بدرود افزونه‌های دوست داشتنی
موزیلا در چرخشی ناگهانی تصمیم گرفت با افزونه‌ها خداحافظی کند
به نظر می‌رسد، شرکت‌های بزرگ فناوری همواره باید در جهتی عکس یکدیگر حرکت کنند، موزیلا به پیروی از کروم تصمیم گرفته است با ویژگی پشتیبانی از افزونه‌ها خداحافظی کند. هر چه به پایان سال جاری میلادی نزدیک می‌شویم، اخبار عجیب و غریب را مشاهده می‌کنیم.

1606683296_1_0.gif

 در شرایطی که 31 سپتامبر سال جاری میلادی آخرین روزی بود که مشتریان بانک‌ها خریدهای خود را با کارت‌های اعتباری مغناطیسی در سراسر ایالات متحده انجام می‌دادند و در شرایطی که مایکروسافت سال‌ها در برابر درخواست کاربران ایستادگی کرد و ویژگی پشتیبانی از افزونه‌ها را در مرورگر اینترنت اکسپلورر قرار نداد و در نهایت تصمیم گرفت در مرورگر جدید خود مایکروسافت اچ از افزونه‌ها پشتیبانی کند، موزیلا پنج‌شنبه هفته گذشته در وبلاگ خود نوشت، با پایان یافتن سال 2016 میلادی مرورگر محبوب فایرفاکس برای همیشه با افزونه‌ها خداحافظی خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی: 13 افزونه شگفت‌انگیز کروم برای مدیریت جی‌میل (لینک دانلود)

مرورگر کروم به تازگی پشتیبانی از افزونه‌هایی همچون جاوا و سیلورلایت را کنار گذاشته است، در نقطه مقابل فایرفاکس نیز تصمیم مشابهی را گرفته است. این مرورگر با پایان یافتن سال 2016 میلادی دیگر نیز از افزونه‌هایی که بر پایه معماری NPAPI (سرنام Netscape Plugin Application Programming Interface) قرار دارند پشتیبانی نخواهد کرد. سال‌های متمادی است، افزونه‌های NPAPI با افزودن قابلیت‌هایی نظیر تعامل قدرتمند با نقشه‌ها، پشتیبانی از ویدیوها و بازی‌ها به مرورگرها کمک می‌کنند، اما افزونه‌ها چند مشکل مهم و اساسی دارند، آسیب‌پذیری‌های امنیتی، عدم پایداری صحیح و در بعضی موارد معکوس کردن عملکرد و بهره‌وری از مشکلات عدیده افزونه‌ها به شمار می‌‌رود.
سرانجام  جامعه استانداردهای وب یک راهکار جامع را با بومی‌سازی این وظایف برای حل این مشکلات پیشنهاد داد. ویدیوهای مبتنی بر HTML5 این توانایی را دارند تا جایگزین افزونه‌ها در این زمینه شوند. فایرفاکس، مرورگر محبوب موزیلا سفر تاریخی خداحافظی با افزونه‌ها را در تاریخ نامعلومی در سال 2016 میلادی به پایان خواهد رساند. این خداحافظی در شرایطی انجام می‌شود که موزیلا سه سال پیش یکسری محدودیت‌ها را در ارتباط با ویژگی click-to-play در افزونه‌ها به وجود آورده بود.

فلش ادوبی حاضر به ترک میدان نیست
در طول این سال‌ها، آسیب‌پذیری‌های شناسایی شده در فلش به قدری زیاد بوده‌اند که این روزها بسیاری از سایت‌ها فقط به آسیب‌پذیری‌های مهم فلش اشاره می‌کنند، این شدت آسیب‌پذیری‌ها به گونه‌ای بوده است که مایکروسافت در مرورگر مایکروسافت اچ تصمیم گرفت، به‌روزسانی خودکار فلش ادوبی را در دستور کار خود قرار دهد، اما با وجود این همه مشکلات امنیتی جای تعجب است که چطور فلش ادوبی همچنان در صحنه باقی مانده است. حتا اگر افزونه‌ها به‌طور کامل صحنه مرورگر فایرفاکس را ترک کنند اما فلش ادوبی مشابه وضعیت ویژه‌ای که در مرورگر کروم دارد همچنان به حیات خود ادامه خواهد داد.
هر چند فلش ادوبی دیگر از رونق افتاده است و همچون روزهای اولیه خود نیست اما باز هم تبلیغات مبتنی بر فلش هنوز هم به صورت آنلاین در سراسر اینترنت پیدا می‌شوند. هر چه حضور فلش در صحنه آنلاین کم رنگ شود؛ زمینه برای حذف آن به وجود خواهد آمد. البته این روزها بسیاری از سازمان‌ها در نظر دارند تبلیغات فلش را به کناری نهاده و از جایگزین‌های مطمئن‌تری در این زمینه استفاده کنند. به‌طور مثال، آمازون به تازگی اعلام کرده است تبلیغات فلش دیگر جایی در آمازون نخواهند داشت. امروزه راه‌حل‌های محلی وب این توانایی را دارند تا به راحتی جایگزین  افزونه‌های NPAPI شوند. اما در این بین بازی‌های مبتنی بر مرورگرها و به ویژه موتور بازی‌سازی Unity بازنده این میدان خواهند بود. موزیلا و Unity امیدوار هستند بازی‌های مبتنی بر Unity به گونه‌ای بهینه‌سازی شوند که بدون نیاز به حضور افزونه‌ها  و بر پایه کتابخانه گرافیکی وب WebGL (سرنام Web Graphics Library) به حیات خود ادامه دهند. روز پنج‌شنبه Unity رسما افزونه Web Player را مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد Unity 5.4 که در ماه می سال 2016 میلادی عرضه می‌شود، بدون پشتیبانی از Web Player در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. به نظر می‌رسد، سایت‌های بازی که بر پایه فلش کار می‌کنند، باید استراتژی‌های خود را تغییر دهند.

تغییرات جدید چه تأثیری روی کاربران خانگی خواهد گذاشت؟
به‌طور متوسط این تغییر رویکرد فایرفاکس در ارتباط با عدم پشتیبانی از افزونه‌ها تغییر خاصی روی کاربران خانگی نخواهد داشت. زمانی‌که فناوری‌های وب بومی مورد استفاده قرار گیرند، کاربران خانگی قابلیت‌های بسیار کمی را از دست خواهند داد. تنها استثنا در این زمینه به بازی‌ها باز می‌گردد. اگر از بازی‌های مبتنی بر مرورگر Unity استفاده می‌کنید یک راه‌حل این است که یک نسخه ویژه از فایرفاکس که از NPAPI پشتیبانی می‌کند برای علاقه‌مندان بازی‌ها، عرضه شود. اما به‌کارگیری یک مرورگر قدیمی به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود، مگر آن‌که در نظر داشته باشید از این مرورگر فقط برای انجام بازی‌ها استفاده کنید. برای بانک‌داری، ایمیل و وظایفی این چنینی یک مرورگر عادی که به فناوری‌های روز تجهیز شده است ضروری است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟