همراه با جواب انیتشن به معمای 64=65
 یادداشت‌های بسیار معروف اینشتین هم اکنون به صورت آنلاین در دسترس شما
دفترچه یادداشت زوریخ (Zurich) یکی از مهمترین آثار آلبرت اینشتین است .این دفترچه یادداشت شامل کارهای او از سال 1912-1913 می‌باشد و نگاهی اجمالی به توسعه نظریه نسبیت عام دارد.

1606683296_1_0.gif

اینترنت یک فضا جالب و فوق‌العاده است که دائم ما را با چیزهای شگفت‌انگیز بمباران می‌کند. از نمونه‌های آن می‌توان به دفترچه یادداشت بسیار مهم آلبرت انیشتن به نام زوریخ اشاره کرد که در اینترنت منتشر شده است.  این استاد علم، این یادداشت‌ها را در زمستان 1912-1913 نوشت و پایه و اساس نظریه انقلابی نسبیت عام را بنا نهاد. این دفترچه یادداشت بخشی از یک کاتالوگ کامل است که شامل حدود 80 هزار سند نوشته شده توسط اینشتین یا مربوط به وی است. این یادداشت‌ها در سال 2012 و در قالب پروژه مقالات اینشتین(EPP) به همت مرکز تحقیقاتی دانشگاه پرینستون ایالات متحده و موسسه پژوهشی دیگری گردآوری شد و به صورت آنلاین در دسترس عموم مردم قرار گرفت.

این دفترچه یادداشت قهوه‌ای رنگ کوچک پس از مرگ اینشتین در میان دیگر مقالات و نوشته‌های او در سال 1955 یافت شد.دفترچه یاداشتی که در قالب این پروژه منتشر شد، مشتمل بر 80 هزار صفحه از یادداشت‌هایی است که از سوی انیشتین در ارتباط با  نظریه‌های مختلف به ویژه نظریه انقلابی نسبیت عام آماده شده است. در ادامه بخش‌های قابل توجهی از آن را مشاهده خواهید کرد.

دو جلد رویی این دفترچه یادداشت

عنصر خطی نسبیت عام که برای اولین بار عنوان شد

مباحث حرکت در سطوح منحنی

مبحث تانسور ریمان

در این دفترچه یادداشت به معمای قدیمی مربع و مستطیل هاشور زده نیز اشاره شده است. معمایی که بیشتر به معماری مربع گم شده مشهور است. این یک معمای قدیمی است که ما در آن اثبات می‌کنیم که یک مربع با اندازه 8x8=64 خانه می‌تواند به قطعاتی تقسیم شود و دومرتبه سرهم شده و یک مستطیل 13x5=65 خانه را تشکیل دهد. به‌طوری که ما ثابت می‌کنیم که 65=64 است. 

انیشتن در دفترچه یادداشت خود این مسئله را مورد بررسی قرار داده و نشان داده است که این مسئله چگونه کار می‌کند. او این‌کار را با یک مربع آغاز کرده است. در ادامه مربع را همانند شکلی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید به مستطیل‌هایی تقسیم کرده و بعضی از آن‌ها را به صورت مورب برش داده است. در ادامه هر یک از این قطعات را برداشته و آن‌ها را روی یک مستطیل با ابعاد 13x5 قرار داده به‌طوری که بتوانند یک مستطیل کامل را پوشش دهند. 64 قطعه از مربع‌ها توانسته‌اند یک محدوده 65 واحدی که دربرگیرنده یک مستطیل است را پوشش داده و به این شکل نشان داد که 64 با 65 برابر است. 

دیانا کورموس بوخوالد، مدیر این پروژه تحقیقاتی ارزشمند در ارتباط با تحقیقی که نزدیک به دو دهه به طول انجامید گفته است: «ما به دنبال آن بودیم تا ماحصل تلاش‌های این دانشمند بی نظیر را در قالب پروژه‌ای ماندگار گردآوری کنیم. پروژه‌ای که همانند چراغ راهی برای دانشمندان، فیزیک‌دانان، روان‌شناسان و سایر افرادی باشد که به مباحث فیزیک علاقه دارند. بدون اغراق باید بگوییم که انجام اینکار فرآیندی بسیار زمان‌بر و پیچیده بود، اما کاملا هیجان‌زده هستم که اعتراف کنم ما در این کار موفق بودیم. در حالی که بخش اعظمی از کار انجام شده، اما هنوز هم جای کار بسیار دیگری وجود دارد و به تدریج بخش‌های دیگری نیز در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.» یکی از مهم‌ترین بخش‌های مرتبط با این یادداشت در ارتباط با نامه‌ای است که آلبرت انیشتن برای ماری کوری نوشته و به نوعی از این بانوی فقید به پاس تلاش‌هایش در زمینه تحقیقات علمی و مصائبی که در این راه متحمل شده دلجویی کرده است. پیشنهاد می‌کنیم اگر به مباحث فیزیک و همچنین داشنمند بلامنازع و بزرگ عرصه فیزیک علاقه دارید و تمایل دارید صفحات دیگر این دفترچه یادداشت را به صورت آنلاین مشاهده کنید به آدرس A Peek into Einstein's Zurich Notebook مراجعه کنید. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟