10 راهکار برای حل مشکل عدم وجود وبیره در گوشی‌ اندرویدی
یکی از متداول‌ترین مشکلاتی که بسیاری از کاربران گوشی‌های اندرویدی و به ویژه سامسونگ با آن روبرو هستند و به سادگی برطرف نمی‌شود عدم کارکرد درست ویبره گوشی‌ها است. با این‌حال، عدم فعال بودن این قابلیت به معنای آن نیست که باید به مراکز تعمیراتی مراجعه کنید یا گوشی مشکل سخت‌افزاری پیدا کرده است. گاهی أوقات این مشکل به دلیل تنظیمات برنامه‌های کاربردی یا باگ در سیستم‌عامل است. اگر در گذشته از گوشی‌های گلکسی استفاده کرده‌اید و با تنظیمات آن آشنایی دارید، حل این مشکل ساده است، اما اگر یک باگ نرم‌افزاری باعث به وجود آمدن این مشکل شده باشد به سادگی برطرف نمی‌شود. در این مقاله با 10 قدرتمند در زمینه حل مشکل عدم ویبره در گوشی‌های اندرویدی آشنا می‌شوید.

1606683296_1_0.gif

ویبره یکی از بهترین قابلیت‌هایی است که اجازه می‌دهد در محیط‌های شلوغ یا بالعکس در محیط‌های آرام از رویدادهای مهم تلفن نظیر زنگ تلفن، دریافت پیام، ایمیل یا یادآوری برخی برنامه‌ها مطلع شوید. با توجه به این‌که لرزش در هر لحظه‌ای قابل احساس است، بنابراین مهم است که قابلیت فوق روی گوشی همراه‌تان فعال باشد.

1. ریستارت گوشی

اولین راهکار که اغلب اوقات مشکل را برطرف می‌کند، ریستارت گوشی است. گاهی اوقات به دلیل وجود باگ‌های نرم‌افزاری، عملکرد اشتباه برنامه‌ها یا سیستم‌عامل ریستارت بهترین راهکار برای حل این مشکل است. ریستارت گوشی باعث می‌شود تا همه چیز از نو اجرا شوند و مشکلات رایج برطرف شوند. با این‌حال اگر گوشی را ریستارت کردید و پس از گذشت مدت زمانی دومرتبه مشکل مذکور را مشاهده کردید، باید به فکر راهکار اساسی‌تری باشید.

2. فعال کردن ویبره در تنظیمات گوشی

گاهی اوقات ویبره به شکل تصادفی غیر فعال می‌شود یا لرزش مربوط به موارد خاصی مثل زنگ تلفن غیر فعال می‌شود. برای فعال سازی لرزش در زمان دریافت تماس تلفنی باید گزینه Vibrate while ringing در تنظیمات را فعال کنید. برای این منظور وارد تنظیمات گوشی شوید و گزینه صداها و لرزش (Sounds and Vibrations) را لمس کنید. در صفحه بعد سوییچ گزینه Vibrate While ringing را فعال کنید. اگر گزینه فوق فعال بود، ابتدا آن‌را غیر فعال کنید و پس از چند ثانیه دومرتبه فعال کنید. گاهی اوقات همین راه‌حل ساده مشکل را حل می‌کند، اما اگر مشکل هنوز وجود دارد باید سیستم‌عامل را به‌روزرسانی کنید تا باگ‌های موجود برطرف شوند.

در سیستم‌عامل اندروید چند گزینه مختلف برای لرزش وجود دارد و لرزشی که در زمان کار با صفحه‌کلید، لپس صفحه‌نمایش و غیر اتاق می‌افتد را باید به شکل جداگانه فعال یا غیر فعال کرد. برای فعال کردن لرزش‌های مختلف به منوی تنظیمات را باز کنید و به بخش Sounds and Vibration بروید و سپس گزینه System sound/Vibration Control را لمس کنید. اکنون لرزش‌هایی که نیاز است را فعال کنید:

Touch interactions: لرزش در زمان لمس صفحه نمایش

Screen lock/unlock: لرزش در زمان قفل کردن و باز کردن قفل صفحه نمایش

Charging: لرزش در زمان شروع شارژ باتری

Dialing keypad: لرزش در زمان شماره‌گیری در برنامه تماس تلفنی

Samsung keyboard: لرزش در زمان کار با صفحه‌کلید لمسی سامسونگ

در ارتباط با صفحه‌کلید‌های نرم‌افزار دیگر مثل Gboard گوگل، تنظیمات ویبره به صورت جداگانه در دسترس کاربر قرار دارند.

3. تنظیمات شدت لرزش و طرح آن

گزینه دیگری که در تنظیمات گوشی‌های سامسونگ وجود دارد، تنظیم طرح کلی لرزش و شدت آن است. برای دسترسی به این گزینه باید به منوی تنظیمات را باز و به بخش Sounds And Vibration بروید. اگر گزینه لرزش ضعیف را انتخاب کنید، زمانی که گوشی به لرزه در بیاید آن‌را متوجه نمی‌شوید. در این بخش سامسونگ اجازه می‌دهد تا طرح لرزیدن گوشی را با لمس گزینه Call Vibration Pattern انتخاب کنید.

4. تنظیمات لرزش گوشی در برنامه‌های مختلف

برخی برنامه‌ها تنظیمات خاصی برای لرزش دارند. اگر لرزش در برنامه خاصی کار نمی‌کند، تنظیمات لرزش در برنامه مربوطه را فعال کنید. به‌طور مثال، برنامه پیام‌ کوتاه در زمان دریافت پیام با لرزش شما را مطلع می‌کند البته در صورتی که در تنظیمات برنامه قابلیت لرزش در زمان دریافت پیام‌های کوتاه فعال باشد. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که تنظیمات برنامه‌های مختلف با یکدیگر یکسان نیست. در برنامه پیام کوتاه باید تنظیمات را باز کنید و گزینه Notifications را لمس کنید. گزینه لرزش در تنظیمات اعلان بیشتر برنامه‌ها وجود دارد. روش دوم برای دسترسی به تنظیمات لرزش برنامه‌های کاربردی مراجعه به منوی Settings گوشی و بخش Apps است که در آن فهرستی از برنامه‌ها را مشاهده می‌کنید. با لمس هر برنامه، تنظیمات مربوط به آن برنامه که لرزش نیز شامل آن می‌شود را مشاهده می‌کنید.

در صفحه تنظیمات اعلان‌ها، شاید گزینه‌های دیگری در این ارتباط وجود داشته باشد. به‌طور مثال، در برنامه Messages گزینه لرزش در زمان دریافت پیام کوتاه (Incoming Messages) وجود دارد. سوییچ گزینه فوق را فعال کنید و در ادامه گزینه Incoming Messages را لمس کرده و در صفحه باز شده سوییچ Vibrate را فعال کنید.

5. پاک کردن برخی تم‌ها

گاهی أوقات نصب یک تم جدید باعث می‌شود باعث می‌شود تا قابلیت لرزش برخی برنامه‌ها از کار بیفتد. برخی تم‌ها افکت‌های صوتی و تنظیمات لرزشی دارند که باعث می‌شود ویژگی لرزش روی گوشی غیر فعال شود. برای حل مشکل مذکور باید تم‌هایی که به تازگی نصب کرده‌اید را حذف کنید. پس از این‌کار گوشی را ریستارت کنید تا ببینید مشکل برطرف شده یا خیر. راهکار دیگری که برای حل مشکل لرزش گوشی در دسترس قرار دارد، غیر فعال کردن دستیار صوتی (Google Assistant) است.

6. به‌روزرسانی سیستم‌عامل

برخی باگ‌های نرم‌افزار با ارتقا سیستم‌عامل اندروید یا نصب به‌روزرسانی‌های برطرف می‌شوند. بنابراین پیشنهاد می‌شود در صورت بروز مشکلات عجیب نرم‌افزاری نظیر کار نکردن حالت ارزشی، رام گوشی اندرویدی را به‌روزرسانی کنید. برای به‌روزرسانی سیستم‌عامل گوشی، برنامه تنظیمات را اجار کنید و گزینه Software Update را لمس کنید. در ادامه گزینه Download and Install را لمس کنید. اگر به‌روزرسانی جدیدی منتشر شده باشد، قادر به دانلود و نصب آن روی گوشی هستید، بدون آن‌که به فلش کردن رام با گوشی نیازی داشته باشید.

7. بوت کردن در حالت Safe Mode

راه‌حل بعدی که پیشنهاد می‌شود استفاده از Safe Mode است. زمانی که گوشی در این حالت بوت می‌شود، بیشتر برنامه‌های جانبی که نصب شده‌اند اجرا نمی‌شوند و اگر یکی از برنامه‌ها باعث بروز مشکل شده باشند، به راحتی قادر به شناسایی آن‌ها هستید. پس از آزمایش فوق، باید برنامه‌هایی که نصب کرده‌اید را تک به تک حذف کنید تا بتوانید مشکل را شناسایی کنید. برای بوت کردن گوشی در حالت Safe Mode ابتدا گوشی را خاموش کنید. پس از این‌کار کلید پاور و دکمه کاهنده صدا را پایین نگه دارید تا دستگاه روشن شود. زمانی که لوگوی سامسونگ را روی صفحه مشاهده کردید، دست‌تان را از روی کلید پاور بردارید تا گوشی خاموش نشود، اما کلید کاهنده صدا را تا زمانی که صفحه خانه را مشاهده نکرده‌اید پایین نگه دارید. زمانی که گوشی به‌طور کامل در این حالت اجرا شد، گزینه Safe Mode را مشاهده می‌کنید.

برای خروج از حالت فوق باید گوشی را خاموش و روشن کنید.

8. ریست کردن تمامی تنظیمات

راه‌حل بعدی برای حل مشکل لرزش گوشی این است که تمامی تنظیمات را به حالت اولیه باز گردانید. برای این‌کار منوی تنظیمات را باز کنید و بخش General Management و سپس Reset و Reset all Settings را انتخاب کنید.

9. آزمایش سلامت کارکرد درست موتور لرزشی

اگر تمامی راه‌حل‌های فوق را آزمایش کردید و مشکل حل نشد ممکن است موتور لرزشی گوشی خراب شده باشد. برای آزمایش سلامت موتور لرزشی باید شماره خاصی را شماره‌گیری کنید. برنامه تماس تلفنی را باز کنید و یکی از شماره‌های زیر را وارد کنید. دقت کنید که نیازی به لمس دکمه‌ تماس تلفنی نیست، زیرا این شماره‌ها کدهای خاص هستند که به‌طور خودکار اجرا می‌شوند:

*#7353#

*#0*#

در این حالت صفحه‌ سفیدی با چند گزینه ظاهر می‌شود. گزینه Vibration را لمس کنید.

10. آزمایش سخت‌افزار گوشی با برنامه Samsung Members

آخرین گزینه در این زمینه به‌کارگیری برنامه Samsung Members است. برای دریافت برنامه فوق از گوگل پلی به آدرس https://play.google.com/store/apps/details?id=com.samsung.android.voc  مراجعه کنید. پس از دریافت و نصب برنامه، گزینه Get Help را برای دریافت راهنمای کار و سپس گزینه Interactive checks را لمس کنید. در صفحه باز شده گزینه Vibration را لمس کنید تا آزمایش موتور لرزشی آغاز شود.

اگر موتور لرزشی گوشی خراب شده باشد باید به مراکز خدمات تخصصی مراجعه کنید و آن‌را تعویض کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر amir
amir

خدا پدرتو بیامرزه. من از آموزش های شما برای خفه کردن ویبره دریافت اس ام اس استفاده کردم و جواب داد . دمت گرم.