ارزانترین خودروهای بازار ایران
آخرین ۵۰ میلیونی‌های بازار خودرو در ایران
با اینکه باورش سخت است اما هنوز هم خودروهایی یافت می‌شوند که با قیمت زیر ۵۰ میلیون در آشفته بازار خودرو ایران معامله می‌شوند. در مقاله پیش رو به بررسی و معرفی خودروهای زیر ۵۰ میلیون بازار ایران می‌پردازیم.

1606683296_1_0.gif

با ورود پراید به ایران توسط گروه خودرو سازی سایپا و خارج شدن پیکان از گردونه خودروسازی ایران، لقب ارزانترین خودرو ایرانی در بازار به انواع خودرو پراید تعلق گرفت. در حال حاضر نیز اکثر خودروهای زیر ۵۰ میلیون در بازار (ارزانترین قیمت برای خودرو صفر) به گروه خودروسازی سایپا و دسته پراید تعلق دارند.
ارزانترین خودروهای تولید شده توسط سایپا را در سه دسته قیمتی به شما معرفی می‌کنیم.


خودروهای زیر۵۰ میلیون سایپا - دسته اول
ارزانترین خودرو های شرکت سایپا ـ سایپا ۱۱۱، ۱۳۱ و۱۳۲ ـ

 قیمت: بین ۳۵ الی ۳۸ میلیون تومان در بازار آزاد

 

ارزانترین خودروهای خانواده سایپا که در لیست «خودروهای زیر۵۰ میلیون بازار ایران» جای می‌گیرد ، سایپا 111، 131 و 132 هستند که در واقع همگی فیس ‌لیفتی از طرح سایپا X100 محسوب می‌شوند. پراید برای اولین بار در سال ۱۳۷۲ در ایران توسط شرکت سایپا برای گرفتن بازار خودرو ارزان ایران از پیکان تولید شد، که همه مدل های آن از نوع کاربراتوری بودند. در ابتدا پراید سدان با نام صبا و پراید هاچ بک با نام نسیم در بازار عرضه می‌­شد.

موتور

هر سه خودروی زیر 50 میلیونی! سایپا 111، سایپا 131 و سایپا 132 از موتور انژکتوری  4 سیلندر با حجم 1.3 لیتر برخوردار هستند که می‌تواند حداکثر قدرتی معادل 63 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه تولید کند. مصرف سوخت ترکیبی آن‌ها در حدود 7 لیتر در 100 کیلومتر است و به واسطه وزن پایین این خودروها از شتاب و حداکثر سرعت نسبتا قابل قبولی برخوردار هستند.

ایمنی

هر سه خودرو سایپا 111، سایپا 131 و سایپا 132 پس از اجباری شدن ترمز ABS  و کیسه هوا به این امکانات مجهز شدند اما به خاطر بدنه و اتاق ضعیف همچنان از ایمنی پایین برخوردار هستند.


خودروهای زیر۵۰ میلیون سایپا - دسته دوم
ارزانترین خودرو وانت موجود در بازار ـ سایپا 151

 قیمت: ۳۴ میلیون تومان در بازار آزاد

 زیر ۵۰ میلیون

پراید وانت یا پراید کارا ارزان‌ترین وانت در لیست «خودروهای زیر۵۰ میلیون بازار ایران» است. پس از توقف تولید پیکان‌وانت، گروه سایپا تصمیم گرفت تا با تولید این خودرو جای خالی موجود در بازار وانت‌های ارزان قیمت را پر کند و بازار خودروهای ارزان را در تمامی زمینه‌ها به طور کامل به خود اختصاص دهد.این‌ خودرو در سال 91 رونمایی شد و قرار بود در سال 1392 وارد بازار شود؛ اما عرضه آن تا اواسط سال 1393 با تاخیر مواجه شد. سایپا 151 همانند دیگر خودروهای ارزان قیمت گروه سایپا بر روی پلتفرم پراید X100 ساخته شده است.

موتور

موتور این خودرو دچار تغییرات اندکی نسبت به دیگر پرایدها شده است و شرکت سایپا قدرت سایپا 151 را به میزان 5 اسب بخار نسبت به دیگر انواع پراید افزایش داده و به 68 اسب بخار رسانده است؛ هرچند که این افزایش قدرت به دلیل افزایش وزن شاسی سایپا ۱۵۱ تاثیری در سرعت و شتاب آن ندارد.


خودروهای زیر۵۰ میلیون سایپا - دسته سوم
ارزانترین خودروهای با ارزش خرید بالا ـ تیبا ۲ و تیبا sx

قیمت: ۴۵ تا ۴۷ میلیون تومان در بازار  آزاد

سومین گروه از محصولات ارزان قیمت سایپا در لیست «خودروهای زیر۵۰ میلیون بازار ایران»، دو برادر هستند با نام‌های تیبا SX و تیبا 2، این دو برادر بر روی پلت فرم جدید سایپا یعنی پراید X200 طراحی شده‌اند. طراحی اولیه خودرو با همکاری مهندسان ایتالیایی و گروه سایپا طراحی شده و سعی بر آن بوده تا خودرویی جوان‌پسند ارائه دهند؛ سایپا تا آنجا پیش رفت که در آغاز در تبلیغات خود از تیبا SX با نام زیبای ایرانی یاد می‌کرد. تیبا SX نسخه سدان و تیبا 2 نسخه هاچ‌بک یک خودرو هستند. با توجه به افزایش کیفیت این دو خودرو می‌توان گفت این دو نسبت به دیگر خودروهای ارزان قیمت دارای ارزش خرید بالاتری هستند.

موتور

موتور تیبا SX و تیبا 2، 4 سیلندر انژکتوری و 8 سوپاپ بوده و دارای حجمی برابر با 1.5 لیتر است که می‌تواند قدرتی در حدود 80 اسب بخار در دور 5500 را برای شما ایجاد کند. مصرف سوخت ترکیبی تیبا SX و تیبا 2 در هر 100 کیلومتر 7.1 لیتر است.

فضای داخلی و ایمنی

تیبا 2 و تیبا SX از نظر فضای داخلی بسیار شبیه به خانواده گروه اول و دوم هستند و همچنان مشکل کمبود جا و همچنین خشکی صندلی در آنها وجود دارد، البته نه آنقدر که مانند سایپا 111 باعث مزاحم سرنشینان شود. تیبا SX و تیبا 2 همچنین از کیسه هوا و ترمز ABS سایپا 111 برخوردار هستند اما به واسطه وزن بالاتر و همچنین افزایش قدرت موتور در سرعت‌های بالا از امنیت کامل برخوردار نیستند. سیستم ایموبلایزر از دیگر تجهیزات در نظر گرفته برای امنیت خودروست.


وانت آریسان، ارزانترین خودرو وانت با ارزش خرید بالا

قیمت: ۳۸ میلیون تومان در بازار آزاد

خودروهای زیر۵۰ میلیون بازار ایران

شرکت ایران‌خودرو در سال 1394 برای از دست ندادن بازار وانت‌های ارزان قیمت پس از پایان دادن اجباری به تولید وانت پیکان، اقدام به تولید وانت آریسان کرد که اکنون این وانت در در لیست «خودروهای زیر۵۰ میلیون بازار ایران» جای دارد. وانت آریسان همانند دیگر ابتکارات ایران خودرو از ترکیب مجموعه‌ای از خودروهای قدیمی این شرکت ساخته شده است؛ اتاق GLX  405، موتور روآ و گیربکس مزدا!

موتور

در دل آریسان همان پیشرانه آشنای وانت پیکان و روآ  جا خوش کرده است؛ با این تفاوت که در این وانت‌بار پیشرانه دست‌خوش تغییراتی از جمله افزایش حجم تا 1.7 لیتر و پاس کردن استادارد یورو 4 شده است. وانت آریسان با قدرت 87 اسب‌بخار وضعیت بهتری نسبت به وانت پراید دارد، اما وزن 1240 کیلویی بدنه آن باعث شده است تا در واقع حد نهایت سرعتی برابر با وانت پراید داشته باشد. به طور کل می‌تاون وانت آریسان را یک خودرو ارزان قیمت با ارزش خرید بالا در بازار کنونی دانست.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟