بی‌صداترین مینی کامپیوتر قدرتمند دنیا
جدیدترین فناوری‎ها درون یک مینی کامپیوتر بدون فن
دنیای کامپیوترهای رومیزی کوچک در حال بزرگ‎تر شدن است. بر اساس گزارش آناندتک، مینی کامپیوتر Beebox شرکت ازراک تا انتهای ماه ژوئن روانه بازار خواهد شد. این دستگاه از قابلیت‎های منحصربه‌فردی برخوردار است. برای نمونه، درون این کامپیوتر کوچک یک تراشه جدید Braswell تعبیه شده است و به همین دلیل درون این سیستم خبری از فن نیست. اولین مینی دسکتاپی است که یک پورت USB Type-C دارد. این نوع از پورت استانداردی است که رفته رفته طی سال 2015 در حال فراگير شدن است.

اگر شما هم اهل حفظ کردن اسم رمزهای پیچیده اینتل نیستید، باید یادآوری کنیم که Braswell نسخه دسكتاپ Cherry Trail است، همان نسخه جدید 14 نانومتری اتم که در Surface 3 مایکروسافت شاهد آن بودیم. تراشه‎های Braswell از طراحی توان مصرفی حرارتی (TDP) چهار وات برخوردار است که به نسبت توان 2 وات تراشه‎های Cherry Trail کمی‎ بیشتر است. از آنجا که این نوع از پردازنده‎ها اساسا برای کامپیوترهای رومیزی ارزان قیمت و لپتاپ‎ها در نظر گرفته شده‎اند، از امکاناتی نظير پشتیبانی از SATA و پورت‎های اضافی USB نیز برخوردار هستند. این تراشه‎ها به جای نام اتم با عناوین پنتیوم و سلرون فروخته شدند، اما معماری پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی همه آن‎ها یکسان است. یعنی ما شاهد هسته‎های پردازنده مرکزی Airmont اینتل و یک نسخه خلاصه شده از همان پردازنده گرافیکی درون تراشه‎های پیشرفته‌تر Broadwell هستیم.

تراشه مخصوص در نظر گرفته شده برای Beebox سلرون N3000 است. این پردازنده دو هسته‎ای با سرعت 1.04 گیگاهرتز و حداکثر سرعت 2.08 گیگاهرتز در حالت Turbo همراه با یک پردازنده گرافیکی است که می‎تواند تا سرعت 600 مگاهرتز اجرا شود. احتمالا عملکرد این مدل کمی‎ پایین‎تر از سلرون‎های دو هسته‎ای مبتنی بر معماری Broadwell و Haswell خواهد بود، اما قطعا از تراشه‎های Bay Trail-D کارآمدتر است. 

از طرف دیگر، Beebox از ساختار مینی دسكتاپ پلی‎بوک ساخته شده توسط NUC اینتل پیروی می‎کند. نحوه چیدمان پورت‎ها کاملا رضایت بخش است. در قسمت پشتی دو پورت Type-A USB 3.0، دو پورت HDMI، یک درگاه گیگابیت اترنت و یک کانکتور DisplayPort و در بخش جلوی این کیس یک پورت USB 3.0 Type-A، یک پورت USB 3.0 Type-C و یک جک هدفون قرار دارد که در مجموع درگاه‎های موجود در این مینی کامپیوتر را تشکیل می‎دهند. وقتی مسئله ورودی / خروجی مطرح باشد، به نظر مي‎رسد Braswell نسبت به Bay Trail-D پیشرفت داشته است. سیستم‎های Bay Trail تنها شامل یک پورت USB 3.0 و چند پورت کندتر USB 2.0 بودند. پشتیبانی از نمایشگر هم بهبود پیدا کرده است. تراشه‎های Bay Trail تنها می‎توانستند در آن واحد دو نمایشگر را هدایت کنند، اما Braswell می‎تواند در آن واحد سه نمایشگر را پشتیبانی کند. 

برای اکثر علاقمندی که به دنبال یک مینی کامپیوتر بی صدا برای راه‌اندازی یک سیستم HTPC هستند، Beebox یک کنترل از راه دور کوچک مادون قرمز، اتصال بی‎سیم وای‌فای 802.11ac و بلوتوث نسخه 4.0 را نیز در نظر گرفته است.

ازراک این کامپیوتر شخصی را در سه مدل عرضه خواهد کرد: یک مدل پایه که حافظه رم و فضای ذخيره آن مشابه NUC اینتل است. یک مدل سطح پایین با 2 گیگابایت حافظه رم، 32 گيگابايت فضای ذخيره سازی mSATA همراه با سیستم‌عامل ویندوز 10 و یک نسخه سطح بالا با 4 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت دیسک سخت جامد mSATA اما بدون سیستم‌عامل از قبل نصب شده. مدل آخر می‎تواند برای کاربران لینوکس انتخاب خوبی باشد.

ازراک می‎گوید دو اسلات رم تعبیه شده در این کیس تا 16 گيگابايت حافظه 1600MHz DDR3 را پشتیبانی می‎کند. ظاهرا هر سه مدل این مینی کامپیوتر فضای کافی برای نصب یک درایو 2.5 اینچی SATA لپتاپی را نیز در خود دارد، این امکان برای مواقعی که شما یک هارددیسک اضافی 2.5 اینچی SSD یا HDD در اختیار دارید و مایلید از آن برای افزایش فضای ذخيره‌سازی این مینی کامپیوتر استفاده کنید، بسیار مفید است.

یکی از نکات مهم در انتخاب این گونه  کامپیوترهای رومیزی قیمت آن‎ها است که در حال حاضر هنوز هیچ اطلاعی از قیمت آن در دسترس نیست. با فرض اینکه قیمت این سیستم به صورت رقابتی تعیین می‎شود می‎توان گفت در بازار مینی کامپیوترهای سطح پایین، انتخاب این دستگاه برای علاقمندان به راه‌اندازی یک سیستم HTPC یک انتخاب ایده‌ال خواهد بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟