آندروید و iOS
کورتانا به دنیای غیرمایکروسافت وارد می‌شود
مایکروسافت در حال کار روی نسخه پیشرفته‌ای از دستیار شخصی خود کورتانا است که به عنوان رقیب جدی Siri اپل خواهد بود. این نسخه پیشرفته با بهره‌مندی از نتایج به دست آمده در زمینه هوش‌مصنوعی که تحت عنوان پروژه انیشتین در این شرکت انجام گرفته است، کامل خواهد شد.

1606683296_1_0.gif

زمانی‌که مایکروسافت اولین بار کورتانا را به عنوان بخشی از سیستم‌عامل ویندوزفون 8.1 معرفی کرد، گمانه‌زنی‌ها در مورد این‌که مایکروسافت در نظر دارد دستیار شخصی دیجیتال خود را به سیستم‌عامل‌های دیگر وارد کند شایع شد. البته مایکروسافت در پاییز سال گذشته کورتانا را همراه با ویندوزفون 10 به کامپیوترهای دسکتاپ وارد کرد.

در واقع، با توجه به تمرکز ویژه و روبه‌رشد مایکروسافت روی محصولات، پلت‌فرم‌ها و سرویس‌های غیر مایکروسافتی به نظر می‌رسید این موضوع اجتناب‌ناپذیر باشد. در نوامبر، از جولیا لارسون گرین مدیر اسبق کارگروه ویندوز (کسی که در سال 1997 بر اجرای موفقیت‌آمیز ویندوز 7 نظارت داشت و در سال 2007 مدیر پیاده‌سازی روبان‌ها در آفیس 2007 مایکروسافت بود که چهارچوب روبان‌ها را با رابط منومحور جایگزین کرد  که در سال 2013 جایزه رهبری فنی را برای او به ارمغان آورد) سوالی پرسیده شد، که آیا کورتانا قصد حرکت به سوی سیستم‌عامل‌های دیگر را دارد؟ پاسخ او بله بود.

چنان‌که سایت رویتر گزارش می‌دهد، جای تعجب نیست اگر امروز می‌شنویم مایکروسافت برنامه‌ریزی‌هایی کرده است تا پای کورتانا را به دنیای سیستم‌عامل‌های دیگر باز کند. در حالی‌که کورتانا به عنوان یک مؤلفه گره خورده با ویندوز، کامپیوترهای شخصی، تلفن‌های همراه و دیگر دستگاه‌ها به حضور خود ادامه می‌دهد، به عنوان یک برنامه مجزا برای سیستم‌عامل‌های آندروید و iOS نیز ظاهر خواهد شد. تلاش برای گسترش کورتانا روی پلت‌فرم‌های مختلف با دانشی که از "پروژه انیشتین" به دست آمده است، تکمیل خواهد شد. یک پروژه تحقیقاتی مایکروسافت که تمرکزش روی هوش‌مصنوعی است.  با این حال، مایکروسافت بر این باور است که کار روی تشخیص گفتار، جستجو و یادگیری ماشینی به این شرکت اجازه می‌‌دهد تا دستیار شخصی‌اش به اولین عاملی که توانایی پیش‌بینی نیازهای کاربران را داشته باشد، تبدیل شود. البته لازم به توضیح است، کورتانا اولین تلاش مایکروسافت در زمینه ارائه یک دستیار‌شخصی به شمار نمی‌رود. اگر به گذشته باز گردیم، مایکروسافت در سال 1995 برنامه‌ای به‌نام Microsoft Bob را عرضه کرد که قرار بود به کارگیری کامپیوتر را برای مردم ساده‌تر سازد. اما خیلی زود عمر آن به پایان رسید. در ادامه در سال‌های بعد تلاش دیگری انجام گرفت که دستیارشخصی آفیس که یک رابط کاربری هوشمند بود و با نام مستعار Clippy معروف بود، به سرنوشت Microsoft Bob دچار شد.

اریک هورویتز، مدیر بخش تحقیقاتی مایکروسافت که یکی از اعضاء تیم پروژه تحقیقاتی انیشتین است، دراین باره می‌گوید: « این نوع از فن‌آوری که توانایی خواندن و فهمیدن نامه‌های الکترونیک را دارد یک نقش محوری در آینده کورتانا بازی خواهد کرد که ما در حال کار روی آن هستیم.»

مایکروسافت به دنبال افزودن مجموعه ویژگی‌هایی برای کورتانا و به ویژه عناصری  جانبی برای دستیار شخصی از قبیل مدیریت دفترچه خاطرات روزانه، فعالیت‌های اوقات فراغت، به‌روزرسانی اطلاعات مربوط به حمل و نقل عمومی و... است. در حالی‌که Siri به خوبی به درخواست‌های اولیه پاسخ نشان می‌دهد و Google Now سطحی از اطلاعات را که تصور می‌کند برای کاربر مفید است ارائه می‌کند، مایکروسافت هدفش توسعه ویژگی‌های دستیار شخصی بیش از آن چه که این دو برنامه ارائه می‌دهند است. مایکروسافت در نظر دارد کورتانا به صورت حرفه‌ای و قابل اعتماد به پیش‌بینی نیازهای کاربران روی هر پلتفرمی عمل کند.

هوروتیز در در ادامه می‌افزاید: «در حال تعریف یک چشم‌انداز رقابتی هستیم که هر کس می‌تواند بهترین سرویس‌هایی که زندگی را ساده‌تر می‌کند، ارائه دهد.»

دنبال کردن این چیزها که به عنوان یک مکمل برای حافظه انسان به شمار می‌روند به تیم طراحی مایکروسافت کمک می‌کند که این کارها را به بهترین نحو انجام دهد. اما به منظور ساخت این پلتفرم، مایکروسافت نیاز به داده‌های بیشتر، کاربران بیشتر و در دسترس بودن هر دو این موارد دارد. در حالی‌که با انتشار رسمی ویندوز 10 در سال جدید، کورتانا به طرز قابل توجهی گسترش خواهد یافت، مایکروسافت می‌خواهد دستیار شخصی به عنوان یک بازوی کمکی در اختیار مردم قرار دهد. بر این اساس به نظر می‌رسد کاربران بیشتری از دستیار شخصی استفاده خواهند کرد و در نتیجه داده‌های بیشتری توسط این پلتفرم ماشین یادگیری جمع‌آوری خواهد شد که برای بهبود سیستم و حتی در دسترس بودن این برنامه برای همه افراد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اما در طرف مقابل اپل نیز در حال حرکت Siri به استفاده از موتور جستجوی بینگ در پس‌زمینه فعالیت‌هایش در بعضی از بخش‌های جدید در پلت‌فرم‌های CarPlay و HomeKit است که به تازگی در Apple Watch از آن رونمایی کرد. 

با این حال، به اعتقاد برخی از کارشناسان بعید به نظر می‌رسد در دسترس بودن کورتانا روی سیستم‌عامل‌های دیگر کاربران را به استفاده از آن ترغیب کند. به طوری‌که سطح به‌کارگیری کورتانا توسط کاربران سیستم‌عامل ویندوز بیش از سایر سیستم‌عامل‌ها خواهد بود. به عقیده کارشناسان مایکروسافت باید ویژگی‌های منحصربه فرد خود را درون سیستم‌عامل خودش نگه دارد.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟