هدیه‌ای به تلفن‌‌های هوشمند حرفه‌ای
شرکت آرم تراشه گرافیکی Mali-G71 را معرفی کرد
بخش گرافیکی تراشه‌‌های SoC‌ در طول سال‌‌های گذشته، مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرده‌ است و نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که شرکت آرم و سازنده طرح‌های آن یعنی کوالکام، سهم عمده‌ای از این بازار پرسود و روبه‌رشد را در اختیار دارند. در حال حاضر، شرکت کوالکام به فروشنده سنتی آرم تبدیل شده تا خیال این شرکت از بابت اجرایی شدن طرح‌های جدیدش راحت باشد. اما در روزهای اخیر، شرکت آرم جدیدترین عضو خانواده Mali را با نام G71 معرفی کرد.

1606683296_1_0.gif

در دهه اخیر، بازی‌های ویدئویی با اقبال کاربران به ویژه جوانان همراه بوده‌‌اند. تولید کارت‌های گرافیک برای رایانه‌‌های شخصی و همچنین عرضه بازی‌‌های ویدئویی باعث شدند تا کاربران، ساعت‌‌های زیادی از اوقات فراغت خود را پای میز کامپیوتر خود بگذرانند. اما با ورود تلفن‌‌های هوشمند، روحیه اقتصادی سازندگان کارت گرافیک متزلزل شد؛ چراکه بازار پردازش گرافیکی شاهد ورود بازیگران جدیدی بود که با هدف ایجاد انقلابی فناورانه پا به میدان مبارزه گذاشته بودند. اگرچه بزرگان تراشه‌سازی چون انویدیا مقاومت زیادی در برابر رقبای جدید خود بکار گرفتند؛ قدرت تراشه‌‌های مجتمع SoC به قدری زیاد بود که حتی غول گرافیک‌ساز جهان را نیز به زانو درآورد. بخش گرافیکی تراشه‌‌های SoC‌ در طول سال‌‌های گذشته، مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرده‌اند و نمی‌توان از این واقعیت غافل شد که دو شرکت آرم و کوالکام، سهم عمده‌ای از این بازار پرسود و روبه‌رشد را در اختیار دارند.

شرکت آرم تراشه گرافیکی Mali-G71 را معرفی کرد

در حال حاضر، شرکت کوالکام به فروشنده سنتی آرم تبدیل شده تا خیال این شرکت از بابت اجرایی شدن طرح‌های جدیدش راحت باشد. اما در روزهای اخیر، شرکت آرم جدیدترین عضو خانواده Mali که به همراه بسته کورتکس A73 عرضه ‌می‌شود را معرفی کرد. گرافیک مجتمع G71 با اسم رمز "بیفراست" معرفی شده که با لیتوگرافی 16 نانومتری FinFET و برای دستگاه‌‌های هوشمند حرفه‌‌ای و گران‌قیمت ساخته شده است. 32 هسته سایه‌زن (Shader) بخش اصلی این تراشه گرافیکی مجتمع را تشکیل می‌دهند که سه موتور اجرایی چهار حالته، واحدهای بارگذاری/ذخیره، و بافت‌‌گذاری، بخش‌های اصلی هر یک از هسته‌‌های G71‌ را تشکیل می‌‌دهند. همچنین مدیریت حافظه برای ایجاد حافظه مجازی و کش L2 از دیگر واحدهای تخصصی این تراشه گرافیکی مجتمع است. هسته‌های این تراشه با فرکانس 850 مگاهرتز فعالیت می‌‌کنند و توان عملیاتی آن در بارگذاری کامل به 27.2 گیگاپیکسل بر ثانیه می‌رسد. این تراشه گرافیکی به سخت‌‌افزارهای لازم برای اعمال تا 16 مرحله فیلتر‌گذاری Anti-Aliasing مجهز شده و از رابط‌های برنامه‌نویسی OpenGL ES، Vulkan، OpenCL، DirectX 11 و RenderScript نیز حمایت می‌‌کند.

شرکت آرم تراشه گرافیکی Mali-G71 را معرفی کرد

همچنین دستگاه‌‌های مجهز به این تراشه قادرند تا تصاویر دو بعدی و سه بعدی را با محدوده داینامیکی پائین و بالا (LDR & HDR) پردازش کنند. بلوک 4x4 پیکسل، فناوری فشرده‌سازی AFBC شرکت آرم است که باعث می‌شود تا امکان دسترسی تصادفی به داده‌‌های پیکسل به سرعت میسر شده و عملیات فشرده‌سازی با کمترین نرخ از دست رفتن پیکسل‌‌ها صورت پذیرد. اولین عضو تراشه گرافیکی بیفراست نسبت به مدل T880 مالی، از 40 درصد راندمان بیشتر، 20 درصد کاهش مصرف انرژی و پهنای باند بالاتر برخوردار است. تراشه گرافیکی G71 آرم برای تلفن‌های هوشمند 4K و همچنین موبایل‌‌‌های واقعیت مجازی از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است که در ماه‌‌های آینده در دسترس سازندگان قرار خواهند گرفت.‌

=========================

شاید به این مقالات هم علاقمند باشید:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟