فولدر System Volume Information چیست و چه کاری در ویندوز انجام می‎دهد؟
فولدر System Volume Information یک فولدر سیستمی‎ مخفی است که اطلاعات و نقاط بازگشت تولید شده توسط ابزار Windows System Restore را در خود ذخيره می‎کند. در واقع این فولدر موارد ضروری دیگری مثل ایندکس محتوای پایگاه داده سرویسها را نیز ذخیره می‎کند که برای جستجوی سریعتر فایل مورد استفاده قرار می‎گیرد.

1606683296_1_0.gif

اما فولدر System Volume Information چه کاری در ویندوز انجام می‎دهد؟

اگر نگاه مختصری به درايو نصب ویندوز خود بیاندازید، فولدرهای سیستمی‎ زیادی را پیدا خواهید کرد. اول از همه باید بدانید که منظور ما فولدرهای متداولی که برای ذخیره فایل‌ها، برنامه‌ها، عکس‌ها و ویدیوهای خود از آنها استفاده می‎کنیم نیست. ما از فولدرهایی صحبت می‎کنیم که در درایو نصب ویندوز و مختص کارهای سیستم ایجاد شده‌اند.

در حالت عادی درایو نصب ویندوز شامل یکسری فایل‌های مهم و ضروری است که برای تسریع در عملکرد سیستم عامل ویندوز به کار می‎روند. فولدر System Volume Information نیز یکی از همین فولدرهای سیستمی‎ مخفی است که در حالت عادی قابل مشاهده نیست و برای نمایش آن کاربر باید گزینه Show hidden and protected files را در بخش folder فعال کند.

این فولدر اطلاعات و نقاط بازگشت تولید شده توسط ابزار Windows System Restore را ذخيره می‎کند. در واقع این فولدر موارد ضروری دیگری مثل ایندکس محتوای پایگاه داده سرویس‌ها را نیز ذخیره می‎کند که برای جستجوی سریع‌تر فایل مورد استفاده قرار می‎گیرد. دلیل این که فولدر System Volume Information مخفی است این است که در ویندوز از آن برای کاربردهای سطح سیستم استفاده می‎شود و برای جلوگیری از دستکاری تصادفی آن توسط کاربران آماتور نمایش آن در حالت عادی غیرفعال شده است. حتی اگر کاربران قصد باز کردن آن را داشته باشند با پیغام خطای Access is denied مواجه می‎شوند.

این خطا نشان دهنده آن است که کاربران نباید در شرایط عادی محتوای آن را دستکاری کنند. نکته جالب توجه دیگر این است که در درایوهای فرمت شده با سیستم NTFS شما نمی‎توانید این فولدر را پاک کنید. اما در درایوهایی با فرمت FAT32 یا exFAT امکان حذف این فولدر توسط کاربر وجود دارد، اما این فولدر در آینده دوباره باز خواهد گشت.

از آنجا که فولدر System Volume Information برای ذخیره اطلاعات و نقاط بازگشت تولید شده توسط ابزار Windows System Restore مورد استفاده قرار می‎گیرد معمولا حجم داده‌های اشغال شده توسط آن بسیار زیاد است (فضای زیادی اشغال می‎کند) و بهترین گزینه برای کم کردن حجم این فولدر غیرقابل کردن گزینه System Restore است. برای انجام این کار می‎توانید به گزينه System and Security در Control Option مراجعه کنید.

در اینجا شما باید گزینه System و بعد از آن گزینه System protection را انتخاب کنید. سپس بررسی کنید که آیا گزینه System Restore فعال یا غیرفعال است. در همان صفحه شما می‎توانید مقدار فضای دیسک اختصاص داده شده برای ذخیره نقاط بازیابی سیستم در فولدر System Volume Information را نیز تعیین کنید.

آیا می‎توان فولدر System Volume Information را حذف کرد؟

همان‌گونه که در بالا اشاره کردیم، شما نمی‎توانید این فولدر را در درايوهایی با فرمت NTFS حذف کنید اما در درایوهایی با فرمت FAT32 یا exFAT امکان حذف این فولدر توسط کاربر وجود دارد، هر چند در آینده این فولدر دوباره باز خواهد گشت. اما بهترین گزینه این است که این فولدر را به حال خود رها کنید. اگر این فولدر فضای زیادی را روی هارد دیسک شما اشغال كرده است می‎توانید با تنظیمات موجود در بخش system restor آن را کمتر کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟