استفاده همیشگی از منابع تجدیدپذیر
ذخیره‌سازی پردازش بجای ذخیره‌سازی برق، باتری‌های اطلاعاتی
استفاده روزانه ما از دستگاه‌هایی مثل تلفن همراه، بار محاسباتی زیادی به مراکز داده تحمیل می‌کند و به‌دلیل این محاسبات، برق زیادی مصرف می‌شود. اگرچه می‌توان با استفاده از منابع تجدیدپذیر، بخشی از این برق مصرفی را تأمین کرد، اما در بازه‌هایی از زمان مثلاً در شب، که امکان استفاده از منبعی مثل خورشید وجود ندارد، استفاده از راه‌کار انرژی‌های تجدیدپذیر محدود به استفاده از باتری‌ها می‌شود. محققان با معرفی ایده باتری‌های اطلاعاتی، راهکاری برای این چالش پیشنهاد کرد‌ه‌اند که در «دنیای موبایل» این شماره نگاهی به این ایده خواهیم انداخت. علاوه بر این، به یک روش جدید برای پیش‌بینی نواحی پرخطر کرونایی هم اشاره‌ای خواهیم کرد.

1606683296_1_0.gif

یکی از چالش‌ها در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر این است که منابعی مثل خورشید یا باد همیشه در دسترس نیستند. در نتیجه برخلاف منابع فسیلی، تولید برق بر پایه منابع تجدیدپذیر همیشگی نیست و در ساعاتی از شبانه‌روز این تولید دچار وقفه می‌شود. یکی از راه‌های برطرف کردن چنین چالش‌هایی استفاده از باتری برای ذخیره‌سازی برق تولید شده است. هرچند فناوری تولید باتری در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است، با این حال هنوز این امکان وجود ندارد که انرژی را در مقیاس بالا در باتری‌ها ذخیره کنیم.

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برای رفع این مشکل راهکاری موسوم به «باتری‌های اطلاعاتی» پیشنهاد کرده‌اند. ایده این است که با پیش‌بینی بار کاری مراکز داده، داده‌ها را در بازه‌هایی که از نظر تولید برق محدودیتی نداریم، پردازش کنیم و نتایج حاصل از این پردازش‌ها برای استفاده‌‌های بعدی ذخیره شود. از آن‌جایی‌که ذخیره‌سازی داده به‌طور قابل‌توجهی ساده‌‌تر از ذخیره‌سازی برق است، این روشی بهینه برای استفاده بهتر از منابع تجدیدپذیر خواهد بود. 

به‌عنوان مثال، به‌جای این‌که انرژی تولید شده از یک صفحه خورشیدی را در باتری ذخیره کنیم تا یک مرکز داده بتواند در شب از آن استفاده کند، می‌توانیم با پیش‌بینی کردن محاسباتی که آن مرکز داده نیاز دارد، این پردازش‌ها را در زمانی انجام دهیم که برق تولید می‌شود. در این صورت مرکز داده می‌تواند این داده‌ها را برای استفاده در آینده ذخیره کند. نکته کلیدی این است که در عمل بخش زیادی از بارکاری محاسباتی، قابل پیش‌بینی است. می‌توان این بارکاری محاسباتی را به یک جورچین تشبیه کرد، به‌طوری‌که هر تکه از جورچین یک بخش از محاسبات است. 

شکل۱ - محققان برای استفاده همیشگی از منابع تجدیدپذیر، ایده باتری‌های اطلاعاتی را مطرح کرده‌اند.
 

به‌طور مثال، می‌توان بخش عمده‌ای از محاسبات را بدون نیاز به انجام پردازش در یک مرکز داده پیش‌بینی کرد. علاوه بر این، می‌توان بخش قابل‌توجهی از  نتایج حاصل از محاسبات انجام شده را در کاربردهای مختلف استفاده کرد و در این صورت، با حذف کارهای تکراری در مصرف برق، صرفه‌جویی بیشتری انجام داد و نیازی نیست هر بار محاسبات را از سر بگیریم.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟