19/05/1400 - 13:50
چگونه پیامک‌های پاک شده اندروید را بازیابی کنیم؟
حذف اشتباهی پیامک از اندروید، اتفاقی است که هر یک از ما حداقل یکبار آن‌را تجربه کرده‌ایم و نمی‌دانستیم که چگونه پیامک حذف شده را بازیابی کنیم و تصور می‌کردیم پیامک برای همیشه پاک شده است. در حالی که این‌گونه نیست و این امکان وجود دارد تا به بازیابی پیامک حذف شده بپردازیم. البته به شرطی که بدانیم چگونه باید این‌کار را انجام دهیم. در این مقاله با چگونگی بازیابی پیامک‌های حذف شده در سیستم‌عامل اندروید آشنا می‌شویم و بررسی خواهیم کرد که از طریق نصب چه برنامه‌ای امکان بازگرداندن پیامک‌های حذف شده وجود دارد.

1606683296_1_0.gif

در بیشتر برنامه‌های پیام‌رسان، هنگامی که پیامی را حذف می‌کنید دیگر راهی برای بازگرداندن پیام وجود ندارد، مگر آن‌که قبل از حذف نسخه پشتیبانی از آن‌را در یک فایل متنی ذخیره کرده باشیم یا نسخه پشتیبانی از تمامی چت‌ها آماده کرده باشیم تا امکان بازگرداندن پیام‌ها فراهم شود. به‌طور پیش‌فرض اندروید، همانند سیستم‌عامل ویندوز، لینوکس و مک‌اواس بخشی برای بازیابی پیام‌های حذف شده ندارد تا بتوان به راحتی به بازیابی پیام‌ها حذف شده پرداخت، برای همین در بیشتر أوقات بازگرداندن پیامک‌ها غیر ممکن می‌شود.

تمهیدات لازم برای پس از حذف SMS در گوشی‌های اندرویدی

در اندروید هنگامی که SMS دریافت شده را حذف می‌کنید، این فرآیند به سرعت انجام نمی‌شود و تا مدت زمان نسبتا محدودی نشانه‌هایی از SMS حذف شده در حافظه گوشی باقی می‌ماند. به بیان دقیق‌تر، گوشی متن پیامک را در قالب یک فایل ذخیره‌سازی می‌کند و هنگامی که پیامک حذف شد، این فایل به‌طور کامل حذف نمی‌شد، بلکه در قالب یک فایل مخفی آن‌را روی گوشی ذخیره‌سازی می‌کند. البته این‌کار به شکل موقت انجام می‌شود و امکان رونویسی فایل وجود دارد. به بیان دقیق‌تر، با دریافت پیامک بعدی فایل مخفی ممکن است رونویسی شود و دیگر هیچ‌گاه امکان بازیابی آن وجود نداشته باشد.

این امکان وجود دارد تا پیامک‌های حذف شده را بازیابی کرد؟

همان‌گونه که مشاهده کردید، یک راه‌کار دقیق وجود ندارد تا بتوانید پیامک‌های حذف شده را بازیابی کنید، با این‌حال هنوز هم این شانس را دارید تا پیامک‌های حذف شده را بازیابی کنید. به بیان دقیق‌تر، اگر در بازه زمانی که پیامک را حذف کرده‌اید، برنامه‌ها یا فایل‌هایی به حافظه افزوده شده باشند یا پیامک جدیدی دریافت کرده‌اید به احتمال زیاد پیامک حذف شده را برای همیشه از دست داده‌اید. به همین دلیل در زمان پاک کردن یک پیامک اولین کاری که باید انجام دهید این است که دسترسی به اینترنت را قطع کنید تا برنامه‌های روی گوشی اقدام به رونویسی حافظه نکنند. دقت کنید در این حالت نه تنها نباید به اینترنت متصل شوید، بلکه نباید از برنامه دوربین گوشی برای عکس‌برداری یا ضبط فیلم استفاده کنید یا به هر نوع شبکه‌ای (اینترنت یا وای‌فای) متصل شوید. باز کردن برنامه‌هایی مثل Google Docs نیز ممکن است فایل مخفی را رونویسی کنند. تنها کاری که در این زمینه باید انجام دهید اجرای برنامه‌هایی است که برای بازیابی SMSها در اختیارتان قرار دارند.

برنامه‌هایی برای مدیریت اس‌ام‌اس در اندروید

برای آن‌که شانس بازیابی SMSهای پاک شده را افزایش دهید باید برنامه‌های مدیریت و ارسال SMS روی گوشی اندرویدی را نصب کنید. از مهم‌ترین ابزارها در این زمینه به موارد زیر باید اشاره کرد:

بازگردانی پیامک‌ها با برنامه DiskDigger: این برنامه نیازی به روت دستگاه ندارد. عملکرد این برنامه در حد قابل قبولی قرار دارد و قادر است پیامک‌های حذف شده را بازیابی کند.

بازیابی SMS با برنامه Data Recovery Suite: برنامه‌ای است که در زمینه بازیابی SMSها عملکرد خوبی دارد. این برنامه در حالت رایگان قادر به بازیابی 1 گیگابایت از اطلاعات دستگاه کاربران است که جوابگوی نیازهای بیشتر کاربران است. ابزار فوق اجازه می‌دهد پیامک‌های حذف شده روی گوشی را با ضریب بالایی بازیابی کنید.

نحوه بازگرداندن پیامک‌ها در گوشی‌های روت نشده

در اولین گام باید برنامه بازیابی پیامک مثل 7Data Recovery Suite را روی کامپیوتر نصب کرده و اجرا کنید( البته این امکان نیز وجود دارد که از برنامه‌های دیگری برای این منظور استفاده کنید). در ادامه به بخش Settings گوشی اندرویدی بروید و گزینه Developer Options را انتخاب کنید. در ادامه گزینه USB Debugging را فعال کنید.

اگر به منوی فوق رفتید، اما گزینه Developer Options را مشاهده نکردید، مراحل زیر را دنبال کنید.

ابتدا به بخش About Phone گوشی بروید، چند مرتبه گزینه Build Number را بزنید تا پیغام You are a Developer را مشاهده کنید.

در ادامه به بخش تنظیمات بروید و گزینه Developer Options را انتخاب کنید.

پس از فعال کردن USB Debugging از طریق کابل USB گوشی را به کامپیوتر متصل کنید.

در این مرحله ابزار بازیابی قادر به شناسایی گوشی است. در ابزار فوق روی گزینه Android Recovery کلیک کنید.

 اکنون باید به دنبال گزینه‌ای که برای بازیابی پیامک در دسترس قرار دارد باشید. پس از انتخاب گزینه مذکور، حافظه گوشی را اسکن کنید. با انتخاب گزینه Scan  عملیات اسکن و بررسی حافظه برای شناسایی اطلاعات حذف شده آغاز می‌شود. هنگامی که فرآیند فوق به پایان رسید، برنامه محتوایی که شناسایی کرده و امکان بازیابی آن‌ها وجود دارد را نشان می‌دهد. با لمس گزینه Recover یا Restore اطلاعات گوشی بازیابی می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم پس از بازیابی از ابزارهایی مثل SMS Backup & Restore برای تهیه نسخه پشتیبانی از پیامک‌ها استفاده کنید.

بازیابی فایل‌های حذف شده از گوشی اندرویدی

برای بازیابی فایل‌های حذف شده از روی گوشی‌های اندرویدی ابزارهایی مثل Wonder Share  یا Android Data Recovery وجود دارند. ابتدا مراحلی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد را دنبال کنید و در ادامه ابزارهای فوق را روی کامپیوتر نصب کنید. هنگامی که ابزاری مثل Android Data Recovery را نصب کردید، در مرحله بعد آن‌را اجرا کنید. تصویری همانند شکل زیر مشاهده می‌کنید.

در پنل سمت چپ تصویر اطلاعاتی در ارتباط با گوشی نشان داده می‌شود.

در بخش Quick Recovery امکان بازیابی اختصاصی فایل‌ها وجود دارد.

در بخش Deep Recovery قادر به بازیابی فایل‌هایی هستند که برای مدت زمان طولانی است حذف شده‌اند.

اگر پیغامی همانند شکل زیر را مشاهده کردید به معنای آن است که اتصال به درستی انجام شده است.

هنگامی که فرآیند بازیابی را آغاز کنید وضعیت اسکن را همانند شکل زیر مشاهده می‌کنید.

هر زمان که دیگر تمایلی به اسکن نداشتید کافی است گزینه Stop را کلیک کنید.

در پنل سمت چپ فایل‌های مختلفی که امکان بازیابی آن‌ها وجود دارد را مشاهده می‌کنید.

برای بازیابی فایل‌ها کافی است گزینه موردنظر را انتخاب کنید و دکمه Scan را کلیک کنید.

بازیابی پیامک‌های حذف شد

یکی دیگر از ابزارهای قدرتمندی که برای بازیابی پیامک‌های حذف شده در دسترس قرار دارد DR.‎ FONE’S ANDROID DATA RECOVERY است. نحوه استفاده از ابزار فوق شباهت زیادی به دو مورد قبل دارد. 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟