گامی‎ دیگر به سوی تحقق فناوری کامپیوترهای کوانتومی‎
IBM یک کامپیوتر کوانتومی ‎ 56کیوبیت را شبیه سازی کرد
از لحاظ نظری کامپیوترهای کوانتومی‎ می‎توانند با استفاده از اجزایی به نام کوبیت به میزان بسیار زیادی از کامپیوترهای فعلی پیشرفته‎تر باشند. حالا شرکت IBM می‎گوید یک کامپیوتر کوانتومی‎ 56 کیوبیت را روی یک ابر کامپیوتر قدیمی‎ شبیه سازی کرده است.

1606683296_1_0.gif

محققان می‎گویند این یافته‎ها به این معنا نیست که گوگل و سایرین باید پروژه‎های کامپیوتری کوانتومی‎ خود را رها کنند، در عوض آنها معتقدند ابر کامپیوترهای معمولی می‎توانند با شبیه سازی کامپیوترهای کوانتومی‎ نتایج به دست آمده از کامپیوترهای کوانتومی‎ واقعی را همین حالا آزمايش کنند.

ترانزيستورهای به کار رفته در کامپیوترهای قدیمی‎ به دو حالت روشن و خاموش کار می‎کنند که نمادی از صفر و یک در داده‎ها محسوب می‎شود. در مقابل، کامپیوترهای کوانتومی‎ از بیت‎های کوانتومی‎ یا کیوبیت‎ها که به دلیل ماهیت سورئال فیزیک کوانتومی‎ می‎توانند در حالت سوپرپوزیش باشند نقش 0 و 1 را هم به خوبی ایفا می‎کنند.

در گذشته تحقيقات نشان داده است که کامپیوترهای کوانتومی‎ 50 کیوبیتی به چنان برتری کوانتومی‎ دست پيدا خواهند کرد که تمام مشکلات فراتر از محدودیت‎های عملی ماشین‎های متعارف از لحاظ پیچیدگی محاسباتی، حافظه در دسترس یا هر دو را به راحتی حل می‎کنند. گوگل نیز در تلاش است در راستای رقابت به سمت برتری کوانتومی‎ بتواند تا پایان سال 2017 یک تراشه 49 کیوبیت بسازد.

حالا IBM  می‎گوید با استفاده از ابر کامپیوتر ولکان در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور کالیفرنیا توانسته است یک کامپیوتر کوانتومی‎ 56 کیوبیت را شبیه سازی کند. با توجه به این که یک کامپیوتر کوانتومی‎ 56 کیوبیت می‎تواند از لحاظ نظری همزمان 2^56 عملیات را انجام دهد، این دستاورد IBM   این وظیفه را به بخش 2^19 تقسیم کرده است. این استراتژی به این معنا است که محققان تنها در حدود 3 ترابایت حافظه برای شبیه سازی کامپیوتر کوانتومی‎ خود نیاز داشته‎اند. این در حالی است که در اوایل سال 2017 یک شبیه سازی 45 کیوبیتی در مؤسسه فن آوری فدرال سوئیس در زوریخ به 500 ترابایت حافظه نیاز داشت.

محققانIBM  تاکید دارند که این نوع از شبیه سازی کامپیوترهای کوانتومی‎ به معنای جایگزین شدن با فناوری کامپیوترهای کوانتومی‎ نیست. دانشمند علوم نظری کامپیوتر دانشگاه تگزاس در آستین، اسکات آرونسون می‎گوید: «این نوع شبیه سازی برای عملی ساختن انواع تجربیاتی که آنها برنامه ریزی می‎کنند لازم است.»

با شبیه سازی کامپیوترهای کوانتومی‎ توسط ابر کامپیوترهای معمولی می‎توان نتایج به دست آمده از کامپیوترهای کوانتومی‎ واقعی را همین حالا آزمايش کرد تا مشخص شود آیا آنها به درستی کار می‎کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟