رهگیری گوشی‌های مسروقه
06/11/1398 - 14:20
چگونه از راهکارهای همراه اول و ایرانسل برای ردیابی گوشی مسروقه استفاده کنیم؟
دو اپراتور همراه اول و ایرانسل قابلیت کاربردی و جالبی در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا موقعیت گوشی گم شده یا سرقت شده را ردیابی کنند. قابلیت فوق به ویژه زمانی کاربرد دارد که در مترو یا اتوبوس به دلیل ازدحام گوشی گم یا سرقت شده است. در این مقاله به شما نشان می‌دهیم چگونه از دو راهکار همراه اول و ایرانسل استفاده کنید.

1606683296_1_0.gif

سرقت گوشی‌های همراه به سادگی انجام می‌شود و هرچه ابعاد و اندازه گوشی‌ها کوچک‌تر باشد، سرقت یا گم شدن آن‌ها ساده‌تر است. بسیاری از افراد عادت دارند زمانی که در مترو، اتوبوس یا مکان‌های پر ازدحام نشسته‌اند هدفون را به گوش خود وصل کنند تا زمان سریع‌تر بگذرد. برخی از سارقان از این فرصت استفاده می‌کنند و در زمان مناسب سیم هدفون را قطع کرده و گوشی را از کیف یا جیب اشخاص خارج می‌کنند. شاید از شنیدن این حرف تعجب کنید، اما این مدل سرقت وجود دارد و افراد به اندازه‌ای در انجام این‌کار ماهر هستند که فرد مالباخته تنها زمانی متوجه نبود گوشی می‌شود که دیگر هیچ صدایی در گوش خود نمی‌شنود. طرح رجیستری یکی از راهکارهای ابداعی موثر برای پیشگیری از فروش گوشی‌های مسروقه و قاچاق بود. در طرح فوق زمانی که سیم کارت اپراتورهای داخلی درون آن قرار می‌گیرد، گوشی با فهرست گوشی‌های مجازی که از مبادی قانونی به کشور وارد شده‌اند بررسی می‌شود و اگر شماره سریال آن در آن در فهرست قرار نداشته باشد، غیر قابل استفاده می‌شود. در مقاله‌های مختلف به روش‌های ابداعی گوگل و نرم‌افزارهای ثالث اشاره کردیم که اجازه قفل کردن، به صدا در آمدن، پاک کردن اطلاعات و ردیابی گوشی البته به صورت محدود را فراهم می‌کنند. به‌طور مثال، در روش ردیابی با استفاده از موقعیت مکانی، این امکان وجود دارد که اگر اینترنت سیم کارت و قابلیت GPS گوشی فعال بود، با استفاده از قابلیت Find My iPhone در گوشی‌های آی‌فون و Android Device Manager در گوشی‌های اندرویدی امکان پیگیری وضعیت گوشی مسروقه وجود دارد.

شاید تا پیش از این تصور می‌کردید طرح رجیستری گوشی‌های همراه تنها افزایش قیمت‌ها را به همراه دارد، اما یکی از نکات مثبت طرح فوق پیشگیری از فروش گوشی سرقتی است.

چگونه سرویس ردیابی گوشی مسروقه برای سیم‌کارت‌ ایرانسل را فعال کنیم؟

کاربرانی که ار سیم کارت ایرانسل استفاده می‌کنند برای ردیابی گوشی مسروقه خود باید کد IMEI گوشی را داشته باشند. کد فوق با برچسبی روی گوشی یا جعبه گوشی قرار گرفته است. با در اختیار داشتن کد فوق مراحل زیر را دنبال کنید:

1. برنامه شماره‌گیر گوشی را باز کنید و کد دستوری *6101# را شماره‌گیری کنید.

2. در ادامه عدد 1 را وارد کنید. عدد فوق به معنای پذیرش قوانین و ضوابط ردیابی گوشی توسط اپراتور ایرانسل است.

3. زمانی که عدد 1 را وار می‌کنید هزینه‌ای معادل 100 تومان برای ردیابی گوشی مسروقه از حساب شما کسر می‌شود.

4. در مرحله بعد اگر روی گوشی سیم کارت ایرانسل را قرار داده‌اید، عدد1 را ارسال کنید، در غیر این صورت عدد 2 را وارد کنید.

5. در انتها کد IMEI گوشی که یک کد 15 رقمی است را وارد کنید.

با انجام این‌کار سرویس ردیابی گوشی برای سیم کارت ایرانسل فعال می‌شود. در بیشتر موارد اپراتور مذکور نتیجه را ظرف 48 ساعت به کاربر اعلام می‌کند. نتیجه بررسی به شکل پیام کوتاه برای شماره‌ای ارسال میرشود که از طریق آن درخواست ردیابی گوشی مسروقه را ارسال کرده‌اید. اگر در این بازه امکان ردیابی وضعیت گوشی فراهم نبود باید 5 روز صبر کنید و درخواست بررسی وضعیت گوشی را یکبار دیگر ارسال کنید.

چگونه سرویس ردیابی گوشی مسروقه برای سیم‌کارت‌ همراه اول را فعال کنیم؟

اپراتور همراه اول نیز همانند ایرانسل سرویس مشابهی برای ردیابی وضعیت گوشی‌های مسروقه ارائه کرده است. در روش فوق نیز همانند حالت اول لازم است کد IMEI گوشی را داشته باشید.

1. کد # سریال گوشی مسروقه را به شماره *10*2141* با استفاده از یک خط همراه اول شماره‌گیری کنید. (روش دوم، از طریق سامانه جامع پیامکی خدمات همراه اول با ارسال 2141 به شماره 111)

همراه اول در یک بازه 10 روزه وضعیت گوشی مسروقه را اعلام می‌کند. همانند قبل نتیجه روی خطی که با آن شماره یاد شده را گرفته‌اید ارسال می‌شود، اگر در این بازه زمانی گزارشی دریافت نشد پس از گذشت 10 روز دومرتبه کد فوق را شماره‌گیری کنید.

برای غیرفعال‌سازی سروی ردیابی گوشی نیز باید کد دستوری *10*2141# را شماره‌گیری کنید.

راهکارهایی برای پیشگیری از سرقت گوشی‌های همراه

اولین کاری که باید انجام دهید رجیستری گوشی است. ثبت گوشی در سایت همتا به نام خودتان یک فرآیند مهم است. در این حالت سارق گوشی قادر نیست مالکیت گوشی را به‌نام خود با سیم کارت دیگری به ثبت برساند.

در مرحله بعد باید قفل صفحه‌نمایش را فعال کنید. فعال بودن قفل فوق مانع از آن می‌شود تا سارقان بتوانند به اطلاعات درون گوشی دسترسی داشته باشند. الگوی تصویری، پین‌کد، اثرانگشت و.... از جمله راهکارهای محافظت از اطلاعات درون گوشی هستند.

در زمان فعال‌سازی قفل گوشی روی صفحه اصلی پیغام بگذارید. گوشی‌های اندروید قابلیت جالبی دارند که اجازه می‌دهند یک پیغام روی صفحه قفل گوشی قرار دهید. بیشتر کاربرا ترجیح می‌دهند شماره تلفن همراه دومی را روی قفل صفحه گوشی قرار دهند تا اگر فردی گوشی را پیدا کرد با آن‌ها تماس برقرار کند.

ویژگی Find My iPhone در گوشی‌های آی‌فون و Android Device Manager را در گوشی‌های اندرویدی فعال کنید. دو ویژگی فوق نیز در پیگیری وضعیت گوشی‌های مسروقه کمک فراوانی می‌کنند.

راهکار موثر دیگر فعال‌سازی جیمیل و Apple ID است. زمانی که سرویس‌های یاد شده روی اندروید و آی‌فون فعال باشند، در زمان به‌کارگیری قابلیت‌های Fine My iPhone و  Android Device Manager یک لایه امنیتی مضاعف به وجود می‌آید. به‌طور مثال آی‌فونی که متصل به اپل آیدی باشد، پس از ریست شدن اطلاعات کاربری را می‌خواهد که یکسان با مشخصات اپل آیدی است. اگر سارقی به اطلاعات یاد شده و مشخص شده در اپل‌آیدی دسترسی نداشته باشد با صفحه Activation lock روبرو می‌شود و امکان فعال‌سازی گوشی را از دست می‌دهد. یک چنین راهکاری در گوشی‌های اندرویدی نیز وجود دارد تا سارقان نتوانند به راحتی گوشی‌های اندرویدی را به فروش رسانده یا به اطلاعات آن‌ها دسترسی داشته باشند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟