آیا آرزوی خودروسازان ایرانی به واقعیت بدل گشته است؟
28/04/1397 - 12:00
نگاهی به رهام، اولین خودرو صفر تا صد ایرانی + عکس
بالاخره انتظارها به پایان رسیده و پس از صحبت‌های ضد و نقیض بسیار شرکت خودروسازی سایپا از نخستین محصول خود که یک خودرو سدان کامپکت بر پایه پلت فرم sp1 است؛ با نام رهام رونمایی کرد. در این مقال به بررسی کوتاه بر خودرو ایرانی رهام خواهیم پرداخت.

1606683296_1_0.gif

شرکت خودروسازی سایپا از نخستین محصول خود که یک خودرو سدان کامپکت بر پایه پلت فرم sp1 است؛ با نام رهام رونمایی کرد.

ابتدا نگاهی بیندازیم به پیشینه تولید خودرو رهام:

در سال ۱۳۹۵برای اولین بار خودروسازی سایپا خبر از طراحی پلت‌ فرمی یکپارچه ایرانی داد:

مدير عامل گروه خودروسازي سايپا گفت: نخستين خودروي مبتني بر پلت‌ فرم SP100 توسط گروه خودروسازی سايپا (رهام)  به‌زودی رونمايي خواهد شد. محسن جهرودی اظهار كرد: براساس برنامه‌ريزی‌های صورت‌ گرفته از سوی گروه سايپا، اين محصول (خودروی رهام) كه در حال طی كردن مراحل ساخت است، در سال جاري معرفي خواهد شد. به گفته مدير عامل گروه سايپا این خودرو (رهام) در زمان معرفي، برخوردار از مدرن‌ترين امكانات و قابليت‌هاي روز خواهد بود و مي‌تواند با خودروهاي خارجي هم‌رده خود در بازار ايران از هر نظر رقابت كند. وي درباره نام اين خودرو نيز گفت: مطابق با رويكرد گروه سايپا، براي اين خودروی ايرانی كه نمادي از توانمندي و دانش مهندسان و جوانان كشور است، يك نام ايراني انتخاب خواهد شد. مدير عامل گروه خودرو سازی سايپا افزود: گروه سايپا به‌موازات توليد خودرو با مشاركت شركای تجاری خارجی خود، سرمايه‌ گذاری در زمينه طراحی و ساخت پلت‌ فرم‌های داخلی را با جديت ادامه خواهد داد و در آينده چند محصول مبتنی بر اين پلت‌ فرم‌ها را در رده‌ها و كلاس‌هاي گوناگون توليد و عرضه خواهد كرد. جهرودی تأكيد كرد: سياست مجموعه سايپا در آينده، ادامه تلاش براي توسعه سبد محصول و معرفی خودروهاي مختلف براي پاسخ‌گويی به نيازهای موجود در بازار است. مديرعامل گروه خودروسازی سايپا با بيان اين‌كه پلت‌ فرم SP100 نخستين تجربه صنعت خودرو سازي ايران در زمينه ساخت پلت‌ فرم‌های خودرويی است افزود: با اتمام ساخت نخستين خودروی ايرانی مبتنی بر يك پلت‌ فرم طراحی شده در ايران، گروه خودرو سازي سايپا به‌عنوان نخستين خودرو ساز كشور، چرخه ساخت يك خودرو را از طراحی اوليه تا ساخت نهايی تكميل خواهد كرد. گفتنی است مراحل طراحی و ساخت پلت‌ فرم SP100 در مركز تحقيقات و نوآوری صنايع خودرو سايپا اجرا شده و در آن، كارشناسان و متخصصان داخلی با استفاده از ظرفيت‌های موجود در كشور و نيازسنجی‌های بازار ايران، اقدام به طراحی و ساخت اين پلت‌ فرم كرده‌اند.

نکته:
شاید بگویید خودرو سمند پیشتر از سوی شرکت ایران‌خودرو به عنوان نخستین خودروی تمام ایرانی معرفی شده است؛ اما در واقع سمند بر روی پلت‌ فرم خودرو ۴۰۵ GLX  که از شرکت پژو سیتروئن توسط شرکت ایران خودرو خریداری گشته بود ساخته شده است.

در اوایل سال ۱۳۹۶ خبر زیر در مورد خودروی رهام رسانه‌ها انتشار یافت:

یکدستگاه خودروی تولید شده sp100 در اختیار شرکت هیوندایی پاور تک قرار گرفته که پس از نصب گیربکس مذکور در حال گذراندن مراحل پایانی تست های مربوطه می باشد. فاز دوم همکاری گروه سایپا با شرکت هیوندایی پاور تک (HPT)در خصوص تولید گیربکس۶ سرعت اتوماتیک با انعقاد قرارداد جدید آغاز شد. محمدرضا شیخ عطار مدیر عامل شرکت مگا موتور در حاشیه امضا این قرارداد گفت: مذاکرات شرکت مگا موتور با هیوندایی پاور تک از اوایل سال ۹۵ آغاز شده و این همکاری با انعقاد این قرارداد بسیار گسترده تر از قبل وارد فاز دوم خود خواهد شد. وی افزود: گروه سایپا بر اساس برنامه توسعه محصول خود و به منظور بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا بر روی پلتفرم های sp پس از بررسی تامین کننده های مختلف در خصوص قوای محرکه شرکت هیوندایی پاور تک را انتخاب و در اواخر سال ۹۵ با این شرکت قراردادی جهت تامین گیربکس شش سرعته اتوماتیک برای خودروی sp100 به امضا رساند.

خودروی رهام

در تاریخ ۱۹ خرداد ماه سال ۱۳۹۷ مدیر عامل سایپا در یک جلسه مطبوعاتی خبر از معرفی شدن اولین محصول شرکت سایپا (رهام) بر پایه پلت فرم بومی سایپا داد.

سرانجام خودروی رهام معرفی شد

دیروز بالاخره انتظارها به پایان رسیده و پس صحبت‌های ضد و نقیض بسیار شرکت خودروسازی سایپا از نخستین محصول خود که یک خودرو سدان کامپکت بر پایه پلت فرم sp1 است؛ با نام رهام رونمایی کرد. مهندسان سایپا ادعا می‌کنند، علاوه بر استحکام . زیبایی، ایمنی بالا نیز در طراحی خودرو رهام مدنظر قرار گرفته است تا خودرویی در سطح استانداردهای جهانی و قابل آزمایش توسط بنیادهای مشهور تست تصادف در ایران تولید شود. 

خودروی رهام
از جمله اتفاقات مثبتی که در طراحی خودروی رهام در نگاه اول به چشم می‌آید طراحی نمای کناری این خودرو بوده که بر خلاف تمامی خودروهای گذشته سایپا که منتنی بر زه بوده‌اند دارای یک خط شانه قدرتمند است که ظاهری شبیه به الگوی خودروهای آلمانی و آمریکایی، یا به عبارت بهتر تلفیقی از این دو الگو را به خودروی رهام بخشیده است.

خودروی رهام در حال حاضر با یک موتور ۱۶۵۰ سی‌سی، که در گشتاور ۱۵۴ نیوتن توان تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت را داراست عرضه خواهد شد. مشخصات این موتور ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ، به موتور خودروی برلیانس H330  که در حال حاضر در شرکت‌های زیر مجموعه خودروسازی سایپا تولید می‌شود بسیار شبیه بوده و احتمالا موتور استفاده شده بر روی خودروی رهام با کمک شرکت برلیانس چین و تحت لیسانس این شرکت تولید خواهد شد.

خودروی رهام
با توجه به جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک معرفی شده برای خودروی رهام و همچنین وزن بین ۱۲۶۰ الی ۱۳۳۰ کیلوگرم این خودرو که در مشخصات اعلام شده از سوی شرکت سایپا به چشم می‌خورد، می‌توان انتظار شتاب صفر تا صد بین ۱۱ الی ۱۲ ثانیه و نهایت سرعتی در حدود ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را از خودروی رهام انتظار داشت؛ اعدادی که شباهت بسیاری به مشخصات خودرو برلیانس H330 دارند.

مشخصات خودروی رهام

براساس اعلام مدیر پروژه خودروی رهام، این خودرو توانایی دریافت سه ستاره از موسسه استاندارد حوزه یورو NCAP را داشته و از امکانات رفاهی و ایمنی همچون فرمان برقی، ترمز اضطراری YBS، سیستم کنترل پایداری، سانروف، ۶ کیسه هوا، ایمنی عابر پیاده، مانیتور نمایش اطلاعات خودرو، سنسور پارک، دوربین عقب، کروز کنترل، سیستم تهویه اتوماتیک و... بهره می‌برد.

خودروی رهام

قیمت خودرو رهام

در آخر باید گفت با توجه به مشخصات خودروی رهام و قیمت‌های خودروهای همرده، اگر شرکت سایپا بخواهد هدف خود مبنی بر تولید خودروهای ارزان قیمت‌تر نسبت به دیگر شرکت‌های خودروسازی را ادامه دهد؛ در بازار کنونی خودرو، رهام در بازه قیمتی ۴۰ الی ۶۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر علی روشن
علی روشن

چطور خودرو میشه که هم صفر تا صد ایرانی باشه و موتور برلیانس چینی روش نصب بشه؟ و الا آخر......؟


تصویر soheil.aslitabrizi_37427
soheil.aslitabr...

یجوری نویسنده نگاشتن که سمند از روی پلتفرم پژو 405 ساخته شده و با این وجود که گفتن تولید ملی هست اما نیست انگار این ماشین یه کپی از روی بلریانس نیست !!!

سمند موتورش ملی بود البته با همکاری طرحی المانی و اتاقو طرحی بدنش ولی شاسی و گیرباکسش دقیقا مال 405 بود

اینم اتاقو موتورو شاسیش برلیانسه دقیقا میشه بگید حالا چه فرقی هست بین این دو هیچکدومشون 0 تا 100 داخلی نیستن