بازار داغ سرویس‌های ابری
27/05/1397 - 11:55
زیرساخت رایانش ابری آژر چیست و چه سرویس هایی ارائه می‌کند؟
مایکروسافت آژر نام شناخته شده‌ای است که به سرویس‌های رایانش ابری مایکروسافت اشاره دارد. این زیرساخت طیف بسیار گسترده‌ای از سرویس‌ها را در خود جای داده است. سرویسی‌هایی که عمدتا ویندوزمحور هستند و برای توسعه و استقرار برنامه‌های ویندوزی در فضای ابری در اختیار توسعه‌دهندگان و کاربران قرار دارند. این زیرساخت از هر دو مدل PaaS و IaaS همراه با پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از زبان‌های برنامه‌نویسی، ابزارها و چهارچوب‌ها که شامل ابزارهای مایکروسافتی و غیرمایکروسافتی هستند مجموعه‌ای غنی از قابلیت‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

مایکروسافت آژر چه سرویس‌هایی ارائه می‌کند؟

مایکروسافت آژر طیف گسترده‌ای از سرویس‌ها را ارائه می‌کند که در این مطلب با چند سرویس مهم و کاربردی آن آشنا می‌شویم.

Azure Portal

سرویس‌های آژر به گونه‌ای طراحی شده و سازمان‌دهی شده‌اند که از طریق PowerShell یا Azure Portal در دسترس باشند. ما با تمرکز بر پورتال آژر به معرفی سرویس‌های آژر خواهیم پرداخت. در زمان نگارش این مطلب رابط پرتال آژر از طریق نشانی https://portal.azure.com در دسترس کاربران قرار دارد. در صفحه شروع باید با حساب کاربری مایکروسافتی خود به آژر وارد شوید تا داشبورد این سرویس در اختیارتان قرار گیرد.

Azure Websites

سرویس Azure Websites از جمله سرویس‌هایی است که در گروه PaaS قرار می‌گیرد. Azure websites یک پلتفرم مدیریت شده در اختیارتان قرار می‌دهد تا در عرض چند ثانیه بتوانید سایت‌ها یا برنامه‌های تحت وب را ایجاد کرده و آن‌ها را مستقر کنید. بررسی بلادرنگ وضعیت سایت، هشدارها و ارائه تحلیل‌هایی که به شما و تیم شما در پیدا کردن مشکلات کمک می‌کنند از جمله مزیت‌های این سرویس به شمار می‌رود. توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و ارائه‌کنندگان خدمات هاستینگ مخاطب اصلی این سرویس هستند. اما این سرویس چه قابلیت‌ها و توانایی‌هایی دارد؟ پشتیبان‌گیری آنلاین از داده‌ها و سایت‌ها از شاخص‌ترین قابلیت‌های این سرویس است، به گونه‌ای که به شما کمک می‌کند در صورت بروز مشکل و از دست دادن داده‌ها به سرعت فرآیند بازیابی و استقرار را انجام دهید. در سناریوهایی که نیازمند دسترسی به منابع داده‌ای هستید، Azure Websites توانایی دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی آژرمحور را همانند زمانی که بانک‌های اطلاعاتی در مراکز‌داده سازمانی مستقر هستند ارائه می‌کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره Azure Website به آدرس زیر مراجعه کنید.

http://azure.microsoft.com/en-us/services/websites/

 Virtual Machines

Azure Virtual Machine شاید یکی از شناخته شده‌ترین سرویس‌های آژر باشد. این سرویس در گروه IaaS قرار می‌گیرد. ماشین‌های مجازی آژر سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای استقرار و مدیریت ماشین‌های مجازی ارائه می‌کنند. اما به کارگیری ماشین‌های مجازی چه سودی دارد؟ مدیریت مراکز داده اساسا یک فرآیند مدیریتی پیچیده و هزینه‌بر است. مراکز داده به عنوان ستون فقرات بیشتر سازمان‌ها به شمار می‌روند و هرگونه اختلالی در سرویس‌دهی معمولا به معنای از دست دادن بخش قابل توجهی از درآمد است. در بعضی موارد، این مسئله تبدیل به مرگ و زندگی می‌شود، پس جای اغراق نیست اگر بگوییم مراکز داده مهم‌ترین مؤلفه هر صنعتی به شمار می‌روند.  مراکز داده آژر از نوع Modern geo-redundant datacenter هستند. به عبارت دیگر مراکز داده آژر به لحاظ جغرافیایی می‌توانند مایل‌ها از هم دور باشند. زیرساخت‌های ماشین مجازی آژر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند از فناوری‌های مایکروسافتی و غیرمایکروسافتی پشتیبانی کنند. شکل زیر نمایی از ایمیج‌های مختلف را نشان می‌دهد.

http://azure.microsoft.com/en-us/services/virtual-machines

 Mobile Services

سرویس‌های Azure Mobile در زیر گروه PaaS قرار می‌گیرند. این سرویس بستری را برای طراحی، ساخت و انتشار برنامه‌های همراه فراهم می‌آورد. با استفاده از این بستر توسعه‌دهندگان این توانایی را دارند تا به سرعت برنامه‌های مبتنی بر پلتفرم‌های ویندوز، آندروید، iOS و مک را ایجاد کرده و مستقر کنند. این سرویس قابلیت‌های کلیدی احراز هویت، ذخیره‌سازی داده‌های برنامه در کلاود و انتقال اعلان‌ها را به عنوان فاکتورهای مهمی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. مخاطب اصلی این سرویس طراحان نرم‌افزارها و سازمان‌هایی هستند که در صدد طراحی برنامه‌های همراه بومی با رعایت فاکتور پاسخ‌گویی و مقیاس‌پذیری هستند. مقیاس‌پذیری، قابلیت دسترسی و توانایی پشتیبانی از پلتفرم‌های محبوب از ویژگی‌های شاخص این سرویس هستند. توانایی ذخیره‌سازی داده‌ها در فضای ابری و کش کردن داده‌ها به طراحان اجازه می‌دهد تعادلی را میان دو فاکتور امنیت و عملکرد به وجود آورند. ارائه تحلیل‌های بلادرنگ از جمله ویژگی‌های قابل توجه این سرویس به‌شمار می‌رود. برای اطلاعات بیشتر در مورد این سرویس به آدرس زیر مراجعه کنید:

http://azure.microsoft.com/en-us/services/mobile-services/

SQL Database

همان‌گونه که از نام این سرویس ممکن است حدس زده باشید، Azure SQL Database وظیفه اداره کردن بانک‌های اطلاعاتی در فضای کلاود را دارد. Azure SQL Database  بانک‌های اطلاعاتی SQL Server را در فضای ابری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. بانک‌های اطلاعاتی SQL در دو گروه PaaS و IaaS قرار می‌گیرند. در حالت IaaS، آژر اس‌کیو‌ال سرور روی یک ماشین مجازی نصب می‌شود. در این حالت سازمان‌ها مسئولیت نگه‌داری و وصله کردن سیستم‌عامل میهمان و موتور بانک‌اطلاعاتی SQL را همراه با نقش‌های مختلف بر عهده دارند. در حالت PaaS، آژر اس‌کیو‌ال سرور به شما اجازه می‌دهد مدیریت کاملی بر سرویس‌های بانک‌اطلاعاتی رابطه‌ای داشته باشید. بانک‌هایی که سطح بالایی از دسترس‌پذیری high availability (HA) را در اختیار شما قرار می‌دارند. با این مدل، سازمان‌ها هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال زیرساخت‌ها یا نرم‌افزارها بر عهده نداشته و تنها مسئول اندازه و محتوای بانک‌های اطلاعاتی خود هستند. شکل زیر تفاوت دو مدل IaaS Azure SQL Server و PaaS Azure SQL Server PaaS را نشان می‌دهد.

مخاطب این سرویس طراحان نرم‌افزاری هستند که نیاز دارند از بانک‌های اطلاعاتی به عنوان یک ذخیره‌ساز متوسط استفاده کنند. همچنین، کاربرانی که طراح نیستند اما تمایل دارند از سرویس‌های بانک اطلاعاتی استفاده کنند از دیگر مخاطبان این سرویس به شمار می‌روند.

http://azure.microsoft.com/en-us/services/sql-database/

HDInsight

HDInsight یک توزیع هادوپ مبتنی بر آژر است. آژر از مدل رایانش ابری توزیع شده کلاسیک در این زمینه استفاده می‌کند. این سرویس توانایی پردازش حجم سنگینی از داده‌ها در مقیاس ترابایت تا پتابایت را دارد. مخاطب اصلی این سرویس طراحان انبارداده، دانشمندان و تحلیل‌گرانی هستند که همواره نیازمند پردازش حجم بالایی از داده‌ها هستند. HDInsight همچنین برای سازمان‌هایی مفید است که در حوزه کاری خود از هوش‌تجاری یا تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته استفاده می‌کنند.

http://azure.microsoft.com/en-us/services/hdinsight/ 

Azure Media Services and Content Delivery Network (CDN)

Azure Media Service مجموعه‌ای از قابلیت‌های طراحی شده برای اداره کردن محتوایی غنی به ویژه در زمینه صوت و تصویر است. شبکه تحویل محتوا Content Delivery Network (CDN) یک مدل محاسباتی توزیع شده برای استریم‌ کردن مؤثر محتوا در سراسر جهان است. فایل‌های صوتی و تصویری ملزومات خاص خود را دارند. فضای ذخیره‌سازی، کدک‌های(Codec) مرتبط با فرآیندهای انکدینگ و دی‌کدینگ، ویرایش، متاتگ‌ها و پخش از جمله این نیازها هستند. Azure Media Services طراحی شده است تا به ساده‌ترین شکل ممکن همه این قابلیت‌ها را در زمینه محتوای صوتی و تصویری در اختیار شما قرار دهد. Azure Media Services تعامل خوبی با Azure CDN دارد. سرویس دوم برای تحویل محتوا به طیف گسترده‌ای از مخاطبان در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. محتوای صوتی و ویدیویی به فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز دارد. در نتیجه، Azure Storage این پتانسیل را دارد که برای این منظور مورد استفاده قرار گیرد. از این‌رو Azure Media Services همراه با Azure Storage این قابلیت را دارند تا با سیستم‌های مدیریت ویدیویی جانبی نیز ادغام شوند.

http://azure.microsoft.com/en-us/services/media-services/

http://azure.microsoft.com/en-us/services/cdn/ 

Visual studio Online

ویژوال استودیو آنلاین ابزارهایی را در زمینه مدیریت پروژه‌های توسعه نرم‌افزاری و ذخیره‌سازی کد‌ها در آژر ارائه می‌کند. ویژوال استودیو آنلاین قابلیت‌های ویژوال استودیو، Team Foundation Server (TFS) و سرویس‌های کلاود را با یکدیگر ترکیب کرده تا طراحان به ساده‌ترین شکل ممکن توانایی مدیریت پروژه‌های توسعه‌ را داشته باشند. مخاطب اصلی این سرویس طراحان برنامه‌های کاربردی و تیم‌های توسعه دهنده هستند. سازمان‌ها این توانایی را دارند از ویژوال استودیو آنلاین به عنوان یک مخزن کدها استفاده کنند. این سرویس نگرانی از بابت از دست رفتن مالیکت معنوی کدها را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد. علاوه بر این، قابلیت در دسترس بودن به تیم‌ها کمک می‌کند بدون نگرانی از بابت خرابی یا در دسترس نبودن مخازن سنتی قدیمی پروژه‌های خود را در زمان مشخص تحویل دهند. 

http://azure.microsoft.com/en-us/services/visual-studio-online/

Machine Learning

سرویس ابری Azure Machine Learning(ML) به شرکت‌ها اجازه می‌دهد، تا راه حل‌های پیشرفته تحلیلی را با استفاده از منابع تقریبا نامحدود آژر ایجاد کنند. ML یک سرویس قدرتمند تحلیلی ابرمحور بوده که می‌تواند از هر داده‌ای حتی داده‌های غیرساختمند HDInsight استفاده کند. کاربر سرویس یادگیری ماشینی آژر این توانایی را دارد تا گراف‌های جریان داده‌ها را تنها با کشیدن و رها کردن آن‌ها در مرورگر خود به این سرویس وارد کرده، به راحتی تحلیل‌های پیچیده‌ای را ایجاد کرده و آن‌ها را به اشتراک‌ قرار دهد. هیچ‌گونه کدنویسی نیاز نیست، هر چند در حال حاضر قابلیت کدنویسی به صورت اختیاری در دسترس کاربران قرار دارد.

 http://azure.microsoft.com/en-us/services/machine-learning/

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟