ضربان‌سازی که با ضربان قلب کار می‌کند
شاید باورش دشوار باشد، اما همه ما معادن با ارزشی در جیب، کیف، روی میز کار، اتاق‌مان یا حتی درون سینه‌مان داریم. گوشی‌های همراه و حتی بلندگوهای هوشمند نمونه‌هایی از این معادن ارزشمند هستند. تلفن همراه ما ده‌ها برابر بیش از یک سنگ معدن مرغوب حاوی طلا و عناصر معدنی با ارزش است. یک بلندگوی هوشمند بیش از آنچه به نظر می‌رسد، داده ارزشمند برای اربابان خود تولید می‌کند. البته این اربابان فقط صاحبان بلندگوها نیستند، بلکه شرکت‌های سازنده این دستگاه‌ها هم از این داده‌های با ارزش استفاده‌های زیادی می‌کنند. بسیاری از ابزارهای الکترونیک ما برای کار کردن، به باتری نیاز دارند. حالا وقت آن رسیده که از منبع انرژی درون بدن خود استفاده کنیم. شاید روزی فرا برسد که قلب ما برای به کار انداختن همه دستگاه‌هایی که به همراه داریم، کافی باشد.

1606683296_1_0.gif

ضربان‌سازهایی که درون بدن کار گذاشته می‌شوند با تنظیم آهنگ قلب، جان بسیاری از بیماران را نجات داده‌اند. ولی آن‌ها یک نقص بسیار جدی دارند. باتری‌های این دستگاه‌های نجات‌بخش فقط ۵ تا ۱۲ سال عمر می‌کنند و باید بعد از این مدت، با عمل جراحی تعویض شوند و امروز محققان موفق شده‌اند، این مشکل را با طراحی ضربان‌سازی که انرژی خود را از ضربان‌های قلب دریافت می‌کند، حل کنند. این دستگاه در آزمایشی روی خوک‌ها با موفقیت آزموده شده است.

مطلب پیشنهادی

هوش مصنوعی حملات قلبی را بهتر از پزشکان پیش‌بینی می‌کند

باتری و مدارهای ضربان‌سازهای معمول سیگنال‌های الکتریکی تولید می‌کنند که از طریق الکترودهایی به قلب ارسال می‌شوند. تعویض باتری با عمل جراحی عوارضی نظیر عفونت یا خون‌ریزی را به‌دنبال دارد، به همین دلیل، محققان به‌دنبال یافتن راهی بوده‌اند تا به‌جای باتری از انرژی ضربان‌های قلب به‌عنوان منبع به‌کار انداختن ضربان‌سازها استفاده کنند. البته این تلاش‌ها موفقیت چندانی نداشت. اما محققان در روش جدید یک قاب پلاستیکی کوچک و انعطاف‌پذیر طراحی کردند. اتصال آن به لایه‌های پیزوالکتریک این امکان را فراهم می‌کند که با خم شدن، انرژی تولید شود. آن‌ها با کارگذاشتن این ساختار در بدن خوک‌ها دریافتند که تغییر شکل این قاب‌ بر اثر ضربان قلب خوک، انرژی کافی را برای به کار انداختن ضربان‌ساز فراهم می‌کند. محققان این دستاورد را گامی به‌سوی ساخت ضربان‌سازهایی می‌دانند که بی‌نیاز از باتری کار خواهند کرد. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟