری قادر خواهند بود تا از داخل اجسامی که مانع دید آن‌ها می‌شوند طرف دیگر را ببینند. این دوربین هم‌چنین تصاویر کلوزآپ را بهینه می‌کند.

این دوربین در حال حاضر بیشتر یک دستگاه مفهومی است اما محققان معتقدند با بلوغ بیشتر فناوری، روبات‌ها قادر به مسیریابی و حرکت در فضاهای کوچک خواهند بود، به‌فرود پهپادها و هم‌چنین خودروهای خودران کمک می‌کنند و به سیستم‌های واقعیت مجازی و افزوده این امکان را می‌دهند تا رندرهای فوق‌العاده عالی تولید کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟