گزارشی از کنفرانس Microsoft Build 2015
 در کنفرانس بیلد مایکروسافت چه گذشت؟
29 آوریل؛ همگان به ویژه توسعه‌دهندگان در انتظار شروع بزرگترین رویداد سال مایکروسافت در سان فرانسیسکو هستند. در این کنفرانس قرار است پروژه اسپارتان نام‌گذاری شود، برنامه‌های آندروید روی ویندوز 10 اجرا شوند، درباره آینده ویندوز 10 و جایگاهش در اینترنت اشیا صحبت شود، ویژوال استودیو چندسکویی عرضه شود، از چهارچوب دات‌نت چندسکویی رونمایی شود، ویژگی کوانتینیوم به حضار نشان داده شود، سرویس‌های آژر مورد بررسی قرار گیرند و به پرسش‌های مختلف مخاطبان در این کنفرانس جواب داده شود. نویسندگان سایت‌های معتبر فناوری‌ اطلاعات در انتظار دریافت جواب‌های خود از سوی مایکروسافت هستند.

Microsoft Edge جایگزین اینترنتاکسپلورر شد

اگر اخبار مرتبط با مرورگرهای مایکروسافت را دنبال کرده باشید، قطعا از این موضوع اطلاع دارید که مایکروسافت از مدت‌ها قبل در نظر داشت، مرورگر اینترنت‌اکسپلورر را به طور غیررسمی بازنشسته کند. بر همین اساس، پروژه اسپارتان از سوی مایکروسافت معرفی شد. مرورگری که نه تنها به لحاظ امنیتی، بلکه به لحاظ سرعت و ویژگی‌های جدید یک سر و گردن از اینترنت‌اکسپلورر بالاتر است. مایکروسافت اولین بار مرورگر جدید خود را در ژانویه 2015 در معرض دید عموم قرار داد، مرورگری که در ابتدا به نام پروژه اسپارتان شناخته می‌شد، اما مایکروسافت در کنفراس Build امسال نام اصلی مرورگر جدید خود را اعلام کرد: Edge. مرورگر جدید Edge از موتور رندرینگ جدیدی به نام EdgeHTML بهره می‌برد که مایکروسافت آن‌را برای مرورگر ویندوز 10 طراحی کرده است. در حالی‌که Microsoft Edge جانشین اینترنت‌اکسپلورر شده است؛ اما مایکروسافت مرورگر قدیمی اینترنت اکسپلورر را برای مشتریان این شرکت همچنان عرضه خواهد کرد. Microsoft Edge به شکل ساده و جمع و جور برای آینده طراحی شده است، پیش‌نویس‌های اولیه ویژگی‌های جدیدی همچون حاشیه‌نویسی با جوهر دیجیتال، ادغام شدن با کورتانا و Readling list را نشان دادند. جو بلفیری در جریان این کنفرانس روی صحنه رفت و درباره Microsoft Edge چنین گفت: « شما ممکن است از سرعت ورود سریع فناوری‌ها به درون Microsoft Edge  متعجب شوید.» Microsoft Edge مرورگر پیش فرض ویندوز 10 و یکی از پر استفاده‌ترین ابزارهای ویندوز 10 خواهد بود که مردم برای مشاهده وب در سیستم‌عامل بعدی مایکروسافت از آن استفاده  خواهند کرد.

توزیع Net.  برای لینوکس و مک عرضه شد

در نوامبر سال  2014 میلادی، مایکروسافت اعلام کرد، بعضی از ویژگی‌های اصلی چهارچوب برنامه نویسی دات‌نت را که در گذشته به طور سنتی فقط برای ویندوز در دسترس بودند، برای لینوکس و مک عرضه خواهد کرد. در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان بیلد پیش‌نمایشی از Net Core runtime. برای سیستم‌عامل‌های لینوکس و Mac OS X منتشر شد. همچنین نسخه RC چهارچوب دات‌نت ویژه ویندوز از 29 آوریل در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفت. Net Core. نه تنها برای OS X پیاده‌سازی شده و توسط مایکروسافت پشتیبانی می‌شود بلکه تحت مجوز منبع‌باز طراحی شده است. مایکروسافت در کنفرانس بیلد اعلام کرد عرضه چند سکویی Net. قرار است در جهت ساخت و به عنوان یک اهرم افزایشی برای اکوسیستم این شرکت ایفای نقش کند، در کنار چندسکویی کردن دات‌نت مایکروسافت اقدام به منبع‌باز کردن بسیاری از پروژه‌های خود کرده است. حتی قبل از این‌که خبر منبع‌باز شدن چهارچوب دات‌نت اعلام شود، این شرکت از مدت‌ها قبل پلتفرم کامپایلری Roslyn .Net را منبع‌باز کرده بود.

ویژوال استودیو برای همه پلتفرم‌ها

اگر در گذشته در زمره طراحانی بودید که ویژوال استودیو را در محیط ویندوز تجربه می‌کردید، از این پس مایکروسافت درهای این نرم‌افزار را به روی دیگر سیستم‌عامل‌ها گشود. به طوری‌که کاربران به راحتی توانایی برنامه‌نویسی چندسکویی را خواهند داشت. بر همین اساس یک ویرایشگر کدهای چند سکویی سریع برای نوشتن برنامه‌های مدرن و برنامه‌های ابری که روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و OS X توانایی اجرا شدن را خواهند داشت در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت. البته این برنامه به صورت رسمی هنوز در حالت پیش‌نمایش قرار دارد اما امکان دانلود آن از این آدرس امکان‌پذیر است.

این اولین باری است که مایکروسافت یک ویرایشگر کدهای چندسکویی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد. البته نسخه کامل ویژوال استودیو هنوز هم کاملا ویندوزی است اما کنفرانس بیلد نشان داد این شرکت در نظر دارد از دیگر پلتفرم‌ها نیز پشتیبانی کند.

سوما سوماسگر در این باره می‌گوید: «کاربران زیادی از ویندوز به عنوان محیط توسعه استفاده می‌کنند، اما ما به خوبی به این موضوع آگاه هستیم که تعداد دیگری از کاربران از لینوکس و مک استفاده می‌کنند. مایکروسافت به جای آن‌که کاربران را به سمت ویندوز هدایت کند، خود به سمت کاربران خواهد رفت. » مایکروسافت در جریان کنفرانس بیلد اعلام کرد Visual Studio Code پشتیبانی از چند زبان برنامه‌نویسی را همراه با یک ویرایشگر قدرتمند کدها که از همه این زبان‌های برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. طراحان زبان‌های برنامه‌نویسی جاوا اسکرپیت، TypeScript، Node.JS و ASP.Net 5 یک مجموعه اضافی از ابزارها را دریافت خواهند کرد. این ویرایشگر کدها به ویژگی‌های که به عنوان ابزارهای استاندارد که هر طراحی به آن‌ها نیاز دارد، همچون های‌لایت کردن ترکیبات نحوی، سفارشی کردن صفحه‌کلید، پشتیبانی از جفت کردن براکت‌ها در برنامه‌نویسی و... تجهیز شده است. ویرایشگر جدید تا حدودی بر مبنای تجربه مایکروسافت در نوشتن ویرایشگر Monaco که برای Visual studio Online طراحی کرده بود قرار دارد، اما مایکروسافت برخی از ویژگی‌های ویژوال استودیو، شبیه پروژه Roslyn را به Visual Studio Code وارد کرده است.

مایکروسافت همچنین در جریان کنفرانس بیلد اعلام کرد دسترسی کامل به Net Framework 4.6 RC. و Net Core 5 Beta 4. امکان‌پذیر شده است.

ویژوال استودیو به شبیهساز آندروید و iOS تجهیز شد

خبر دیگری که باعث خوشحالی کاربران چند پلتفرمی شده است، تجهیز کردن ویژوال استودیو به شبیه‌سازهای آندروید و iOS است. از این پس با استفاده از شبیه‌ساز در نظر گرفته شده توسعه‌دهندگان توانایی برنامه‌نویسی چند پلتفرمی روی ویندوزفون، آندروید و iOS را خواهند داشت.

آفیس با 1.5 میلیارد کاربر

از زمان آغاز کنفرانس خبرنگاران در انتظار متحول کننده مایکروسافت به انتظار نشسته بودند. ساتیا نادلا در کنفراس بیلد با نمایش آفیس 2016 در سیستم‌عامل ویندوز 10 اعلام کرد آفیس اکنون بیش از 1.5 میلیارد کاربر دارد. اما آفیس 2016 چه حرفی برای گفتن دارد؟ مایکروسافت در خلال این رویداد نشان داد چگونه Graph API توسعه دهندگان را قادر می‌سازند تا ادغام‌سازی چندسکویی را به نحوی که در همه پلتفرم‌ها در دسترس باشد، در اختیار داشته باشد. برای مثال، توسعه دهنده می‌تواند با استفاده از Uber Reminder Set هشدارهایی را که از طریق آوت لوک برای هر کاربری که نام آن در تقویم قرار دارد، ارسال کند. طراحان اکنون می‌توانند از افزونه‌های این چهارچوب برای ساخت برنامه‌های قدرتمند برای آفیس استفاده کنند. این شرکت تخمین می‌زند 1.5 میلیارد کاربر آفیس نزدیک به 470 پتابایت داده‌ را با استفاده از آفیس 2016 انتقال دهند.

سرویسهای جدید آژر از راه رسیدند

در اوایل کنفرانس بیلد مایکروسافت درباره پلتفرم محاسبات ابری اسن شرکت یعنی Azure و سرویس‌های جدیدی که این پلتفرم در اختیار کاربران قرار می‌دهد، سخن گفت. این سرویس‌ها شامل Azure SQL Data Warhouse (انبار داده‌ها به عنوان یک سرویس)  که به شرکت‌ها در دنبال کردن داده‌‌ها و محاوره‌های استفاده شده توسط Azure Data Lake کمک می‌کند. (یک مخزن داده‌های حجیم) اطلاع‌رسانی کرد. به طور کل سرویس‌های جدید عرضه شده، برای مدیریت بهتر بر منابع با حذف نیاز به ساخت یک بانک‌اطلاعاتی برای هر مشتری جدید طراحی شده است.

سرانجام ویندوز 10

سرانجام در این کنفرانس ساتیا نادلا روی صحنه رفت و درباره خبرهای پیرامون ویندوز 10 سخن گفت.

خبر اول، ویندوز استور اکنون روی بیش از 90 اپراتور، دسترسی آسان مشتریان برای خرید نرم‌افزارها، و فروش ساده نرم‌افزارها توسط توسعه‌دهندگان را بدون آن‌که نیازی به کارت اعتباری داشته باشند امکان‌پذیر خواهد سازد. این ویژگی روی همه دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل ویندوز 10 قرار خواهد داشت.

اجرای برنامه‌های یونیورسال ویندوز در محیط دسکتاپ

مایکروسافت در این کنفرانس نحوه اجرای برنامه‌های ویندوز روی کامپیوترهای شخصی که همان برنامه‌‌های یونیورسال هستند را نشان داد. حتی زمانی‌که کاربر اجرای برنامه را روی دسکتاپ خاتمه دهد، آن‌ها همچنان توانایی انتخاب و مشاهده اطلاعیه‌ها در گوشه سمت راست صفحه که به یک برنامه اجازه می‌دهد، روی همه دستگاه‌ها اجرا شوند را خواهند داشت.

برنامه‌های آندروید و آفیس به ویندوز 10 رسیدند

در اوایل این هفته شایعات زیادی در محافل خبری منتشر شده بود که ویندوز به برنامه‌‌های آندروید اجازه خواهد داد تا روی پلتفرم ویندوز اجرا شوند. در کنفرانس بیلد 2015 مایکروسافت ضمن تایید این شایعات اعلام کرد توسعه‌دهندگان نه فقط توانایی اجرای کدهای آندروید بلکه کدهای iOS را نیز در ویندوز 10 خواهند داشت. این ویژگی قطعا باعث کاهش اصطکاک مابین توسعه‌دهندگان برای گسترش برنامه‌‌های خودشان روی ویندوز 10 بدون آن‌که زحمت زیادی را متحمل شوند، خواهد شد. برنامه‌هایی که به سمت ویندوز پورت خواهند شد به عنوان برنامه‌های یونیورسال خواهند بود که می‌توانید از آن‌ها روی محیط دسکتاپ ویندوز 10 استفاده کنند.

Windows Holographic

اگر به خاطر داشته باشید، مایکروسافت نزدیک به صد روز پیش به دنیای واقعیت مجازی با هولونز وارد شد. در بخشی از کنفراس بیلد مایکروسافت غرفه‌ای برای Windows Holographic در نظر گرفته بود. در کنفرانس بیلد مایکروسافت نشان داد برنامه‌های ویندوز 10، برنامه‌هایی همچون مرورگر Edge، مشاهده وضعیت جوی و... چگونه روی هولونز اجرا می‌شوند. برنامه‌هایی که نه تنها بر روی دیوار اجرا می‌شوند بلکه یک فضای شخصی که شما توانایی سفارشی کردن آن‌را دارید در اختیارتان قرار می‌دهد. البته واقعیت مجازی مایکروسافت شبیه به Oclus Rift نبوده و به طور کامل واقعیت افزوده نیست، به‌طوری که شما همچنان توانایی مشاهده دنیای اطراف خود را دارید. البته در این کنفرانس قسمت عمده تمرکز مایکروسافت روی بعد تجاری هولونز قرار داشت و نشان داد پلتفرم هولوگرافیک چگونه در آموزش دانشجویان پزشکی و نشان دادن آناتومی بدن می‌تواند راهگشا باشد.

کیپمن در این کنفرانس گفت: « همه آن چیزی که شما امروز مشاهده کردید، یک برنامه یونیورسال است. برنامه‌‌های شما می‌توانند به زندگی شما وارد شوند.». در جریان این کنفرانس الکس کیپمن نشان داد چگونه هولولنز توانایی نظارت و کنترل کامل روی یک ربات را در اختیار یک کاربر قرار می‌دهد. به طوری‌که ویندوز هولوگرافیک توانایی اسکن محیط و پیدا کردن مسیر درست را برای یک ربات دارد. همچنین به دلیل طراحی خاص و کاملا درست هولولنز که بدون نیاز به هیچ سیمی و به راحتی بر روی سر قرار می‌گیرد باعث می‌شود تا یک ربات هم، نیازی به استفاده از حس‌گرهای مختلف نداشته باشد.

ویژگی continuum ویندوز 10 برای انطباقپذیری بیشتر

مایکروسافت پیشتر قول داده بود تا سرویس‌ها و دستگا‌هایی را طراحی کند که تا حد امکان جهانی باشند، مایکروسافت در کنفرانس بیلد اعلام کرد، ویندوز 10 برای تلفن‌های همراه می‌تواند آن‌ها را به یک کامپیوتر کامل تبدیل کند. به دلیل این‌که برنامه‌های ویندوز به صورت یونیورسال هستند، ویژگی continuum در ویندوز 10 به کاربران اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های خود را به HDMI متصل کرده و به مشاهده برنامه‌ها در حالت تمام صفحه به‌پردازند. به عبارت ساده‌تر ویژگی کانتینیوم عمل تطبیق‌پذیری ویندوز را با هر صفحه‌نمایشی به سرعت انجام می‌دهد. جو بلفیری مدیر طراحی سیستم‌عامل ویندوز در این کنفرانس یک اسلاید پاورپوینت را از یک گوشی ویندوز 10 روی دسکتاپ نشان داد. در حالی‌که با مشاهده آن روی صفحه احساس می‌کردید یک برنامه دسکتاپ محلی است، اما این برنامه از روی گوشی‌ هوشمند ویندوز 10 نشان داده می‌شد.

کورتانا قدرت فرامین صوتی را به محیط دسکتاپ وارد کرد

 دمویی که مایکروسافت در کنفرانس بیلد نشان داد، به مراتب بهتر و دقیق‌تر از نمایش های قبلی این دستیار دیجیتال بود. در این کنفرانس مایکروسافت نشان داد چگونگی اجرای برنامه‌ها یا انجام وظایف مختلف با استفاده از فرامین طبیعی با استفاده از کورتانا امکان‌پذیر است. برای مثال، کورتانا نه فقط قادر به باز کردن برنامه وایبر است، بلکه توانایی ارسال مستقیم یک پیام را بدون ‌آن‌که حتی برنامه مذکور را باز کند دارد. مایکروسافت در نظر دارد تا کورتا را به یک راه کلیدی برای تعامل با برنامه‌ها بدون آن‌که نیازی به اجرای آن‌ها باشد تبدیل کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟