Complexion Reduction فراتر از طراحی تخت
کاهش پیچیدگیِِ؛ رویکردی تازه در طراحی اپلیکیشن‌های موبایل
کاهش پیچیدگی (Complexion Reduction) یک نوآوری در حوزه طراحی است. این نوع از طراحی شبیه طراحی تخت نبوده و چیزی فراتر از آن است. این گام بعدی در طراحی مینیمال است که برای اپلیکیشن‎های موبایل در نظر گرفته شده است. روند تازه طراحی Complexion Reduction به میزان قابل ملاحظه‌ای الگوهای طراحی را تغییر داده و ظاهر اپلیکیشن‎ها را جذابتر کرده است.

برخی از مشخصات طراحی کاهش پیچیدگی (Complexion Reduction) به این شرح است:

  • استخراج رنگ
  • عناوین بزرگتر و جسورانه‎تر
  • سادگی در آیکون‎ها

با توجه به ویژگی‎های فوق تغییرات مشخصی در رابط کاربری این اپلیکیشن‎ها صورت گرفته است و باعث شده تا برخی از اپلیکیشن‎ها کاملا شبیه به یک دیگر باشند. شباهت در اپلیکیشن‎ها نشان می‌دهد که این اپلیکیشن‎ها متعلق به یک نام تجاری مشابه هستند. برای روشن شدن بیشتر موضوع توجه شما را به یک مثال جلب می‌کنیم.

چندی وقت پیش اینستاگرام با انجام یکسری تغییرات مشخص در رابط کاربری خود Complexion reduction را آزمایش کرد. تغییرات انجام گرفته توسط اینستاگرام بر اساس حذف بخش زیادی از نواحی آبی و خاکستری و باقی نگه داشتن رنگ پایه سفید بود. آیکون‎های پیمایش پایین صفحه از قبل نیز چندان با اپلیکیشن سازگار نبودند و بر همین اساس ساده سازی در آیکون‎های ناوبری پایین صفحه صورت گرفت.

حتی عناوین سر صفحه نیز تیره‎تر و مشخص‎تر شدند. عملکرد نرم افزار روان‎تر و محتوای نمایش داده شد بسیار واضح‎تر و قابل رویت‎تر شد. این طراحی جدید در رابط کاربری کار با اپلیکیشن را ساده‎تر و خوشايندتر می‌کند.

اکنون این نوع از تغییرات در اپلیکیشن‎ها باعث شده است تا اکثریت قریب به اتفاق اپلیکیشن‎ها کاملا شبیه به یک دیگر شوند. اما ثابت شده است که این تغییرات در رابط کاربری نتیجه مثبتی به همراه دارد. به غیر از نحوه ارائه و ظاهر اپلیکیشن‎ها عملکرد آنها نیز بهبود پیدا کرده است و در انتها این قابلیت است که اهمیت دارد نه ظاهر اپلیکیشن‎ها.

در حال حاضر مسئولیت طراحان UX و UI کاهش پیدا کرده است و دیگر فشار زیادی روی آنها نیست. اصلی‎ترین دغدغه آنها در زمان طراحی یک اپلیکیشن تمرکز روی ساخت و ارائه بهترین محصول به کاربر نهایی است و حالا دیگر آنها وقت خود را صرف حذف، اضافه و تغییر رنگ‎ها نمی‌کنند.

برای اطمینان از طراحی یک اپلیکیشن جذاب این موارد را مد نظر داشته باشید:

  • تا حد ممکن آن را متعادل و غیر افراطی نگه دارید. ساختار پایه را با تنها یک رنگ باقی نگه دارید. اضافه کردن بیش از اندازه رنگ خروجی جذابی به همراه نخواهد داشت. شما می‌توانید به محتوا رنگ اضافه کنید که باعث می‌شود این محتوا در ساختار پایه خواناتر و دلپذيرتر به نظر برسد.
  • روی آیکون‎ها کار کنید. اطمینان حاصل کنید که از آیکون‎های عمومی‌ استفاده می‎کنید و به هیچ وجه آنها را رنگارنگ انتخاب نکنید. آیکون‎ها باید ساده، به راحتی قابل تشخیص، باریک و فضای کمی‌ را اشغال کنند. در اپلیکیشن‎های فارسی زبان آیکون‎ها باید از راست به چپ و بر اساس اولويت چیده شوند.
  • روشنایی آیکون اپلیکیشن خود را بیشتر کنید. آیکون مربوط به اپلیکیشن باید واضح روشن و با رنگ پر شده باشد. این باعث می‌شود تا نام تجاری شما واضح‎تر و در مرکز توجه قرار گیرد.
  • بهینه سازی سرتیترها. سرتیترها باید نسبتا بزرگتر‎، ضخیم‎تر و تیره‎تر باشند. این باعث می‌شود محتوای شما قابل رویت باشد.
  • فضای سفید را بیشتر کنید. اضافه کردن فضای خالی یا سفید در اپلیکیشن باعث بهبود کیفیت ظاهری و جلوه بیشتر از نگاه کاربر می‌شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟