روتری که ما را نمی‌پزد
چرا وای‌فای از یک فرکانس یکسان با مایکروویو استفاده می‌کند؟
آیا وقتی اجاق مایکروویو خود را روشن می‌کنید امواج وای‌فای دستگاههای نزدیک به آن قطع می‌شود؟ این به دلیل آن است که وای‌فای و مایکروویو در یک فرکانس یکسان کار می‌کنند و همین می‌تواند باعث ایجاد تداخل بین آنها شود. اما چرا؟ و اگر چنین است چرا وای‌فای شما را نمی‌پزد؟

در سال 1947 اتحادیه بین المللی مخابرات باندهای ISM که سر نام کلمات Industrial, Scientific و Medical است را وضع کرد. هدف از انجام این کار مشخص کردن دستگاه‌هایی بود که اجازه داشتند در باندهای مشخصی از فرکانس رادیویی کار کنند و به این شكل دیگر با سایر خدمات ارتباطی رادیویی تداخل پیدا نمی‌کردند.

این اتحادیه باند 2.4 گیگاهرتز را به عنوان یک طیف بدون مجوز به ویژه برای اجاق‌های مایکروویو تعیین کرد. این باند از سه ویژگی برخوردار است: یکی این که برای انتشار به انرژی برق زیادی احتیاج ندارد، دوم این که به سادگی می‌توان آن را محدود نگه داشت و در نهایت با مصرف میزان نسبتا کمی‌ انرژی می‌توان با آن غذا را گرم کرد.

همان‌طور که از نام ISM پیدا است، هدف اصلی آن استفاده در دستگاه‌هایی بود که برای برقراری ارتباط در نظر گرفته نشده بودند. در سال‌های بعد این طیف بدون مجوز برای مصارف دیگری غیر از هدف اصلی خود مثل تلفن‌های بی‌سیم، واکی تاکی و اخیرا وای‌فای مورد استفاده قرار گرفت. باند 2.4 گیگاهرتز برای هزینه اجرایی پایین، نیاز به مصرف برق کم و توانایی کنترل مسافت ایده‌ال بود.

امواج مایکروویو قابل کنترل نبوده و به بیرون نشت پیدا می‌کند

هر چیزی که در باندهای ISM کار می‌کند قرار بوده به گونه‌ای طراحی شود تا از تداخل امواج جلوگیری کند و دستگاه‌های وای‌فای از الگوريتم‌های مشخصی برای این منظور استفاده می‌کنند. اما یک اجاق مایکروویو به اندازه‌ای قدرتمند است که بتواند روی امواج وای‌فای نزدیک خود تاثیر بگذارد.

اجاق‌های مایکروویو محافظت شده ساخته می‌شوند تا از این اتفاق جلوگیری شود، اما منافض موجود در شیشه و درب آنها باعث می‌شود تا این امواج به بیرون نشت پیدا کنند. با وجودی که دستگاه‌های وای‌فای و مایکروویو از یک فرکانس شبیه به هم استفاده می‌کنند که باعث می‌شود روی یک دیگر تداخل ایجاد کنند، اما به دلیل لایه محافظتی روی اجاق‌های مایکروویو، امواج وای‌فای نمی‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای روی آن داشته باشد.

امواج وای‌فای نمی‌تواند شما را بپزد

با وجودی که دستگاه‌های وای‌فای و مایکروویو از یک فرکانس شبیه به هم استفاده می‌کنند اما این دو تفاوت‌های زیادی باهم دارند. یک روتر وای‌فای امواج خود را به تمام جهات منتشر می‌کند و این امواج تا حد ممکن حول یک محور دورانی به تمام نقاط پخش می‌شوند. اما اجاق مایکروویو شما امواج خود را به یک جهت مستقیم و تقریبا به مرکز اجاق ارسال می‌کند. این امواج تا برخورد به دیواره ادامه پیدا می‌کنند و در جهت مخالفی دوباره منعکس می‌شوند. به دلیل ماهیت امواج رادیویی این یک سیستم کامل و بی نقص محسوب نمي‌شود و هر اجاق مایکروویوی از نواحی داغ و سرد تشکیل می‌شود. به همین دلیل است که این اجاق‌ها از صفحات گردان استفاده می‌کنند.

همچنین مایکروویو برق بیشتری از یک روتر وای‌فای مصرف می‌کند که معمولا چیزی در حدود 1000 وات است. در حالی که یک روتر وای‌فای نزدیک 100 میلی وات (یا 0.1 وات) انرژی مصرف می‌کند. شما باید قدرت خروجی این روتر وای‌فای را 10000 بار بیشتر کرده و مسیر انتشار آن را کنترل کنید تا این شانس را داشته باشید تا بتوانید چیزی را با آن بپزید.

شما به یک اجاق مایکروویو جدید نیاز ندارید

اگر با مشکل تداخل امواج مواجه هستید لازم نیست مایکروویو خود را عوض کنید. در اغلب موارد این نشتی امواج کم و بی خطر است. وای‌فای خیلی حساس‌تر است و کمتر مشکل ایجاد می‌کند. بنابراین به جای تعویض مایکروویو می‌توانید آن را جابجا کنید. یک راه جایگزین دیگر این است که یک روتر جدید که در باند 5 گیگاهرتز کار می‌کند بخرید. با این کار نه تنها از تداخل امواج با مایکروویو جلوگیری می‌کنید، بلکه از تداخل امواج با وای‌فای همسایگان نیز مصون خواهید بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟