آلترناتیوی دیگر برای سوخت‌های فسیلی خودروها
ابرخودروی مفهومی که سوختش الکترولیت مایع است
این روزها جایگزین‌های زیادی برای خودروهایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند؛ مطرح می‌شود ولی همه آن‌ها فاقد یک ویژگی منحصربه‌فرد هستند: رانندگی‌ها پرهیجان که ضربان قلب را افزایش می‌دهد. ولی به‌نظر می‌رسد "نانو فلوسل" (NanoFlowcell) این قانون را نقض کرده است.

آن‌ها در حال تبلیغ Quant 48Volt هستند؛ یک ابرخودروی مفهومی که به‌کمک ترکیبی از ویژگی‌های مثبت و منفی سیالات الکترولیک حرکت می‌کند. ولی اشتباه نکنید؛ این خودرو را نمی‌توان با نوشیدنی‌های انرژی‌زا به حرکت درآورد. سازندگان Quant می‌گویند خودروی آن‌ها کاملا دوست‌دار محیط‌زیست است بدون این‌که کارایی؛ سرعت یا میزان مسافتی که طی می‌کند، قربانی شود.

مطلب پیشنهادی

ایستگاه‌های شارژ فوق‌سریع خودروهای الکتریکی
ایستگاه‌های شارژ EVها سریع‌تر می‌شوند

موتور این ابرخودرو 760 اسب بخار و شتاب صفر تا صد آن برابر با 2.4 ثانیه است. حداکثر سرعت آن به حدود 300 کیلومتر در ساعت می‌رسد و میزان مسافتی که طی می‌کند نیز برابر با 1000 کیلومتر است.

این شرکت؛ پیش از این هم موفق به طراحی و ساخت خودروهای "فلوسل" شده ولی این نخستین نمونه‌ با این قدرت است. قدرت این خودرو از موتورهای جدید و نوآورانه آن به‌دست می‌آید که شامل ارتقای سلول‌ها می‌شود. برای این‌که این فناوری کار کند؛ نیاز بود تا شش سلول به‌روزرسانی شود.

چون فعلا ایده Quant یک ایده مفهومی است؛ نانو فلوسل چیزی درباره قیمت و تاریخ احتمالی عرضه به بازار منتشر نکرده است. با این‌حال؛ اگر این شرکت قصد تولید انبوه این خودرو را داشته باشد، باید چندین مانع را پشت سر بگذارد. خریداران احتمالی باید بدانند که این خودرو می‌تواند انتظارات را برآورده کند. 

این شرکت خودروساز؛ پیش از این و در سال 2015؛ مدل Quant F با نیرویی برابر با 1000 اسب بخار را معرفی کرد ولی بعد از آن خبر چندانی در این زمینه منتشر نشد. به‌نظر می‌رسد Quant 48Volt دومین تلاش آن‌ها در این زمینه است. با این‌که؛ مقامات این شرکت پیش از این از سال 2018 به‌عنوان سال تولید و ورود به بازار خبر داده‌اند؛ اما هنوز مشخص نیست که کدام مدل‌ها از درِ این کارخانه بیرون می‌آیند.

مسئله دیگر در این بین؛ بحث زیرساخت است. به‌گفته این شرکت؛ ایستگاه‌های سوخت‌رسانی فعلی می‌توانند این مایعات را تأمین کنند. ولی مشکل اینجا است که متقاعد کردن صاحبان آن‌ها برای تعویض پمپ‌‌هایی که تنها توسط یک خودروساز عرضه می‌شود؛ کار بسیار سخت و دشواری است. فعلا این‌طور به‌نظر می‌رسد که الکترولیت‌ها و هیدروژن می‌توانند به‌عنوان یک آلترناتیو مناسب مطرح شوند ولی اگر خودروهای الکتریکی قادر به پیمودن مسافت بیشتری شوند؛ ناچارا خودروهای الکتریکی به تاریخ می‌پیوندند.

باید قبول کرد که این فناوری شانس بسیار کمی برای تأثیرگذار بودن و متحول کردن در پیش خواهد داشت.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟