گامی موثر در زمینه کاهش گازهای گلخانه‌ای
از سال ۲۰۱۸ تمامی قطارهای هلندی با انرژی باد حرکت می‌کنند
کشورهایی همچون استرالیا، آلمان، اسکاتلند و ... در زمینه به‌کارگیری انرژی‌های پاک از شهرت بالایی برخوردار هستند. این کشورها به منظور کاهش آلودگی و حفظ محیط زیست تصمیم گرفته‌اند به سراغ انرژی‌های پاک رفته و تا حد امکان وابستگی خود به انرژی‌های فسیلی را کم کنند. در همین ارتباط دولت هلند در نظر دارد از سال آینده میلادی به منظور تامین انرژی مورد نیاز تمامی قطارهای این کشور از انرژی‌های پاک استفاده کند.

1606683296_1_0.gif

با آغاز سال 2018 میلادی تمامی قطارهایی که در ناوگان حمل ‌و نقل این کشور در تردد خواهند بود، از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده خواهند کرد. این‌گونه به نظر می‌رسد که مقامات دولتی این کشور کاملا مصمم هستند بر اساس جدول زمانی از پیش تعیین شده این برنامه را به مرحله اجرا در آورند. در نتیجه در کمتر از هفت ماه دیگر و با آغاز ژانویه 2018 تمامی قطارهایی که در ناوگان حمل و نقل عمومی این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، از انرژی بادی به منظور تامین انرژی خود استفاده خواهند کرد. پیشینه کشور هلند در زمینه به‌کارگیری انرژی‌های بادی درخشان است. کشوری که بسیاری با نام کشور آسیاب‌های بادی آن‌را می‌شناسند، یکی از پیشگامانی است که در زمینه توسعه انرژی‌های بادی نقش مهمی را در جهان بازی کرده است. آن‌چنان که خبرگزاری DutchNews.nl گفته است، در حال حاضر در مجموع 2200 توربین بادی در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آمار رسمی منتشر شده در خصوص آسیاب‌های بادی مورد استفاده در این کشور نشان می‌دهد که این آسیاب‌ها انرژی کافی به منظور تامین برق 2.4 میلیون خانه را بدون هیچ‌گونه مشکلی تامین می‌کنند. همچنین قطارهای این کشور سالانه 1.2 میلیارد کیلو وات ساعت برق را مصرف می‌کنند که این رقم معادل کل مصرف برقی است که تمامی خانه‌های بزرگ آمستردام، پایتخت این کشور آن‌را مصرف می‌کنند. مقامات دولتی این کشور با مشارکت شرکت Eneco که در زمینه عرضه انرژی‌های پایدار در هلند به فعالیت اشتغال دارد، در نظر دارند این طرح را اجرایی کنند. میشل کرهوف، مدیر فروش این شرکت در این ارتباط گفته است: «موضوعی که باعث شده است این برنامه و قرارداد منعقد شده در نوع خود منحصر به فرد شود این است که این رویکرد به میزان قابل توجهی مانع از انتشار گاز CO2 (گاز گلخانه‌ای) خواهد شد. بدون شک این رویکرد به سان الگویی برای بخش‌های دیگر خواهد بود.»

 آمارها نشان می‌دهند که انرژی بادی به یکی از محبوب‌ترین انرژی‌های مورد استفاده در این کشور تبدیل شده است. این محبوبت اکنون رویکردی جهان شمول پیدا کرده و کشورهای دیگر نیز ترغیب شده‌اند تا از انرژی‌های پاک به منظور تامین نیازهای خود استفاده کنند. اسکاتند نیز در آگوست سال گذشته میلادی اعلام کرد مزارع  بادی این کشور این توانایی را دارند تا 106 درصد از کل نیاز انرژی این کشور را تامین کنند.

این کشور در نظر دارد تا سه سال دیگر میزان انتشار گاز کربن را به صفر برساند. جالب آن‌که اسکاتلند در نظر دارد در زمینه به‌کارگیری انرژی حاصل از جزر و مد نیز سرمایه‌گذاری‌های کلانی را انجام دهد. ایالات متحده نیز در زمینه تولید برق از انرژی بادی گام‌هایی را برداشته است. بنابر گزارش منتشر شده از سوی انجمن انرژی‌‌ باد ایالات متحده موسوم به AWEA، در حال حاضر بیش از 48.800 هزار توربین بادی فعال در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. توربین‌هایی که بر اساس برآورد سال 2015 موفق شده‌اند، در مجموع 73992 مگاوات برق تولید کنند. این‌گونه به نظر می‌رسد که ما در آستانه تحولی عظیم در زمینه به‌کارگیری انرژی‌های پاک هستیم. پژوهش‌های انجام گرفته در این خصوص نشان می‌دهند کشورهای بزرگ همچون ایالات متحده در نظر دارند تا سال 2050 به طور کامل از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟