ورود بی‌دردسر به حساب کاربری
یاهو قصد دارد شما را از شر کلمه عبور خلاص کند
قرار است اینترنت سرویسی به شما ارائه کند که به جای وارد کردن کلمه عبور فعلی خود یک کلمه عبور کوتاه که به تلفن شما ارسال شده است را وارد کنید. چیزی شبیه به احراز هویت دو عاملی (two-factor authentication) معروف، البته بدون نیاز به عامل اول.

1606683296_1_0.gif

به نظر می‎رسد یاهو تصور کرده یا حافظه مردم ضعيف شده یا مشغله زندگی به قدری زیاد شده که مردم حوصله حفظ کردن کلمه عبور حساب کاربری یاهوی خود را ندارند. به همین دلیل، تصمیم گرفته کار را برای کاربرانش راحت کند. این شرکت یک سرویس جدید به نام on-demand" passwords" را راه‌اندازی کرد که با ارسال پیامک به شماره تلفن کاربر یک کلمه عبور را به او اعلام می‎کند که به جای کلمه عبور همیشگی خود کاربر است. 

اما قضیه از چه قرار است؟ شما با کلمه عبور همیشگی وارد حساب کاربری یاهوی خود می‎شوید. در بخش تنظیمات امنیتی (security setting)، گزینه on-demand passwords را فعال کرده و شماره تلفن خود را ثبت می‎کنید. دفعه بعد که سعی می‎کنید وارد حساب کاربری خود شوید، به جای فیلد ورود کلمه عبور با یک دکمه که روی آن نوشته شده send my password (کلمه عبور من را ارسال کن) مواجه می‎شوید. بعد از کلیک روی این دکمه، این شرکت یک کلمه عبور چهار کلمه‎ای را به شماره تلفنی که ثبت کرده بودید پیامک می‎کند. دیلن کیسی، معاون بخش مدیریت محصول واحد مشتريان یاهو طی جلسه‌ای در جشنواره South by Southwest اعلام كرد: "این اولین قدم برای حذف کلمات عبور است."

به نظر می‎رسد این فرآیند شبیه همان فرآیند مرسوم دو مرحله‎ای ورود به وب سایت‎ها است که به نام احراز هویت دو عاملی (two-factor authentication) معروف است. طریقه کار آن به این شکل است که شما در ابتدا کلمه عبور همیشگی خود را وارد می‎کنید و بعد از آن کلمه عبور دومی‎ که شرکت به تلفن شما ارسال می‎کند را وارد می‎کنید (خیلی از شرکت‌های خدمات‌دهنده مثل جی‎میل گوگل این کار را انجام می‎دهند). فرآیند به کار گرفته شده در یاهو را شبیه همان احراز هویت دو عاملی در نظر بگیرید با این تفاوت که عامل اول از آن حذف شده است.

امنیت سایبری به معضل مهمی‎ برای صنعت فناوری تبدیل شده است. چندین شرکت صاحب نام در سراسر دنیا از جمله سونی و اپل، مشغول مبارزه با آسیب‌پذیری‎های امنیتی هستند. برخی از شرکت‌ها هم سعی می‎کنند مشکل را به گردن کاربران بیاندازند که از کلمات عبور ساده و قابل تشخیص استفاده کرده‎اند. برنامه‎های مدیریت کلمات عبور مثل LastPass هم سعی می‎کنند مسئولیت به خاطرسپاری کلمات عبور را از دوش کاربران برداشته و این کار را انجام دهند. کیسی می‎گوید: "من فکر نمی‎کنم ما به عنوان یک صنعت، وقتی با محصولات‎مان وارد زندگی مردم می‎شویم کار خود را به درستی انجام داده باشیم."

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟