خبر خوب برای علاقه مندان به اوبونتو
اجرای اپ‌های اندروید روی اوبونتو تاچ!
برای برنامه‌نویسان، یکی از محبوب‌ترین محیط‌های کاربری، محیط کاربری اوبونتو است. این اکوسیستم چند سالی است که راهی بازار گوشی‌های هوشمند هم شده است؛ اما هیچگاه از جایگاه مناسبی در بین کاربران برخوردار نبوده است.

دلیل عدم توفیق اوبونتو، همان دلیل پایان پروژه‌های ویندوز موبایل و حذف شدن سیستم عامل BlackBerry از چرخه بازار است. در این بازار یا باید حرفی برای گفتن داشته باشید، یا به ناچار حذف شوید. از این رو، اوبونتو تصمیم گرفته تغییر کند.

 ویندوز موبایل محیط کاربری بسیار جذاب و پویایی داشت. گشت و گذار در میان صفحات گوشی‌های مبتنی بر ویندوز واقعا لذتبخش بود. محیط‌های کاربری گوشی‌های مبتنی بر بلک‌بری هم نه‌تنها زیبا بودند، بلکه از لحاظ امنیتی هم بسیار ایمن محسوب می‌شدند. اما سر انجام، پس از چند سال ضرردهی، تصمیم هر مایکروسافت و بلک‌بری، توقف این روند بود. اشکال بلک‌بری و ویندوز موبایل چه بود؟

کاربرانی که تجربه کار با اندرویدی را داشته باشند و دیده باشند که در Play Store به چه سادگی می‌توان انواع اپ را دانلود کرد، سخت است از این همه تنوع دل بکنند و به سراغ سیستم عامل‌های محدودی مانند ویندوز موبایل و بلک‌بری بروند. در خارج از ایران، کاربران iOS هم به همین راحتی می‌توانند اپ‌های مختلف را دانلود کنند؛ اما در ایران این کار کمی سخت‌تر است. 

مسئله دقیقا همین است: محدودیت اپلیکیشن‌ها. اوبونتو هم اپلیکیشن داشت؛ اما تعدادش نسبت به اپ‌های AppStore و Play Store بسیار کم‌تر بود. 

خبر خوب دقیقا همین است! چندی پیش یک به‌روزرسانی برای گوشی‌های مبتنی بر اوبونتو در اختیار کاربران قرار گرفته که به آن‌ها اجازه می‌دهد اپ‌های اندرویدی را روی بستر Andoid in a box یا همان AnBox اجرا کنند.

در حال حاضر، قوی‌ترین گوشی مبتنی بر اوبونتو تاچ، گوشی میزو پرو 5 است. هرچند نسخه اولیه این گوشی در سال 2015 روانه بازار شده بود، اما هنوز هم میتوان روی این گوشی به عنوان یک همراه عالی حساب کرد. نسخه اوبونتو تاچ این گوشی همان کیفیت سابق را دارد و قسمت جالب ماجرا این است که نمایشگر، تراشه و بخش حافظه داخلی این گوشی ساخت سامسونگ، و دوربین قدرتمند 21 مگاپیکسلی آن ساخت سونی است. تراشه مورد استفاده روی این گوشی از نوع Exynos 7420 است و قابلیت پردازش تا 2.1 گیگاهرتز را دارد. در کنار این پردازنده‌ها، این گوشی 8 هسته‌ای دارای 3 گیگابایت رم است تا به این گوشی قدرتی در حد و اندازه بهترین میان‌رده‌های امروزی داشته باشد. نقطه قوت بعدی این گوشی، استفاده از پنل Super AMOLED با کیفیت Full HD است که تراکم پیکسلی 386 پیکسل بر هر اینچ را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. البته این گوشی خالی از ایراد هم نیست و به خاطر طراحی قدیمی، نداشتن دوربین دوگانه و عدم پشتیبانی اوبونتو تاچ از حسگر اثر انگشت، نمی‌تواند به اندازه قبل برای خریداران جذاب باشد. قیمت این گوشی در بازار جهانی 370 دلار است. با وجود این امکانات جذاب و قیمت قابل قبول، پشتیبانی از اوبونتو تاچ روی گوشی‌ها بسیار متزلزل است و مشخص نیست این روند رو به رشد باقی بماند یا خیر.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟